SkyscraperCity banner

1 - 6 of 6 Posts

·
Registered Abuser
5,856 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Gerona (Catalaans: Girona) is een stad in het Noordoosten van Catalonië, zo'n 30 km van de kust en niet ver van de Franse grens en de Pyreneeën. Het telt een ruime 90.000 inwoners en is vooral bekend vanwege het vliegveld die de toeristen voor de Costa Brava bediend. Ook ik was hier een weekje om van de playa's te genieten maar vond tussendoor nog tijd om dit Middeleeuwse provinciestadje te gaan bekijken.

De foto's zijn onbewerkt en daarom af en toe wat onscherp maar ik hoop dat jullie er desondanks van kunnen genieten.

1. Na een wandelingetje door wat steegjes en trappen in de oude binnenstad doemde de Kathedraal op:

2. De Kathedraal valt ook tegen betaling te bezoeken maar er mogen geen foto's genomen worden. Daarom enkel foto's van de buitenkant:

3.

4. De toren van de St. Feliu kerk behoort niet tot de Kathedraal maar samen vormen ze al eeuwenlang de skyline van Gerona:

5. De daadwerkelijk ingang van de Kathedraal lag om de hoek en is te bereiken via een flinke trap:

6. Stairway to Heaven?:

7. Van de in totaal 4 rivieren die door Gerona stromen is de Onyar het beeldbepalendst. Hij hakt het centrum in tweeën en zorgt voor de bekende plaatjes van dit Catalaanse stadje:

8. Sommigen noemen het armoedig, andere charmant of karakteristiek:

9. Grachtenpanden op zijn Catalaans:

10. We steken de rivier over en komen in het wat nieuwere deel van het centrum. De panden ademen hier 19e eeuwse allure uit...:

11. ...maar zijn tegelijkertijd typisch Spaans:

12. In de chique aandoende winkelstraten flaneren de lokale chica's en Japanners met rugzakken op hun buik:

13. Een stukje moderne kunst mag niet ontbreken...:

14. ...evenals moderne architectuur:

15. Terug gekomen aan de Onyar konden er nog wat kiekjes gemaakt worden richting Middeleeuws Gerona:

16. Meer karakteristiek Gerona:

17.

18. De VVV zit in een Romeins aandoend stulpje langs de rivier...:

19. ...waar iets verder een eenzame pilaar naast een bijna droog gevallen rivier de wacht houdt:

20. De meeste Geronezen wonen niet in de karakteristieke panden langs de Onyar maar in saaie flats. Dit geval heeft tevergeefs getracht de monotonie te doorbreken met kleurrijke balkonnetjes:

21. Afvragend of er nog meer te zien was kwam ik een bordje "Muralla Medieval" tegen. In de hoop dat dit Middeleeuwse Stadsmuur zou betekenen volgde ik de bordjes en al snel doemde deze daadwerkelijk op:

22. Schotelantennes en schone was. In Nederland noemen we dit een Turkenwijk, in het buitenland wordt dit echter opeens charmant:

23. Aan de ene kant van de muur ligt de Middeleeuwse stad, aan de andere kant een stadspark:

24. Hoewel er door renovatie en herbouw nog weinig Middeleeuws aan de stadsmuur is mocht dit de pret niet drukken. Er ontvouwde zich af en toe mooie uitzichten op een chaotisch aandoende stad:

25.

26.

27.

28. Gerona ligt aan de voet van de Pyreneeën. Mede hierom is menig wielrenner hier de afgelopen jaren neergestreken (waaronder Lance Armstrong):

29.

30.

31. Her en der staan goed gerestaureerde pandjes...:

32. ...en minder geslaagde gevallen zij aan zij:

33.

34. Je ontkomt er niet aan om af en toe de Kathedraal te fotograferen:

35. Soms was het moeilijk voor te stellen dat er nog geen 100.000 mensen in Gerona wonen en het geen noemenswaardige voorsteden kent:

36. Aan de muur zelf leek haast geen einde te komen:

37. De welgestelden hebben zich terug getrokken op de heuvels rond de stad:

38. De Kathedraal bleef trekken...:

39. ...terwijl het einde van de stadsmuur dan toch eindelijk in zicht kwam:

40. We werpen nog een laatste blik op de stad...

41. ... waarna we de stadsmuur verlaten en in een parkje uitkomen:

42.

43. Al snel begeven we ons echter weer in de wirwar van steegjes en trapjes van de Middeleeuwse binnenstad:

44. Ooit was dit een van de grootste Joodse wijken van het Iberisch schiereiland (en dus Europa) totdat het instellen van de Spaanse Inquisitie in 1492 hier abrupt een einde aan maakte:

45. Terwijl in naam van Spanje Columbus ver weg de nieuwe wereld (her)ontdekte stroomde Gerona leeg...:

46.

46. ...totdat het eeuwen later her ontdekt werd door toeristen:

47.

48. Zoals beetje elke stad heeft ook Gerona zijn eigen Ierse pub...:

49. ...chique ijssalon...:

50. ...en glorieus standbeeld van een leeuw die ons ongetwijfeld aan een of andere veldslag moet doen herinneren:

Na een hapje en een drankje was het tijd om de costa's en de badlakens weer op te zoeken.

·
Bas
14,302 Posts
Hele leuke stad, Girona, een prettige kennismaking, weer eens wat anders op het fotoforum. Ik ben er voorlangs gevlogen op weg naar Barcelona, eigenlijk heb ik wel zin om alle steden langs de Spaanse kust nog een keer te bekijken, en inderdaad, dit doe je tussen het zonnen op het strand en het stappen in allerlei gezellige Catalaanse of Spaanse buurtjes door!

Het blijft een prima bestemming.

·
Registered
691 Posts
Nice!

Ben er zelf ook meerdere malen geweest!
Heb echt onwijs veel gelopen daar, ook over de stadmuren! Een kennis van mij heeft er een woning tegen de heuvels. Waar jij een foto van hebt genomen!

1 - 6 of 6 Posts