SkyscraperCity banner

Wat geeft de kenner deze ouwe zooi?

1 - 16 of 16 Posts

·
Alias Thec
1,365 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
1935
±25 meter
Architect: Peutz

Een geboren Heerlenaar is zelden trots op zijn stad en laat geen kans onbenut om deze te vervloeken, maar maar sinds het glaspaleis voor miljoenen weer renoveerd is, is er dan eindelijk iets om trots te zijn. (tenminste voor degene die in kunst , muziek, literatuur en architectuur geinteresseerd zijn). In Heerlen staat het nu bekend als HET cultureel centrum, met bibliotheek, cafe en nog zo nog van alles.

schets

toen het werd opgeleverd midden jaren 30 moet het schokkend zijn geweest voor het nijverige mijnwerkersvolkske en zeker omdat dit gebouw maar een meter of 15 van de Pancratiuskerk afstaat. Maar de grootsheidwaanzinnige warenhuiseigenaar Schunck wilde een nieuw warenhuis met een penthouse op de top.

en de glas zijde

www.glaspaleis.nl

verkozen tot 1 van de 1000 belangrijkste gebouwen van de 20ste eeuw

·
Alias Thec
1,365 Posts
Discussion Starter · #4 ·
bubbah said:
Waaruit blijkt dat die warenhuiseigenaar grootheidswaanzinnig was? Uit dat glaspaleis?
je moet maar durven om in de jaren 30 het aanzien van de binnenstad (want het staat echt midden in het centrum) zo te veranderen. hij deed dat overigens in samenwerking met de toenmalige burgemeester.
Kijk, nu valt dat gebouw niet meer zo op, maar toen de omliggende gebouwen veel lager waren, was het gewoon het grootste gebouw uit die tijd.

G

·
Dan krijgt'ie van mij een 8. Toen vooruitstrevend en nu nog steeds niet uit de toon vallend. De achterkant is ook prima. Dat zie je tegenwoordig nog wel eens anders.

·
Jazzadelic chill
1,718 Posts
Dit is qua durf gelijk aan het bouwen van de parkhaventoren in rotterdam, gezien de tijds periode
Dikke 10 heerlen durfde :cheers2:

·
Zitterd veur ummer
2,094 Posts
Het Glaspaleis vind ik het gebouwvan Heerlen. Gedurft in die tijd en zeker voor het stadje dat Heerlen toen was. Mooi opgeknapt ook, ik kan me nog goed herrinneren hoe het glaspaleis een jaar of 10 geleden eruitzag, een wereld van verschil.

·
My train goes everywhere!
2,781 Posts
Supergebouw... vooral met de lichten aan. Prachtige vormgeving... een 9.5

·
Registered
66 Posts
Ik had het nooit gedacht,
Ik was er faliekant tegen,
Ik had het niet verwacht:
Heerlen heeft iets moois gekregen

Toen ze vertelden dat ze dit gebouw gingen renoveren dacht ik dat ze gek waren. Ik kende het gebouw alleen als de lelijkheid zelve. Maar na de renovatie, nu het weer in de oorspronkelijke staat is mensen, oh, het is een juweel!

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Enorm vooruitstrevend toen het gebouwd werd, maar nu weer 'redelijk gewoon'. Gemiddeld een 7,5 dan maar.

·
Registered
388 Posts

·
Registered
388 Posts
Ik zie het nu ook, erg jammer. Mooi modern gebouw en dat uit 1935. Super, had van mij een 9 gekregen.

1 - 16 of 16 Posts