Skyscraper City Forum banner
1 - 17 of 17 Posts

·
Registered
6,985 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Over deze buurtgemeente van Enschede die op een pakweg 5 km verwijderd ligt van de stad, is opzich dan misschien wel weinig te vertellen .
En een echt aantrekkelijke stad is het ook niet ( schijn bedriegt ).

Maar toch zijn er tal van factoren die het toch een zeer interessante stad kunnen maken .
Zo is er bijvoorbeeld het enigste echte Rock 'n Pop museum in dit deel van Europa .
http://www.deutsches-rockmuseum.de/
Zo stroomt de Dinkel door deze Duitse stad .
Een beek/riviertje die wij als Twentenaren allemaal wel kennen .
Urenco Duitsland is er gelegen ...............en samen met Almelo ( Urenco Holland ), zijn het 1 van de enigste plaatsen waar Uranium Opgewekt word in Europa / de Wereld .

De plaats is goed voor 46.000 inwoners, en ook deels zijn ze afkomstig uit Nederland ( grensbewoners ) .
De stad heeft een groot aantal immigranten .
En de stad heeft jarenlang in de top 5 van Crimineelste steden van Duitsland gestaan .

Ook heeft er een aantal jaar geleden ( 2003 ) een Laga plaatsgevonden tussen de plaatsen Gronau en de Nederlandse plaats Losser .
Dit evenement dat in het teken staat van Bloemententoonstellingen, cultuur en kunst .
Heeft een paar prachtige plekken achtergelaten in de stad .

Ook stond de stad net zoals Enschede bekend om haar textieltijdperk en ook dat is overal in de stad terug te vinden .

Foto's Gronau,

Busstation en tevens Hauptbahnhof Gronau ( hier komen de Lightrail treinen vanuit Enschede binnen ) .
De Hauptbahnhof zelf is overigens niet te zien .

Modern en Historisch in 1, de bouwstijl van de textielgebouwen komt als een druppel overeen met die in onze stad .

Lightrail ;) Enschede - Dortmund/Munster

Boulevard Salou ?? .......nee een onderdeel van het zeer fraai ingerichte LagaPark .

De trapopbouw doet met denken aan Cetro Oberhausen , op de achtergrond ziet men het Rock 'n Popmuseum

Nieuw Appartementencomplex gelegen aan het park .

Idem

Winkelcomplex + appartementencomplex dat met de voorkant tegen DE uitgaanstraat van Gronau aanligt .

Beetje wazig maar de enigste foto ( van een afstand ) van het kerkje op de achtergrond .

Waterloop met mooie bruggen en hekjes ( jammer genoeg niet goed te zien hierop ) .

Watervalletje ( De Dinkel is overigens een sterk stromende beek ) .

Idem

1 van de Gevels van het Rock 'n Popmuseum .

Appartementencomplex aan het park .

Popmuseum

Wederom een stratenpatroon

Gronau aan Zee

Ingang Popmuseum

Hetzelfde maar dan met brug .

Wederom een gevel van het Museum

Prachtig verlichte fiets en loopbrug ( met auto geprobeerd maar ging niet ).

Wazig maar waarschijnlijk precies hetzelfde zicht als de mensen die er in het weekend overheen lopen ;) .

Woodhenge

Teletubbie's .......

A-Grasmat

Bovenop de Piramide zie je het overizicht een stuk beter .
En zo zie je dus ook dat alles gelegen is op eilanden met zo hun eigen structuur .

Museum van boven .

Zeer dominant aanwezige kerk, jammer van het slechte beeld maar gebruikte de zoom met het minimaal aantal pixels .

Overzichtje

Oud textielpand

Onder de paraplu

Kwik Kwek Kwak

Richting Centrum

Prachtig dakterras

Unbekannt Stehend Objekt .

Gevel kerk

Welk raam wilt U ?

Mooie kerk kan niet anders zeggen .

Wederom een kerk .

Toren ....

Ingang

Waterloop door de stad .

Hoogbouw .

Winkelstraat

Mooie gevel

Hoekpand

Van alles wat .

Uitgaanstraat

Fraai pand .

Ingang

Terug in de tijd .

Ja dit is nog steeds Duitsland ;) .

Hekjes doen me denken aan Barcelona .

Dit is het appartementencomplex, wat eerder te zien was van de achterkant tegen het park aan .

Tot slot

Ok over het algemeen zijn de foto's ( toch aardig veel ) behoorlijk gelukt .
Maar deze keer had ik ze allemaal met de laagste stand van de camera gemaakt om ruimte te besparen .
Dit kwam niet ten goede van de zoom wat je dus ook af en toe wel merkt .

·
Registered
6,985 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Nou ja een antwoord op een vraag van gisteren is hiermee bevestigd .
Ik heb een nieuwe camera maar ga er niet elke keer alleen Enschede mee fotograferen .
Daarom was vandaag deze stad aan de beurt .
Jammer genoeg weet ik alleen niet wat iedereen er nu van vind .

Dan maar weer discusseren over Enschede ........wat iedereen liever ziet denk ik ??

·
Registered
6,985 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Heb op het plaatselijke forum een klein beetje meer uitleg gegeven over de stad .
Deze stad is ( en ja ik moet het even noemen ) .
Na Enschede en Tilburg in NL er bijv. niet in geslaagd de Textielondergang op te kunnen vangen .
Ook Enschede kon dit minder goed dan Tilburg omdat de gehele arbeidsmarkt daarvan afhankelijk was en dus niks meer had om op te bouwen .
Enschede kwam daarna in een staat van toezicht van de overheid als K-9 gemeente .
En is daarom ook meteen het antwoord op het feit waarom Enschede weer pas sinds een jaar of 10 bouwplannen kan ontwikkelen zonder daar toestemming voor moeten te krijgen .

Nu weer Gronau .
Hun zijn er dus minder goed van afgekomen .
Maar krabbelen ondertussen er weer aardig bovenop .
Zo zijn er de laatste tijd veel Nederlanders komen te wonen .
En ook de staat/ Westfalen maakt instellingen zoals een Popmuseum mogelijk .
Maar Gronau heeft een zeer groot verband met de stad Enschede .
Gemiddeld winkelen misschien wel 1 op de 10 Duitsers uit de stad in onze stad .
En is het meer een woonstad geworden .
Ook de Duiste Kentekens uit die stad zie je hier continu over de gehele dag .
Heb al een paar keer werkplekken meegemaakt waar mensen uit Gronau werkzaam zijn in Nederland .

Het aantal immigranten is ook enorm in deze stad .
Van Hongaren en Joegoslaven t/m Russen en Turken .

Ook de criminaliteitsfactor in deze stad is zeer hoog .
Dit komt waarschijnlijk tevens door het hoge aantal coffeeshops dat ooit in Enschede gedoogd werd .
25 stuks .
Wat nu al lang niet meer het geval is .

·
Registered
227 Posts
Gronau is een leuk stadje (weet niet eens of het wel een stad is). Toch merk je dat ze met de winkels veel concurrentie hebben van Enschede, want dat loopt echt voor geen meter.
De kerk die in het centrum staat is mooi, maar jammergenoeg wel slecht onderhouden.

·
Registered
2,200 Posts
Gronau is welzeker een Stadt.
De plaats heeft met zijn 40.000 inwoners een redelijk stads uitziend centrum. De buitenwijken zijn wel erg ruim opgezet. Dat de Dinkel door het centrum stroomt, voegt echt iets toe, maar het plein bij Karstadt met die jaren '70 afdakjes is echt heel erg.

·
DeDoentje
369 Posts
Het lijkt mij een onopvallend stadje. En die foto´s geven dat onopvallende weer vind ik. Het is echt zo´n plaatsje, dat als je er geboren bent er trots op bent en week wordt als je deze foto´s ziet van JOUW geboorteplaats. Als je er geen band mee hebt, dan zal deze plaats niet veel beroering zorgen.

·
arnhmember
1,490 Posts
Bedankt voor de tour Invisible! Ik ben nog nooit in Gronau geweest, en ik weet ook niet of dat snel zal gebeuren, maar ik heb in ieder geval een beeld van de stad aldaar. De openbare ruimte ziet er veelal verzorgd uit. Vreemd wel dat er een Rock museum staat, Gronau lijkt me niet echt het toonbeeld van Rock 'n Roll. Loopt dat museum een beetje?

·
Registered
6,985 Posts
Discussion Starter · #11 ·
@ Vloepkleedje

Ik moet er zelf binnenkort naartoe dus .
Kan daarna pas het antwoord geven hoe het eruit ziet en of het een aanrader is .

Het is trouwens wel echt waar dat het het enigste echte Rockmuseum van West- Europa .
En waarom die er is gebouwd ....ik kan me vaag herrineren dat me iemand uit de stad vertelde dat er een bekende Duitse rocker vandaan komt ?
Maar of dit waar is ........

Dat mooi ingerichte gebied is een overblijfsel van de in 2003 gehouden LAGA .
Dat samen met de plaats Losser ( NED ) werd gehouden .
Laga houdt alles op het gebied van Kunst, Cultuur en Bloemententoonstellingen in, dus vandaar .

·
Registered
6,985 Posts
Discussion Starter · #12 ·
@ Vloepkleedje

Udo Lindenberg komt uit Gronau

En heb het stukje tekst er ook bij gevonden :

Op museaal gebied werden er over de hele wereld initiatieven ondernomen. Zo werd op 1 september 1995 de Rock 'n Roll Hall of Fame in Cleveland, Ohio (VS), geopend door Yoko Ono. In Nederland waren er de Stichting Popmuseum en de Rock 'n Art Hall of Fame ([1]) en in juli 2004 werd in Duitsland in Gronau het Rock 'n Popmuseum ([2]) van Udo Lindenberg geopend.

·
Registered
405 Posts
Bedankt voor de serie. Ik ken Gronau een beetje omdat ik uit de buurt kom (van oorsprong dan). Is wel een aardig stadje, Duits, das weer eens iets anders dan Nederland ;-)
Echt spannend is anders overigens.

·
Registered
6,985 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Waar ben je geboren dan ?
Gronau grenst trouwens zonder onderbreking aan Glanerbrug/Enschede .

·
Registered
2,880 Posts
Leuk plaatsje, en inderdaad veel aandacht besteet aan de openbare ruimte! Vind die openbare ruimte wel wat 'druk' aan de ogen, maar zo te zien aan de foto's ziet het er toch leuk uit! Zal vast een verbetering zijn vergeleken met de situatie ervoor..

·
Registered
6,985 Posts
Discussion Starter · #17 · (Edited)
Hoe het er precies uitzag weet ik ook niet meer .
Maar dit is in ieder geval een verbetering .

Dit is ook nog wel een mooi opvallend gebouw in de stad .
Jammer genoeg was ik lopend en kwam daar niet in de buurt .

Watertoren

Dit zijn ook nog een paar belangrijke voorzieningen .
Gerechtsgebouw

Dreilandersee staat ook bekend in de zomer als oord om te gaan zwemmen .

Dit is trouwens ook nog wel een feit van Gronau .

En als laatste Gronau is eigenlijk een vreemde plaats die net zoals Enschede / Losser en Overdinkel gewoon overgaan in elkaar .
Terwijl het 2 verschillende landen zijn .
Kijk maar goed op dit plaatje .
Glanerbrug is ook een deel ( dorp ) dat onder Enschede valt, ook tevens het grootste van de kleine randdorpen van Enschede .
Word ondertussen compleet vastgebouwd vanaf Enschede tot aan de grens met de stad Enschede en Gronau .

1 - 17 of 17 Posts