SkyscraperCity Forum banner

Gratis in Amsterdam

5058 Views 21 Replies 9 Participants Last post by  insulting-dutchman
Een van de leukere ontwikkelingen van de laatste jaren vind ik dat veel musea een deel van hun museum gratis openstellen voor publiek. Aangezien de drempel van een kaartje kopen best hoog is, is dit een ideale mogelijkheid om toch een band te onderhouden met culturele instellingen. Naast gratis tentoonstellingen is er veel meer gratis te beleven in Amsterdam. Mijn doel is om die gratis adresjes in deze post op te sommen, ik hoor graag over aanvullingen!

Gratis tentoonstellingen

- Schuttersgalerij van het Amsterdam Museum: schilderijen van Amsterdam, met als hoogtepunt het recent geplaatste schilderij van de intocht van Napoleon
- Schatkamer en filmzaal van het Stadsarchief: films en historische documenten van Amsterdam
- Basement van het nieuwe Eye-filmmuseum: Panorama, Pods en Playground waarin de filmcollectie van Eye wordt ontsloten (naar mijn bescheiden mening het leukste deel van het museum, de tentoonstelling zelf viel nogal tegen)
- Gratis tentoonstellingen van de Openbare Bibliotheek
- Informatiecentrum Noord/Zuidlijn: dinsdag t/m vrijdag 10:00 - 17:00, zondag 11:00 - 16:00. Zondag 11:15 instaprondleiding (Sixhaven op dit moment), groepsrondleidingen (gratis) op aanvraag
- Gratis rondleiding bij Gassan Diamonds

Gratis ruimten en uitzichtpunten

- Begijnhof: prachtig stukje rust in de drukke binnenstad
- Binnentuin van de Hermitage: idem, als je op een dag komt dat niet half Nederland besluit om een dagje naar het museum te gaan
- Open Pleyn van het Scheepvaartmuseum: fantastische architectuur
- Uitkijkpunt Noord/Zuidlijn op het Rokin: dinsdag t/m zondag 13:00 - 18:00
- Huis Te Vraag: openbare (tot 17:00) niet meer gebruikte begraafplaats met bankjes en katten.
- Natuurtuin Slatuinen: elke donderdag van 9.00 tot 17.00 uur (in de winter van 10:00 tot 16:00).
- Holandsche Manege in de Vondelstraat: prachtig pand, terrasje met uitzicht op de piste is vrij toegankelijk.
- Het terras van La Place in de Openbare Bibliotheek op het Oosterdokseiland: fantastisch uitzicht op de oude binnenstad van Amsterdam
- Het dak van NEMO: idem.
- De scheepshellingen op de NDSM-werf
- NDSM-pont: "mooie kijk op diverse stedenbouwkundige en architectonische ontwikkelingen rondom het IJ"
- Kinderboerderij 't Brinkie

Gratis concerten, films en theatervoorstellingen

- Bethaniënklooster: regelmatig gratis concerten
- Schip Lizboa: gratis Salsazondag elke eerste zondag van de maand
- Conservatorium: gratis concerten wekelijks op vrijdag
- Stopera: gratis concerten wekelijks op dinsdag
- Stichting Thomas Open: gratis concerten tweewekelijks op dinsdag
- Muziekgebouw aan 't IJ: gratis concerten eens per maand op op dinsdag
- Ignatiushuis: gratis concerten wekelijks op dinsdag
- Concertgebouw: gratis concerten wekelijks op woensdag
- Stadsdeel Amsterdam-Noord: incidenteel
- Stadsdeelkantoren Zuid: gratis concerten op donderdag
- Westerkerk: gratis concerten 's zomers op vrijdag
- Nederlandse Strijkkwartet Academie: gratis concerten op zaterdag
- Oosterkerk: gratis concerten op zondag
- Het Stenen Hoofd: gratis openlucht cinema/theater/circus, etc.
- EYE 2 t/m 15 juli 2012: gratis eindexamenfilms NFTA kijken.

Gratis parkeren

- Stuur een PM aan railway stick (of kijk op deze kaart)
See less See more
1 - 20 of 22 Posts
Grootste afwezige in de lijst van gratis toegankelijke ruimten: de Burgerzaal van het Stadhuis/Paleis op de Dam. Eigenlijk gewoon schandalig dat Amsterdammers daar een toegangskaartje voor moeten betalen.

Ik kwam ook graag in de bibliotheek van het Tropenmuseum (bij mij aan het eind van de straat, dus ook lekker dichtbij), maar die is recentelijk wegbezuinigd.
See less See more
Mooie lijst. Even reclame maken hoor. :)

- Informatiecentrum Noord/Zuidlijn: dinsdag t/m vrijdag 10:00 - 17:00, zondag 11:00 - 16:00. Zondag 11:15 instaprondleiding (Sixhaven op dit moment), groepsrondleidingen (gratis) op aanvraag
- Uitkijkpunt Rokin: dinsdag t/m zondag 13:00 - 18:00
Ah, tuurlijk! Helemaal vergeten. Dank Wuppeltje!
super post!

-verschillende bibliotheken?
-lobby's ?
Gratis parkeren in Amsterdam. M.S. van Riemsdijkweg, nabij de NDSM-Pier in Oostzaan-Tuindorp, Amsterdam-Noord. Vervolgens gratis met pontveer naar Amsterdam Centraal Station. Wel even goed plannen met aanrijden, op tijd erbij zijn en de vaartijden (15 minuten vv) in de gaten houden (GVB).
En met de boot aankomen in de hoofdstad, wie wil dat nou niet? :)
See less See more
laat mensen die met de auto naar amsterdam komen maar lekker betalen als ze parkeren. voor wat hoort wat.
Maar de GVB ponten mogen wel in het overzicht! Met name de NDSM-pont biedt gratis een mooie kijk op diverse stedenbouwkundige en architectonische ontwikkelingen rondom het IJ.

Gratis uitzichtpunten:
- het terras van La Place in de Openbare Bibliotheek op het Oosterdokseiland;
- het dak van NEMO;
- de scheepshellingen op de NDSM-werf;

(het Mint-hotel of hoe dat tegenwoordig ook heet, het café in Metz & Co en de Kalvertoren noem ik niet want daar is consumptie verplicht; en dan laat ik die dure japanner op de bovenste verdieping van het Okura maar helemaal buiten beschouwing :lol: )
See less See more
^^ Dank voor de suggesties Mojito, ik heb ze toegevoegd!
Huis Te Vraag: openbare (tot 17:00) niet meer gebruikte begraafplaats met bankjes en katten.
Secret Cinema: vind iemand met een code (verandert elke maand) en je kan gratis films kijken @ Smart Cinema. Was twee jaar gestopt, weer even bezig, onduidelijk of het nu weer is gestopt of blijft. Was er vier maanden terug voor het laatst.
Holandsche Manege in de Vondelstraat: prachtig pand, terrasje met uitzicht op de piste is vrij toegankelijk.
EYE 2 t/m 15 juli: gratis eindexamenfilms NFTA kijken.
See less See more
stenen hoofd?

buiten theater en bioscoop.
Huis Te Vraag: openbare (tot 17:00) niet meer gebruikte begraafplaats met bankjes en katten.
Secret Cinema: vind iemand met een code (verandert elke maand) en je kan gratis films kijken @ Smart Cinema. Was twee jaar gestopt, weer even bezig, onduidelijk of het nu weer is gestopt of blijft. Was er vier maanden terug voor het laatst.
Holandsche Manege in de Vondelstraat: prachtig pand, terrasje met uitzicht op de piste is vrij toegankelijk.
EYE 2 t/m 15 juli: gratis eindexamenfilms NFTA kijken.
Bedankt voor de suggesties, toegevoegd!
See less See more
Secret Cinema is weer gestopt, dus die kan eruit. Gok dat Crea nog steeds wel amateur-avonden heeft, al ben ik er sinds de verhuizing niet meer geweest.
Mooi uitzicht heb je ook vanaf het dak van het Minthotel op het Oosterdokseiland. Gewoon de lobby in lopen, neem de lift naar de 11e verdieping, door het café en zo het dak op. Geen idee of het "officieel" mag maar ze hebben mij iig niet tegengehouden ofzo.
Een verborgen pareltje voor de natuurliefhebbers: de Natuurtuin Slatuinen. Onverwachte rust vlak achter de drukte van de Admiraal de Ruijterweg. Beperkt opengesteld (alleen 's donderdags en zondags toegankelijk), maar wel gratis.

http://www.natuurtuin-slatuinen.nl/

http://www.natuurtuin-slatuinen.nl/seizoen/plaatjes_seizoen/lente-brug.htm
laat mensen die met de auto naar amsterdam komen maar lekker betalen als ze parkeren. voor wat hoort wat.
Ik kom dit jaar 2x in Amsterdam. Personeelsreis en zakelijk. Mijn keiharde principe is: Bijna nooit parkeergeld betalen. Ik wandel wel een stukkie! Dus in Amsterdam, Den Haag, Groningen, Rotterdam, Utrecht kan ik nog steeds gratis parkeren. Er is tot nu toe één stad waar ik parkeergeld betaal, 4 Euro in Bremen. En dat is dan goed besteed. Bewaakt parkeren, want er lopen daar wel erg veel Oostblokkers rond.
Ennuh, voor wat hoort wat: We besteden dat overgebleven geld wel mooi in een gezellig Amsterdams café hoor, want ga je naar Amsterdam, behoren een paar kroegen er natuurlijk wèl bij, of niet? :)

Erg leuk topic! Ga zo door.
See less See more
Ben het daar wel mee eens. Beetje 5 euro per uur betalen, je moet dan wel gek zijn. Beter om dat geld aan iets te spenderen waar jij ook wat aan hebt.
dan gaan ze maar geld vragen voor de ndsm pont voor niet amsterdammers.
Een verborgen pareltje voor de natuurliefhebbers: de Natuurtuin Slatuinen. Onverwachte rust vlak achter de drukte van de Admiraal de Ruijterweg. Beperkt opengesteld (alleen 's donderdags en zondags toegankelijk), maar wel gratis.

http://www.natuurtuin-slatuinen.nl/

http://www.natuurtuin-slatuinen.nl/seizoen/plaatjes_seizoen/lente-brug.htm
Ah, de slatuinen! Ook zo'n mooi dorps straatje in Amsterdam. Nooit geweten dat je daar naar binnen kon, dank!
See less See more

5x gratis activiteiten in de Metro Amsterdam. En op nummer 1 staat:

1 Rondleiding Noord/Zuidlijn
2 Rondleiding Gassan Diamonds
3 Fitnesstoestellen Rembrandtpark
4 Kinderboerderij 't Brinkie
5 Lunchconcert Concertgebouw
See less See more
1 - 20 of 22 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.