SkyscraperCity banner

121 - 140 of 171 Posts

·
Registered
5,234 Posts
I

Wat een grap.
Hallucinant, maar dit schreef Laurenske al, wat ik alleen maar kan bijtreden.
Je argumentatie (door mij weggeknipt) is helaas niet juist: onze overheden (we hebben er nogal veel) falen ALLEMAAL in hun kerntaken: het onderhouden van de bestaande infrastructuur. Of het nu gemeentelijke wegen zijn, gewestwegen of autowegen: we kennen allemaal meerdere voorbeelden van wegen die al jaren in erbarmelijke staat zijn en waar de noodzakelijke vernieuwing pas vele jaren later gebeurt.
Het is ook niet zo dat er (in tegenstelling tot wat je schrijft) er zoveel wegen bijkomen. Het is in feite zoals tramlijnen, in Gent en elders: veel wensen, heel veel studies en praatbarakken maar bijna niets dat gerealiseerd wordt.
Voor zowel wegen als tramsporen kan men perfect plannen wanneer renovatie noodzakelijk is, maar: het wordt altijd opgeschoven: niet als het nodig is, maar als het te laat is. En erger: men wil er geen geld aan spenderen en schuift het ook zeer lang op. Want dit is het geval in Moscou: het gaat over 1 km dubbelspoor: dit is echt de kost niet en kan mits aanpakken op een paar weken klaar zijn: opbreken, afvoeren, nivelleren, aanleggen en aansluiten (incl. elektronica enz): ik heb al moeilijkere projecten gezien dan dit. Maar helaas: men wil er geen geld aan spenderen.
Ik ben even verontwaardigd als iedereen (denk ik toch) maar het is een probleem dat al jaar en dag bestaat, omdat men politiek niet scoort met onderhoud (denk maar aan ons rioolstelsel, is off-topic maar ook een voorbeeld waar men niet mee scoort als men daar in investeert).
Overigens, en terloops: ik kreeg enkele maanden geleden een foto thuis gestuurd van de toegangswissel op Linkeroever naar het eindpunt aldaar: versleten tot en met maar wordt ononderbroken hersteld en gelast.

focus1965

·
Registered
357 Posts
1) Nergens gezegd dat er wegen bijkomen. Wel beweerd dat er rijstroken bijkomen. Letterlijk:

Ondertussen leggen we nog wat rijstroken autostrade bij ...

Langs de E40 tussen Flexpo en Zwijnaarde, de Brusselse Ring, spitsstroken in de richting van Brussel, ...

2) Dat overheden op alle niveau's falen mag dan wel waar zijn, het doet er hier NIKS aan toe. Hier is het overduidelijk 1 overheid die faalt en dat is de Vlaamse met zijn huidige methodiek van kapot besparen op OV.

3) Onder de vorige regering(en) werden er wel zaken gerealiseerd: de uitbreidingen van lijn 2 en 4 zijn in gang gezet en ook de vertramming van lijn 7 werd in de steigers gezet. Echter wat zien we bij de wissel van de wacht? 2 en 4 konden ze niet meer afblokken maar 7 hebben ze in de koelkast gestopt en bij monde van Ben Weyts hebben we al te horen gekregen dat we van verdere uitbreiding de komende jaren niet moeten dromen. Toevallig genoeg blijft het in de stad waar N-VA aan de macht is wel investeringen en uitbreidingen regenen.

4) Onder de vorige regering is ook de planning (en deels uitvoering) opgezet om kilometers aan tramsporen te vervangen. De Brabantdam, heraanleg Kortrijksesteenweg, heraanleg Brusselsesteenweg, ... . Nu mogen we stukken inkorten omdat de sporen niet stabiel genoeg zijn? Hoe lang het nog gaat duren voordat we ook tramlijn 1 ter hoogte van de Burgstraat mogen schrappen is nog maar de vraag.

5) Als je dan toch nog wil gaan kijken naar andere overheden: kijk wat een grap het Sint-Pieters station aan het worden is omdat de NMBS de budgetten niet heeft. Antwerpen heeft zijn station van wereldfaam (en terecht) maar nu moet de broekriem aangetrokken worden en worden er nog wat jaren in de planning bijgesmeten.

Wat je hier dus zegt mag dan wel (deels) waar zijn, het doet er in deze situatie niet toe en ik snap het ook niet waarom je hier zit te veralgemenen terwijl het overduidelijk is wie en wat er de verantwoordelijkheid van draagt. Je zegt het zelf:

Want dit is het geval in Moscou: het gaat over 1 km dubbelspoor: dit is echt de kost niet en kan mits aanpakken op een paar weken klaar zijn: opbreken, afvoeren, nivelleren, aanleggen en aansluiten (incl. elektronica enz): ik heb al moeilijkere projecten gezien dan dit. Maar helaas: men wil er geen geld aan spenderen.
Hoe kan je dit nog anders uitleggen dan kapot besparen en/of stadsbestuur van ander signatuur jennen?

Eerlijk gezegd begrijp ik je reactie niet en snap ik niet hoe je zo een loopje kan nemen met 2 zinnetjes commentaar.

·
Registered
823 Posts
Ik begrijp Focus wel, je slaat gewoon door. Het Antwerps centraal station is al van heel langgeleden en zat in het tgv-project met Europees geld. De tramverlengingen nu in uitvoering dateren ook van een hele tijd terug. En verder is het inderdaad overal kommer en kwel inzake investeringen, de details vind je hoger.

·
Registered
147 Posts
Terug naar het traject dat ze helaas gaan schrappen. Als de sporen in de Vervaenestraat er ooit volledig uit moeten, en wanneer ik hoop dat de lijn ooit doorgetrokken wordt tot op de Flora (of nog wat verder), en als ik zie hoe het Moscouviaduct er bij ligt (de bermen lijken me niet meer erg stabiel), dan vraag ik me af of het traject via de Vervaenestraat een lange termijnspoor kan zijn.

Maar, whatever, niet dat dit soort overwegingen ook maar een beetje speelt in de huidige problematiek natuurlijk. Toch zou je, op de meest optimistische momenten, hopen dat iemand bij De Lijn al eens nadenkt over wat het meest optimale traject zou zijn bij een verlenging die er misschien - ooit - van komt.

·
Registered
5,992 Posts
1) Nergens gezegd dat er wegen bijkomen. Wel beweerd dat er rijstroken bijkomen. Letterlijk:

Langs de E40 tussen Flexpo en Zwijnaarde, de Brusselse Ring, spitsstroken in de richting van Brussel, ...
Er wordt ENORM geïnvesteerd in weginfrastructuur rond Gent. Nu de extra rijstroken op de E40, ook de recente sluiting van de R4 in het zuiden, maar onlangs stond ik versteld toen ik meerdere keren de R4 in het noorden heb genomen. Daar zijn ook enorme investeringen met nieuwe bruggen en op- en afritten en nu zelfs een tunnel gepland aan het kruispunt met de Evergemsesteenweg in Wondelgem. Ook The Loop is een (slecht) symbool van autogerichtheid en dat allemaal samen met de kantoorblokken die verschenen de laatste jaren rond die nieuwe ringinfrastructuur kan ik gerust zeggen dat Gent de laatste jaren alleen meer een autostad is geworden. Al zou men in de bubbel binnen de R40 anders willen geloven.
Ondertussen valt dus een stuk Gents tramnet uit mekaar :eek:hno: en tram 7 word misschien een trambus, als er al eens een knoop doorgehakt wordt, volgende legislatuur,...

·
Moderator
4,455 Posts
Ik las over deze zaak in het opiniestuk van Filip Watteeuw. Ongelooflijk!
Er is inderaad wel een algemeen probleem met onze infrastructuur. Kijk maar naar de gebrekkige staat van het OV in het algemaan overal in ons land, de belabberde toestand van fietspaden, het groot aantal gevaarlijke kruispunten, de instortende tunnels (o.a. in Brussel) enz. We leven nochtans in een rijk land en betalen best veel belastingen. Onze overheid faalt gewoon.

·
Registered
357 Posts
Ik las over deze zaak in het opiniestuk van Filip Watteeuw. Ongelooflijk!
Er is inderaad wel een algemeen probleem met onze infrastructuur. ...
Ik heb nog geen snelwegen/gewestwegen weten gesloten worden door de staat van de infrastructuur. Zoals snot aanhaalde: op de R4 zijn er grote investeringen: het rondmaken van de R4 in het zuiden, de grote op- en afritten langs het kanaal. Meer rijstroken voor de E40. Ook de viaducten naar het centrum en door Gentbrugge hebben recent grote renovaties gehad. Brusselsesteenweg: volledig heraangelegd (alhoewel dat nu wel een voorbeeld is van een heraanleg waar er veel te lang mee gewacht is).

·
Moderator
4,455 Posts
Gevaarlijke fietspaden of kruispunten worden inderdaad niet gesloten. De weggebruiker moet het risico maar nemen...
Voor wegen is het probleem niet zo dringend. Er zijn wegen en zelfs express-/snelwegen met putten (dat laatste vooral in Wallonië, maar ook in Vlaanderen), maar die worden gewoon verder gebruikt. De Brusselse tunnels lijken me redelijk gevaarlijk indien er werkelijk regelmatig brokstukken afvallen. Meestal worden ze echter slechts voor korte tijd gesloten.

Wel raar dat in Gent net het laatste deel van de sporen dringend gesloten moet worden. Zou dit niet het minst belaste deel moeten zijn? Ik neem aan dat de sporen in het centrum dan gewoon beter onderhouden werden? Het is wel triestig, want Ledeberg is als ik het goed heb toch één van de meer dicht bevolkte wijken van Gent, en niet zomaar een buitenwijk.

·
Registered
5,234 Posts
Ik heb nog geen snelwegen/gewestwegen weten gesloten worden door de staat van de infrastructuur.
Zaterdag ben ik er nog een tegengekomen, op weg naar de Ardennen.
De A601 (nabij Luik) en dit is al enkele jaren zo en het hele verhaal lees je hier.
Misschien net daarom ben ik van niets meer verbaasd in België: daar gaat het om een paar kilometer autoweg - laat iedereen maar een omweg rijden, gaat ook en dezelfde redenering wordt dus ook in Gent toegepast: spijtig, we hebben het geld niet maar iedereen zal wel ter bestemming geraken.
Ik zal klaar en duidelijk zijn: ik ben het er ook niet mee eens. Maar het is hier in de laatste decennia ook nooit anders geweest.
In Gent is het half verrassend, want: stel dat ze het aangekondigd hadden, net zoals het met alle andere onderbrekingen gebeurde, dan zou er wellicht minder heisa rond zijn. Maar het resultaat is hetzelfde: broodnodige renovaties gebeuren meestal (maar ook niet altijd) maar meestal zo laat mogelijk en ook zo traag mogelijk, om de kosten te spreiden.

focus1965

·
Registered
357 Posts
....

Wel raar dat in Gent net het laatste deel van de sporen dringend gesloten moet worden. Zou dit niet het minst belaste deel moeten zijn? Ik neem aan dat de sporen in het centrum dan gewoon beter onderhouden werden? Het is wel triestig, want Ledeberg is als ik het goed heb toch één van de meer dicht bevolkte wijken van Gent, en niet zomaar een buitenwijk.
Feit is dat een tiental jaar geleden de tramsporen in Gent zowat overal in erbarmerlijke staat waren. Tijdens de afgelopen jaren is er een al bij al indrukwekkende inhaalbeweging gemaakt en zijn grote stukken van tramtrajecten rond en buiten het centrum aangepakt. Echter geraakt een "volkse" wijk zoals Ledeberg nogal snel achteraan op het lijstje van renovaties en hebben ze zich nu dus duidelijk hard mispakt en geen budgetten meer voor verdere heraanleg.

Focus1965 said:
Zaterdag ben ik er nog een tegengekomen, op weg naar de Ardennen.
De A601 (nabij Luik) en dit is al enkele jaren zo en het hele verhaal lees je hier.
Wist ik niet, maar als ik het zo bekijk op Google Maps is dat een bypass die moeilijk essentieel te noemen is en hooguit een minuut of 2-3 extra tijd kost.

Het wraakroepende is dat het niet alleen onaangekondigd is maar dat het daar ook een jaar gaat stilliggen alvorens ze nog maar beginnen aan de werken. Hadden ze dezelfde aankondiging gemaakt maar daarnaast binnen de maand aan de heraanleg begonnen met één of andere spoedprocedure, dan was het nog iets of wat te relativeren. Zeker onaangenaam, maar te relativeren.

·
Kempische Gentenaar
796 Posts
Ik ben niet te vinden voor conspiracy theories, maar ik vind het toch behoorlijk verdacht dat die sporen net nu buiten dienst genomen wordt, en de werken pas na de gemeenteraadsverkiezingen zullen starten.

·
Kempische Gentenaar
796 Posts
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180110_03290408

Tramlijn 1 wordt volledig vernieuwd

GENT - De Lijn plant in 2022 een definitieve gevel-tot-gevelvernieuwing van de tramsporen op het traject van de drukke tramlijn 1. In afwachting daarvan zullen vanaf 2018 in verschillende fases herstellingen worden uitgevoerd op de as. Dat blijkt na een vraag van Vlaams Parlementslid Mathias De Clercq aan minister van Mobiliteit Ben Weyts.

Na de abrupte gedeeltelijke sluiting van het traject van tramlijn 4 diende Vlaams Parlementslid Mathias De Clercq enkele schriftelijke vragen in aan bevoegd minister Weyts. In één van die vragen polste hij specifiek naar de vooruitzichten voor het traject van tramlijn 1 omdat meerdere experts erop wijzen dat ook daar in de komende jaren werken zullen nodig zijn.

In het antwoord van de minister wordt bevestigd dat de tramsporen effectief onderhoudswerken behoeven. Eveneens blijkt dat op de as van tramlijn 1 (tussen Nederkouter en Veldstraat) De Lijn vanaf 2018 in verschillende fases herstellingen zal uitvoeren in functie van het overbruggen van de periode tot de definitieve gevel-tot-gevelvernieuwing die in samenwerking met externe partners (Farys, Stad Gent, …) waarschijnlijk pas in 2022 zal plaatsgrijpen.

Moscou

Daarnaast blijkt uit het antwoord van Weyts ook dat De Lijn voor het eerst een volledige inventarisatie opmaakte van de staat van alle tramsporen in Vlaanderen. Op basis daarvan zal men in de komende jaren onderhoudswerken uitvoeren.

Mathias De Clercq: “Het abrupte ‘van de ene dag op de andere’ afsluiten van de tramlijn naar Moscou is gewoonweg niet voor herhaling vatbaar. Dit mag niet meer voorvallen in Gent. Het is belangrijk dat werken duidelijk in overleg met alle relevante actoren gepland zijn, dat De Lijn tijdig middelen hiervoor vrijmaakt en de hinder tot een absoluut minimum wordt beperkt. Het is goed dat er een concreet perspectief bestaat voor deze as. Het zal er nu echter op aankomen dit op een verstandige manier tot uitvoering te brengen met zo weinig mogelijk last voor de gebruikers van het openbaar vervoer.”

·
Registered
2,637 Posts
^^"een volledige inventaris van alle tramsporen in Vlaanderen...".
Dat moet een helse karwei zijn! Liggen er buiten Antwerpen, Gent en de Kust veel tramsporen in Vlaanderen?

·
Registered
102 Posts

·
Registered
611 Posts
Dat moet een helse karwei zijn! Liggen er buiten Antwerpen, Gent en de Kust veel tramsporen in Vlaanderen?
In de Brusselse rand liggen er nog flink wat (Kraainem, Wezembeek-Oppem, Tervuren, Groot-Bijgaarden, Drogenbos...), maar ik heb zo'n vermoeden dat ze die gaan 'vergeten'.

·
Registered
908 Posts
Op de kusttramlijn Oostende-Knokke moeten er nog tramsporen vernieuwd worden met name tussen Wenduine Manitoba en Wenduine Harendijke alsook tussen Blankenberge Duinse Polders en Zeebrugge Strandwijk.
Ieder keer als die tram op die 2 gedeelden rijdt rammelt die tram aan alle kanten en wordt men over en weer geschud, aangenaam is anders.
In ieder geval wordt er niet meer aan voortgedaan en vraag ik me af of De Lijn nog van plan is om die werken nog voort te zetten.

·
Registered
2,020 Posts
In de Brusselse rand liggen er nog flink wat (Kraainem, Wezembeek-Oppem, Tervuren, Groot-Bijgaarden, Drogenbos...), maar ik heb zo'n vermoeden dat ze die gaan 'vergeten'.
Die worden allemaal onderhouden door de MIVB, dus veel maakt het niet uit denk ik

121 - 140 of 171 Posts