Robert Heikoop, eigenaar van Tabaksspeciaalzaak A-Kerk op het A-Kerkhof in Groningen en bezorgde inwoner van de stad.
Vanavond, 16-2-2009, heb ik een bijeenkomst bijgewoond van de gemeente Groningen in verband met de plannen rond de Regiotram.
Daar de manier waarop de gemeente ons burgers informeert mijn irriteert begon ik vanavond mijn aanval op het onderzoek en de gang van zaken.
Op deze avond werd te kennen gegeven dat maar liefst 75 % van de ondernemers voor de aanleg van een tram is, daar ik helaas niet alle informatie heb moest ik helaas mijn verweer afbreken.
Nu ik echter de tijd heb om de gegevens, waarmee wij als bezoekers geconfronteerd werden, te kunnen controleren stuit ik op onjuistheden. Overgenomen van de webpagina van de gemeente: De Hbo-studenten (Hanze hoge school en een Rijksuniversiteit studente) hebben 213 enquêtes afgenomen onder ondernemers gevestigd in mogelijke 'tramstraten'. Van de geënquêteerde ondernemers is 75% vóór de komst van de tram in Groningen.
Deze cijfers zouden dus anders kunnen zijn als alle ondernemers in de stad gevraagd waren, ik ben in ieder geval niet gevraagd en door deze onjuiste informatieverstrekking monddood gemaakt tijdens de discussieavond.
Op de vraag van een medebewoner / ondernemer naar het onderzoek op de trillingen die een tram veroorzaakt konden de onderzoekers geen antwoord geven omdat ze, bij gebrek aan een tram in Groningen, geen onderzoek konden doen, echter ze hebben wel onderzoek kunnen doen naar de geluidsoverlast. Hoe hebben ze dat dan gedaan zonder een tram in Groningen?
Op de avond bleek dat er veel ondernemers en bewoners in de Oosterstraat bezwaren en vragen hebben en in een eerdere bijeenkomst reeds hebben aangegeven dat ze niet twee rijbanen voor de tram willen hebben. Deze punten zouden meegenomen worden in het onderzoek maar nu blijkt dat hun wensen niet opwegen tegen de belangen van het stadsbestuur want we krijgen twee banen door de Oosterstraat.
In alle opzichten blijkt dat als we vragen hebben of bezwaren, we deze kunnen melden bij het onderzoeksbureau en dat we daar dan uitleg kunnen krijgen. Dit alles volgens mij om er voor te zorgen dat de tegenstanders hun mening niet uiten in het bijzijn van anderen die daarmee hun voorstand zouden kunnen ombuigen in tegenstand.
Uit de informatievoorziening van de gemeente blijkt onder andere dat:
Het trouwen in het stadhuis nooit meer zo leuk zal zijn omdat er een breed fietspad wordt aangelegd voor de ingang van het stadhuis. (Weg Wintercity)
Er in de Oosterstraat, Zuiderdiep, Stationsweg, Heerestraat, Grote Markt en Kwinkeplein helemaal geen afname van de hoeveelheid openbaarvervoerbewegingen komt. Er komt in de spitstijden om de, net geen, vier minuten een tram langs.
Het monumentale tankstation van de Gulf, (voormalige Bim) niet helemaal kan blijven staan, het gebouw zelf wel maar de tankinstallatie niet.
Er voor de tram vele parkeerplaatsen moeten wijken en we voor de komst van de tram veel concessies moeten doen.
Er door het ontbreken van gegevens over de trilling van de tram de Martinitoren in de loop van de jaren best wel eens kan verzakken.
De tram met zijn 7 verschillende lijnen eigenlijk alleen bedoeld is voor de bewoners van de stad en helemaal de regio niet ingaat.
De bovenleiding helemaal niet bevestigd kan worden aan de panden daar de meeste in het centrum monumentaal zijn en ze hier dan palen voor willen zetten. (mooi hoor)
- De Maagdenbrug onherstelbaar aangetast moet worden om de bocht te kunnen halen.
- Bij de huldiging van de FC de Grote Markt vol staat en al het openbaarvervoer in de stad stil ligt. De tram kan er niet omheen.
Op de avond is er echter door Karin Dekker gezegd dat we haar kunnen aanspreken als er toch problemen kunnen komen bij de aanleg, planning, exploitatie, kosten en schades. Het is ieder geval wel mooi dat er nu iemand hoofdelijk aansprakelijk te stellen is.
Ik vind dat de gemeente met een beter en meer doordacht totaalplan met alternatieven moet komen om de stad beter bereikbaar te krijgen en dan niet alleen voor de bewoners van de stad maar dan ook echt als regioverbinding.
Ik heb mijn bedrijf tenslotte in de stad staan en heb belang bij een goede bereikbaarheid van het centrum en dat mag van mij best een tram zijn alleen wel een die betaalbaar en van te voren duidelijk is.
Duidelijk is namelijk wel: om te voorkomen dat we in de toekomst moeten leven met fouten die misschien nu gemaakt worden de enige optie om dit te voorkomen een referendum is.
Alle wijsheid toewensend,
Robert Heikoop.