SkyscraperCity banner

41 - 60 of 1921 Posts

·
Fagus Sylvatica
6,000 Posts
^^ Meestal reken je tot de dakrand. Alles wat daar nog bovenuit steekt, zoals liftschachten, schoorstenen, reken je niet mee. Bovendien is het voor de gemeente prettiger om een lager getal te kunnen noemen natuurlijk :) 6 meter aan extra dingen op het dak is alleen wel vrij veel!

·
D’r is mor ain Stad!
3,399 Posts
Hmm, 91 meter dus! Toch weer vier meter hoger dan onze Aperots. ;)

Nu moet het plaatje uit het projectenoverzicht van Groningen ook weer aangepast worden zeker.. En het diagram van Skyscraperpage niet te vergeten. ;)

·
Registered
403 Posts
zit er iemand in de buurt om de foto's up to date te houden?? :D
Nou vooruit nog even twee van vanmiddag :p

Zoals je kunt zien zijn ze aan de ene kant nog aan het boren. aan de andere kant zijn ze druk bezig betonnen platen op de palen aan te brengen die de druk moeten verdelen (zogenaamde poeren)

Volgende uitleg is al even oud (23-03-2009), maar hier nog niet gepost:

Bron: ppskempkensberg.nl

Interview: start fundatie poeren

Sinds enkele maanden wordt er hard gewerkt aan de fundering van het nieuwe gebouw van de IB-Groep en Belastingdienst. Ook heeft burgemeester Wallage begin februari de officiële eerste bouwhandeling verricht. Vanaf week 13 wordt gestart met de volgende fase van het bouwproces: het aanbrengen van de poeren. Zes vragen hierover aan werkvoorbereider Hans van Loghem van DUO².

1. Wat zijn dat precies, poeren?
´Een poer is een betonnen blok, dat bovenop een funderingspaal komt te staan en een verbinding vormt met de bovenliggende vloer. Poeren zorgen dus voor een betere krachtenverdeling, waardoor de vloer een zwaardere belasting aankan. In totaal gaan er 165 funderingspalen de grond in; op iedere paal wordt een poer aangebracht.´

2. Zijn dat grote dingen?
´Dat hangt er vanaf waar in het gebouw ze worden aangebracht. Sommige zijn een paar vierkante meter groot, de poeren die onder de liftkernen komen zijn echter 20 meter in het vierkant. Onder deze poeren hangen geprefabriceerde putten, bedoeld als uitloop voor de liften.´

3. Hoe gaat het aanbrengen van poeren precies in z´n werk?
´Om de poeren te kunnen maken moet er eerst grondwerk worden verricht: de grond rondom de funderingspaal wordt ongeveer twee meter diep afgegraven. Vervolgens wordt hierop een dunne betonnen werkvloer gestort, waar in het midden de kop van de funderingspaal met wapening uitsteekt. Deze ´paalkoppen´, dus het deel dat boven de werkvloer uitsteekt, worden vervolgens verwijderd (koppensnellen genoemd). Op de werkvloer wordt wapening en een bekisting aangebracht die daarna wordt volgestort met beton, waarna de poer gereed is.´

4. Wat merken omwonenden precies van deze werkzaamheden?
´Het aanbrengen van de poeren zorgt niet voor extra overlast, maar het verwijderen van de paalkoppen kan enige geluidshinder gaan geven. Wel is het zo dat snellen van de paalkoppen met geluidsarm materieel gebeurt. De palen worden niet geprefabriceerd maar ter plekke in de grond gemaakt. De kwaliteit van het bovenste deel is onvoldoende, waardoor dit deel verwijderd moet worden. Tevens komt op deze wijze de stekwapening vrij die de paal en poer met elkaar verbindt. Onderzocht is of de we de paalkoppen kunnen afknippen, maar hierdoor zou de paalwapening te veel beschadigen. Er is daarom voor gekozen om de paalkop te ´snellen´ door deze handmatig af te hakken. De paalwapening kan zodoende onbeschadigd gekoppeld worden aan de poerwapening.´

5. Wat is er de afgelopen tijd nog meer gebeurd?
´De afgelopen periode hebben we peilbuizen aangelegd tussen het Sterrebos en de Kempkensberg, met als doel te monitoren hoe de grondwaterstand zich gedraagt tijdens de bouw en om te voorkomen dat de bomen in het Sterrebos ´verdrinken´ als gevolg van een gestegen grondwaterstand. Het bos ligt namelijk hoger dan het bouwterrein. Normaal gesproken stroomt het grondwater over de natuurlijke kleileemlaag weg uit het bos, richting de bouwlocatie. Door de aanleg van de kelderbak van het nieuwe gebouw wordt echter een barriëre opgeworpen. Het minder snel wegstromende water zou voor opstuwing van het grondwater kunnen zorgen, met als mogelijk gevolg een vernatting van het Sterrebos. Door peilbuizen aan te brengen waarin de grondwaterstand regelmatig gemeten wordt kunnen we de gevolgen hiervan inzichtelijk maken en indien nodig actie ondernemen.´

6. Lopen de werkzaamheden op schema?
´Ja, we hanteren een strakke planning en hebben relatief weinig last gehad van de korte vorstperiode in januari. Als alles volgens planning verloopt is eind mei de fundering gereed, zodat in juni gestart kan worden met de bouw van de liftkernen, die in relatief korte tijd omhoog zullen schieten.´

·
Hoogbouw terrorist
2,879 Posts
Heerlijk zo'n grote bouwput, die heb ik in Groningen nog niet eerder gezien. Zelfs de Tasman Toren had een kleinere bouwput.

Bedankt voor de updates!

·
Registered
2,074 Posts
Wat, is dit de grootste bouwput die je ooit hebt gezien? Dan ben je zeker nooit bij de Cascade geweest. ;)

Zelf werk ik ook bij de IBG, heb er dus uitzicht op. Ik vind 'm zelf betrekkelijk klein zelfs, voor zo'n hoog gebouw. Ik heb nog wat ploatjes op mijn telefoon staan van gisteren, zal die vanavond eens neergooien hier.

·
Registered
5,427 Posts
Een klein beetje liggen ze toch achter op schema, althans volgens dit overzicht.
Boren van funderingspalen tot en met april 2009
Aanbrengen liftkernen vanaf april 2009
Verwijderen damwanden week in bouwvak
Hoogste punt nieuwbouw bereikt september 2009
Start bouw verdiepingsvloeren vanaf september 2009
Herontwikkelen van het terrein Kempkensberg - Engelse Kamp + bouw parkeergarage. 2011 2014
Op sommige artist impressions vind je naast de nieuwbouw twee lagere gebouwen. Waarvoor zijn die bestemd?

De Rijksgebouwendienst heeft bij de aanbesteding de opdracht gegeven om een gebouw te ontwerpen en daarbij ook alvast nadenken over eventuele uitbreiding op hetzelfde terrein. Het is dus een mogelijkheid dat er in de toekomst meer Rijksdiensten aan de Kempkensberg worden gehuisvest. Dan zouden deze twee lagere gebouwen eventueel bijgebouwd worden in dezelfde stijl, maar ze horen niet bij het realiseren van onze nieuwbouw.

In de communicatie zijn eerst de afbeeldingen gebruikt die DUO² bij de aanbesteding heeft ingeleverd (inclusief de twee lagere gebouwen, ook wel fase 6 genoemd). Nu de architect ook artist impressions zonder fase 6 heeft ingeleverd, wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de artist impressions zonder fase 6, omdat immers niet zeker is of die fase wel gerealiseerd gaat worden.

·
Fagus Sylvatica
6,000 Posts
Hmm, 91 meter dus! Toch weer vier meter hoger dan onze Aperots. ;)

Nu moet het plaatje uit het projectenoverzicht van Groningen ook weer aangepast worden zeker.. En het diagram van Skyscraperpage niet te vergeten. ;)
Zozo, spijkers met koppen! Ik wil de afbeelding van Skyscraper page wel aanpassen, alleen heb ik dan wel een beeld nodig van wat er op dat dak komt te staan. Kan er moeilijk een witte doos van 6 meter op zetten.

JOp het onderstaande profiel lijkt er niet zo veel op het dak te staan. Zijn er geen betere autocad kaartjes van de top?

·
Hoogbouw terrorist
2,879 Posts
Wat, is dit de grootste bouwput die je ooit hebt gezien? Dan ben je zeker nooit bij de Cascade geweest.
Wel geweest, maar niet bekend met de bouwput die daar heeft gelegen.

Ik ga verder ook volledig af op de foto's die hier gepost worden, heb zowel de bouwplaats van de Tasmantoren nog niet gezien en ook de IBG-locatie niet.

Maar grotere bouwputten (voor hogere bebouwing) is altijd welkom :cheers:

·
Hoogbouw terrorist
2,879 Posts
Die van de Euroborg was natuurlijk nog veel groter :D

La Liberté was ik even vergeten. Het is een toren die bij mij nog niet echt in het geheugen staat. Waarschijnlijk teveel ander bouwgeweld in de stad geweest/op komst.

·
Registered
864 Posts
Mijn oog valt vandaag pas voor het eerst op dit project. Ziet er veelbelovend uit. Spannend ontwerp. Jammer dat 'ie niet wat dichterbij komt te staan, lijkt me zeker een interessant project om te volgen tijdens de bouw, maar ja, je kan niet alles hebben. Wordt dus veel foto's checken :)

·
Registered
1,563 Posts
Hoogste punt nieuwbouw bereikt september 2009
Start bouw verdiepingsvloeren vanaf september 2009
Dus als ik het goed begrijp worden eerst de liftschachten op hoogte gebracht en wordt daarna de rest van het gebouw neergezet? Is daar een reden voor? (vast wel, maar ik ben nieuwsgierig welke)

·
Fagus Sylvatica
6,000 Posts
Het gebouw lijkt in meer dan 1 opzicht wel wat op t nieuwe kantoor van de rabobank in Utrecht.
Ook hier zijn de liftschachten het hart van t gebouw ern worden ze als eerste gebouwd. Een veel voorkomende bouwmethode.

·
Hoogbouw terrorist
2,879 Posts
Ook het kantorencomplex Walterbos lijkt in meerdere opzichten op het IBG-kantoor.

Al met al geen nieuw concept, wel een geslaagd concept!

41 - 60 of 1921 Posts