12,380 Posts
klikDe Gentenaar said:Trams in Prinses Clementinalaan trillings- en geluidsvrij
GENT - De trams in de Prinses Clementinalaan zullen over enkele maanden vrijwel trillings- en geluidsvrij rijden. Op 5 februari begint de aanleg van de tramsporen.
Er wordt gewerkt met geprefabriceerde spoormodules die op een bed van rubberen matten rusten. Na de Voskenslaan is het de tweede keer dat de Lijn voor die aanpak kiest. Het gaat om een extra investering van 580.000 euro.
Een vlottende vloer met de rails erin gewerkt, zal de trillingen en de bijhorende geluidslast tot een minimum beperken. Dat is ook nodig, want in de statige Prinses Clementinalaan staan heel wat art nouveau-huizen. Het grootste deel is beschermd als stadgezicht.
In vier dagen zullen de 350 meter dubbele tramsporen zijn aangelegd. Tegen eind april zal zowel de bus-, als de trambedding afgewerkt zijn. Ook de noordkant van de Clementinalaan, met een trottoir in Chinees graniet, een parkeerstrook met boomvakken en een rijstrook voor auto's en fietsen, zal dan klaar zijn. In juli 2008 zal ook de zuidkant zijn afgewerkt.
In augustus-september komen de beide koppen van de laan aan de beurt. Voor de aanleg van de sporen zal de Kortrijksesteenweg gedurende twee maanden worden afgesloten voor alle verkeer, vermoedelijk in de periode mei-juni. De eerste tram in de Clementinalaan kan mogelijk al in september 2008 rijden.
idd, ik snap niet echt wat het nut hiervan is als ze idd een paar meter verder toch weer moeten aanschuiven op de Kouter. nja, alle beetjes helpen zeker... miss is een globaal plan voor het volledige traject van de 1 met alle opstoppings-knelpunten wel op zijn plaats (of is dit er al?)Dat gaat maar half helpen. De tram krijgt dan misschien vrije baan in de Schouwburgstraat, zodra ie weer op de Kouter draait staat ie gewoon terug tussen de wagens aan te schuiven.
Ik hoop toch ook nog altijd dat deze plannen ooit terug van onder het stof zullen gehaald worden. Zeker voor dit traject dan.Nu, mijn veel te dure en radikale standpunt over het traject van tram 1 blijft dat het spel van aan het Rabot tot aan de Elizabethlaan gewoon onder de grond hoort. Maar dat gaat nooit gebeuren natuurlijk :lol:
Dat ken ik: hier bij mij in de buurt begon men 2 weken voor de start v/d werken op de Dascottelei nog nieuwe bloemetjes te planten aan het kruispunt met de Herentamlsebaan, die mooie plantjes werden uiteraard een maand later weer uitgegraven... Maar dit is natuurlijk wel wat minder er (lees:duur) dan die straatverlichting.Over de verlichting: de huidige hangt over de straat en is onlangs nog vernieuwd. Ik hoop dat ze die behouden, anders zou die recente vernieuwingsoperatie wel een mooi staaltje 'geld over de balk gooien' geweest zijn.