SkyscraperCity banner

481 - 500 of 539 Posts

·
Registered
5,234 Posts
't is ook daarom dat ik de vraag (aan bv. Arvooke) stelde: er zullen na de zomer 60 lagevloertrams zijn. De concrete vraag is dus of men hiermee kan toekomen.
Als er een inzet is van 50 trams - maar dit weet ik niet - hebben ze nog een reserve van 20 %, al zit daar wel continue een tram aan de zee. Persoonlijk gok ik op maximaal 50 trams (2 of 3 uur per dag) en de rest veel minder.
Ik ga ook binnenkort nog wat Gentse foto's posten: ik denk niet dat de P.C.C.'s in Gent nog ingezet zullen worden. Ja: er zijn er een 6-tal als uiterste reserve. De toekomst zal het uitwijzen of ze nog ingezet zullen worden, uiteraard ten vroegste vanaf september.

focus1965

·
Registered
371 Posts
GENT Tram, Rollend Materieel

Even ter aanvulling: totnogtoe verhuisden alle Gentse Hermelijnen na de zomer terug naar Gent. Rond de Krokusvakantie kwam/komt er dan één opnieuw naar de Kust!

·
Registered
5,234 Posts
Even ter aanvulling: totnogtoe verhuisden alle Gentse Hermelijnen na de zomer terug naar Gent. Rond de Krokusvakantie kwam/komt er dan één opnieuw naar de Kust!
Best mogelijk, maar in principe is de periode erna nog steeds winterdienst in Gent.
Hieronder de Gentse 6338 in Mariakerke op 06/05/2017.

focus1965

·
Kempische Gentenaar
796 Posts
Tiens, ik wist niet dat er een tram tot in Mariakerke reed? ;)

·
Registered
5,234 Posts
In feite was het Raversijde Zeedijk, om correct te zijn.

Maar ik denk wel dat de plek voor iedereen herkenbaar genoeg is. Overigens was dit een toevalstreffer: ik bezocht toen net de Atlantik Wall, een aanrader trouwens voor wie er nooit geweest is.

focus1965

·
Registered
5,234 Posts
aantal dienstwagens / afscheidsrit P.C.C. 2 11/06/2017

Ik had een tijd geleden de vraag gesteld over het aantal dienstwagens die in Gent ingezet worden.
Het antwoord hierop heb ik ondertussen achterhaald en post ik ook met plezier hier. Opgelet: dit zijn de cijfers van de vorige winterdienst. Op het drukste moment van de dag (enkele uren maar, de ochtendspits) waren er in totaal 56 wagens op de baan, waarvan 19 op lijn 1, 16 op lijn 2, 11 op de tak van lijn 4 naar het UZ en 10 op de tak van lijn 4 naar Moscou. Dit is de maximale inzet.

Begin september zouden er 41 Siemens trams zijn en 26 Bombardiers, wat een totaal geeft van 67 trams. Aangezien de kans vrij groot is dat er dan nog enkele Hermelijnen aan de kust zijn, of door hun verblijf aldaar nog niet inzetbaar is, is de kans groot dat in september toch nog P.C.C.'s op lijn zullen verschijnen. Als alle lagevloertrams (67 dus) ter beschikking zijn, dan lijkt de kans vrij groot dat de inzet van P.C.C.'s heel beperkt zal blijven en dan natuurlijk enkel tijdens de spitsuren. Zoals ik al eerder schreef: ik heb geen werkende glazen bol...

Anticiperend op wat zou kunnen gebeuren, werd er door een tramliefhebber een afscheidsrit met een P.C.C. 2 georganiseerd op 11/06/2017.
De eerste fotostop vond plaats in de Veldstraat, met lijnbeeld 1 'Flanders Expo'.

Aan het Koophandelsplein werd lijn 1 'St. Pietersstation' getoond. Enkel 'sstation' is zichtbaar: in Gent waren het rolkranten (bewegende, doorlopende teksten) en dat maakte het fotograferen ervan extra ingewikkeld.

Alle foto's posten ga ik hier niet doen: wel een aantal markante, met mooie plaatsen en kruisingen met andere (reguliere) trams. Hieronder een combinatie van dit alles, met de molen van Zwijnaarde in de Heerweg-Noord.

Ook aan het eindpunt Zwijnaarde Bibliotheek kon een parallel gefotografeerd worden met de 6312.

Hetzelfde verhaal aan het eindpunt Evergem Brielken, met links de toen vrij nieuwe 6368 op lijn 1. De 6218 had de tekst '1 Korenmarkt': in tegenstelling tot de tekst 'Flanders Expo', staat '1 Korenmarkt' stil en leent zich dus veel tot het fotograferen.

Ook over de Waalbrug, net op de grens tussen Evergem en Wondelgem, werd een fotostop gehouden. Dit is de enige enkelsporige sectie van een tramlijn in Vlaanderen, als ik de diensttrajecten aan de kust buiten beschouwing laat.

Ook onder de spooronderdoorgang in Wondelgem, in de Schouwingstraat, werd er een fotostop gehouden, met het vaste beeld '1 Korenmarkt'.

Omdat de zon niet scheen, heb ik ook nog gauw een foto van de andere zijde gemaakt:

De eigen bedding in Wondelgem geraakt aardig volgebouwd. Toen de lijn daar aangelegd was, graasden er nog koeien, die ik met - blauwe - P.C.C.'s combineerde...

De bouwwoede maakt dat er nog een achtergebleven berg uitgegraven grond was overgebleven: die diende als fotostandpunt op dezelfde plek als hierboven.

Een volgende fotostop vond plaats in de Francisco Ferrerlaan, met het oude eindpunt van lijn 1 aan het Edmond Van Beverenplein op de achtergrond.

De eigen bedding achter psychiatrisch centrum dr. Guislan bood ook een origineel fotomotief, op uitzondering dan van die bouwkraan die erboven uitsteekt.

Het Gravensteen op het Sint-Veerleplein mocht natuurlijk ook niet ontbreken. Lijn 1 Stelplaats Gentbrugge was de tekst op de display.

Ook het Lieven Bauwensplein biedt een prachtige achtergrond, met hier lijn 4 'Moscou'. Het voordeel aan rondritten, is dat men niet alleen exact stopt en fotografeert waar men wil, maar vooral, men het goede moment kan afwachten om af te drukken en men niet afhankelijk is van een rijdende tram, met andere verkeersdeelnemers die het beeld kunnen verpesten.

Op dezelfde plek werd ook nog een bijzonder lijnbeeld getoond: 4 Gentbrugge (in het groen) via lijn 1 (in het rood). Ik had het alleszins nooit gezien, maar hiervoor kom ik ook te weinig in Gent.

In de Gebroeders Vandeveldestraat heb ik alles kunnen fotograferen: de 6218 alleen, met een kruisende tram en dan ook nog met de volgende tram: toen werd het natuurlijk tijd om op te krassen. Maar eerst gauw de foto natuurlijk...

Ook het oude gebouw van de voormalige verzekeringsmaatschappij 'Noordstar en Boerhaave', dat verkocht werd aan de Universiteit van Gent, kon als achtergrond dienen bij een fotostop. Men vindt die in de Groot-Brittanniëlaan.

Het Koningin Maria Hendrikaplein oftewel het Sint-Pietersstation leverde ook enkele leuke foto's op. Een selectie:

Een 'rondje van de zaak' was nodig om op het juiste (gewenste) spoor terecht te komen. Dit is geen makkelijk fotostandpunt.

Uiteraard werd er gestopt voor de opstaphalte, zodat 'gewone' reizigers zich niet op of tegen de tram zouden begeven. Met de komst van dat 'Virginie Lovelinggebouw' (ik heb ook moeten googlen om te weten wie dit was...) is er ook een nieuwe achtergrond en dus thema ontstaan op deze plek.

Het Universitair Ziekenhuis was de volgende bestemming. Het heeft tot einde juni geduurd vooraleer er p.c.c.'s in normale dienst daar zijn verschenen: dit heeft alles te maken met het feit dat er toen 6 Hermelijnen naar de kust verhuisd waren en er dus een groot tekort aan trams ontstaan was. Maar op het moment van het fotograferen (11/06/2017) was het dus een zeer zeldzame bedoening geweest om een P.C.C. aldaar te fotograferen en is het dus in feite nog altijd.

Natuurlijk hebben er tal van foto's kunnen maken, zoals deze hieronder.

... of de bocht, met het gebouw 'K4' op de achtergrond:

Naderhand is de tram leeg richting St. Pieters gereden, zodat de tram kon gefotografeerd worden als die terugkwam bij het dwarsen van de Krijgslaan.

Een 2e bezoek aan Zwijnaarde (andere zonnestand) was gepland, met onder andere een fotostop op de brug zelf.

Ook op de Ketelbrug, op de Nederkouter, werd kort gestopten kwam alweer het vreemd filmbeeld 4 Gentbrugge via lijn 1 tevoorschijn. De kleurencombinatie (groen en rood) maken het geheel origineel.

Heel af en toe laat mijn fototoestel het afweten: dit was hier het geval aan het einde van de Steenvoordelaan in Gentbrugge, net toen er trein voorbij raasde. Er is wat misgelopen met de scherpstelling, maar dit kan af en toe wel eens gebeuren.

De laatste fotostop toont een uitrij van een lijn 2, want dit stuk wordt sinds de indienst stelling van lijn 2 niet meer regulier bereden, maar wel natuurlijk nog door uitrijdende trams. Het café 'De Ton' is altijd een leuk fotomotief geweest en enig in zijn soort, al staat er in Bad Dürkheim (Duitsland) ook een vat - een wijnvat uiteraard - dat ook als café/restaurant dienst doet en waar ik ook ooit ben gaan eten... Helaas kan men het Duits exemplaar niet met een tram fotograferen en het Gents des te beter.

Een echte lijn 2 passeerde langs de Brusselsesteenweg: ook dit beeld is realistisch.

Hiermee zat deze excursie erop. Met dank aan de chauffeur van de P.C.C. en een andere bestuurder van lijn 4, ook gekend forumlid alhier!

focus1965

·
Registered
908 Posts
Ik heb vandaag op de Korenmarkt toch een tweetal PCC's zien rijden op lijn 4, het betreft wel het gedeelde Muide-Moscou.
Op het gedeelde UZ-Muide heb ik geen PCC's gezien, enkel Hermelijnen en een Albatros.

·
Moderator
12,380 Posts
Ik zag gisteren minstens één Hermelijn op lijn 1 rijden. Mogelijk waren het er meer, want ik zag het zowel op de Expo als aan de halte Verlorenkost, en ik heb niet gekeken naar het nummer van het voertuig.

Zijn er problemen met de Albatrossen? Normaalgesproken wordt lijn 1 uitsluitend daarmee bediend, en worden de extra Albatrossen op lijn 4 ingezet... Waar ze die dag ook op reden.

Is er een Albatros in herstelling voor iets, en is het in dat geval niet verstandiger op een Albatros van lijn 4 over te zetten op lijn 1 en die Hermelijn dan op de 4 in te zetten?

·
Registered
2,256 Posts
Kan ik me voorstellen, ik zie (hier op Brusselse Steenweg) de 1 ook meestal als Albatros in en naar de stelplaats rijden, zeer sporadisch eens als hermelijn.

Dat ze niet consequent zijn in materieel inzet bij DLG is niets nieuws.

·
Registered
10,039 Posts
Dan toch geen 18 nieuwe trams

Het ziet ernaar uit dat Gent geen 18 nieuwe trams van Spaanse makelij krijgt zoals anderhalf jaar geleden werd beloofd. Volgens De Lijn zijn er momenteel wel 71 trams in bestelling, maar die gaan allemaal naar de Kust en Antwerpen. “Gent is met de Albatrostrams toch al rijkelijk bedeeld”, klinkt het bij De Lijn.

In juli van 2017 maakte De Lijn bekend dat er 146 trams besteld zouden worden bij de Spaanse treinbouwer CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, red). Dat kon pas na een uitspraak door de Raad van State omdat de Belgische producent Bombardier beroep had aangetekend tegen de gunning. Van de bestelling zouden er 66 naar Antwerpen gaan, 18 naar Gent en de overige trams dienden als vervanging van de versleten kusttrams. Die nieuwe lagevloertrams zijn 31,4 meter lang, wat even lang is als een klassieke hermelijntram en de korte versie van de albatrostram. Ze bieden plaats aan ongeveer 180 reizigers.

De Lijn bevestigt dat er al bestellingen gebeurd zijn. “We zijn begonnen met een eerste batch van 48 trams. Die zullen eind dit jaar of begin volgend jaar rijden ter vervanging van de kusttram. Die trams worden momenteel gefabriceerd. Voor Antwerpen hebben we in maart nog eens 23 stuks besteld. In principe biedt het akkoord met CAF ruimte voor in totaal 146 trams, maar we hoeven die niet allemaal af te nemen. Er zijn voorlopig dan ook geen plannen meer om nog meer trams bij te bestellen. Voor Gent zullen er enkel nieuwe trams bijkomen wanneer het netwerk herschikt wordt of wanneer we ons netwerk uitbreiden. We houden ook in de gaten hoe de technologie van de trams evolueert”, klinkt het bij De Lijn.

Tramlijnen doortrekken
Schepen van mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) ziet geen grote problemen opduiken door de plotse beslissing van De Lijn. “In Gent zijn gelukkig alle oude PCC-trams al vervangen. De oudste trams die in Gent rondrijden zijn hermelijntrams van zo’n 15 jaar oud. Die kunnen 35 tot 40 jaar mee, dus we kunnen nog wel verder”, aldus schepen Watteeuw.

“Maar we zijn de voorbije 10 à 20 jaar natuurlijk zwaar onderbedeeld qua nieuwe traminfrastructuur. We hebben nauwelijks tramlijnen bijgekregen, dus dan is het ook niet verwonderlijk dan we voldoende trams hebben. Als we tramlijn 4 doortrekken tot Merelbeke en tramlijn 7 tussen Gent Sint-Pieters en Gent-Dampoort kunnen realiseren, dan zullen we die extra trams echt wel kunnen gebruiken.”
HLN - 11 april
---

Spijtig nieuws maar heb ook wel liever dat ze tramlijnen doortrekken en later nieuwe trams laten rondrijden dan te blijven verder doen op dat eigenlijk maar vrij beperkte tramnetwerk dat er nu ligt. (Dan spreek ik nog niet over de slechte staat van de tramsporen in het Gentse).

·
Moderator
12,380 Posts
Op de korte termijn niet erg. De kusttram en Antwerpen hebben hier veel dringender nood aan. Op middellange termijn evenwel minder goed nieuws: er wordt al erg lang gewacht op een aantal tramprojecten in Gent. Aan die infrastructuur heb je niks als je er niet tegelijk ook rollend materieel voor bestelt.

·
Registered
2,256 Posts
Het gebrek aan stelplaats in Gent zal ook wel meegespeeld hebben.

Aan die infrastructuur heb je niks als je er niet tegelijk ook rollend materieel voor bestelt.
True, maar tegen dat er effectief nieuwe infrastructuur ligt zijn we weer minstens een jaar of 7 verder... Tegen dan zal er wel geanticipeerd worden en op tijd besteld worden, allé dat hoop ik toch :)

·
Registered
5,234 Posts
Mocht de nood om een of andere reden hoog zijn, dan zullen er toch nog mogelijkheden bestaan: Antwerpen krijgt ook tweerichtingstrams en die kunnen, indien noodzakelijk, tijdelijk of definitief naar Gent gaan.

focus1965

·
Registered
10,039 Posts
Die investeringen in traminfrastructuur en verlengingen van de lijnen hebben voor mij prioriteit op nieuwe trams. Nieuwe trams (van CAF) zien voorbijrijden is tof maar meer is daar ook niet aan.
Laat ons niet vergeten dat Gent eigenlijk tot op heden de modernste vloot heeft, dus mogen we nu niet klagen. Aan de kust rijden ze nog met die BN-trams en in Antwerpen rijden nog PCC's rond.

Die tram 3 en 7 dat zal nog wel een goeie 10 jaar duren. Lijn 4 naar Merelbeke verlengen is een mooie gedachte maar die zal er ook niet liggen binnen nu en 5 jaar (denk ik). De nood aan nieuwe trams in Gent is vandaag de dag dus niet groot.

Je moet er ook rekening mee houden dat er al af en toe eens eentje beschadigd zal geraken en dat er binnen nu en 10 jaar opnieuw besteld zal moeten worden. Bovendien blijf ik er van overtuigd dat die CAF-tram niet geschikt is om langs de kust te rijden. Eerst en vooral vervoer je daar reizigers over een langere afstand, de zitplaatsen zijn beperkter dan bij BN-trams, de gemiddelde leeftijd van de groep reizigers die de tram neemt is ook wat hoger, dat is een groep die heel vaak een zitplaats wil i.p.v. 10 min. te moeten rechtstaan. Een kusttram is ook niet hetzelfde als een stadstram (weersomstandigheden kunnen zorgen voor snellere slijtage). Het zou dus wel eens kunnen zijn dat er misschien toch nog een paar naar Gent komen over X-aantal jaar en dat er een nieuw order geplaatst wordt voor de kust.

·
Registered
7,836 Posts
Nieuwe lijnen zonder nieuwe trams betekent een lagere frequentie hé

481 - 500 of 539 Posts