Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 795 Posts

·
hoog boven Groningen!
3,333 Posts
Omdat er steeds vaker nieuws zal verschijnen over de veranderingen in en rond het Hoofdstation is het overzichtelijker stel ik voor alle berichten en informatie over dit project onder te brengen in dit subforum.

Hoofdstation Groningen krijgt metamorfose
Het hoofdstation in Groningen ondergaat de komende jaren een metamorfose. In totaal wordt bijna 150 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe sporen, perrons, wachtruimten en winkeltjes. De aanpak is nodig vanwege de enorme groei van het aantal reizigers. Die wordt veroorzaakt door extra sneltreinen naar Zwolle en Leeuwarden en door de komst van de regiotram. De klus wordt deels betaald van het compensatiegeld voor de Zuiderzeelijn. De verwachting is dat de megaklus in het najaar van 2013 van start gaat. (Bron, en gesprek met gedeputeerde Boumans: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=111031)

Meer achtergronden en informatie over de plannen voor het stationsgebied staan op:
- http://www.provinciegroningen.nl/fi...1_Metamorfose_voor_Hoofdstation_Groningen.pdf (persbericht van de provincie met samenvatting van de plannen)
- http://groningen.notudoc.nl/cgi-bin...nodiging_toelichting_visie_Stationsgebied.pdf
- http://www.dezwartehond.nl/projecten/visieontwikkeling_stationsgebi.html#
- http://www.architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNID=23737
- Een afstudeeronderzoek: Stationsgebied Groningen, in 2020 écht onderdeel van de binnenstad?: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...sg=AFQjCNEK9uOMknNH4MglAfnScu6K62zjdw&cad=rja

·
-----------------------
6,403 Posts
Goede zaak. De hoofdvraag is natuurlijk, to tram or not to tram. Dat heeft grote invloed op de manier waarop het wordt ingedeeld.

·
-
1,305 Posts
Ik heb in een ander topic mij al eens afgevraagd waarom ze die sporen niet ondergronds doen. Bij Esperantoweg naar beneden, Hereweg vrijwel onder de grond (dus lagere brug), perrons onder de grond dus volop ruimte daarboven, Emmaviaduct niet meer nodig, onder het water door, onder de Paterswoldseweg door (dat kruispunt dus opgelost), onder Peizerweg door (dat kruispunt ook opgelost), bij Hoendiep en Suikerunie weer naar boven. En langs het traject een stuk minder overlast.
Maar deze optie is natuurlijk zeer duur en waarschijnlijk vrij kansloos.

Wat ik mij afvraag is: wat nu?

·
Registered
5,537 Posts
Omdat er steeds vaker nieuws zal verschijnen over de veranderingen in en rond het Hoofdstation is het overzichtelijker stel ik voor alle berichten en informatie over dit project onder te brengen in dit subforum.
Je enthousiasme valt te prijzen, ik had dit gewoon onder Infrastructuur geplaatst in plaats van weer een nieuwe thread erbij. Overzichtelijker vind ik het zo niet worden, maar goed da's ook maar een mening..

Zet je deze er ook bij ?
http://www.provinciegroningen.nl/fi...1_Metamorfose_voor_Hoofdstation_Groningen.pdf

·
Registered
1,614 Posts
En de video:

Verder sluit ik mij aan bij het plan van Turf. Al denk ik net als Turf dat het vanwege hoge kosten nooit zal gebeuren :(

·
hoog boven Groningen!
3,333 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Nieuwe fietsflat bij hoofdstation
De gemeente Groningen overweegt een nieuwe fietsflat te bouwen bij het hoofdstation. In de flat is plaats voor tweeduizend fietsen. Uit de eerste berekening blijkt dat de fietsflat ongeveer twee miljoen euro kost. De gemeenteraad had eerder gevraagd om een uitbreiding van het aantal plaatsen. Extra capaciteit aan het Verbindingskanaal ziet het stadsbestuur niet zitten, omdat het Groninger Museum daardoor uit het zicht zou verdwijnen. (bron: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=111064)

Je enthousiasme valt te prijzen, ik had dit gewoon onder Infrastructuur geplaatst in plaats van weer een nieuwe thread erbij. Overzichtelijker vind ik het zo niet worden, maar goed da's ook maar een mening..
Ik vind de plannen voor het totale stationsgebied van een heel andere omvang dan de diverse andere infraprojecten, zoals de Noordzeebrug, het Sontwegtracé of nieuwe transferia. Kijk alleen maar naar het bedrag dat -voorlopig- met de plannen voor het stationsgebied is gemoeid (€ 125 miljoen). Bovendien gaat het bij het stationsgebied niet alleen om nieuwe infrastructuur, maar eigenlijk om veel meer dan dat. Kijk maar naar de ideeën voor de zuidzijde van het station, waar misschien woningen en kantoren komen. Er zal nog jarenlang veel gepland, besloten en bericht worden over dit gebied. Juist om de informatie overzichtelijk te houden leek het me goed om voor het Stationsgebied een eigen subforum aan te maken.

·
Registered
5,537 Posts
Enorme pluspunt aan dit project is ook dat ze de aankomst/vertrekhal meer bij het stationsgebied betrekken.
Lastig met zo'n fietsenstalling met golvend dak er pal voor....snap nog steeds niet dat die door de welstandscommissie is gekomen. Praktisch is ie dan wel weer.

·
NL
3,393 Posts
Ik vind het nog steeds jammer dat iedereen vanaf de westkant het station verlaat en het gebouw en de winkelplein worden ontzien van de grootste reizigersstromen.
Van mij mogen ze alle perrons wat verder opschuiven ;)

Maar daar is vast niet de ruimte naar en tsja je wilt ook graag zo snel mogelijk de bussen bereiken en je fiets.

Ik vind het Stadsbalkon nu na een paar jaren echt een misser. In het begin was ik nog wel positief maar van mij mag ie echt weg. Het is een dooie grauwe plein die erg ontoegankelijk is. Het ontsiert het stationsgebouw gigantisch en het is een nutteloze plein. Daarnaast is de stalling veeeel te klein en loopt het iedere keer weer vol met water na een fikse regenbui.

·
-----------------------
6,403 Posts
^^ Van mij mag het stevig gepimpt worden. Breng een nieuwe slijtlaag aan met kleurvlakken (Zoals bij Jumbo de Beren) een hoop groen en zorg dat er wat activiteit op komt. Een mooi Café met Terras.

·
Registered
46 Posts
Wordt er dan nu eindelijk naar een lang durig oplossing gezocht en kijkt de gemeente eens verder dan hun neus lang is. Toen ik in Groningen kwam wonen 26 jaar gelden is er ook weet ik niet hoeveel geld uitgegeven..... en ja geld uitgeven van een ander is heel makkelijk. Zo kan ik niet omgaan met mijn geld!

·
Fagus Sylvatica
6,061 Posts
Wordt er dan nu eindelijk naar een lang durig oplossing gezocht en kijkt de gemeente eens verder dan hun neus lang is. Toen ik in Groningen kwam wonen 26 jaar gelden is er ook weet ik niet hoeveel geld uitgegeven..... en ja geld uitgeven van een ander is heel makkelijk. Zo kan ik niet omgaan met mijn geld!
Dus jij hebt 26 jaar geleden een inrichting voor je huis en tuin gemaakt, en sindsdien nóóit meer een rooie cent uitgegeven aan een nieuwe bankt, TV, tuinset, etc. etc?

Wat een ongelofelijk nutteloos gezeur weer. De stad verandert, wensen veranderen, er is onderhoud nodig, meer gebruikers, etc. etc. De openbare ruimte verandert nu eenmaal met enige regelmaat. Wen dr maar aan.

·
Registered
5,537 Posts
Tjonge, wat een niet met argumenten ondersteund maar slechts op onderbuik gevoelens gebaseerd negatief commentaar zeg. Geld uitgeven van een ander. Mijn hemel, ja jouw en mijn belastingcenten, idd, voor het algemene nut. Omdat dat nu eenmaal zo werkt. En als je denkt dat het door andere politici beter besteed kan worden dan stem je straks toch op die partij ?

·
hoog boven Groningen!
3,333 Posts
Discussion Starter · #15 ·
GS van de provincie Groningen stellen Provinciale Staten voor een planuitwerkingsbesluit te nemen voor de Knoop Groningen, zoals dit project wordt genoemd. Nu de verkenningsfase is afgerond kan verder worden gewerkt aan nadere planvorming voor dit project. De brief hierover staat hier: http://www.provinciegroningen.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/PS_Voordracht/00038FA6.pdf

In die brief wordt onder meer aangegeven:
- waarom wordt afgezien van de koppeling Leeuwarden-Groningen-Assen
- welke alternatieven er zijn voor de spoorconfiguratie en loopverbindingen op het Hoofdstation (met aanduiding van verwachte kosten)
- waarom 'De Vork' de beste locatie is voor het nieuwe opstelterrein (waar de lijnen vanuit Hoogezand en Assen bij elkaar komen)
- uit welke potjes dit project (€ 149 miljoen) betaald gaat/moet worden.

Na afronding van nadere planvorming kan begin 2013 een beslissing worden genomen omtrent de voorkeursvariant. GS hopen medio 2013 een realisatiebesluit te kunnen voorleggen aan de statenleden.

·
Registered
231 Posts
Tjonge, wat een niet met argumenten ondersteund maar slechts op onderbuik gevoelens gebaseerd negatief commentaar zeg. Geld uitgeven van een ander. Mijn hemel, ja jouw en mijn belastingcenten, idd, voor het algemene nut. Omdat dat nu eenmaal zo werkt. En als je denkt dat het door andere politici beter besteed kan worden dan stem je straks toch op die partij ?
Dat het Stationsgebied nu opnieuw wordt ingericht is toch ook geen reden om niet te kijken naar de eerdere pogingen om het gebied op te waarderen? Daar zijn in het verleden toch een aantal forse blunders gemaakt? Om dat onder ogen te zien kun je leren voor de toekomst, los van gezeur over belastinggeld, want dat ben ik wel met je eens, dat is gezeur.

Is er trouwens ergens een reden gegeven waarom de provincie hier het voortouw neemt? Als de provincie zich bemoeit met de inrichting van de stad dan kun je er gif op innemen dat er ruzie gaat ontstaan tussen Grote Markt en Martinikerkhof.

·
Registered
5,537 Posts
^^ Heb niet gezegd dat je niet naar het verleden mag kijken...integendeel...het stadsbalkon bijvoorbeeld vind ik een ' blunder', esthetisch en stedenbouwkundig dan. Praktisch heeft het zeker z'n nut. Maar goed het ding ligt er nu eenmaal ...

·
Registered
553 Posts
Ze moeten het net als in Utrecht doen. Gewoon onder de treinen en er boven winkels etc.
Dan heb je wel wat meer geld nodig... Het station is echt niet meer van deze tijd.
Nee, ik zie meer in het ondertunnelen van de perron overgangen met liften en roltrappen. En een grote nieuwe perronoverkapping die het hele station overdekt.

Er moet wel meer ruimte komen voor winkels, ik zou er zelfs kiezen voor een winkelcentrum, maar dan moet er wel meer geld komen.

1 - 20 of 795 Posts