Skyscraper City Forum banner
1 - 5 of 5 Posts

·
Gouda's Glorie
7,884 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Tijdens het maken van een updateronde van bouwprojecten in mijn stad werd ik plotseling aangesproken door een man. "Dus jij bent voetballer!". Voetballer is een forumlid van Forum Gouda die ook veel foto's maakt. Ik antwoordde ontkennend en hij antwoordde "dan ben je zeker Jeroen?" Dat klopte wel. De man bleek de bewoner van een van de hoogste appartementen in de Ronssetoren, met 50 meter het hoogste woongebouw van de stad, en een fervent volger van www.forumgouda.nl. Ik raakte met hem aan de praat en hij nodigde mij uit om mee naar boven te komen om foto's te maken.

Hier het resultaat, met als toetje een panorama.

0. De Ronssetoren, dit voorjaar.

1. Een bouwplaats naast de Ronssetoren. Hier verschijnen een parkeergarage en drie kleinere appartementengebouwen.

2. Zorgcentrum Ronssehof.

3. Richting het zuidwesten. In het midden van de foto zijn de woontorens van het Leliepark te zien, en op de achtergrond de skyline van Rotterdam.

4. Richting het centrum.

5. Ingezoomd. Helaas heb ik geen fatsoenlijke zoomlens dus meer dan 3x vergroten lukt niet.

6. Richting het zuidoosten, met onder andere de Panoramaflat en de Tunnelflat en de wat mij betreft leukste wijken van Gouda (direct ten oosten van het centrum)

7. Direct naast de Ronssetoren wordt het postkantoor gesloopt. Recent werd ook al de kerk die hier stond met de grond gelijk gemaakt. Hiervoor in de plaats komen appartementengebouwen, waarvan de hoogste 11 hoog is.

8. Richting het oosten, met o.a. de Savelberg en de woonwijk Gouda Noord.

9. Richting het noordoosten, met op de achtergrond de Reeuwijkse Plassen. Op de voorgrond het Midden-Hollandhuis waar alle regionale overheidsdiensten (milieudienst, GGD, Intergemeentelijk Samenwerkingsorgaan Midden-Holland, enz.) zit. Voor sommige mensen beter bekend als de SOA-poli :lol:

10. Richting het westen, met de Spoorbrug en op de achtergrond heel vaag de skyline van Delft.

11. Richting het westen, met op de achtergrond de Goudse Poort en daarachter heel vaag de skylines van Den Haag en Zoetermeer.

12. Nogmaals richting Rotterdam

13. Richting het noorden. In de verte zie je de zendmast in Alphen aan den Rijn. Helaas heb ik niet zo veel foto's kunnen maken in die richting, omdat ik niet op het balkon van de buurman kon komen.

14. Zoals beloofd de panorama. Ik heb hem hier klein gehouden om bandbreedte te sparen, maar als je er op klikt krijg je de volledige versie van meer dan 6000 pixels breed.

·
Banned
3,985 Posts
Ik raakte met hem aan de praat en hij nodigde mij uit om mee naar boven te komen om foto's te maken.
He, pas je wel op, je weet het maar nooit he ;) :D

Mooie foto's man, 50 meter is een perfecte hoogte om foto's te maken, je kijkt tegen de gebouwen aan maar er ook overheen. Zo krijg je een leuke birds eye view :) Gouda ziet er compact uit, en daardoor stedelijker dan ik had gedacht. De skyline van Rotterdam in de verte versterkt dat gevoel nog meer. Nice :)

·
Gouda's Glorie
7,884 Posts
Discussion Starter · #4 ·
^^ Tsja soms moet je risico's nemen ;)

Er wonen ongeveer 71.000 mensen op een stukje van 4x4 kilometer dus het is inderdaad aardig compact. Volgens mij staat Gouda ook, ondanks het ontbreken van échte hoogbouw, in de top 10 van dichtst bebouwde steden.

De toren wordt overigens omsingeld door bouwgeweld, en het gebied gaat zich echt transformeren tot een stedelijk gebied. Ten zuiden het Huis van de Stad (45 meter) ten noorden het ziekenhuis. Ten oosten maakt het postkantoor plaats voor appartementen en ten westen komen ook nog 3 flatjes van 7 hoog. Even verderop bouwt de Driestar (Christelijke Hogeschool) een woontoren voor studenten van 12 hoog. Net ten zuiden van het spoor komt een nieuw winkelgebied met 18.000 m² winkels. Ja, hier gaat veel gebouwd worden.

·
Registered
5,750 Posts
Heel mooi. Ik zou trouwens ook wel eens een avondserie willen zien van Oosterwei aangezien je het gevaar graag opzoekt. ;)

Maar leuke serie en met helder weer moet je echt een superzicht op de skyline hebben. :) Bedankt voor het plaatsen.

1 - 5 of 5 Posts