SkyscraperCity banner
1 - 20 of 59 Posts

·
Administrator
30,101 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Bron: Financiële Dagblad

Grootste mobiele kraan ter wereld in Schiedam
SCHIEDAM (ANP) - Medewerkers van het kraan- en zwaar transportbedrijf Mammoet in Schiedam zijn druk bezig om de grootste mobiele kraan ter wereld op te bouwen. Het gevaarte, dat tot tweehonderd meter hoog kan worden, verrijst in de Wiltonhaven. Daar zal de kraan de komende weken worden getest voor zijn eerste grote klus in Zuid-Amerika, maakte Mammoet dinsdag bekend.

De PTC III, zoals de kraan is genoemd, heeft een hijsvermogen van 1600 ton. Zelfs als hij tot zijn maximale lengte van tweehonderd meter is opgebouwd, is hij nog in staat om in een keer 190 auto’s op te tillen en 32 meter verderop neer te zetten. Het gaat dan om 190 ton.

Volgens Mammoet, die de PTC vrijdag presenteert, is de kraan bijzonder, omdat hij wereldwijd inzetbaar is. Alle onderdelen passen in 88 zeecontainers, die per schip of over land kunnen worden vervoerd. De kraan zelf is met rupsbanden verrijdbaar. De PTC is vooral inzetbaar voor zwaar hijswerk in beperkte ruimtes, aldus Mammoet. Het bedrijf was verantwoordelijk voor de spectaculaire bergingsoperaties van de Russische nucleaire onderzeeër Koersk die in 2001 in de Barentszzee zonk.

·
Rick Bakker
5,321 Posts
200 meter!:eek2::eek2: en verrijdbaar ook nog, hoogste rijdend gevaarte ter wereld?

·
a hacked brain
837 Posts
In België hebben ze een mobiele kraan van 250 meter hoog maar die is toch niet zo mobiel als gehoopt... omdat ze anders zoveel lantaarnpalen moeten uitgraven ;)

·
a hacked brain
837 Posts
De onderdelen van deze 200 meter hoge kraan zitten in 88 zeecontainers....

dan hebben ze dus minimaal een 210 meter hoge kraan nodig om hem op te bouwen toch?!

·
Helder
2,689 Posts
Overigens, in het TV-Rijnmond nieuws zit ook een item over deze kraan. Wordt geloof ik elk uur herhaald.

·
Kees
3,292 Posts
Keezy said:
Nah daar ga ik wel kijken! Ome Jan me pa en ik vinden dat wel mooi :cheers:
Dit groepje word uitgebreid door een kennis van ons. Hij werkt voor van Seumeren. :cheers:

·
arnhmember
1,490 Posts
SMartijn: de kraan van 140 meter is alweer afgebroken! Het was niet zo'n spectaculair ding het had een beetje deze vorm:
. /
/
]
]
]
Daardoor leek het beestje visueel gezien veel minder hoog

·
oemoemenemoe
1,496 Posts
g0nz0 said:
De onderdelen van deze 200 meter hoge kraan zitten in 88 zeecontainers....

dan hebben ze dus minimaal een 210 meter hoge kraan nodig om hem op te bouwen toch?!
Er zijn meerdere manieren om een kraan op te bouwen dan een hogere kraan daarvoor te gebruiken. Hij kan bijvoorbeeld omhoog getrokken worden, uitgeschuifd worden, noem maar op. Ik weet niet tot welke hoogte dit van toepassing is, maar het lijkt me sterk dat een mobiele kraan als deze een andere kraan - die hoger moet zijn dan de kraan zelf - nodig heeft om opgebouwd te worden.

·
Registered
184 Posts
Heb de opbouw van de kraan al een aantal weken zien vorderen, zal volgende week een paar foto's proberen te maken en plaatsen voor de liefhebbers.
De kraan is gigantisch en staat op een rond frame waarover hij zal ronddraaien, en alleen al dit ronde frame is giga..... snel meer :runaway:

1 - 20 of 59 Posts