Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 45 Posts

·
Stadjer (European)
2,324 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Groningen - Reizigers in de stad moeten in de toekomst met de tram van het Hoofdstation naar het Zernike-complex kunnen reizen. Dat is de ambitie van het Groningse college van burgemeester en wethouders.

Binnenkort start een onderzoek waarin wordt bekeken of de aanleg van een trambaan dwars door de stad haalbaar is. De gemeente Groningen wil de lijn Hoofdstation-Zernike sneller en comfortabeler maken. Dat kan via een snelle busverbinding of met de door het college gewenste tram. Een 'superbus' is, in elk geval op korte termijn, goedkoper.

Als de gemeenteraad instemt met het onderzoek naar de snelle ov-verbinding, zal hij dit najaar op basis van de uitkomsten een beslissing nemen over bus of tram. Het zal daarna nog wel even duren voordat passagiers kunnen profiteren van nieuw gerieflijk vervoer, dat een investering van circa 100 miljoen euro vergt. Als wordt gekozen voor de tram zal pas in 2010 worden begonnen met de aanleg van de rails.

VVD-wethouder Koen Schuiling van verkeer wijst er op dat in andere steden is gebleken dat tramrails economische ontwikkelingen aantrekken. Bedrijfsgebouwen worden volgens de wethouder meer waard als ze grenzen aan goed openbaar vervoer en ondernemers vestigen zich graag langs zo'n lijn.

"Daar komt bij dat een groot deel van de kosten van het openbaar vervoer wordt gevormd door loonkosten. In de tram kunnen meer mensen dan in de bus, per reiziger is de tram dus goedkoper. En het is ook een beetje sexyer dan de bus", aldus Schuiling.

In het onderzoek is ook aandacht voor uitbreiding van het aantal tramlijnen. Mogelijke stations zijn: Meerstad, Kardinge en het Martiniziekenhuis. Bovendien wordt in andere, met Groningen vergelijkbare steden waar trams rijden, gekeken of Groningen niet te klein is voor zo'n luxe openbaar-vervoerssysteem.

'Assen' betaalt mee

Het onderzoek naar de aanleg van een hoogwaardige lijn tussen het station en Zernike maakt deel uit van het Kolibri-project, waarin overheden in de regio Groningen-Assen samenwerken om het openbaar vervoer te verbeteren. De regio zal moeten meebetalen en dus ook meebeslissen over de aanleg van de snelle lijn in de stad. De kosten van het onderzoek bedragen 395.000 euro.

·
Registered
12 Posts
Wel gaaf dat we opeens worden dood gegooid met berichten en discussies over een eventuele nieuwe verbinding met Zernike

Lijkt me dus sterk dat het opeens in één of andere de doofpot terecht kan komen, de kans is groot dat er daadwerkelijk ooit iets wordt aangelegd

·
Stadtaffe
2,731 Posts
dit bericht komt inderdaad wel verdacht snel achter dat kabelbaanbericht aan. kennelijk willen ze het er echt doorheen drukken.

ik begin wel steeds meer een beetje te twijfelen aan een tram... als het voor een relatief kleine stad als groningen niet uitkan (stel dat dat blijkt uit onderzoek naar vergelijkbare steden in het buitenland) dat kan het sexy-argument niet de doorslag geven, lijkt me. desalnietemin: ik doe drie moorden voor een tram!

·
Member member
1,685 Posts
Groningen is heel dicht bebouwd, meer dan dicht genoeg voor een tramverbinding. Het is sneller rendabel dan je denkt hoor, een tram trekt veel meer gebruikers aan dan een bus.

·
kejje nagaan!
5,077 Posts
Groningen een relatief kleine stad? Dat valt toch wel mee?

Een aantal Franse steden (Parijs, Bordeaux en Lyon natuurlijk uitgezonderd) waar men de afgelopen vijftien/twintig jaar de tram heeft laten terugkeren, is vergelijkbaar...Orleans (115.000), Grenoble (200.000), Rouen (110.000) zijn kleiner of even groot, Montpellier is met 300.000 inwoners anderhalf keer zo groot.

Oppervlaktes en inwonertallen van de agglomeratie weet ik niet, daar zou wel eens een groot verschil in kunnen zitten.

·
Stadtaffe
2,731 Posts
ik zie net dat ze in grenoble nog bezig zijn met de aanleg. in juli 2006 moet het daar af zijn. investering: 420 miljoen.... mooie site: http://www.tram3.fr/frset_projet_ligne.htm

het verschil ligt hem denk ik inderdaad in de agglomoraties. ik zal daar eens wat over op gaan zoeken vanmiddag. in utrecht (280000) hebben ze ook een (snel)tram aangelegd een aantal jaar geleden. die rijdt dan ook gelijk via dichtbevolkte wijken (oa kanaleneiland) richting agglomoratie (nieuwegein, ijsselstijn (samen ong 90000?)) richting de uithof (universiteitsterrein én ziekenhuis) liggen nu alleen nog vrijliggende busbanen, en niet een tram.

kortom: groningen heeft zonder noemenswaardige agglomeratie en gescheiden universiteitsgebouwen en (twee grote) ziekenhuizen het een stuk lastiger om een rendabele tramlijn aan te kunnen leggen. Oplossing is wat mij betreft: verdichting rond de toekomstige route van de tramlijn!!

·
Stadjer (European)
2,324 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Het maffe van de agglomeratie Groningen is, is dat de dorpen die eigenlijk bij de agglomeratie Groningen horen over het algemeen verder weg liggen van de stad dan in de rest van Nederland het geval is. Neem Roden en Leek. Die zijn heel erg op de stad gericht, maar liggen behoorlijk "ver" weg. Dit geldt ook voor Winsum, Bedum, Ten Boer, Zuidlaren en Zuidhorn. Alleen Haren en Eelde liggen (zo goed als) tegen Groningen aan.

De nieuwe tramlijn zal buslijn 11 gaan vervangen. Sind kort rijdt lijn 11 door naar Zuidhorn. Misschien kunnen ze de tramlijn in de toekomst ook doortrekken naar Zuidhorn. :)

·
Stadtaffe
2,731 Posts
SebasvandenBrink said:
En Hoogkerk, Haren en Bedum dan? Hoogkerk is tegenwoordig meer een wijk van Groningen geworden.
Hoogkerk tel is gewoon als wijk van de stad inderdaad. dat is wat mij betreft dus niet echt agglomoratie. Haren is het enige echt agglo-dorp van Groningen. Bedum ligt echt te ver van Groningen om agglo te zijn.

Zuidhorn is ook veel te ver weg voor een tramlijn, bovendien ligt er al een treinrails, dus dat gaat echt niet werken.

Alle dorpen binnen 15 km van de stad af, zijn zeer sterk op de stad gericht, maar liggen weer net te ver voor een tramdienst. bussen en treinen voldoen hier.

Kijk op www.locatienet.nl eens naar de agglo van utrecht (verder een behoorlijk vergelijkbare stad) nieuwegein en ijsselstijn, maarsen en maarsenbroek liggen er echt helemaal tegenaan. dan heb je nog houten, zeist, bunnik, de bilt, bilthoven, de meern en vleuten. Dit maakt Utrecht denk ik tot een grotere stad dan Groninger. Qua stad is Groningen op bijna alle punten minstens zo stedelijk als Utrecht, en op sommige punten zelfs stedelijker.

Goed, die laatste punten zijn een beetje offtopic :)

·
Stadtaffe
2,731 Posts
met de fiets ben je vanaf het station in 25 minuten op zernike denk ik. uiterste puntje lewenborg/beijum is 30 minuten. 2 verst uit elkaar liggende stukjes stad is denk ik 55 minuten.

ik sluit me bij shockwave aan: duidelijk dat je er nog nooit geweest bent

1 - 20 of 45 Posts