Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 141 Posts

·
NL
3,393 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Grote Markt op de schop

DVHN | Gepubliceerd op 16 augustus 2014, 07:01

GRONINGEN - Een gezellig plein met een fontein, veel groen en meer zitjes. De Grote Markt kan veel aantrekkelijker worden. Om dat mogelijk te maken, moet de bus wijken. De wethouders Paul de Rook (D66) en Joost van Keulen (VVD) lanceerden gisteren het plan om de Grote Markt in Groningen grondig op de schop te nemen. In november worden de eerste schetsen getoond. Voorwaarde voor de nieuwe inrichting is dat de bussen van het plein verdwijnen. Voor verkeerswethouder De Rook en wethouder van Economische Zaken Van Keulen is het verdwijnen van de bus geen doel op zich. Ze willen een plein creëren dat het stralende middelpunt van het Noorden wordt, met het Stadhuis en de Martinitoren als decor. De wethouders beginnen in november een discussie over de herinrichting en alternatieve busroutes.

·
NL
3,393 Posts
Discussion Starter · #2 ·
STADHUIS: GROTE MARKT KRIJGT FONTEIN
Sikkom.nl

De kogel is door het stadhuis en nachtburgemeester Chris Garrit doet een vreugdedansje: de Grote Markt krijgt een fontein. Dat meldt het Dagblad van het Noorden vanmorgen in een artikel met aandacht voor de aanpassingen van de Grote Markt.
De Grote Markt moet volgens het stadsbestuur de centrale spot voor Noord Nederland worden. Om dat te bereiken moet de boel op de schop, moet het plein een facelift krijgen. De bedoeling is dat het plein knusser, gezelliger en nog levendiger wordt.
Geen bussen wel fontein op Grote Markt
Eén van de veranderingen die daar aan bij moet dragen is het weigeren van bussen op de Grote Markt. Deze moeten in de toekomst over de diepenring en het Zuiderdiep rijden in plaats van de Grote Markt. Door het weghalen van de buslijnen kan de asfaltstrook voor Vindicat ook weg en daardoor komt ruimte vrij voor een fontein.
Daarmee komt een grote wens van Chris Garrit in vervulling. De hoeder van de Groninger nacht pleit al langer voor een waterspuit op de Grote Markt. Hij heeft een online enquete de wereld ingeslingerd en de uitkomsten aangeboden op het stadhuis.

·
Registered
22 Posts
Klinkt goed! De bussen mogen wat mij betreft gelijk van de grote markt verdwijnen. Vervolgens de terrassen wat verder naar binnen trekken, een fontein, bankjes en groen en de grote markt zal een stuk gezelliger ogen!

·
Custos Septentrionum
1,579 Posts
...maar voordat er asfalt verdwijnt, moeten er natuurlijk eerst leviathan-bussen over de Markt rijden! Over extra breed asfalt natuurlijk! (Gelkinge.)

Ongelooflijk. Eerst de boel her-asfalten, en dan met het idee komen om alle asfalt te verwijderen.

Goed plan, maar doe het dan in één keer goed. (Goed plan trouwens, zou tijd worden.)

·
Groningen since 1227
320 Posts
Anders halen ze eerst die afschuwelijke blokkendoos eens van de markt.

Ontopic: Een mooi plein met een fontein. En wij willen dat er een tram langs rijdt. Desnoods maar 1 lijn gvd.

En geen bomen, het is geen park en dit belemmert het uitzicht. En ergens zitten doe je maar in de kroegen om het plein.

·
NL
3,393 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Anders halen ze eerst die afschuwelijke blokkendoos eens van de markt. Ontopic: Een mooi plein met een fontein. En wij willen dat er een tram langs rijdt. Desnoods maar 1 lijn gvd. En geen bomen, het is geen park en dit belemmert het uitzicht. En ergens zitten doe je maar in de kroegen om het plein.
Bomen vind ik vaak ook storend. Ze onttrekken het zicht aan mooie gevels zoals aan de zuidzijde van de Vismarkt.
In Amsterdam vind ik het ook vaak storend als je door de grachten vaart maar nog amper gevels kunt zien door al die bomen langs de grachten.

·
-----------------------
6,528 Posts
Laat de bomen niet al te hoog worden. Zoals de Plantanen aan het zuiderdiep bij Minvera. Doe worden ieder jaar gesnoeid.

·
Registered
503 Posts
Bomen vind ik vaak ook storend. Ze onttrekken het zicht aan mooie gevels zoals aan de zuidzijde van de Vismarkt.
In Amsterdam vind ik het ook vaak storend als je door de grachten vaart maar nog amper gevels kunt zien door al die bomen langs de grachten.
Ander voorbeeld: de mooie noordkant van het Damsterdiep hebben ze verborgen achter bomen, de lelijke zuidwand is flink in het zicht. Ik heb daar niets van begrepen.

·
Fagus Sylvatica
6,113 Posts
Bomen zijn juist geweldig voor een plein en voor straten. Mist de juiste soort, hoogte en afstand, is het een versterking van de stedelijke structuur en kan het schaduw bieden, verkoeling geven en de ruimte verzachten. Kijk eens naar de grachten in Utrecht, of de zuidzijde van de Vismarkt! De ruimte wordt intiemer en levendiger. De Grote markt kan wel wat meer groen gebruiken naar mijn smaak, zonder dat het een sta-in-de-weg wordt natuurlijk.

Betreft de fontein: Geweldig nieuws! Heb weer wat franse steden bezocht de afgelopen tijd. Het valt me op dat ieder pleintje en straathoek wel een waterelement heeft. Is een geweldig element om mensen bij elkaar te brengen.

De Franse varianten zijn voor hollandse begrippen misschien wat bombastisch. Maar kunnen zeker als voorbeeld dienen. Als het maar niet weer een paar spuitertjes uit de grond worden. Liever een iets klassieker model.

Bombastische maar mooie versie in Velance:

·
Registered
5,923 Posts
Ik begrijp het zelfs niet dat men zo over groen denkt. Vandaar dat ik er ook nog maar niet op in gegaan ben, want dat ligt zover uit elkaar die meningen dat het volgens mij niet eens zin heeft daar over te discussiëren ;)
Zou m.i. geweldige toevoeging aan grote markt zijn. Verblijven kan zoveel aangenamer op die plek met aantal maatregelen/voorzieningen, waarbij enig groen in mijn ogen ook onontbeerlijk is. Denk ook gewoon es aan verblijfsklimaat in een zomer.
Zoals altijd staat en valt dat wel bij de manier waarop e.a. wordt ingericht natuurlijk.

·
NL
3,393 Posts
Discussion Starter · #18 ·
Weet niet echt wat ik van de nieuwe plannen miet vinden. Een fontein is erg mooi maar verder vind ik het nogal truttig overkomen met de gelijkvloerse busloze straten. Ik mis de stedelijke chaos de binnenstad is toch geen openluchtmuseum? De zijstraten zoals de Oosterstraat en Ebbingestraat krijgen dan natuurlijk veel meer klandizie voor hun winkels langs lopen. Die ondernemers zullen wel blij zijn.

·
Derp?
2,195 Posts
Na even door het plan te hebben gebladerd kan ik er zeker wel enthousiast van worden: bussen de binnenstad uit is volgens mij een zegen voor het verblijfsklimaat aldaar (liever 'truttige' fontijntjes in een 'openluchtmuseum'-setting - snap die vergelijking eerlijk gezegd niet zo - dan dikke stadsbussen in veel te nauwe straatjes en talloze binnenstads-straten die nu een wat schraal en marginaal bestaan leiden), en ik heb zo'n vermoeden dat dit echt zo'n ingreep is waarbij de meeste mensen na een tijdje zullen denken 'Waarom hebben ze dit niet eerder gedaan?'.
Uiteraard zal er praktisch gezien veel gaan afhangen van hoe al het gemotoriseerd verkeer (OV, bestemmingsverkeer, laden/lossen, etc.) van/naar en rondom het centrum gemanaged gaat worden, iets waar ik niet zo veel kaas van heb gegeten, maar wat mij betreft mogen ze morgen beginnen! Kan me namelijk niet voorstellen dat de binnenstad erop achteruit gaat door bussen te verbannen en meer straten/gebieden als voetgangerszone in te richten.

1 - 20 of 141 Posts