SkyscraperCity banner
1 - 8 of 8 Posts

·
f a i r l i g h t
125 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ik zat al een tijd te twijfelen, ongeveer 7 jaar :), of ik eens een fotoreportage zou posten van mijn vakantie paradijsje maar er kwam altijd wel iets tussen.

En gezien het hier nu al de hele dag regent dacht ik laat ik maar es beginnen en kijken waar ik uit kom..

Om te beginnen wat achtergrond informatie.

Lokatie: Godøy, Noorwegen.

Godøy ligt in de kommune (gemeente) Giske, wat weer bestaat uit 4 eilanden: Vigra (waar ook het vliegveld ligt), Valderøy, Giske & Godøy, en ligt net uit de kust van Ålesund (waarover later meer).
Aantal inwoners ligt rond de 6.777 (waarvan ong 1100 op Godøy).

Historisch gezien is Giske kommune een van de belangrijkste regio's uit het viking tijdperk.
Onder meer zou Rollo hier vandaan komen en werd het haar van Harald Hårfagre (Harald I of Norway) hier afgeknipt toen hij de eerste koning van Noorwegen werd.
Verder zijn er grafplaatsen gevonden uit het Stenen- & Bronzen Tijdperk.

Zoals je ziet zit ik dus op een eiland net buiten Ålesund.
Vroeger was de enigste manier om naar het vaste land te komen via een ferge (veerboot) maar sinds een jaar of 20 is het mogelijk om direct (via 3 eilanden) naar het vaste land te rijden.. via 3 subsea tunnels en een brug:
  • Ålesund - Ellingsøy (3.481m - 140m onder zeeniveau)
  • Ellingsøy - Valderøy (4.176m - 137m onder zeeniveau)
  • Giskebrua (Giske Bridge) (552m)
  • Giske - Godøy (3.835m - 155m onder zeeniveau - 10% max steiging!)

Als je op Google/Flickr Ålesund intikt is er 90% kans dat je een foto ziet vanuit dit standpunt:

Het eiland op de achtergrond, met die berg erop (497m), daar zit ik dus, zo'n 3 maanden per jaar.
Zes weken in jul/aug en zes weken in jan/feb.
M'n moeder is noors dus ik heb daar veel familie en vrienden, en een eigen huis dus de kosten vallen erg mee in dit anders nogal dure land.

Part 1:
Walkabout Godøy - part I.

Het was een zonnige zondag ochtend.. en, zo bleek, ik was de enigste die wakker was..:

Uitzicht vanuit de slaapkamer:

'Ere we go..

De oude school, nu een museum:

Hier zie je de ingang van de fjord die richting Geiranger gaat.
Ik zit dus precies in het midden van de Golden Route.

Het is mischien wat veel van het goede, maar je heb soms van die dagen dat de omstandigheden perfect zijn en dan schiet je je xD-kaartje zo vol.. dus deel 2 van 'Walkabout Godøy' is waarschijnlijk al online als je dit leest =]

Ik zal nog wel wat meer uit de omgeving posten de komende tijd.. zoals Ålesund zelf, Geiranger, Trollstigen, Trollveggen, Alnes en wat ik dan nog wel meer op de hd heb staan.

·
AstroNout
5,096 Posts
Heeft het stadje op de introductiefoto maar iets meer dan 6000 inw.? 25.000 had ik ook geloofd. Verder ziet het er daar prachtig en rustig uit. Mooi plekje hoor :).

·
f a i r l i g h t
125 Posts
Discussion Starter · #7 ·
^Alesund heeft 40.000 inwoners zelfs.
wt een mooie serie en ik wist niet dat het daar zo mooi is!
de zee is zo helder, maar je kan er zeker niet in zwemmen?
Oh jawel hoor, aan de stranden (m.a.w. ondiep water) kan je prima zwemmen, duiken etc. Er is veel watersport hier, alleen als je echt 'op zee' gaat (diep water) dan zou ik wel een wet-/drysuit aandoen.

En inderdaad, Ålesund heeft ong 40 a 45 duizend inwoners.

1 - 8 of 8 Posts