1,780 Posts
^^Vandaar ook de smileys
Ik vind het gewoon een beetje raar dat het zo 'schokkend' is dat er sporadisch een PCC als uiterste reserve wordt ingezet. Beter dat dan een rit schrappen, lijkt mij?
Ai daar zeg iets gevaarlijks! Bombardier onderhoud laten doen aan de trams zoals tegenwoordig 'hot and in' is bij tramcontracten? Dat kan bij De Lijn natuurlijk niet, de vakbonden zouden nogal steigeren! Nog liever wachten tot het aantal defecte wielbanden zodanig hoog is opgelopen, dat het 'arbeidsintensieve vervangen' van alle defecte wielbanden misschien een dikke maand of 2 of 3 per tram duurt? En waar ligt de grens? 6 defecte wielbanden? 8? 10? of alle 16?Men zou perfect die wielbanden door Bombardier kunnen laten vervangen.
Wat die afgeschafte ritten betreft: in Antwerpen is het nog steeds desastreus. Wellicht rekent De Lijn met een rit de hele dienst die een chauffeur niet rijdt. 10 dagen geleden (vrijdag namiddag): slechts 2 trams op lijn 12 die reden en op lijn 5 waren er al zeker 2 'rijdt niet'. Dat zijn al een hoop ritten op zich (heen / terug)... Dit terloops.
Net niet. Net als bij uw en mijn auto, plant men periodiek nazicht. Ook de wielbanden horen er ergens bij. Zijn ze toevallig eerder versleten, dan krijgt men dubbele reacties 'zie je wel en we moeten meer geld hebben.' De tram wordt opzij geschoven: die wielbanden mochten toen niet versleten zijn.Of is dit gewoon een excuus van 'we stellen zelf wel onze prioriteiten in de werkplaatsen, en in arbeidsintensief onderhoud hebben we geen zin zelfs niet als daardoor een tram buiten dienst staat, pech voor de reiziger'.
Trams van 3,3 miljoen euro staan nog minstens twee maanden stil: “Het is niet eenvoudig om technici te vinden”
De twee Albatrostrams die in Gent al maanden op een dringend onderhoud wachten, zullen pas tegen februari weer rijden. Beide voertuigen hebben 3,3 miljoen euro per stuk gekost.
“Gent is de tweede grootste stad van Vlaanderen, maar de Gentenaars moeten oude trams gebruiken omdat de technische diensten onderbemand zijn.” Jos D’Haese (PVDA) was woensdag scherp in het Vlaams parlement. Nadat uit een telling van de Gentse Reizigersbond was gebleken dat twee Albatrostrams al maanden stilstaan, vroeg hij minister voor Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) om verduidelijking. “In Gent staan nog twee vacatures open voor technici, maar die worden volgende maand ingevuld”, reageert ze.“Er is nog altijd een krapte op de arbeidsmarkt en het is niet eenvoudig om mensen te vinden. Toch kan ik zeggen dat de trams tegen eind februari hersteld zullen zijn. Ik weet dat het gewaagd is om een exacte datum te geven, maar houd me er gerust aan.”
Wielbanden vervangen
Dat de trams al maanden stilstaan, ligt aan een probleem met de wielbanden. “Die onderdelen slijten niet gelijkmatig”, legt woordvoerster Karen Van der Sype van De Lijn uit. “Daarom geven we voorrang aan trams waarbij het minste aantal wielbanden moeten vervangen worden. Zo hebben we altijd zoveel mogelijk voertuigen in roulatie. Trams waar veel werk aan is, moeten daarom al eens langer wachten.”
Verder benadrukt De Lijn dat de twee trams in de praktijk niet volledig stilstaan. Ze worden nog gebruikt voor de rijschool omdat ze dan niet zwaar beladen zijn met passagiers en er dus geen risico is. Toch vindt de Reizigersbond dat een verkwisting van middelen. “De trams hebben 3,3 miljoen euro per stuk gekost. We begrijpen dat bestuurders moeten opgeleid worden, maar daar heb je niet 2 van de 26 Albatrostrams voor nodig.”