SkyscraperCity banner

21 - 40 of 77 Posts

·
G-4-Ever
1,492 Posts
:picard: een typische De Lijn-planning. Tegen dat de stelplaats in gebruik kan genomen worden, mogen ze de trambrug renoveren :bash:. Voor lijn 2 naar Zwijnaarde zullen we ook bijna 10 jaar vertraging mogen noteren.

·
-
978 Posts
Even dit ook uit de Kennisgevingsnota gehaald:

De uitbreiding van het tramnet in Gent vraagt ook een stelplaats aangepast aan de normen van vandaag. Daarom start in 2018 de bouw van de tram en busstelplaats en -onderhoudsplaats Wissenhage. Deze zou in 2020 in dienst moeten zijn.
Het is al 2018 geworden nu.

·
Registered
1,780 Posts
Kwestie van deze slapende thread van een slapend project een beetje te updaten :cheers: De Lijn werd ontheffing van MER toegekend voor de bouw van de stelplaats. (http://www.lne.be/merdatabank/uploads/nthbsl3648.pdf)

Ook is er een aanbesteding voor een studieopdracht uitgegeven om een referentieontwerp en dossiers op te stellen voor de stedenbouwkundige vergunning en de milieuvergunning. Het project zal als DBFM worden gebouwd.

https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=189634

·
Registered
12,353 Posts
Design, Build, Finance, Maintain. Kort gezegd: de overheid heeft geen geld voor een project en laat het aan de markt over. In ruil voor een (meestal jaarlijkse) beschikbaarheidsvergoeding. Weliswaar worden de kosten wel wat gespreid over de jaren ipv alles in 1 keer. Maar al die DBFM zullen in de toekomst wel gaan wegen op de begroting. Dan betalen we toekomstige belastingen voor projecten uit het verleden. Zoiets kan gemakkelijk uit de hand lopen. Politici scoren nu en de toekomstige generatie betaalt de rekening. Zeker voor kleine projecten zou je toch wel verwachten dat ze het met de reguliere middelen kunnen betalen.

Op mij komt het een beetje over als lenen voor het kopen van een computer (om met een huishoudbudget te vergelijken).

·
Registered
3,057 Posts
^^ Ik vind dit wat te populistisch. Het grote probleem is dat een overheids(boekhouding) geen afschrijvingen kent. In een normale (commerciele) wereld, financieer je ook met extern (geleend) geld en schrijf je de kosten af op een aantal jaren. Anders zou je je volledige investering in een keer in kosten nemen (en keldert je eigen vermogen en resultaten). Je kan de lening dan ook terugbetalen door de inkosten die je realiseert via je investering.

Bij een overheid heb je niet zoiets. Als ik nu een investering van 100M euro wil doen, moet ik die kost direct in kosten nemen. Volgend jaar is die kost verdwenen. Daarom is een DBMF formule eigenlijk een lapmiddel om een overheid normaler (marktgerichter) te laten werken en echt niet zo slecht als sommige beweren.

·
Registered
1,780 Posts
^^Het probleem van het ontbreken van afschrijvingen valt op te lossen door een investeringsfonds te creëren waar elk jaar een vast bedrag van de belastingen in wordt gestort. Semi-publieke fondsen die ook obligaties uitgaven zijn trouwens gebruikt bij de financiering van ons autosnelwegennet. Waarom kunnen zo'n formules niet gebruikt worden in plaats van de DBFM-formule, waarbij enorme winsten door de privépartner kunnen worden gemaakt?

·
Registered
3,057 Posts
ook bij zo'n fonds heb je geen directe link tussen inkomsten (rendement investering) en uitgaven (terugbetaling investering).

Je hebt verschillende 'lap-middelen' voor het gebrek aan afschrijvingen. Een van de meer gebruikte is het gebruik van bv. een NV (zoals voor het beheer van de kanalen - De Scheepvaart en W&Z). Daar hoef je dit soort van semi-oplossingen niet gebruiken.

Er zijn immers wel echt redenen waarom BAM en Liefkenshoektunnel NVs zijn.

·
Moderator
12,380 Posts
Zomaar, omdat het kan, enkele sfeerbeelden van de Gaardeniersbrug en wat (n)ooit de stelplaats wordt die de uitbreiding van het Gentse tramnet kan mogelijk maken:

1.

2.

Spoorloos.​

3.

Gelukkig bewijst het fietsgedeelte van de brug wel al een tijd zijn goed nut.​

4.

5.

Het gebied onder de hoogspanningsmasten blijft zo nog voor onbepaalde duur meersen, gepokt door allerhande oude industriebouw.​

·
Registered
5,234 Posts
Het enige dat op die laatste foto ontbreekt, is een BN tram in de kleuren van de TEC. Of misschien toch niet, want ook daar hebben ze van die spoorloze (...) trajecten.
Overigens kwalitatief schitterende foto's!

·
Registered
1,780 Posts
De nieuwe studieopdracht voor de stelplaats werd in juni 2015 gegund voor het bedrag van €512.752 aan TV Arcadis - Archiles uit Berchem:

De opdracht bevat volgende deelopdrachten:
- het opmaken van een referentie-ontwerp op basis van het bestaand uitvoeringsontwerp van de THV Bontinck-Technum d.d. 2006 van de toekomstige stel- en werkplaatsen voor trams en bussen te Gent Wissenhage zodat dit kan geïntegreerd worden in een DBFM-dossier.
- het opmaken van de dossiers ter indiening van de stedenbouwkundige vergunningsaanvraag op basis van dit referentie-ontwerp.
- het opmaken van de dossiers ter indiening van de milieuvergunningsaanvraag op basis van dit referentie-ontwerp.
- het opmaken van een programma van eisen, gerelateerd aan het referentie-ontwerp. Deze deelopdracht kan op haar beurt opgedeeld worden in verschillende onderdelen. De resultaten van onderhavige studieopdracht zullen als (technische) basis dienen voor het opmaken van een DBFM-bestek dat door De Lijn op de markt zal worden geplaatst ter uitvoering door derden in opdracht van De Lijn.
https://enot.publicprocurement.be/enot-war/preViewNotice.do?noticeId=189634

Ik vond niet direct een uitvoeringstermijn of iets dergelijks.

• Like
Reactions: Puinkabouter

·
Moderator
12,380 Posts
Da's heel goed nieuws. Het uitblijven van een nieuwe stelplaats was bij uitbreiding ook een rem op het uitbreiden van het tramnet.

Oh, en 24 plaatsen voor albatrossen, da's ook bemoedigend. DL Gent heeft er nu 10. Zouden ze op termijn lijn 1 voor 100% op albatrossen willen laten rijden, of zou het de bedoeling zijn om er ook te hebben voor de 7?

Ik kan wel niet helemaal volgen met de inhoud van het artikel: verlaat DL de stelplaats in Gentbrugge? Of verhuizen ze gewoon hun kantoor mee naar de nieuwe stelplaats?

·
Registered
201 Posts
Da's heel goed nieuws. Het uitblijven van een nieuwe stelplaats was bij uitbreiding ook een rem op het uitbreiden van het tramnet.

Oh, en 24 plaatsen voor albatrossen, da's ook bemoedigend. DL Gent heeft er nu 10. Zouden ze op termijn lijn 1 voor 100% op albatrossen willen laten rijden, of zou het de bedoeling zijn om er ook te hebben voor de 7?

Ik kan wel niet helemaal volgen met de inhoud van het artikel: verlaat DL de stelplaats in Gentbrugge? Of verhuizen ze gewoon hun kantoor mee naar de nieuwe stelplaats?
Er zijn er nog 16 extra onderweg van de bestelling van Mei 2015 . Dus lijn 1 enkel Albatros .

·
Registered
908 Posts

En waar gaan die PCC's gestald worden, of zullen die trams in 2020 uit omloop gehaald worden? Van mij mag het hoor want die trams hebben eigenlijk hun beste tijd gehad en mogen ze gerust op pensioen gezet worden.
Ik heb het wel over de gerenoveerde PCC's, de niet-gerenoveerde PCC's zijn reeds uit omloop gehaald.

·
Bike It!
22,243 Posts
^^ Niet alle trams zullen in Wissenhage gestald worden.

"Het plan voorziet ook een opstelcapaciteit voor 78 gelede trams: 54 van het type Hermelijn van 30m lengte, en 24 trams van het type van 42m lengte. Dit vertegenwoordigt ongeveer tweederde van de totale hoeveelheid trams"
Ik veronderstel dus Gentbrugge?

21 - 40 of 77 Posts