SkyscraperCity banner

1 - 18 of 18 Posts

·
Your advertisement here?
6,715 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Een redelijk realistisch beeld van het centrum van Groningen, lijkt mij zo.

01. Entree per trein...

02. Een paar maanden oude fietsenstalling voor het oude stationgebouw

03. Modern en beeldbepalend

04. Vanaf de Stationsstraat naar het stationsgebied. Op de achtergrond de KPN Borg, welke onder grote druk van Den Haag naar Groningen moest verhuizen. Inmiddels zijn ze er alweer weg na de privatisering.

05. A-Kerk vanaf het Zuiderdiep

06. Academie voor de Bouwkunst en het oude PTT-gebouw, welke gedeeltelijk wordt gerenoveerd tot studentenhuisvesting.

07. Intertoys, gehuisvest in een mooi Jugendstil-pand

08. Hekwerk rond het natuurmuseum

09. Woontorens rondom het stationsgebied en het Reitdiep

10. Tussen het Reitdiep en de Mediamarkt op de Gedempte Westerkade in

11. Entree van de A-Kerk

12. Zintuigentuin nabij het Natuurmuseum

13. Volgens mij is dit de Stoeldraaierstraat...

14. Vismarkt

15. Het Waagstraatcomplex

16. Universiteitstorentje

17. Grote Markt met het Grand Theatre en Hotel de Doelen

18. Het woon-werkpand van Space Group Architects aan de Prinsenstraat, onderdeel van de Blue Moon Manifestatie

19. Dit straatje bestaat niet volgens map24 en googleearth :)

20. De Vismarkt, met op de achtergrond de Korenbeurs en de A-kerk

21. Monument ter nagedachtenis van de 2e Wereldoorlog naast de Martinikerk

22. Het einde van de Folkingestraat, met De Beurs, de 'Groningse variant in de Europese traditie en stadscultuur van Het Koffiehuis'

23. Folkingestraat, met de kenmerkende bakfiets of bakbrommer, die je overal in het straatbeeld van Groningen tegen kan komen. Op de achtergrond zie je nog één van de koepeltjes van de Joodse Synagoge. Voor de 2e wereldoorlog was de Folkingestraat het centrum van de Joodse Buurt.

24. Veel eigenzinnige winkeltjes aan de Folkingestraat.

25. A-straat

26. En tot slot, de Martinitoren, zoals die te zien is vanaf de Zwanestraat.

·
Mien Stad
873 Posts
Goeie serie Bob! Veel plaatjes zijn we hier nog niet tegen gekomen. Slechte zaak dat het stadsbalkon nu al begint te verkleuren. En die Stoeldraaierstraat is volgens mij de Oude Boteringestraat met rechts de Zwanestraat.

·
Registered
1,134 Posts
Stadsbalkon die verkleurt, ik denk dat het juist de bedoeling is van het beton dat het "leeft" net zoals de betonplaten aan de Euroborg.
Leuke fotos! En voor mij allemaal herkenbaar.
En zo kun je nog wel honderden schieten want je bent langs zoveel moois gelopen.

·
moi!
110 Posts
...En die Stoeldraaierstraat is volgens mij de Oude Boteringestraat met rechts de Zwanestraat.
Neen. Het is wel degelijk de Stoeldraaierstraat waar de foto genomen is. Inderdaad rechts is dan de Zwanestraat en na deze kruising heet het de Oude Kijk in 't Jatstraat (wat een geweldige namen!). Oude boteringestraat ligt aan het andere uiteinde van de Zwanestraat. Tot zover uw geografische les.. dan de foto's: TOP!

·
Registered
5,218 Posts
Stadsbalkon die verkleurt, ik denk dat het juist de bedoeling is van het beton dat het "leeft" net zoals de betonplaten aan de Euroborg.

groen uitslaande betonplaten de bedoeling van de architect,....... duhhhhhhh.
Feit is dat de meeste architecten en ontwikkelaars/opdrachgevers te weinig aandacht besteden aan onderhoud en exploitatie. Ook ik ben niet bijzonder blij met het Stadsbalkon, maar dat het nauwelijks uitgeharde beton nu al groen uitslaat is toch wel te erg. Het is nog niet eens opgeleverd !!

Bob, een mooi rondje !

·
Bas
13,340 Posts
Hele mooie foto`s, Bob. En leuk hoor, die Folkingestraat erop zetten, daar heb ik wel speciale herinneringen aan, want een ex-vriendin van mij heeft daar een winkeltje. Binnenkort maar eens stiekum kijken. Ik kom wel vaker in Groningen, maar ik blijf té vaak in een bepaald gebied `hangen`, als ik bijvoorbeeld bij die waterbeddenzaak op de Ulgersmaweg met zijn, ga ik daarna naar de Hornbach en de Jumbo, ach volgende keer de rugzak, loopschoenen mee en dan lekker weer echt de STAAD in. Mooi, man!:)

·
Registered
1,134 Posts
Mooie en bekende platen.
Dat stadsbalkon heb ik vanaf het begin al een verschrikkelijk ding gevonden.
ik denk dat iedereen dat in het begin vind/vond net als het museum.
Ik vind het super dat Groningen zoveel lef toont en dit durft.
Maar het balkon is wel een succes. mensen blijven er hangen, je kunt er heerlijk zitten en je hebt een geweldig uitzicht.

1 - 18 of 18 Posts