SkyscraperCity banner

1 - 20 of 1921 Posts

·
Fagus Sylvatica
5,970 Posts
Nog een paar aanvullende plaatjes van Lodewijk Baljon Landschapsarchitecten. Ziet er allemaal wat glooiend west 8-erig uit, maar sluit denk ik wel goed aan op de architectuur van het gebouw en het aangrenzende Sterrenbos!

En hadden we hem vanuit deze hoek al gezien? Vraag me af of hier geen grotere afbeelding van is...

·
Hoogbouw terrorist
2,875 Posts
Wat zijn die 'kassen' in de tuin, zijn dat ingangen naar de parkeerkelder?

·
Registered
398 Posts
Bron: http://www.nieuwbouwkempkensberg.nl

Prijsvraag naamgeving gebouw; wie bedenkt een passende naam?

Met het nieuwe gebouw van de IB-Groep en de Belastingdienst wordt een waardevolle bijdrage geleverd aan de gebiedsontwikkeling van de Kempkensberg en de skyline van de gemeente Groningen.
Zo’n gebouw verdient natuurlijk een passende naam. Daarom is besloten om een prijsvraag uit te schrijven.

De volgende criteria worden bij voorkeur gehanteerd:

* Nederlandse benaming;
* Geen plagiaat (dus geen naam van een ander gebouw of kantoorcomplex);
* Passend bij de vorm en uitstraling van het gebouw;
* Bij voorkeur passend bij de historie of toekomst van Groningen;
* De naam mag niet discriminerend of anderszins aanstootgevend zijn.

Iedereen mag meedoen aan de prijsvraag. Inzendingen kunnen gestuurd worden aan [email protected] en moeten binnen zijn vóór maandag 2 maart. De jury, bestaande uit vertegenwoordigers van IB-Groep, Belastingdienst, DUO² en de gemeente Groningen, maakt eind maart de winnende naam bekend op de website www.nieuwbouwkempkensberg.nl. De prijswinnaar ontvangt voor die tijd persoonlijk bericht.

De winnaar krijgt een ballonvaart voor twee personen boven Groningen aangeboden.

·
Mien Stad
1,090 Posts
Heeft iemand trouwens nog info over de eerste bouwhandeling van de bouw, die Wallage vandaag heeft uitgevoerd?

Burgemeester Wallage verricht eerste bouwhandeling nieuwe kantoorgebouw aan Kempkensberg

Eind 2008 is DUO² - bestaande uit Strukton, Ballast Nedam en John Laing - gestart met de bouw van het nieuwe kantoor van de Informatie Beheer Groep en Belastingdienst in Groningen. Op 2 februari om 15.00 uur heeft burgemeester Wallage deze mijlpaal onderstreept door het verrichten van de officiële eerste bouwhandeling, waarbij beton werd gestort ten behoeve van de fundering van de kelder. Tegelijkertijd werd aandacht gevestigd op de prijsvraag die is uitgeschreven om het nieuwe kantoorgebouw een naam te geven. De winnaar krijgt een ballonvaart voor twee personen boven Groningen aangeboden.

·
Registered
5,376 Posts
^^ Waar heb je dat berichtje gelezen ? Ik heb niets vernomen van een prijsvraag....

Bron: RtvNoord
Bouw Kempkensberg officieel van start

GRONINGEN - Op de Kempkensberg in de stad Groningen is maandag het officiële startsein gegeven voor de bouw van de nieuwe kantoorpanden voor de Belastingdienst en de IB-groep.

Eerst worden de nieuwe kantoren gebouwd. Daarna gaan de vier markante vierkante torens van de rijksdiensten tegen de vlakte. Ze maken plaats voor een parkeergarage, een stadstuin en woningen. De herinrichting gaat zeker vijf jaar in beslag nemen.

Het nieuwe complex is een juweeltje, volgens burgemeester Jacques Wallage. Hij is blij met de nieuwbouw. Het is een bewijs dat de rijksdiensten zijn verankerd in de stad, aldus Wallage.

Omwonenden zien de hoge gebouwen liever niet komen. Eén van de nieuwe kantoren wordt ruim 80 meter hoog. De omwonenden zijn bang dat daardoor het naastgelegen Sterrenbos wegkwijnt. Hun bezwaren zijn echter ongegrond verklaard.
^^ Volgens mij waren de omwonenden / bezwaarden niet-ontvankelijk omdat ze volgens de rechter geen belanghebbende zijn...maar goed....hun zin hebben ze in ieder geval niet gekregen :banana::banana:

·
BIG CITY!!
138 Posts
Het wordt volgens mij een schitterend gebouw, maar ik vind het toch jammer ze niet zij gegaan voor een 100+ gebouw. Kijk eens hoe groot de bijgebouwen zijn, als ze al 1 hadden weggehaald en die "bovenop" het hoofdgebouw hadden geplaatst, dan had je echt een geweldige 100+ gehad. Zal wel met het bestemmingsplan te maken hebben gehad, maar toch, een gemiste kans. Aangezien de belastingdient/IBG samen met de gasunie, de enige bedrijven/instellingen waren die zo'n gigant hier neer kunnen zetten. De rest van de groningse bedrijven zal nooit een 100+ gebouw hier kunnen bouwen. Dus voor een 100+er moeten we alle hoop vestigen op een woontoren en aangezien er al veel woontoren in aanbouw zijn, zie ik de kans hierop niet echt groter worden. En dat zou ik jammer vinden. Misschien stationsgebied, maar dan moet het een combitoren worden, waar geleefd en gewerkt kan worden.

·
Hoogbouw terrorist
2,875 Posts
Een woontoren van 100+ wordt niet onrealistischer omdat er nu zoveel appartementen in aanbouw zijn. De kans dat er juist nú een 100+'er aan zit te komen is groter dan ooit (even de kredietcrisis buiten beschouwing gelaten)

Mijn moeder komt te wonen in de Marqant en als je hoort hoe enthousiast mensen uit haar omgeving (50+ers) zijn over wonen op hoog niveau met alle gemakken binnen handbereik, dan zou het mij niet verbazen als dat idee nu pas begint te leven bij veel Groningers. Voor 5 jaar terug was het niet mogelijk om 'op niveau' te wonen in Groningen, pas de laatste 3 jaar begint het echt te lopen.

Kortom, als ik het potentieel aan oudere mensen bekijk die geinteresseerd zijn in wonen op hoog niveau, dan zet ik die 100+'er nog even niet uit mijn hoofd, ik heb er wel vertrouwen in! :cheers:

·
BIG CITY!!
138 Posts
@FCG
Ik hoop het.
Maar feit is wel dat ik het wel een gemiste kans vind dat deze geweldige toren maar 85m wordt. Dit had, gezien de totale oppervlakte van het gehele complex, toch zeker een 100+ kunnen worden.

·
Registered
5,376 Posts
Bron: Gemeente Groningen
Burgemeester stort beton van nieuwbouw op Kemkensberg
Burgemeester Jacques Wallage heeft maandag 2 februari officieel de eerste bouwhandeling van de nieuwbouw van het nieuwe kantoor van de IB-Groep en de Belastingdienst op de Kemkensberg verricht. Hij stortte beton voor een funderingspaal van 26 meter lang bij één meter breed voor de fundering van de kelder van het nieuwe gebouw.

De bouwers zijn eind vorig al begonnen met het nieuwe kantoor. In september moet het hoogste punt (85 meter) zijn bereikt. Het gebouw wordt in maart 2011 opgeleverd. Daarna begint de sloop van de huidige kantoortorens van de IB-Groep en de Belastingdienst op de Kempkensberg en de aanleg van de parkeergarage, stadstuin en het paviljoen.

Parkeergarage
Het gebouw biedt plaats aan ongeveer 2500 werkplekken en krijgt parkeerfaciliteiten voor 1500 fietsen en 675 auto’s, die grotendeels in een ondergrondse parkeergarage komen. Daarboven komt een openbare stadstuin met waterpartij en een multifunctioneel paviljoen met commerciële functies.

Wedstrijd
Prachtig allemaal, alleen heeft het gebouw dat de skyline van Groningen gaat veranderen nog geen naam. En die mogen de Stadjers bedenken. De winnaar krijgt een ballonvaart voor twee personen boven de stad. Meedoen kan tot 2 maart. Kijk hier voor deelname aan de wedstrijd. In de jury zitten vertegenwoordigers van de gemeente, de IB-Groep, de Belastingdienst en de bouwers, een consortium van Strukton, Ballast Nedam en John Laing.
Kijk op www.nieuwbouwkempkensberg.nl voor alles over de nieuwbouw van de IB-Groep en de Belastingdienst.

·
Registered
102 Posts
Wat me opvalt: in de maquette en sommige impressies staan er twee "laagbouw" (nou ja, 40+ meter) torens naast het hoofdgebouw, en in sommige impressies niet. Wat gaan ze nu bouwen? Of houden ze er rekening mee dat in de toekomst nog gebouwen zullen worden bijgebouwd?

·
Registered
398 Posts
Wat me opvalt: in de maquette en sommige impressies staan er twee "laagbouw" (nou ja, 40+ meter) torens naast het hoofdgebouw, en in sommige impressies niet. Wat gaan ze nu bouwen? Of houden ze er rekening mee dat in de toekomst nog gebouwen zullen worden bijgebouwd?
Voor zover ik weet zijn deze ´bijgebouwen´geschrapt. De IBG en de Belastingdienst hadden deze vierkante meters ook niet nodig. Was natuurlijk wle handig geweest om ze achter de hand te hebben, mocht een van beide instanties in de toekomst meer ruimte nodig hebben. In de tussentijd zou het dan verhuurd kunnen worden.

Maar misschien was het risico op leegstand gezien de huidige kantorenmarkt te groot?

1 - 20 of 1921 Posts