SkyscraperCity banner

1 - 20 of 94 Posts

·
GOES - NL
528 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
In deze fotoserie zullen meerdere gebouwen, straten en pleinen te zien zijn van o.a. de oude binnenstad, maar ook de huidige woonwijken komen aan bod.
Iedereen die wil, mag zijn eigen bijdrage toevoegen aan deze fotoserie.

Gezicht op Goes vanaf de Oosterschelde in het jaar 1660.

Goes, stad van de Bevelanden.
Ooit kwamen bijna alle wegen op Zuid-Beveland door Goes. “Geef me een dubbeltje en ik ga naar Goes” is een nostalgische slogan die aangeeft dat in Goes van alles te koop was. En dat is nog steeds zo. Tegenwoordig gaat de rijksweg A58 langs Goes. Wie vergeet af te slaan, mist de verscheidenheid van de derde monumentenstad van Zeeland met een beschermd stadsgezicht en 238 rijksmonumenten.

Goes heeft een aantrekkelijke binnenstad met mooie winkels, jachthaventjes en verbinding met de Oosterschelde via het Kanaal Goes-Goese Sas. De stad vervult een centrumfunctie voor Zuid- en Noord-Beveland. www.goes.nl

Naamgeving
De meest waarschijnlijke herkomst van de naam Goes is een tekst uit 976 die Curtagosum vermeldt.
De waternaam Gosa met de aanduiding curt wordt gelezen als Korte Gos.
Goes heeft vermoedelijk in 1405 stadsrechten verkregen en vierde daarom in 2005 zijn 600-jarig bestaan als stad.
Het wapen van Goes toont onder andere een witte gans, die afkomstig is van Zuid-Beveland.
Over de reden dat de gans opduikt in het stadswapen bestaan verschillende theorieën. Volgens de website van de gemeente Goes zijn de ganzen waarschijnlijk een verwijzing naar de wilde ganzen die op Zuid-Beveland overwinteren.
Vaak wordt gesuggereerd dat Goes een Hanzestad is, voornamelijk ingegeven door de gans in het wapen en de Hanze-bank die in het begin van de 20 eeuw bestond. Goes heeft echter nooit tot de groep Hanzesteden behoord. Meer informatie op: wikipedia.nl

·
GOES - NL
528 Posts
Discussion Starter · #5 ·

·
GOES - NL
528 Posts
Discussion Starter · #6 ·

·
Registered
251 Posts
Naast de Maria of Magdalenakerk is de Westerkerk ook echt een juweeltje. Van Rothuizen geloof ik. Heb je daar nog meer van ?

·
GOES - NL
528 Posts
Discussion Starter · #9 · (Edited)
Naast de Maria of Magdalenakerk is de Westerkerk ook echt een juweeltje. Van Rothuizen geloof ik. Heb je daar nog meer van ?
Klopt, die is inderdaad van architect A. Rothuizen

Hier een plaatje van de zijkant, echter niet door mij gemaakt.

Grotere foto

Deze is wel van mij:

Grotere foto

Zal binnenkort meer foto's toevoegen.

·
wim hoppenbrouwers
706 Posts
^^ Je bent welkom.

Tip: bezoek de bovenste etage van de parkeergarage Westwal. Je kan dan vanaf het panorama dak een mooi beeld krijgen van de skyline van Goes.
Bedankt. Zeker voor stereo panorama's zoek ik hoogtes en een ruimte om van links naar rechts te bewegen.
Op en heel klein balconnetje en/of vanuit een raampje lukt dat dan niet. Zoals hier Rotterdam:

·
Registered
43 Posts
Zeeland is een van mijn leukste kortbij vakantiebestemmingen, en Goes behoort daartoe. Leuke fotoserie van dit gezellig stadje! Ze hebben een erg mooi centrum (behalve dan zo'n winkelgalerijtje met grijze wc-tegeltjes waar Blokker e.d. zitten) dat best mag gezien worden. Leuk om de historische achtergrond ervan te lezen, die was me minder bekend.

·
Registered
3,299 Posts
In deze fotoserie zullen meerdere gebouwen, straten en pleinen te zien zijn van o.a. de oude binnenstad, maar ook de huidige woonwijken komen aan bod. Iedereen die wil, mag zijn eigen bijdrage toevoegen aan deze fotoserie.
Top! Ik heb ook nog een aantal forumwaardige foto's liggen. Je moet er alleen zelf een blauwe lucht bij denken. ;)

1. Het Oude Manhuis (1655).

2. Achter het Oude Manhuis ligt een verstild pleintje, waar af en toe kleinschalige openluchtconcerten worden gehouden: de Manhuistuin.

3. Ook zo'n verstild pleintje is het Weeshuisplein, tussen Museum en Oude Manhuis.

4. De Westerkerk (1929) van Arend Rothuizen. Deze architect heeft een grote rol gespeeld bij de eerste planmatige uitbreidingen van de stad, tussen WO I en WO II.

5. De Vlasmarkt. Het pand rechts is enkele maanden geleden door de bliksem getroffen.

6. Zicht op de Grote Kade.

7. Kleine Kade.

8. Zicht op de Grote Markt, komende vanaf de Kaden (jachthaven).

9. De mooiste gevel (noordertransept uit 1500) van de Grote of Maria Magdalenakerk.

·
Registered
12,377 Posts
Mooi, ik stelde me bij Goes altijd een grauw tochtgat voor maar dat blijft toch niet te kloppen.

Sowieso valt het me nu pas op hoeveel mooie stadjes Zeeland eigenlijk telt.

·
GOES - NL
528 Posts
Discussion Starter · #16 ·
^^ Goes is zeker geen grauwe stad. het heeft voldoende mooie panden en een veelzijdigheid aan verschillende soorten gevels.

^^^^ Sommige foto's lijken op een serie foto's die ik gisteren gemaakt heb, diverse van bijna dezelfde plaats. Ik zal zo nog even een serie foto's toevoegen daarvan.

·
GOES - NL
528 Posts
Discussion Starter · #17 ·

·
GOES - NL
528 Posts
Discussion Starter · #18 ·
Winkelstraten.

Lange Kerkstraat:

Grotere foto

Grotere foto

Ganzepoortstraat (met moderne kunst):

Grotere foto

Hier ook een gebouw uit 1662:

Grotere foto

Witte Paardstraat:

Grotere foto

Lange Vorststraat:

Grotere foto

Ook hier staat wel eens nieuwbouw tussen, deze past vind ik goed tussen de oude gevels:

Grotere foto

Zelfs een brievenbus vind men hier:

Grotere foto

Hoek Gasthuisstraat - Lange Vorststraat:

Grotere foto

Oude Vismarkt (met moderne kunst):

Grotere foto

Papegaaistraat:

Grotere foto

Kattenstraatje:

Grotere foto

Kreukelmarkt:

Grotere foto

Bakkerij aan Korte Kerkstraat:

Grotere foto

·
Registered
251 Posts
^^ Goes is zeker geen grauwe stad. het heeft voldoende mooie panden en een veelzijdigheid aan verschillende soorten gevels.

^^^^ Sommige foto's lijken op een serie foto's die ik gisteren gemaakt heb, diverse van bijna dezelfde plaats. Ik zal zo nog even een serie foto's toevoegen daarvan.
tja, op zondag is Goes natuurlijk niet op z'n best ;)
Wel mooie foto's trouwens.

1 - 20 of 94 Posts