SkyscraperCity banner

1 - 20 of 539 Posts

·
Bike It!
22,243 Posts
Discussion Starter #1
Ik pik dit even op uit een andere thread:

Trouwens, er wordt soms in discussies over trams in de binnenstad lustig gegooid met het argument dat de bovenleidingen van de trams ontsierend werken... wel - dat hoeft geen reden te zijn om geen trams te gebruiken. Ik zag overlaatst dat er voorbeelden bestaan van trams die hun stroom uit een leiding in de grond halen, ipv uit een overhangende draad - ik wist dat dit perfect mogelijk was in ondergrondse systemen, maar niet dat het ook perfect en veilig toepastbaar was in openlucht en in voetgangersgebied. Maar het wordt al een tijdje succesvol toegepast in oa. Bordeaux en Nice, waar vrij recente tramsystemen zijn aangelegd met aandacht voor de visuele hinder die trams kunnen veroorzaken in de historische centra.

Misschien een ideetje op lange termijn voor de Lijn...
Wie weet, als het daar kan, waarom niet in Gent? Al vergt het natuurlijk wel een hele aanpassing van het net. Het lijkt me ook betrouwbaarder te zijn dan bovenleidingen, die toch uiterst gevoelig zijn.

Bordeaux:

Bordeaux mét bovenleiding:

Afbeeldingen: http://www.lightrail.nl/France/france-NL.htm

·
Moderator
19,823 Posts
Dat systeem met middengeleiders is juist zéér gevoelig! stof, zand etc.

Maar ik heb ze zelf zien rijden in Bordeaux. Speciaal zicht, aan het gerechtshof van Rogers, tram komt aan met pantograaf naar boven, aan halte laat die die zakken, en rijdt zonder bovenleiding verder door het historisch centrum. Eigenaardig zicht.

Voor de rest is Frankrijk in het algemeen een pracht land om nieuwe tramprojecten te gaan bezien! tientallen steden die in een mum van tijd een heel tramnetwerk uitbouwen. DeLijn zou idd wat meer op onderzoek moeten gaan in het buitenland!

·
Moderator
12,380 Posts
Leuk als fait divers:

Op Gentse tram wordt Gentsch gesproken

za 19/07/08 14:13 - Naar aanleiding van de Gentse Feesten, die vandaag officieel beginnen, worden de haltes op sommige trams in het Gents aangekondigd.

"Volgenden arret: Kuurenmarkt", het is even schrikken als je dezer dagen de tram neemt in Gent. De haltes die gedurende het traject worden aangekondigd, worden niet in het Nederlands, maar in het Gentse dialect uitgesproken.

Het Gentse dialect dat door de luidsprekers galmt, wordt dan ook bij veel reizigers die het voor de eerste keer horen, op heel wat gegniffel onthaald.

Tramgebruikers die van buiten Gent naar de Gentse Feesten komen, hoeven echter niet te vrezen dat ze hun halte zullen missen omdat ze het niet begrepen hebben. Voor hen is er gelukkig nog een lichtkrant waarop de naam van de halte vermeld wordt.

De Redactie.be, 19-07-2008​

·
Registered
5,234 Posts
Gentse PCC 54 naar Weelde

Uit een andere nieuwsgroep:

Vanmiddag (*) is PCC 54 opgeladen en naar de opslagplaats te Weelde getransporteerd. Het rijtuig was ontdaan van publiciteit en vertrok dus in de De Lijn-kleuren.

Het rijtuig dateert van 1974, behoort tot de reeks 47-54 en was het laatste PCC-rijtuig dat door BN aan Gent geleverd is.
Een eventuele vervolgserie tot en met nr 66 is er nooit gekomen.

Enkele jaren na de 54 zijn in Brugge nog 3 niet-gelede PCC-trams voor Marseille gebouwd.

De 54 deed op 16 oktober nog een dienst op lijnen 21-22.

(*): 5 november 2008

Focus1965

·
Registered
5,234 Posts
Over welk Weelde gaat het en wat gaat de tram daar doen?
Weelde ligt tegen de Nederlandse grens, in de buurt van Turnhout.
Daar wordt op het militair domein een loods gehuurd, waar het reservemateriaal van onder andere het Vlatam gestald wordt. Het gaat om zowel gerestaureerd materiaal (waar geen plaats meer is in het Vlatam om het tentoon te stellen) als nog te restaureren materiaal (soms halve wrakken) als net buiten dienst gesteld materiaal, zoals de 54 dus.
In Weelde staat nog ander Gents materiaal en een trolleybus zal er ten gepaste tijde ook terechtkomen. Mocht er ooit een Gents (transport)museum gerealiseerd worden, dan staan er al relevante stukken gereed, die soms slechts een kleine restauratie (herschildering) vergen.

Focus1965

·
Moderator
12,380 Posts
Gentse trams gaan hun eigen sporen smeren

GENT - Tien Hermelijn-trams krijgen tegen februari een automatisch 'smeersysteem'. In de bochten zullen de trams zelf hun sporen injecteren met olie. 'Uit een experiment is gebleken dat het gesjierp in de bochten met die methode bijna volledig verdwijnt.'

Het Railopsmeringssysteem, heet het nieuwe wondermiddel. Vorig jaar werd er al één Gentse Hermelijn uitgerust met zo'n systeem, zegt Christel Boumans van De Lijn. Voorlopig is het zo dat de rails gesmeerd worden door de Technische Dienst - die dan voor een extra smeerbeurt zorgt als de buurtbewoners klagen over geluidshinder. 'Het nieuwe systeem werkt vanuit de tram zelf. Aan de tram hangt er een soort van automatisch olie-injectiesysteem dat in de bochten - en dus niet op de rechte stukken - automatisch de sporen van een klein laagje olie voorziet. Dat blijkt voldoende om het geluid gevoelig te doen afnemen.'

Omdat de proef van vorig jaar geslaagd is, komen er in Gent nu negen trams bij die zo'n systeem krijgen, liet Vlaams minister Kathleen Van Brempt (SP.A) weten aan parlementslid Cindy Franssen (CD&V). 'Zo zullen tien van onze 41 Hermelijns ermee zijn uitgerust, en mogelijk komen er later nog bij.'

Voordeel van het nieuwe systeem is ook dat de trams de sporen smeren voor de voertuigen die er niet mee zijn uitgerust. (tod)

De Gentenaar, 07-01-2009​

·
Architect
4,403 Posts
Sommige trams hebben ook geen lage vloer dus ik zie niet in waarom een lichtgewichttrein dat wel zou moeten hebben. Het is leuk meegenomen zodat ook rolstoelpatiëten kunnen instappen, maar noodzakelijk is het m.i. niet. Je kan om hetzelfde effect te verkrijgen evengoed de perrons wat hoger maken.
Op termijn worden alle trams in Gent met hogere vloeren vervangen door de Hermelijns met lage vloer.

·
Registered
749 Posts
^^Worden de Hermelijnen nu nog eigenlijk gemaakt? Ik vind het een goede tram maar Gent en Antwerpen mogen al trams krijgen langer dan 30m:bow:. De PCC hebben hun tijd gehad...

·
New Brusseleir
2,067 Posts
Het was oorspronkelijk de bedoeling dat Hermelijnen de PCC's zouden vervangen, maar door de groei hadden ze meer trams nodig dan besteld, dus rijden de oudjes nog. Hermelijnen worden niet meer gemaakt, maar er zijn voldoende andere modellen in omloop op de markt.

·
Registered
5,234 Posts
^^

Dit klopt natuurlijk niet en zeker niet in Gent: er waren 54 pcc's ter beschikking - die met moeite het vervoer aankonden - en er zijn 31 LVT geleverd: het was nooit de bedoeling geweest de frequentie te halveren.
Een aantal PCC's werden ondertussen wel gesloopt en 's zondags kan men zonder, maar 31 trams was en is te weinig om op een zaterdag (laat staan op een werkdag) de dienst in Gent te verzekeren. En dat heeft niets te maken met frequentieverhogingen of netsuitbreidingen van de laatste 15 jaar, want dit was ervoor ook al het geval.

Verder is het zo dat trams "à la tête du client" worden gebouwd en er hoop en al een basisnaam (Citadis, Flexity bv.) bestaat, doch dat de afwerking gepersonaliseerd wordt... volgens het lastenboek. In feite komt het erop neer dat na het uitschrijven van een openbare aanbesteding, de fabrikanten hun beste voorstel presenteren. Omdat ontwerpen massaal veel geld kost en de fabrikanten zichzelf uit de markt zouden prijzen, wordt er een standaardmodel gemaakt dat verder uitgebouwd wordt.

Toen de Antwerpse en Gentse offerteaanvraag liep, waren voornoemde trams nog te nieuw (incl. Combino) en durfden de fabrikanten die nog niet aanbieden. Ondertussen zijn we natuurlijk meer dan 10 jaar verder en de technolgie en industrie heeft niet stil gestaan. Op zich kan De Lijn een lastenboek uitschrijven dat exact overeenkomt met een bestaande Hermelijntram: dat kan perfect, maar het kostenplaatje zal ze in Mechelen doen knarsetanden, en dat weten ze daar vermoedelijk ook wel...

Focus1965

·
Registered
749 Posts
Is het mogelijk dat De Lijn trams zou kunnen kopen die er bv. hetzelfde uitzien als de T3000/4000 van Brussel? Of moet de MIVB daar toestemming voor geven? Voor alle duidelijkheid ik gebruik deze trams gewoon maar als voorbeeld want zij hebben geen meterspoor of 600V.
Ik vraag mij dit af want dat zou de kosten en levertijd van de trams sterk doen dalen, en bijna geen kinderziektes. Aan de andere kant zal De Lijn liever 'hun' tram hebben zoals de HermeLijn vandaag:)

·
New Brusseleir
2,067 Posts
@focus: de PCC's gingen er echt wel uit, hoor, maar niet zo snel, daar heb je gelijk in. En ik wil zeker niet tegenspreken dat de Combino's en andere Citadissen of Flexity's worden aangekleed naar smaak (en portefeuille) van de klant. Ik hoef jou ook niet te vertellen dat er serieuze verschillen zijn tussen de verschillende trambedrijven, ook langs buiten.
De T3000 en T4000 van MIVB zijn Flexity Outlook C van Bombardier, ook bekend als Cityrunner.

·
Registered
5,234 Posts
Waarom zou je voor de T3000 kiezen? Er zijn veel betere trams op de markt.
Zoveel keuze is er echt niet meer: in feite heb je nog 2 tramfabrikanten: Alsthom die de Citadissen levert, maar op Rotterdam na is dit bijna altijd aan nieuwe trambedrijven: aan bestaande trambedrijven lukt het niet zo goed.
Bombardier is de 2de tramfabrikant en Groentje heeft de namen opgesomd van het product dat heden - onder verschillende vormen en varianten - beschikbaar is.
Na het Combino debacle is Siemens (afdeling transport) gedecimeerd en speelt het net als een handvol andere (soms lokale) fabrikanten geen rol van betekenis meer op de internationale trammarkt.
Tot slot weet ik niet wat jij als veel betere trams (op welk vlak?) bestempelt: het reizigerscomfort (type stoeltjes, airco, donkere ruiten...) wordt door de opdrachtgever bepaald, terwijl het technisch aspect (betrouwbaarheid) zo subjectief is (hoe rijdt men met de trams, toestand sporen, onderhoud, technische kennis personeel...) dat ik hier zeker geen uitspraak over wens te doen.

Focus1965

·
New Brusseleir
2,067 Posts
Technische aspecten zijn toch wel belangrijk, hoor. Ik hoorde in Göteborg bijvoorbeeld alleen maar klachten over de nieuwe Ansaldo-stellen, doordat de stuurpost zover naar voor zit, klagen de bestuurders over rugproblemen, en er staan op den duur meer stellen binnen dan er buitenrijden.
Qua andere producenten: ik hoor ook bemoedigende dingen over CROTRAM, Skoda en in mindere mate Stadler... Ook de Japanners hebben een uitgebreid aanbod, maar de transportkosten naar Europa maken ze natuurlijk weinig concurrentieel.

1 - 20 of 539 Posts