SkyscraperCity banner

1 - 20 of 48 Posts

·
MP
9,962 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Kerst 2011 bracht ik in Polen door. Dat was vooral een ervaring: van alle goede dingen die er over de Poolse gastvrijheid worden gezegd is geen woord gelogen. Ik ben bedolven onder de lekkernijen: taarten, knoedels, salades, bieten, worsten, rollades, karpers, kippen, liters thee en liters bier... Het kon allemaal niet op. Wat was dát genieten.

De inwendige mens werd dus goed verwend, maar buiten dat viel er natuurlijk ook het nodige te zien in Polen. Polen is een interessant land dat volop in ontwikkeling is. De armoede kan er nog steeds schrijnend zijn, dat blijft toch schrikken zo dicht bij huis, maar tegelijkertijd was ik getuige van de geweldige vooruitgang die Polen doormaakt. Tijdens de paar dagen die ik er was heb ik nieuwe stukken spoor in gebruik genomen zien worden en de straat die bij aankomst nog een zandpad was, werd bij mijn vertrek voorzien van riolering en eigentijdse bestrating.

In deze draad zal ik foto's gaan posten van drie Poolse steden, alle drie totaal verschillend. Eerst is het welvarende Warschau aan de beurt, daarna het arme plattelandsstadje Rogoźno (waar ik verbleef) en tot slot het mooie Poznań. Het weer was donker en grauw, dus heel mooi zullen de meeste foto's niet zijn, maar Polen is interessant genoeg om door de grauwheid heen te kijken.

·
MP
9,962 Posts
Discussion Starter · #2 · (Edited)
Warschau

Voor Warschau hadden we vier uur. Dat werd dus een wandeling van twee uur, met 'n beetje uitloop, en daarna een bezoek aan een brouwerijcafé, want bierbrouwen kunnen ze in Polen ook. Kort, maar krachtig. Warschau verdient het om er terug te komen en dat ben ik ook zeker van plan.

Het centrum van Warschau is uitgestrekt: de Koninklijke Route (Trakt Królewski) is zo'n vier kilometer lang en staat vol interessante paleizen en kerken. Daar hadden we natuurlijk geen tijd voor. Gelukkig is het mooiste stuk van het centrum, de Krakauvoorstad met de Oude Stad en de Nieuwe Stad, wel goed te belopen in een paar uurtjes. Dat is dus het stuk Warschau wat we verkend hebben - en meteen ook het stuk stad wat de meeste toeristen verkennen, dus veel plaatjes zullen bekend zijn.

Onze wandeling was 's ochtends. Het is niet druk op straat. Gisteravond was ik ook nog even in de stad, toen was het juist erg druk - de sfeer was er aangenaam kosmopolitisch. De taxirit in de spits was een heerlijke stedelijke ervaring. De rust op deze foto's geeft dus niet helemaal een juist beeld, maar goed, voor de architectuur is het natuurlijk wel zo prettig dat er niet te veel mensen voor staan.

1.

Goed, de wandeling dan maar. Als je het station uitkomt kijk je eerst tegen moderne winkelcentra aan, maar het kapitalisme staat hier toch nog 'n beetje in de schaduw van het Cultuurpaleis dat door Stalin aan de stad werd geschonken. Het gebouw is enorm, je bent 'n half uur bezig als je er rond wil wandelen. Het is niet lelijk. Wel fout.

2.

Een andere oude wolkenkrabber werd nogal mishandeld. Wat zijn ze hier van plan? Deze paal is de eerste wolkenkrabber van Polen, vooroorlogs nog wel, al kreeg het na de oorlog wel een ander (stalinistisch) uiterlijk. Ik weet niet wat ze er nu mee gaan doen. Ik vrees het ergste.

3.

In de buurt tussen het Cultuurpaleis en het oude centrum wisselen oud en nieuw elkaar af. De sporen van een oorlog: in de Tweede Wereldoorlog werd Warschau bijna volledig verwoest. Het échte historische centrum is nadien vakkundig gerestaureerd (of beter: teruggebracht in 18e eeuwse staat, want men restaureerde nogal romantisch destijds, met schilderijen als uitgangspunt), maar de 19e eeuwse uitbreidingen vond men toen nog niet interessant genoeg. Wat hersteld kon worden werd hersteld, de rest werd door niet onaardige stalinistische blokken vervangen.

4.

5.

Voor de reconstructie hoef je niet ver te lopen. Dit paleisje is heel nauwgezet gereconstrueerd, omdat de bouwtekeningen bewaard waren. De architect die z'n archieven zo goed bijhield was de Hollander Tylman van Gameren, die een groot stempel op Warschau heeft gedrukt doordat hij vele paleizen en kerken mocht ontwerpen.

6.

De Krakauvoorstad (Krakowskie Przedmieście) is een prachtige boulevard, onderdeel van de Koninklijke Route. Let op de openbare ruimte, die heel mooi is ingericht. Laat die Polen maar schuiven!

7.

8.

9.

De stad ligt op een heuvel, dat heeft natuurlijk altijd z'n charmes.

10.

We naderen de Oude Stad (Stare Miasto), het middeleeuwse centrum van Warschau. Ook deze "oude" stad is een reconstructie van na de oorlog. Dat wordt er altijd bijgezegd. Men heeft de gruwelen met de reconstructie willen uitwissen, maar toch blijft iedereen de stad bekijken als een reconstructie. Zo wordt de herinnering aan de verwoesting van Warschau toch levend gehouden, juist dóór deze herbouwde stad.

11.

De Zygmuntzuil herinnert aan de Poolse koning die Warschau hoofdstad van zijn rijk maakte en het land en passant meesleurde in zijn persoonlijke vete tegen Zweden.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

Gevels boven de kerstmarkt op het Marktplein.

18.

19.

20.

Op deze laatste twee foto's gluurden we stiekem al naar de Nieuwe Stad (Nowe Miasto), die direct aan de oude grenst en een halve eeuw later ontstond. De bebouwing is nu natuurlijk even oud (herbouw), maar ook vroeger was er dus weinig verschil. Wel was de nieuwe stad armer, dus de woonhuizen waren wat minder statig.
De Nieuwe Stad heeft nog altijd een heel eigen bekoring. De sfeer is er ronduit provinciaal, het is echt een stil stukje Warschau waar je alleen als je goed luistert het geruis van de boulevards in het centrum nog hoort.

21.

22.

23.

24.

25.

Deze mooie barokke kerk werd ook door onze landgenoot Tylman van Gameren ontworpen. Het gebouw was in de oorlog in gebruik als hospitaal. Toen de Duitsers het verwoestten vielen daarbij in één klap duizend doden.

26.

Tylman van Gameren is overal. Ook dit mooie paleis, het Krasińskipaleis, is van zijn hand.

27.

28.

29.

Langs pleinen en parken naderden we het Cultuurpaleis weer. Daarachter ligt het ondergrondse station. Op naar Rogoźno.

30.

·
Registered
34,454 Posts
^^ Mooie plaatjes hoor Plaas. Warschau ziet er inderdaad (in elk geval op die plaatjes) er niet verkeerd uit. Opvallend hoe veel gebouwen daar weer na de oorlog zijn gereconstrueerd, een proces dat overigens nog steeds lijkt door te gaan.

34,842 Posts
Op foto #16 zie je de op de muur geverfde nepvoegen en stenen van het beton afbladderen. :D Tragisch zo'n decorbouw-herbouw. In Frankfurt am Main zie je dat ook.

Ben 10,5 jaar terug in Warszawa geweest, vond vooral het deel rond het centraal station interessant met de vele hoogbouw.

·
Registered
1,211 Posts
Leuke foto's tot dusver! Warschau lijkt me een aardige stad en zo te zien kun je heel wat plekken bezoeken in relatief korte tijd. Ik hoop de stad zelf in het voorjaar van 2012 te kunnen bezoeken met de nachttrein vanuit Amsterdam. Grauw vind ik het weer overigens niet, die winterse nevel is juist erg sfeervol. Het heeft wel iets gezelligs, net als de vele kerstversieringen. Waarom koos je eigenlijk voor Rogoźno als verblijfplaats als ik vragen mag?

·
Registered
5,939 Posts
De herbouw heeft niet de kwaliteit van bijvoorbeeld Dresden, maar toch is het mooi dat stadsgeschiedenis op deze manier "bewaard" is gebleven.
Wist niet dat Warschau op een heuvel lag.
Favo foto is nummer 2 (mooi contrast tussen vroeger en heden).

·
MP
9,962 Posts
Discussion Starter · #7 · (Edited)
Rogoźno

Ik heb niet de indruk dat de herbouw in Warschau van inferieure kwaliteit is hoor. Integendeel, 't is allemaal heel gedetailleerd gedaan. Ze hebben niks opgevuld met postmoderne blokkendozen, zoals in Dresden. Wat me ook opviel was dat niet alleen de voorkanten van de huizen, maar ook de steegjes en de achterkanten waren gereconstrueerd. Voor de vele paleizen en kerken (waar je in mijn serie maar 'n fractie van ziet) was het een uitkomst dat van de meest productieve architect, Tylman van Gameren, de bouwtekeningen bewaard waren gebleven. Ik heb de nodige wederopbouwsteden in Duitsland bezocht en hoe mooi die soms ook kunnen zijn, ik heb er nog geen stad gezien die zo nauwgezet herbouwd is als Warschau.

Warschau is zeker een fijne, bruisende stad, met nog goed bier ook. Er zijn veel saaiere hoofdsteden in Europa. Ik kan een tripje erheen dan ook zeker aanbevelen.

Rogoźno is toch een ander paar mouwen. Het is een klein stadje, zo'n 50 kilometer ten noorden van Poznań. Er is enige industrie, verder zijn er boerderijen in de omgeving en iets verderop is er wat bosbouw. Rogoźno is geen welvarende stad, de armoede is op veel plekken pijnlijk zichtbaar. Toch zie je ook hier de ontwikkeling: het centrum heeft aardige nieuwe bestrating en tijdens mijn verblijf werden ook de buitenwijken eindelijk onder handen genomen. Maar er is nog een lange weg te gaan.

Ik verbleef in Rogoźno omdat ik daar was uitgenodigd bij een Poolse familie. Daar vierde ik kerst en daar at ik ook al dat heerlijke eten. De gastvrijheid daar maakte de troosteloosheid van het stadje zeker goed.

31.

Je schoenen blijven hier niet schoon! Er waren nog veel zandweggetjes in Rogoźno. Op andere plekken was de oorspronkelijke bestrating vergaan. Gelukkig wordt dit nu dus allemaal opgeknapt.

32.

De oude fabrieken zijn voor een deel nog gewoon in bedrijf.

33.

34.

35.

Kennelijk is er ooit subsidie voor vuilnisbakken geweest - aan elke lantaarnpaal langs de hoofdstraat hing er wel eentje.

36.

Het plaatselijke gymnasium zit in 'n mooi historisch gebouw. Ervoor ligt een degelijk aangelegde rotonde.

37.

Rogoźno heeft een klein historisch centrum, dat net als dat van Warschau uit een Oude en een Nieuwe Stad bestaat (Stare i Nowe Miasto). De bebouwing is in dit stuk stad heel aardig, al kan het onderhoud natuurlijk wel beter. Maar dat gaat er vast nog wel van komen.

38.

39.

40.

Het hart van de Oude Stad is het lommerrijke marktplein. Er zit een schoenwinkeltje en nog een ander zaakje ook, geloof ik. Horeca is er niet, die zit juist in de woonwijken ten westen van het centrum. Als de rijkdom naar hier komt, dan heeft dit plein natuurlijk "potentie", al vermoed ik dat het plein van de Nieuwe Stad zich eerder zal kunnen gaan ontwikkelen.

41.

42.

43.

Zoals het er nu bij ligt, is Rogoźno nog niet heel aantrekkelijk voor toeristen, maar dat zou best nog wel kunnen veranderen. Er staat in ieder geval een mooie middeleeuwse kerk, en achter die kerk is een meer waar vast ook wat mee te doen valt. Een stadje als Rogoźno kan dus best wat toeristen trekken, maar het zullen vooral toeristen uit eigen land zijn, watersporters bijvoorbeeld - kapitaalkrachtige Polen met 'n bootje of zo. Die laten nog wel even op zich wachten.

44.

45.

46.

Doorkijkje naar het postkantoor.

47.

In de Nieuwe Stad (Nowe Miasto) staat een charmant wit kerkje uit de 19e eeuw. Voor de kerk was een plein vernoemd naar Johannes Paulus II. Het stroomde vol, want er zat weer een mis aan te komen en missen worden in Polen goed bezocht.

48.

49.

50.

De Nieuwe Stad heeft nog enkele mooie straatjes, maar je staat al gauw weer op de zandpaden.

51.

52.

53.

Bielefeld...?

54.

Rogoźno dus. Het gaat nog wel even duren voordat het hier net zo verzorgd en welvarend is als in Warschau. Maar het begin is er. De spoorlijn wordt gemoderniseerd, de straatjes ook, en hopelijk krijgen stilaan ook de bewoners wat meer te besteden. Dan kan Rogoźno 'n heel leuk Meppen worden.

·
mentula agricolæ vulgaris
1,287 Posts
Heerlijk Oost-Europese platen met grauwe luchten. Ik doe heel hard mijn best om Polen interessant te vinden. Ben zelf een paar uur in Gdansk geweest, en daar was wel het één en ander te bezichtigen. Toch kan ik maar met moeite heimwee krijgen naar dit land. Misschien is het de taal die me zo tegenstaat.

Maar ik moet een keer naar Warschau, al was het maar voor de architectuur en de standbeelden.

·
Bas
14,316 Posts
Leuke series, Plaas. Gelukkig ben ik ook in Polen geweest, ze doen hard hun best hun land zoveel mogelijk op Nederland of Duitsland te doen lijken, maar alles gaat hier op zijn elf-en-dertigst. Kalm aan, het komt allemaal wel goed, geen zorgen voor de dag van morgen. Dat is wat mij zo aanspreekt in Polen, die rust, die kalmte, die ingetogenheid van haar inwoners, kortom een prachtig land om vooral in de zomer doorheen te rijden.

Rogoszno lijkt iets op Meppen in de jaren 60, maar of het in de toekomst net zo welvarend of bruisend zal worden als de `Ems-Metropole`, dat valt te betwijfelen. Daarvoor ligt Rogozno te afgelegen en het heeft geen aardgas of aardolie in de bodem als natuurlijke hulpbronnen. Tot slot vind ik het best wel aardig dat je het Katholieke karakter van Polen naar voren haalt, samen met de herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog heeft dit land voor toeristen wel heel wat te bieden.

De mooiste steden in Polen vond ik (en dat is een persoonlijke voorkeur):
Bydgosczc, Gdansk, Poznan en de nummer één ver boven de rest Wroclaw.

·
hipp-E
11,119 Posts
Een andere oude wolkenkrabber werd nogal mishandeld. Wat zijn ze hier van plan? Deze paal is de eerste wolkenkrabber van Polen, vooroorlogs nog wel, al kreeg het na de oorlog wel een ander (stalinistisch) uiterlijk. Ik weet niet wat ze er nu mee gaan doen. Ik vrees het ergste.

3.
Dit is voormalige Prudential toren, één van de vooroorlogse iconen van de stad, die tot een paar jaar terug als Hotel Warszawa functioneerde. Ze zijn nu bezig met de renovatie. De bedoeling is dat het gebouw zijn oorspronkelijke jaren 30 uiterlijk terugkrijgt, ook de binnenkant wordt grotendeels in oude stijl teruggebracht. Helaas gaat de renovatie langzaam met veel tegenslagen. De rendering hoe het er uit gaat zien.

·
Registered
7,793 Posts
Leuke serie! Warschau ziet er een stuk minder grauw uit dan het beeld dat ik had gekregen van voorgaande fotoseries! De Polen hebben de pech dat ze nu net in de unie zitten als de structuurgelden verdampen.

·
Registered
20,477 Posts
Bedankt voor deze bijdrage, sommige panden zien er inderdaad wel mooi en monumentaal uit in de hoofdstad, maar andere delen, ook in het 2e deel, doen toch erg grauw aan waardoor ik me niet echt aangetrokken voel tot Polen als vakantieland.

·
lilium inter spinas
2,448 Posts
Mooie foto's Plaas! Ik was er deze zomer zelf voor het eerst in bijna tien jaar, drie dagen lang, en ook drie dagen zijn nog te kort :) Het is een fascinerende stad, soms typisch Europees en soms heel on-Europees.
Grappig dat je zegt hoe goed de openbare ruimte is ingericht - dat is lang niet altijd het geval volgens de Polen - en terecht - :D Op ssc wijzen ze telkens weer op Nederland, hoe goed het daar allemaal is...
Op foto #16 zie je de op de muur geverfde nepvoegen en stenen van het beton afbladderen. :D Tragisch zo'n decorbouw-herbouw. In Frankfurt am Main zie je dat ook.
Dat heb je mis. Het is verf die van de onderliggende grijze stuclaag afbladdert, zoals dat met alle gestucte huizen gaat. Eronder zit baksteen. De opgeschilderde voegen vormen een bekende decoratietechniek bij stucwerk.

Omdat in Warschau meteen vanaf de ruïnes is gestart met wederopbouw, is er heel veel origineel daar. Van veel huizen stond de gevel nog gewoon overeind, uitgebrand en zonder dak. Dit verklaart ook waarom de achterkanten er origineel uitzien: dat zijn ze ook. Van het marktplein zijn twee of drie gevelwanden origineel, op sommige toppen na. Eén gevelwand was helemaal weg, en de vierde is geloof ik in 1946 tijdens een storm ingestort - ruïnes zijn kwetsbaar.

Dit blijft vaak onderbelicht, en ik denk dat het komt doordat er in de Volksrepubliek de nadruk op werd gelegd hoe de Oude Stad helemaal uit het niets herrezen was, "door noeste arbeid" etc.
Wat klopt is dat werkelijk elk huis in de Oude Stad was uitgebrand. Het was een spookstad.

De herbouw heeft niet de kwaliteit van bijvoorbeeld Dresden, maar toch is het mooi dat stadsgeschiedenis op deze manier "bewaard" is gebleven.
In Dresden heb je dus wèl beton en hedendaagse bouwtechnieken. Dat het er van betere kwaliteit uitziet, is denk ik omdat Dresden een veel rijkere stad was dan Warschau, waardoor de gevels bijzonderder zijn dan die in Warschau.

De wederopbouw van oud-Warschau is juist heel geslaagd. Dat het nog altijd doorgaat is niet helemaal waar - eind jaren '90 heeft een bank het oude raadhuis met aangrenzende huizen opgebouwd om als hoofdkantoor te dienen, en men is zeer verdeeld over het resultaat. Daarna is er niets meer gebeurd.
Dat raadhuis kun je weer wel vergelijken met Dresden: beton achter een oud buitenkantje.

·
hipp-E
11,119 Posts
^^ Dank voor je bijdrage! Het valt dus nog mee, het is best 'n mooi plan. Hopelijk wordt 't toch nog snel opgeleverd. Toen ik er was werd er in ieder geval wel aan gewerkt.
De renovatie was noodzakelijk en het lijkt een mooi plan inderdaad, maar de meningen erover zijn in Warschau zeer verdeeld. Het interessante aan dit gebouw is dat beide ontwerpen, het vooroorlogse en naoorlogse, van dezelfde architect Marcin Weinfeld zijn. Het eerste ontwerp van Weinfeld was duidelijk in Art-Deco stijl, deze werd echter niet gerealiseerd. In plaats daarvan kreeg de toren een strak functionalistisch jasje. Na da oorloog probeerde de architect zijn eerste plan in te passen in de stalinistische architectuur, maar in feite leek het gebouw daarna meer op Art Deco dan Soc-realisme. De renovatie die nu gaande is wordt door velen als nep gezien. De toren krijgt dus het uiterlijk dat ze alleen tussen 1933-44 had, terwijl de naoorlogse versie 50 jaar heeft gestaan.

·
Bike It!
22,248 Posts
Wij waren enkele jaren geleden tijdens een reis Polen een volle week in Warschau en huurden er een flat in een commieblok op een kwartiertje tram vanaf het centrum. De stad heeft zonder twijfel de best heropgebouwde binnenstad in Europa. Zelden hadden we de indruk in een reconstructie rond te lopen, Ieperd verwoorde mooi hoe dat komt.
Alleen de oude stadsmuren en poorten zagen er fake uit, maar dat heb je wel meer met heropgebouwde vestingen in het voormalig oostblok. Gewoon nette rode baksteen, vers van de bakkerij.

Rondom de Oude en Nieuwe Stad heb je schitterende commie-architectuur, het sociaal realisme van net na de oorlog. Het openbaar vervoer is prima geregeld en de openbare ruimte is oké.

Enig minpuntje: ik vond de Polen en dan vooral die in de hoofdstad ronduit bot en onvriendelijk. Pas buiten de stad kon er al eens een vriendelijk woord en een glimlach af. In de dorpen schijnen de mensen dan weer heel gastvrij te zijn.

Maar de hele geschiedenis van het land is er dan ook eentje van conflict, bloedvergieten, vernedering en onderdrukking. Je zou voor minder wantrouwig worden.
In vergelijking met Polen waren de oorlogsjaren in West-Europa een wat ongemakkelijk intermezzo. Man, man, als je bedenkt wat zowel de nazi's als de Sovjets daar allemaal aangericht hebben... Respect voor de Polen!

Wij deden achteraf trouwens nog Gdansk, Sopot, Gdynia, Malbork en Torun aan, alles vlot bereikbaar per trein. En die plaatsen zagen er toch beter uit dan Rogoźno. Al kan dat natuurlijk ook deels aan het schitterende zomerweer toen gelegen hebben.

Five Polish Cities

·
Error
5,783 Posts
Mooie foto's, Plaas! Je kan duidelijk zien dat Polen een land in opbouw is. Hopelijk krijgt het met het EK aankomende zomer wat meer bekendheid als vakantieland. Er zijn in ieder geval veel plekken met "potentie" (met een ;) naar de Helderse Hobbel).

Volgens mij moet Polen zich ook nog neerleggen bij het verleden, je ziet toch wel dat Duitsers nog steeds niet zo geliefd zijn bij Polen en dat het veel mensen nog steeds hopen dat de na WO2 verloren gebieden in het oosten ooit nog Pools worden. Dat speelt vooral in het westen van Polen, aangezien daar veel mensen uit het oosten gedwongen heen zijn verhuisd. Ondanks dat Polen flink vooruit gaat worstelt het nog wel met deze kwesties. Je merkt dat vooral aan kleine dingetjes, zoals in het historisch museum van Poznań. Geen enkele verwijzing op de bordjes dat de stad ooit Duits is geweest, terwijl er genoeg oude dingen in het museum aanwezig zijn waar gewoon "Possen" of "Posen" op staat in plaats van Poznań.

Je foto's van Poznań ben ik wel benieuwd naar. Ik ben er in november geweest toen het redelijk somber weer was, vergelijkbaar met het weer op de foto's van Rogoźno, maar toch was het zeer de moeite waard!

·
MP
9,962 Posts
Discussion Starter · #19 ·
Enig minpuntje: ik vond de Polen en dan vooral die in de hoofdstad ronduit bot en onvriendelijk. Pas buiten de stad kon er al eens een vriendelijk woord en een glimlach af. In de dorpen schijnen de mensen dan weer heel gastvrij te zijn.
De gastvrijheid is in Polen geweldig. Dat de Polen soms toch onvriendelijk overkomen kan ik wel begrijpen. Ook ik heb me er meermaals over verbaasd hoe ongemanierd veel mensen zijn. Hoffelijkheid en klantvriendelijkheid zijn niet echt onderdeel van de cultuur, vrees ik. Ervoor in de plaats is er échte vriendelijkheid. Polen lijken meer op charme en onschuldig flirten te vertrouwen dan op manieren. Op zich stoort dat niet, het is alleen even wennen.

Wat de tegenstelling Warschau-platteland betreft heb ik eigenlijk het omgekeerde ervaren. Je merkt in Warschau toch wel dat men iets internationaler is ingesteld en dus wel iets beter weet hoe het in West-Europese ogen hoort.

Wij deden achteraf trouwens nog Gdansk, Sopot, Gdynia, Malbork en Torun aan, alles vlot bereikbaar per trein. En die plaatsen zagen er toch beter uit dan Rogoźno. Al kan dat natuurlijk ook deels aan het schitterende zomerweer toen gelegen hebben.

Rogoźno is natuurlijk ook maar 'n klein, onbelangrijk stadje. De steden die jij noemt zijn groter, welvarender en op Gdynia na ook wel erg ingesteld op toeristen. Torun wil ik nog erg graag eens zien, dat lijkt me een heel mooie stad. Maar ja, er zijn zo ontzettend veel mooie historische steden in Polen! Tegelijkertijd is Rogoźno denk ik best wel "gemiddeld": veel Polen wonen in zo'n plaatsje. Het is echt een Pools Olst of Duffel, wat dat betreft, en dus wel leuk om gezien te hebben.

Wat die treinen betreft: dat is in Rogoźno ook wel anders. Gek genoeg stoppen alle intercity's er, maar dat zijn er maar enkele per dag. Ook stoptreinen hebben een lage frequentie. In de spits gaat het best, maar overdag kan het uren duren voor er een trein doorkomt. De treinstellen zijn oud en ze zitten vaak erg vol (nu ja, in de kerstperiode zal het natuurlijk ook wel drukker zijn). Er is nog een hoop te verbeteren aan de Poolse spoorwegen, maar daar is men druk mee bezig.

Je foto's van Poznań ben ik wel benieuwd naar. Ik ben er in november geweest toen het redelijk somber weer was, vergelijkbaar met het weer op de foto's van Rogoźno, maar toch was het zeer de moeite waard!
Ik zal ze vandaag of morgen uploaden, maar verwacht er niet te veel van. Het was zo donker die dag dat fotograferen met mijn cameraatje nauwelijks lukte. Veel foto's zijn het dan ook niet en ze geven zeker geen algemene indruk van Poznań. Zonde, want ook dat is een erg interessante stad, behoorlijk stedelijk ook.

·
MP
9,962 Posts
Discussion Starter · #20 ·
Poznań

Goed, dan de foto's van Poznań maar, in dubbelpost. Als gezegd was het erg grauw weer toen we in Poznań waren, dus fotograferen wilde niet erg lukken. Onderstaande serie geeft dan ook geen goede indruk van deze interessante stad, maar 'n glimp is ook wat waard.

Poznań ligt langs de spoorlijn tussen Berlijn en Warschau, dus wie 'ns met de trein een trip naar de Poolse hoofdstad waagt kan hier best 'ns uitstappen voor 'n dagje. Er gaat een rechtstreekse nachttrein vanuit Amsterdam. Op het station zijn grote kluizen, laat daar je bagage achter en neem 's avonds de intercity naar Warschau, dan heb je 'n leuk dagje.

Wij bezochten Poznań gewoon met de trein vanuit Rogoźno. Het station van Poznań was in verbouwing, er moet iets veel moderners voor terugkomen. Een prima ontwikkeling.

55.

Reclame bedekte de communistische blokkendoos.

56.

Poznań is 'n beetje het Utrecht van Polen: niet alleen is het een domstad met veel studenten, het is ook een belangrijk spoorwegknooppunt en pal aan het station liggen de jaarbeurshallen.

57.

De universiteit zit in 'n wonderlijk 20e eeuws kasteel.

58.

Poznań heeft een aantrekkelijke binnenstad, die zoals veel Poolse steden een middeleeuws gridpatroon heeft. Centraal is er een groot marktplein met in het midden daarvan de belangrijkste openbare gebouwen. Opvallend is dat de kerken in die Poolse binnensteden eigenlijk niet zo'n prominente plek hebben, in de ruimtelijke planning althans. In het dagelijks leven is de kerk ontzettend belangrijk.

59.

60.

Hoogtepunt van de burgerlijke architectuur is het geweldige stadhuis, een mooi renaissancebouwwerk. De Italiaanse architect maakte er 'n luchtig gebouw met balkons en open galerijen van, wat niet helemaal past in het Poolse klimaat, maar wie zou er over zo'n prachtgebouw nog klagen? In Luik klagen ze ook niet over hun wel erg zomerse Calatravastation ;)

61.

62.

Ook Poznań leed oorlogsschade. De oude lakenhal en het arsenaal zijn in beton herbouwd. Zonde. Misschien komt er nog eens een plan om de oorspronkelijke gebouwen terug te plaatsen. Achter de gevels van de markt zien we immers dat historische nieuwbouw het goed doet in Polen.

63.

64.

Ook hier was er aandacht voor de buitenruimte. Achter de graafmachine is de oude synagoge nog zichtbaar.

65.

Poznań heeft een mooie laatmiddeleeuwse binnenstad met een grid, maar ten oosten daarvan (aan de andere kant van een drukke verkeersweg) ligt een nog veel ouder stukje stad. Op een eiland in de Warta liggen de restanten van het eerste Poznań, dat in de vroege middeleeuwen de hoofdstad van Polen was. Uit die tijd rest eigenlijk geen bebouwing meer, maar de kathedraal staat nog altijd op de plek van de eerste, die meteen ook de eerste kathedraal van Polen was.

66.

67.

68.

69.

Zo. Meer heb ik niet. Natuurlijk heeft Poznań dat wel, deze stad heeft veel meer te bieden dan ik nu heb laten zien. Er zijn nog mooie winkelstraten, er is een modern winkelcentrum in een reusachtige oude brouwerij, er is een nieuwe brouwerij waar ze goed bier brouwen, er is zelfs een leuke bierwinkel en natuurlijk zijn er nog veel meer kerken en mooie gevels... Maar het weer stak tegen. Sowieso wordt het in Polen rond de kerst om een uur of vier al donker. Ik moet er in de zomer nog maar eens terugkomen, in Poznań.

Ik moet sowieso terug naar Polen. Wat een land.

1 - 20 of 48 Posts