SkyscraperCity banner
1 - 20 of 125 Posts

·
Registered
48 Posts
Zuidplein is inderdaad veel groter dan dat bovenstaande busstation van Amersfoort. Bovendien is het waarschijnlijk ook veruit het lelijkste busstation, alhoewel Kralingse Zoom nog smeriger is.

·
Annoying member
6,968 Posts
Volgens mij is Utrecht Centraal drukker dan Zuidplein vooral doordat er veel meer stadsbussen zijn terwijl Zuidplein natuurlijk de metro heeft voor een groot deel van het lokaal verkeer. Het busstation van Utrecht is niet op één foto te vangen trouwens. Google Maps helpt een beetje:

Het omvat ongeveer het in het rood weergegeven gebied. Daarbij laat ik het streekbusstation op het Jaarbeursplein nog buiten dit overzicht.

·
Not much
11,090 Posts
Utrecht is inderdaad inmens. Toen ik daar de bus moest hebben was het een behoorlijk eind lopen, en nog de verkeerde kant op ook eerst :nuts:

·
a.k.a. Sequentia
21,657 Posts
@ Apostle

Vergis je niet in het aantal buslijnen dat ondanks de metro op Zuidplein rijdt. Dit is het knooppunt voor (naast alle stadsbussen) de snelbussen richting Utrecht, de eilanden, Ridderkerk e.o., Dordrecht, etc.

·
NL
3,393 Posts
Groningen

Groningen heeft een zeer groot stadsnetwerk met bussen.
Zou zo maar kunnen kloppen dat het de meest aantal busbewegingen heeft.
Maar zou dat niet durven zeggen, strax met de Tram zal het een stuk lager zijn :)

·
Registered
3,848 Posts
Op de markt van Groningen komen dagelijks 600 bussen heb ik eens in een filmpje gezien. Qua drukte is het busstation van Drachten 1 van de drukste van Nederland, heb ik eens ergens gelezen (?).

·
Registered
3,512 Posts
Ik denk dat het busplatform van Den Haag Centraal ook in de top zit. Of het nr.1 is zou ik niet weten. Amersfoort heeft trouwens best een mooi station.

·
Bas
14,376 Posts
Wiki meldt: `Het grootste busstation van Nederland is Utrecht Centraal en Busstation Zuidplein te Rotterdam is een goede tweede`. Zo, klaar. Het zal wel zo zijn.

·
Not much
11,090 Posts
Hoofddorp heeft niet het grootste busstation, maar wel het grootste busstation ter wereld dat volledig van synthetische materialen is gebouwd: piepschuim met een polyesterhuid. Wel oranje gekleurd laatst omdat de betonkleur groen begon te worden, jammer genoeg. De bushalte ligt op het plein voor het Spaarneziekenhuis naast de verhoogde halte van de Zuidtangent.

·
AstroNout
5,091 Posts
Wat meer speurwerk levert het volgende op.

Utrecht is de het grootste en drukste busstation van Nederland. En Rotterdam Zuidplein staat op de tweede plek

Utrecht Centraal heeft het grootste en drukste busstation van Nederland, een belangrijk knooppunt van stads- en streekbusdiensten. Aan de oostkant van het station bevinden zich het stads- en streekbusstation. Deze busstations liggen naast elkaar. Het busstation is tevens het beginpunt van de sneltram naar Nieuwegein en IJsselstein bij het streekbusstation. De sneltram heeft zowel bij het streekbusstation (halte Moreelsepark) als bij het stadsbusstation (halte Centraal Station) een halte. Vanuit de halte Centraal Station bestaat een ondergrondse toegang tot de perronsporen van het treinstation.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Utrecht_Centraal

Zuidplein is een belangrijk metrostation van de Rotterdamse metro in Rotterdam-Zuid, en tevens het op een na grootste busstation van Nederland. Naast het station is het gelijknamige winkelcentrum gevestigd en ook Ahoy Rotterdam en het Ikazia ziekenhuis zijn op loopafstand te bereiken. Station Zuidplein is een van de grootste openbaar vervoer-knooppunten van Rotterdam.
http://wikimapia.org/9992327/nl/Zuidplein-Metro-Busstation

·
Moderator
47,101 Posts
Wat zou eigenlijk het grootste busstation zijn zonder directe overstap mogelijkheden op trein of metro. Ik gok dat Amstelveen dan in de top staat.

Schiphol Plaza/NS zal dan wel de grootste zijn op een plek waar geen mensen wonen.

·
Not much
11,090 Posts
^Ik weet dat het passagiervervoer op Schiphol zo'n 47 duizend per dag is. Maar ik denk niet dat alleen voor de bus is.

(bron: Ons Haarlemmermeer/De gemeente in cijfers)

1 - 20 of 125 Posts