SkyscraperCity banner

1 - 20 of 77 Posts

·
Urban Explorer
1,051 Posts
Discussion Starter #1
Succes noopt De Lijn tot forse uitbreiding
Gent.

Wat volgde op dit artikelAlweer recordaantal reizigers voor De Lijn
Lijn-tickets in voorverkoop 20 procent goedkoper

Bekijk de pagina uit de krant
De openbare vervoersmaatschappij De Lijn wil begin 2007 van start gaan met de bouw van de tram- en busstelplaats Wissenhage op de Wondelgemse Meersen. Het voorontwerp is klaar en het openbaar onderzoek loopt. Tegen 2010 moet de stelplaats klaar zijn. De kostprijs bedraagt 71miljoen euro.

IN een eerste fase wil De Lijn een stelplaats en een busstelplaats bouwen. Later komt boven de spoorlijn 58 Gent-Eeklo, die door de Wondelgemse Meersen loopt, een uitbreiding van de busstelplaats.

Toen bekend raakte dat Justitie op de Wondelgemse Meersen een psychiatrisch centrum voor geïnterneerden wil bouwen, moest men wel even rond de tafel gaan zitten om de grond te verdelen. De Lijn vraagt compensatie voor een stuk grond dat ze aan Justitie afstaat.

,,De Lijn heeft de afgelopen jaren steeds meer reizigers gekregen in de Gentse regio. Om die reizigers comfortabel te vervoeren, hebben we het voertuigenpark voortdurend uitgebreid, vooral met hermelijntrams. Daarom is een uitbreiding van het aantal stelplaatsen en onderhoudscentra nodig'', zegt Antoon Eggermont, de directeur van De Lijn Oost-Vlaanderen.

Door de uitbreiding van lijn 1 (Flanders Expo) en lijn 21 en 22 naar Zwijnaarde steeg het aantal trams.

Maar De Lijn stelt ook vast dat veel trams overbezet zijn. Het comfort komt in het gedrang. De Lijn heeft dringend nood aan nieuwe stel- en werkplaatsen en die zullen in Wissenhage, tussen de Nieuwevaart en de Wiedauwkaai, worden gebouwd. De Lijn heeft er een terrein van veertien hectare.

De Lijn beschikt nu over een stelplaats in Gentbrugge, maakt gebruik van een voorlopige stelplaats onder het viaduct van de E17 en heeft nog een stelplaats in Destelbergen.

,,Over uitbreiding in Destelbergen is er geen nieuws'', zegt woordvoerder Machteld Weyts. ,,Gentbrugge behouden we. De stelplaats onder het viaduct verdwijnt. Wissenhage wordt onze grootste stelplaats. Daar zal twee derde van onze voertuigen worden geparkeerd.''

Het complex krijgt drie toegangen. De zuidelijke toegang komt er via een brug over de Nieuwevaart. Die brug begint op de Opgeëistenlaan en loopt door de Biervlietstraat over de Nieuwevaart naar Wissenhage.

Er komt een oostelijke ingang via de Wiedauwkaai voor personenwagens en bussen. Een noordwestelijke ingang is gepland om het tramnet verder uit te breiden naar de achterliggende gebieden.

Een eerste gebouw bestaat uit een gesloten tramstelplaats voor 84 hermelijntrams. Daar komt een was- en bezandingsinstallatie bij.

,,Die zal werken met biozuivering, zodat het gebruikte water na zuivering opnieuw kan worden gebruikt.''

Het centrale gedeelte bestaat uit onderhouds- en herstelwerkplaatsen voor trams en bussen. Op de verdieping komen ateliers, opslagplaatsen en kantoren. Dat wordt het zenuwcentrum van de site.

Het noordelijke gebouw is een parkeergebouw. Op de gelijkvloerse verdieping komt een parkeerterrein voor 55 bussen.

Op de eerste en tweede verdieping komen 340 parkeerplaatsen voor personenwagens. Buiten zullen nog eens een kleine honderd bussen kunnen parkeren.

Via de oostelijke toegang kom je terecht op een open parkeerplaats voor gelede bussen. Ten slotte zijn er nog twee was- en tramstraten gepland voor de bussen.

Wissenhage wordt niet alleen een drukke stelplaats. Er zullen ook veel mensen werken. In het eerste deel kunnen zevenhonderd personeelsleden terecht, onder wie tweehonderd tram- en driehonderd buschauffeurs.

In het noordelijke deel, boven de spoorweg, zullen 280 personeelsleden, onder wie 250 chauffeurs, werk vinden.

(kvk)

Nu bijna 1 jaar later is men eindelijk begonnen met de bouw van de stelplaats.

·
Moderator
19,823 Posts
Dat wordt hier de goed-nieuws-show zeker :banana:

een gesloten tramstelplaats voor 84 hermelijntrams
Gent heeft nu 14 hermelijnen. dus er gaan er 70 nieuw bij besteld worden?? Dat zou een ferme inpuls zijn voor het Gents openbaar vervoer. Dat ze er ineens ook maar 100 voor Antwerpen bestellen! En liefst 40 of 50 m versies ^^

·
Urban Explorer
1,051 Posts
Discussion Starter #3
Ik denk dat ze al onmiddelijk eenveel te grote tramstelplaats gaan bouwen zodat ze de komende 50 jaar niet meer moeten uitbreiden... ;)

·
Moderator
12,380 Posts
Gent heeft nu 14 hermelijnen. dus er gaan er 70 nieuw bij besteld worden?? Dat zou een ferme inpuls zijn voor het Gents openbaar vervoer. Dat ze er ineens ook maar 100 voor Antwerpen bestellen! En liefst 40 of 50 m versies ^^
Ik vermoed dat dat verouderde cijfers zijn. Er rijden nu op alle lijnen HermeLijnen, en op Lijn 1 zelfs enkel en alleen Hermelijnen - en dat al sinds enkele jaren. Met 14 HermeLijnen is dat totaal onmogelijk. Ik vermoed dat het er momenteel een 30 à 40 tal moeten zijn.

80 HermeLijnen lijkt mij dan weer te veel voor maar 3 lijnen, dus ik vermoed dat de plannen voor de vertramming van de 7 dan al heel concreet en voor binnen niet te lang zullen zijn.

De tramstelplaats op de Wondelgemse Meersen had ik al eens gepost bij 'diverse projecten', maar hoort inderdaad meer hier thuis:

Ontwerp van de welbekende oudgediende heer Bontinck. De trambrug naar die stelplaats, over de Nieuwe Vaart is al enige tijd in aanbouw, een paar honderd meter naast het gerechtsgebouw.

klikje

·
Moderator
19,823 Posts
die 14 slaagt blijkbaar op de eerste levering, er zijn er nadien nog eens 17 bij gekomen
31 in totaal dus. Binnenkort kan siemens zich toch nog aan een enorme bestelling verwachten (voor Antwerpen zijn er ook nog enorm veel nodig)

En wat een enorme stelplaats :|

Die van Antwerpen aan de Noorderlaan is niet zo groot. Er komt er voor Antwerpen binnenkort wel een nieuwe 3de stelplaats bij. Maar denk niet dat die zo groot zal worden.

Gent heeft toch ook wel ferme ambities voor haar OV. Vond nu zelf ook wel dat het OV op het moment nog niet zo heel veel voorstelde... Heb een tijd terug nog eens in Gent geweest, 25minuten wachten op tram 1...

·
Moderator
12,380 Posts
De werken aan de tram- en fietsbrug over de Nieuwe Vaart, die het tramnetwerk moet verbinden met de nog te bouwen stelplaats Wissenhage.

Het kleine schansje op de voorgrond is wat er al ligt van het voetgangersgedeelte. Het tramgedeelte is al veel verder gevorderd, bijna tot aan de pyloonbasis langs de Gasmeterlaan.

In de Nieuwe Vaart ligt een soort werfeiland om een pyloon in het midden van de waterloop te bouwen. Allez, ik vermoed dat het daarvoor is. Geen foto, want ik had geen goesting om mijn nek te breken bij het oversteken van de Gasmeterlaan.

·
Urban Explorer
1,051 Posts
Discussion Starter #8
Ja de bouw van de brug gaat goed vooruit!
Wat ik mij nu afvraag, komt de tramstelplaats voor het westerringsspoor, of erna?
Want juist aan de andere kant van het spoor is er een heel grote werf...
Kga er vandaag eens wat foto's gaan trekken, als het wat minder mistig is!

·
Urban Explorer
1,051 Posts
Discussion Starter #10
Dat gaat snel zeg!
Heb gisteren opgemerkt dat er ook al twee trampalen naast de brug geplaatst staan.

·
Moderator
12,380 Posts
Ik had niet zo lang geleden een mail gestuurd naar De Lijn Oost-Vlaanderen met de vraag wat de stand van zaken was ivm. de stelplaats Wissenhage. Niet onbelangrijk, want zonder nieuwe stelplaats is er geen enkele groeimogelijkheid voor het Gentse OV. Helaas geen al te positief nieuws:

"Geachte

Wij hebben uw mail van 9 januari 2009 goed ontvangen en met de nodige aandacht onderzocht.

Het project rond het bouwen van deze nieuwe stelplaats loopt om diverse redenen grote vertraging op. Wij kunnen nog geen timing geven rond de start van de werken en de oplevering van deze nieuwe stelplaats.

Momenteel kunnen wij u tot onze spijt dus nog geen concreet antwoord geven op uw vragen.

Met vriendelijke groeten

Inge Neuville

Hoofd Klant & Verkoop"

Ontvangen op 13-01-2009​

Spijtig genoeg wordt er niet bij verteld wàt de problemen dan zijn. Ik dacht dat de terreinen inmiddels al gesaneerd waren. En aan die trambrug zal het ook wel niet liggen, want die zou ondanks het failissement van de aannemer hoe dan ook vóór de stelplaats af geraken. :dunno:

·
Registered
361 Posts
Wat een goedkoop antwoord ! Ik stuurde een mail van een halve pagina en ik krijg géén antwoord.m)) Wel wijs dat je een mail stuurde.:eek:kay:

·
Registered
5,234 Posts
Dit weekend heb ik gauw mijn licht in Gent opgestoken en ook daar naar EEN versie gaan horen.
Hoe ver staan ze? De fietsersbrug, annex trambrug, zal een van deze dagen opgeleverd worden: die is zo goed als klaar. Aan de trambrug wordt nog gewerkt, maar op een langzaam tempo: ook die zal ooit wel klaar geraken, want de ruwbouw is natuurlijk ook klaar. Van sporen en bovenleiding is er nog geen sprake.

Dan de stelplaats zelf: hiervoor zijn er tal van onteigeningen moeten gebeuren: voor de volkstuintjes en de koterijen die daar waren is het goed gelukt en kijk: die koterijen zijn nu in beslag (sic) genomen door Roma Zigeurners / illegalen / krakers.

Maar dit is het probleem niet: men - ik laat even in het midden wie - begint zich vragen te stellen over het project. Ten eerste de kostprijs en toegang: 2 toegangen werden als hoogstnoodzakelijk geacht, waaronder die brug.
Ten tweede en dat is al lastiger: de noodzaak wordt terug in vraag gesteld: nu de trolleybussen verdwenen zijn, is er terug bijkomende ruimte (voor autobussen)... die ruimte in beslag nemen in de tramstelplaats aan de overkant. Een goede verstaander... Men had beloofd dat het parkeren van bussen onder de viaduct van de E17 maar tijdelijk ging zijn: feit is dat ze er nog staan...
De Brusselsesteenweg werd vergroot om de Hermelijnen te kunnen herbergen en gezien tramverlengingen en nieuwe trams enkel op papier bestaan, begint men zich een en ander dus in vraag te stellen.

Dan de hybridebussen: kort en bondig: het prototype blijkt nogal dikwijls defect te staan en - pittig detail - voldoet ook niet aan de milieunormen. In december had de levering van de vervolgreeks moeten plaatsvinden....

De trolleybus: de huidige directie was niet scheutig met de afschaffing ervan; de helft van het traject (stelplaats - Meersemdries - Bij St. Jacobs) zal behouden blijven; over de opbraak van de rest (behalve binnenstad) is er niets beslist.
Het behouden traject zal dus in dienst blijven voor ritten met de museumtrolleybus: ik denk dat dit een unicum in de wereld is, maar nogmaals: dit is een ideetje van de huidige directie. Feit is wel dat men niet staat te drummen voor rondritten met de trolleybus... En Van Hool mag er natuurlijk komen testrijden: in de stelplaats stond trouwens een mooie trolleybus voor Milaan.

Wordt allemaal zeker nog vervolgd, maar wanneer en hoe?

Focus1965

·
G-4-Ever
1,492 Posts
Wissenhage

Artikel uit De Gentenaar van 11/12/2009:

Sloppenwijk wordt op 15 januari ontruimd
Roma overwinteren in schrijnende omstandigheden

De ongeveer 40 Roma die in de Wondelgemse Meersen leven, moeten er op 15 januari weg. Dan sluit De Lijn het terrein af. Intussen blijven hun levensomstandigheden erbarmelijk, al installeerden vrijwilligers kraantjes en gaven ze petroleumvuurtjes. Alles wijst erop dat de Roma er de winter zullen doorbrengen. Karel Van Keymeulen

De 59-jarige saxofonist Ion Sau woont met zijn 54-jarige vrouw in een schamel hok. Binnenin staat een zelfgemaakte kachel die ze met hout stoken, maar hij durft nog amper vuur maken, vanwege de rook. ‘Zelfs met al die regen van de voorbije dagen, maakte mijn vrouw buiten op een geïmproviseerd vuurtje eten', zegt hij. Hij verdient zijn kost als straatmuzikant.

Zijn buurman Gheorghe Matac heeft meer geluk. Hij heeft een petroleumvuurtje en onder een afdak staat een fornuis met butaangas. Hij woont met zijn vrouw en haar zuster in een onooglijk zelf getimmerd kot, waar buiten een matras en een tafeltje niet veel binnen kan. ‘We willen een huis. Ik wil ook gelijk welk werk aannemen', vertelt hij. Toch zeggen ze nog liever daar te wonen dan terug te keren naar Roemenië, waar ze naar eigen zeggen helemaal geen rechten hebben.

Pasgeboren baby's
De 25-jarige Loredana Preda woont wat verder in een gammele keet naast een stort, met een modderweg vol plassen water voor de deur. Haar man is terug naar Roemenië waar hun twee kinderen van vier en vijf zijn achtergebleven.

Begin november kwam het verhaal van de groep Roma in het nieuws. Velen waren geschokt dat er in Gent, op nauwelijks enkele kilometer van het stadscentrum, zo'n sloppenwijk lag. Vandaag ogen de Wondelgemse Meersen zo mogelijk nog treuriger. Het Roma-probleem barstte toen weer volop los. Het stadsbestuur schreef een brief naar alle overheden om aan de alarmbel te trekken. In Gent zijn er ruim 3.000 Roma geregistreerd en de stad kan die toevloed niet meer aan. Intussen is er overleg geweest met het stadsbestuur, OCMW, de vrijwilligers en de Roma zelf.

Lieven De Pril is welzijnswerker en een van de vrijwilligers die zich om de Roma bekommert. Hij zegt dat de vrijwilligers doodop zijn en het zwaar hebben. Zij helpen ook andere vluchtelingen en Roma die in schrijnende omstandigheden in kraakpanden leven, soms met pasgeboren baby's.

‘We hebben alvast voor drinkwater gezorgd. We leverden zoveel mogelijk kacheltjes, kaarsen en kookfornuizen, maar we konden niet iedereen helpen. Ook sanitaire voorzieningen zijn er niet. We hebben wel de ondersteuning door vrijwilligers beter gecoördineerd', vertelt De Pril. ‘Het stadsbestuur wil vanaf 15 december winteropvang hebben. Dat betekent dat er opvang in de Gasmeterlaan, in de Vlaamse Kaai en in een loods in de Port Arthurlaan zal zijn. Ook die Roma kunnen daar terecht. Maar wij vermoeden dat ze samen zullen willen blijven. Ze komen uit hetzelfde dorp Oravita in Roemenië.'

Meldpuntvoor Roma

De Pril is van mening dat er ook over opvang op langere termijn moet worden nagedacht. ‘Ze zullen blijven komen. Daarom moet een bemiddelaar worden aangesteld en moet er een Roma-meldpunt komen. Want niet alle Roma zijn gelijk. Ze komen uit Slovakije, Bulgarije, Roemenië. Het beeld dat erover bestaat is vaak dat het allemaal dieven zijn. Maar deze Roemeense Roma zijn bedelaars. Zij stelen niet en ze weten zeer goed dat ze dat niet moeten doen. Communicatie met die mensen is zeer belangrijk. We moeten ook de oorzaken voor hun vlucht opspeuren. Waarom worden ze in hun dorpen zo slecht behandeld. Dààr moet de Europese overheid dan tegen optreden.'
Zou dit een teken zijn van een kleine vooruitgang mbt het bouwen van de nieuwe stelplaats? Hopelijk vinden ze iets voor die mensen, 15 januari is tenslotte putje winter...

·
Registered
12,353 Posts
Sinds die Roma daar zitten zijn die (vroeger toch ook al niet te nette) tuintjes een ware vuilnisbelt geworden. Het is echt beschamend om daar met de trein voorbij te rijden. Ik hoop dat we nu niet een soort Doelscenario krijgen. Je hebt altijd "mensenrechtenorganisaties" die vinden dat Roma zomaar grond mogen innemen en blijvend gebruiken (vooral in het VK is dat een ware plaag).

·
Registered
5,234 Posts
Artikel uit De Gentenaar van 11/12/2009:

Zou dit een teken zijn van een kleine vooruitgang mbt het bouwen van de nieuwe stelplaats? Hopelijk vinden ze iets voor die mensen, 15 januari is tenslotte putje winter...
Officieel wel natuurlijk, misschien komt de landmeter nog eens kijken en wil die ongestoord zijn werk doen...
Feit is dat er wel klachten zijn: dewelke en van wie ze allemaal afkomstig zijn, doet er niet echt aan toe, maar ik had ze eind november al opgevangen.
Met zekerheid zal er wel iets gebeuren - al is het die rommel slopen - maar wanneer er trams over die mooie brug zullen rijden, is een andere vraag...

focus1965

·
Moderator
12,380 Posts
Meer. Hopelijk geen vat vol lucht:

De Lijn geeft Roma uitstel
WERKEN TRAMSTELPLAATS WONDELGEMSE MEERSEN OPGESCHOVEN TOT ER OPLOSSING IS VOOR SLOPPENWIJK

GENT - Vervoersmaatschappij De Lijn stelt de werken aan de tramstelplaats in de Wondelgemse Meersen uit tot er een oplossing is gevonden voor de ongeveer 40 Roma die daar nu wonen. Al ziet het er niet naar uit dat dat een snelle oplossing zal zijn. 'Wij kunnen die mensen niet in groep opvangen', zegt Tom Balthazar (SP.A), schepen van Sociale Zaken. Karel Van Keymeulen

Op de plek waar de Roma nu wonen, wil De Lijn een tramstelplaats bouwen voor 84 hermelijntrams en 55 bussen. Opzet was dat die tramstelplaats er in 2010 zou staan.

Niet onmenselijk

'Wij zijn eigenaar van dat terrein. We willen het opruimen, eventuele bodemverontreiniging wegwerken en een omheining plaatsen. Als eigenaar hebben we de plicht dat terrein te onderhouden', zegt Isabelle Colbrandt van De Lijn. 'Maar zolang er voor die Roma die daar wonen geen oplossing is, willen we die mensen daar niet verjagen. Zo onmenselijk willen we niet zijn. In feite wilden we midden december al beginnen met de voorbereidende werken, nu is de streefdatum 15 januari.'

De Lijn wilde de tramstelplaats met eigen middelen bouwen, maar de Vlaamse regering vond dat ze het samen met een privé-investeerder moet doen. Die partner is nog niet gevonden. Dat betekent dat er een nieuwe bouwaanvraag moet gebeuren. De Lijn profiteert ervan om nog 'groener' te bouwen.

Sinds een vijftal maanden wonen op die Wondelgemse Meersen, die ook een stortplaats zijn geworden, een 40-tal Roemeense Roma in erbarmelijke omstandigheden. Die mensen, die meestal uit hetzelfde dorp komen, willen liefst samenblijven.

(...)

De Gentenaar, 12-12-2009​

·
Registered
126 Posts
Goed dat men toch met die mensen rekening houdt.

55 bussen? Dan zijn de plannen misschien gewijzigd, want Wissenhage zou oorspronkelijk 179 bussen plaats geven: opgedeeld in een open parking voor 100 voertuigen (standaard/geleed), een open parking voor 24 gelede bussen en een overdekt gemengd gebouw (persoonwagens voor personeel en bussen) waar 55 bussen plaats zullen vinden (standaard/geleed). Dus misschien laat men de twee open parkings vallen, maar dat betekent dan wel serieus minder capaciteit...

·
Registered
2,356 Posts
Alweer uitstel voor stelplaats Wissenhage

Vlaams parlementslid Jan Roegiers (sp.a) betreurt dat de bouw van de nieuwe stel- en werkplaatsen ‘Wissenhage’ voor trams en bussen van De Lijn voor de regio Gent alweer met meer dan een jaar is uitgesteld. Minister Crevits antwoordde op een parlementaire vraag van Roegiers dat De Lijn – “volgens de huidige planning” – nu pas 2018 vooropstelt als timing voor volledige ingebruikname van de site.

De werken waren oorspronkelijk aangekondigd voor 2007 (plannen daterend uit 2002) maar liepen sindsdien grote vertraging op. De einddatum voor ingebruikname van de stelplaats werd steeds verder opgeschoven tot die vorig jaar werd vastgelegd op “ten vroegste 2016”. Maar nu blijkt uit het antwoord van minister Crevits op de vraag van Roegiers dat De lijn de volledige afwerking van het project pas voorziet in 2018 met “mogelijk een gedeeltelijke ingebruikname in 2017”. Alweer minstens een jaar uitstel dus…

90% van de gronden is intussen wel door De Lijn verworven en enkel de gronden van GE-Power Controls dienen gesaneerd te worden. Die sanering wordt nu voorbereid. Nadat die werken zijn uitgevoerd, kan eindelijk begonnen worden met de bouw van de infrastructuur. Kostprijs van het hele project wordt geraamd op ruim 90 miljoen euro.

Jan Roegiers: “Ik begrijp dat zo’n groot project letterlijk heel wat voeten in de aarde heeft. In Wissenhage moeten immers zo’n 78 trams en 148 bussen gestald worden. Dat maakt de site een pak groter dan de huidige stelplaats van Gentbrugge waar op termijn nog 35 trams en 36 bussen zullen staan. Maar ik betreur de enorme vertraging en hoop daarom dat nu snel met de sanering begonnen kan worden.”

Bron: persbericht

1 - 20 of 77 Posts