SkyscraperCity banner

1 - 20 of 38 Posts

·
Registered
3 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Groot congreshotel in Amsterdam Teleport

Donderdag heeft de gemeente Amsterdam een belangrijk contract getekend met ontwikkelaar Vavaren Netherlands. Dit is de eerste stap op weg naar de realisering van het grootste congreshotel van de Benelux in Amsterdam Teleport.
Het gaat om een hotel van ongeveer 708 kamers in het viersterrensegment en ongeveer 6650 vierkante meter congresruimte. De bouw zal naar verwachting in 2010 van start gaan.
In Amsterdam is grote behoefte aan meer hotelkamers. De doelstelling van de gemeente is om voor 2015 9000 kamers te realiseren. Met deze ontwikkeling wordt daarin voor een groot deel voorzien.
Teleport is een gunstige locatie voor een hotel van deze omvang en doelgroep door de nabijheid van station Sloterdijk en de ligging ten opzichte van Schiphol en het centrum van Amsterdam. Teleport is een van de best bereikbare locaties van Amsterdam.

·
Mapmaker
2,404 Posts
Leuk.

Al had ik het liever in Amsterdam Zuid gezien. Bijvoorbeeld aan de andere zijde van de A10 nabij de RAI

Zoekende naar dit projekt stuitte ik op Aeon Plaza hotels die met G&S vastgoed ook een hotel zou gaan ontwikkelen 12000m2. Iemand meer?

Architekt is overigens: Van den Oever, Zaaijer en Partners architecten.

·
Registered
1,482 Posts
Ik ga er vanuit dat dit nog een massastudie is en geen definitief ontwerp. Anders zou het wel een heel saai ding zijn. Staat er verder nog iets over de hoogte? Als ik het aantal verdiepinegn tel ca 100 tot 120m?

·
Registered
34,417 Posts
@Bryan85: goed gevonden! En welkom op het forum! (ook al ben je al een tijdje lid :)).

Goed nieuws voor Amsterdam dat dergelijke voorzieingen gerealiseerd gaan worden. :)

·
Registered
2,140 Posts

·
Registered
6,067 Posts
Op die kavel is de maximale bouwhoogte 180 meter. Overigens erg goed nieuws voor Amsterdam. Vooral voor Amsterdam als internationale congresstad is dit erg belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan IBC met 50.000 hoofdzakelijk internationale bezoekers.

Voor het Teleport gebied is ook erg interessant. Hiermee zijn ook de plannen voor een nieuw Station Sloterdijk (ala Station Bijlmer ArenA) ook een stuk dichterbij.

·
Registered
4,166 Posts
Wow mooi project, en mooi dat er in deze tijd gewoon nog contrakten getekend worden.
Ik hoop dat dit doorgaat, echter helaas gaat het om een intentie ovk
( inspanningsverbintenis), de projectonwikkelaar moet nu namelijk een exploitant gaan zoeken ( waarschijnlijk een grote hotelketen). Dat dit in de huidige tijd snel mislukt leert bijvoorbeeld het recent afhaken op Overamstel
(zie thread), van Hilton; dit ondanks het feit dat projectontwikkelaars Proper Stok en Hillgate ( nogsteeds) een contract met de gemeente hebben voor de realisatie van een hotel op die plek.

Weet iemand overigens iets van de ontwikkelaar Vavaren Netherlands te Rotterdam ( trackrecord van in Nederland reeds gerealiseerde projecten) ?

·
Registered
6,067 Posts
Ik neem aan dat het hotelketen ook al bekend is (in ieder geval achter de schermen), men spreekt namelijk in plan van Teleport over gesprekken met een hotelketen. 'De eerste, grote, internationaal opererende hotelketen is inmiddels met de gemeente Amsterdam in gesprek om in Teleport een hotel van ruim 700 tot 800 kamers met congresfaciliteiten te vestigen.

http://www.dro.amsterdam.nl/?ActItmIdt=159349

·
Just another user
4,936 Posts
Leuk voor Sloterdijk, maar beetje net niet ontwerp en hoogte gok ik. 100 meter is niet gewenste uitschieter voor Sloterdijk.

·
Registered
5,017 Posts
^^De render is nog niet echt uitgewerkt:). 100 meter is een mooie hoogte en ook voor Amsterdam niet allerdaags. Verder is het juist positief dat er een bedrijf juist nu investeerd:cheers:. Volgens mij verder ook een goed begin voor de ontwikkeling van het gebied.

·
Registered
1,352 Posts
^^ 100 meter is een mooie hoogte voor de Zuidas. Een hotel van 100 meter op een locatie waar 180 is toegestaan, vind ik (alweer) een gemiste kans.

Precies zo denk ik er ook over, 100 meter is niets voor een locatie waar men wel flink de lucht in mag bouwen.
Er is in het verleden genoeg gepraat over het feit dat Sloterdijk zich wel leent voor (super)hoogbouw, dus dan is het nu aan de Gemeente om eens een keer wat lef te tonen.

·
Registered
1,482 Posts
De gemeente heeft ook lef getoond door een bouwhoogte toe te staan van 180m. Voor Nederlandse begrippen superhoogbouw. :lol:

Het is een maximale bouwhoogte, geen verplichte bouwhoogte. Een projectontwikkelaar is dus vrij om lager te bouwen dan maximaal wordt toegestaan. Blijkbaar is een 180m hoge toren finacieel niet aantrekkelijk genoeg. Des hoger je bouwt, des te meer ruimte slokken installaties zoals liften op. Het kan zomaar zijn dat een 100m hoge toren meer oplevert dan een van 180m.

·
Registered
6,067 Posts
De gemeente heeft 5 kavels aangewezen voor 180m max en 1 ongelimiteerd op Sloterdijk. Het is aan private partijen om iets neer te zetten, niet de gemeente.

1 - 20 of 38 Posts