SkyscraperCity banner

501 - 520 of 539 Posts

·
Registered
10,039 Posts
Nieuwe lijnen zonder nieuwe trams betekent een lagere frequentie hé

Akkoord, maar voor 2030 zal er wel nog minstens 1 trambestelling volgen zeker?

Ik denk niet dat die tram 7 of 3 er zal zijn tegen 2030. Dus er is op dit moment geen hoge nood aan nieuwe trams.
Antwerpen en de kust hebben die meer nodig.
Daarom zie ik liever investeringen in het spoor dan in nieuw rollend materieel. De volgende vloot zal dan een nieuwere generatie zijn en dan kunnen de hermelijnen in Gent uit dienst gehaald worden, ze zullen tegen die tijd ook wel 25 jaar oud zijn.

·
Registered
749 Posts
Bovendien blijf ik er van overtuigd dat die CAF-tram niet geschikt is om langs de kust te rijden...
...Het zou dus wel eens kunnen zijn dat er misschien toch nog een paar naar Gent komen over X-aantal jaar en dat er een nieuw order geplaatst wordt voor de kust.
Dat zal moeilijk gaan want de kusttrams zijn te breed. Ten minste bij de lancering van het raamcontract communiceerde De Lijn 2,40m voor de kusttrams vs. 2,30m voor de stadstrams. Ik begrijp die keuze, door de argumenten die je zelf al aanhaalde verwacht je meer comfort/ruimte op een kusttram, zeker als de infra dat zonder kosten toelaat (de huidige kusttrams zijn zelfs 2,50m breed maar 2,40m is een standaard).

·
Registered
5,992 Posts
Akkoord, maar voor 2030 zal er wel nog minstens 1 trambestelling volgen zeker?

Ik denk niet dat die tram 7 of 3 er zal zijn tegen 2030. Dus er is op dit moment geen hoge nood aan nieuwe trams.
Antwerpen en de kust hebben die meer nodig.
Daarom zie ik liever investeringen in het spoor dan in nieuw rollend materieel. De volgende vloot zal dan een nieuwere generatie zijn en dan kunnen de hermelijnen in Gent uit dienst gehaald worden, ze zullen tegen die tijd ook wel 25 jaar oud zijn.
Tram 3 zeker niet, daar voorlopig alleen tram 7 en verlenging van tram 4 naar Dampoort zijn goedgekeurd.

·
Registered
5,234 Posts
Meerijden met een oude tram? Zondag kan het!

De erfgoedvereniging ETG (Erfgoed Tram – Bus voor Oost-Vlaanderen) zorgt komend weekend voor een stevige portie nostalgie. Ze laten 2 gerestaureerde PCC-trams uit de vroege jaren ’70 rondrijden, en iedereen mag mee.

Zondag 28 april dus, van 13.30 uur tot 17.30 uur, met elk halfuur een vertrek aan het Sint-Pietersstation. Een volledige lus duurt ongeveer 35 minuten.
Het hele artikel kan men o.a. hier lezen.

2 opmerkingen:

Als de volledige lus 35 minuten duurt, dan weet ik niet hoe ze met 2 trams een halfuur dienst willen rijden.

En dan nog dit:

“Nostalgici kunnen nog eens plaatsnemen in de vertrouwde, blauwe tramzetels van vroeger”,
Dit kan nu ook dagelijks in Antwerpen, op lijn 12! Gentenaren zullen zeker de reclame in de trams nog herkennen: in Antwerpen hebben ze de moeite zelfs niet genomen om die te verwijderen.

Of ik morgen naar Gent ga, zal van verschillende factoren afhangen.

focus1965

·
Registered
2,069 Posts
De Gentse trams die nu in Antwerpen rijden, zijn gemoderniseerd. De blauwe PCC's zijn niet gemoderniseerd en in de toestand van 1970 terug gebracht.

·
Registered
5,234 Posts
De Gentse trams die nu in Antwerpen rijden, zijn gemoderniseerd. De blauwe PCC's zijn niet gemoderniseerd en in de toestand van 1970 terug gebracht.
Ja, maar zelfs de gemoderniseerde Gentse p.c.c.'s hebben nog de klassieke blauwe zitjes. En dat is hetgeen waar naar het artikel verwezen werd.

focus1965

·
Registered
2,069 Posts
Dat is inderdaad zo. Met die oudere trams is het gekke, dat in sommige steden ze al zijn afgeschreven, terwijl ze elders nog volop rijden. Dat is met PCC's en Tatra-trams, maar dat gaat nu ook gebeuren met recenter materieel zoals Stadtbahn-wagens.

S

·
Guest
0 Posts
Ja, maar zelfs de gemoderniseerde Gentse p.c.c.'s hebben nog de klassieke blauwe zitjes. En dat is hetgeen waar naar het artikel verwezen werd.

focus1965
Toch eigenlijk niet, de zetels in de PCC2's zijn gemoderniseerde zetels die eerst stoffen waren en opnieuw semi-leder werden; Maar er zijn verschillen tussen PCC1 en PCC2 zetels

·
Registered
78 Posts
Een lus van 35 minuten is perfect te rijden in 30 minuten frequentie met 2 trams. Ben aan het uitzoeken om een paar foto’s te posten.
Grtz
Arvo

·
Registered
95 Posts
Ik zie de laatste tijd steeds vaker terug Hermelijntrammen op lijn 1, hoewel het plan was om daar enkel nog Albatrostrammen in te zetten. Iemand enig idee hoe dit komt?

Ik zag deze week ook terug een PPC in gebruik op tramlijn 4 (Muide-Ledeberg), was vreemd om te zien.

·
Registered
5,992 Posts
De tram N-VA/ VLD is die van de afbouw van het OV.

Schrijnend om de kop van Ben Weyts te zien op tv, beetje uitleggen daar. Na 4 jaar is het mobiliteitsprobleem in België alleen nóg groter geworden. Zit hij het een beetje uit te leggen over de hervormingen bij De Lijn. Ondertussen investeringen op een laag pitje, besparingen en dalende reizigersaantallen.
Met de sterke bevolkingsgroei en het non-beleid gaan die kortzichtige besparingen alleen voor meer kosten, slechtere economie en slechtere volksgezondheid zorgen.

En ondertussen snoepen ze onze Gentse trams weg. :bash:

·
Registered
2,069 Posts
Over welke trams heb je het? De CAF-trams voor Gent werden nog niet besteld, maar men zou dat nog wel kunnen doen. Ik geloof dat je de Vlaamse overheid en De Lijn in dit dossier weinig kan verwijten en dat het vooral een probleem is van de constructeurs. Er was een juridische strijd tussen CAF en Bombardier. Ook het aantal bieders was beperkt, want enkele grote spelers op de markt van spoorwegmaterieel hebben niet geboden, zoals Alstom en Siemens.

·
Registered
749 Posts
Als je de aanbesteding zo maakt dat enkel Bombardier en CAF realistisich gezien kunnen winnen krijg je inderdaad weinig bieders.

·
Registered
2,069 Posts
Ik denk dat ze niet anders konden. Er zijn gewoon weinig bedrijven die lage vloertrams voor smalspoorlijnen bouwen. Alstom doet dat niet en Siemens heeft voor zover ik weet ook geen stadstrams meer gebouwd sinds de problemen met de Combino, ondertussen al 15 jaar geleden.

·
Registered
749 Posts
Oh jawel hoor. Kijk maar naar de "Avenio M" voor Ulm in Duitsland die nu geleverd wordt/is. Sowieso had Siemens een ontwerp voor de vorige aanbesteding bij De Lijn die Bombardier won.
Trambouwers naast Bombardier en CAF? Siemens, Stadler, Skoda, Pesa en Solaris (na de aanbesteding wel overgenomen door CAF). Bovendien hebben sommige constructeurs meerdere ontwerpen in hun gamma. Concurrentie is er dus echt wel. Jammer dat de Bombardier fabriek in Brugge te pas en te onpas voor een scheeftrekking zorgt in hun richting. In die zin moet het voor Bombardier pijnlijk zijn dat CAF het in België uitstekend doet.

·
Registered
2,069 Posts
Inderdaad zijn er nog andere constructeurs, maar die hebben geen grote fabrieken, waardoor ze niet aan elke aanbesteding deelnemen. CAF is trouwens ook niet zo groot.

·
Moderator
12,380 Posts
Vijftien trams als reserve maar toch duikt oude tram uit de jaren 70 weer op: rolstoelgebruikers en ouders met kinderwagens in de kou

De Lijn heeft nog maar eens een oude PCC-tram ingeschakeld om reizigers in Gent te vervoeren. Die doet dinsdag dienst op lijn 2, tussen Zwijnaarde en Melle. Het is een tram die voor het eerst door Gent reed in 1971. Nochtans heeft de vervoermaatschappij voor de stad een ruime reserve van 15 trams. “Het is een samenloop van omstandigheden”, zegt De Lijn.

De Reizigersbond stelt zich vragen bij die hele toestand. “Zo’n oude PCC tram is minder toegankelijk dan een hermelijn of een albatros. Met een rolstoel raak je er niet op en voor jonge ouders met een kinderwagen of senioren die slecht ter been zijn, is het een pak moeilijker. Telkens zo’n oude tram wordt ingezet, treft dit een grote groep reizigers”, zegt Luc De Smedt van de Reizigersbond.

“We begrijpen ook niet goed waarom men teruggrijpt naar die oude trams. In Gent zijn er 26 albatrostrams en 41 hermelijntrams. Dat is een totaal van 67 trams terwijl er slechts 52 nodig zijn om heel het Gentse net te bedienen. Tot voor de reorganisatie lukte het wel nog om de juiste trams in te zetten, maar nu kan dat plots niet meer”, klinkt het.

Eerder zette De Lijn ook al dergelijke oude trams in toen wisselstukken voor de nieuwe albatrostrams op zich lieten wachten.

"De Lijn heeft 67 trams voor Gent terwijl er slechts 52 nodig zijn om het net te bedienen. Vroeger lukte het wel om de juiste trams in te zetten, maar nu kan dat plots niet meer"
Luc De Smedt van de Reizigersbond

De Lijn spreekt over een samenloop van omstandigheden. “We hebben afgelopen zondag een aanrijding gehad tussen een wagen en één van onze trams. Daardoor zijn twee tramstellen buiten dienst. Daarnaast worden twee trams momenteel klaargemaakt om cash-loos betalen mogelijk te maken en die daardoor een hele dag buiten gebruik zijn”, zegt Sonja Loos van De Lijn.

“Grote puzzel”

“Het is zo dat we zeker en vast geen tekort aan trams hebben. Die oude PCC’s worden gebruikt als een soort reserve. Die zijn makkelijker in te zetten dan sommige nieuwere trams. Een organisatie als De Lijn is een grote puzzel. Men kan niet zomaar een aantal trams van de ene naar de andere lijn brengen. We moeten ook rekening houden met de personeelsbezetting. Als we bijvoorbeeld de installatie van het cash-loos systeem bij een tram zouden uitstellen, dan zetten we een ploeg zonder werk. Dat mag ook niet gebeuren. Er komt veel bij kijken. Het klopt dat die oude trams moeilijker toegankelijk zijn, maar het overgrote deel van de reizigers ondervindt daar geen hinder van.”

Bij de Reizigersbond betwijfelt men dat. “Zowat een derde van de reizigers wordt op één of andere manier getroffen, of het nu gaat om iemand in een rolstoel of iemand met een kinderwagen. Bovendien rijden er in Gent ook nog hermelijnen rond zonder oprijplaat en die zijn eveneens niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers”, besluit Luc De Smedt.

Dinsdagavond voelt gemeenteraadslid Joris Vandenbroucke (sp.a) schepen Filip Watteeuw (Groen) aan de tand over de kwestie in de gemeenteraadscommissie mobiliteit.

HLN.be, Erik de Troyer, 07-01-2020​

·
Registered
844 Posts
"De Lijn heeft 67 trams voor Gent terwijl er slechts 52 nodig zijn om het net te bedienen. Vroeger lukte het wel om de juiste trams in te zetten, maar nu kan dat plots niet meer" - Luc De Smedt van de Reizigersbond
Als dit klopt, dan snap ik dus niet waarom ze een oude PCC inzetten, zelfs al zou die 'makkelijker' inzetbaar zijn. Lijkt mij dat er weer een andere klantonvriendelijke reden zal zijn waarom de reserve Hermelijnen/Albatrossen niet bovengehaald worden. En met beperkt aantal lijnen en stelplaats in Gent kan men die dan niet inzetten op een andere lijn? :nuts:

Want dat slechts een minderheid van de reizigers problemen heeft met de PCC, dat kan alleen gezegd worden door mensen die niet dagelijks die smalle deurtjes doormoeten, treden op en af gaan, op belachelijk lage 'kinderzitjes' moeten plaatsnemen en tussen opeengepakte reizigers aan de deuren moeten wringen.

·
Registered
1,780 Posts
Als Antwerpenaar kan ik alleen maar een beetje groen lachen bij deze storm in een glas water :) De 'afdankertjes' van Gent worden potjandorie gedumpt op de Antwerpse lijn 12 :cheers:

• Like
Reactions: wbrm
501 - 520 of 539 Posts