SkyscraperCity Forum banner

Grote brand bij TU Delft / Bouwkunde

38969 Views 289 Replies 80 Participants Last post by  Ard Buijsen
Grote brand bij TU Delft
In het gebouw van de faculteit Bouwkunde van de Technische Universiteit in Delft is dinsdag brand uitgebroken. Uit het pand stijgen grote rookwolken op. De brandweer is met groot materieel aanwezig. Iedereen heeft het pand aan de Berlageweg kunnen verlaten. Dat heeft een woordvoerster van de brandweer dinsdag gemeld.

Bron: nu.nl (inclusief fotosessie)
1 - 20 of 290 Posts
Vanaf mijn werk (in de Van Nellefabriek) zijn de rookwolken ook goed zichtbaar.
Iemand al wat van Dr. Dubai gehoord?
Moeten we hem al als vermist opgeven :nuts:
Prio 1 DE TU DELFT Bouwkunde BERLAGEWEG 1 Grip2 (Middelbrand: nee) (Grote brand: nee) (Zeer grote brand: j Universitair onderwijs
1500358 BRW Wateringen ( Meetploeg )
1500010 BRW Haaglanden ( Monitorcode RAC )

GRIP2 is trede 2 van 5 in de opschaling bij grote incidenten en rampen. Waarbij trede 5 ramp van (inter)nationale omvang (hele grote stormen, overstromingen) is.
See less See more
Flinke brand, en ziet er ook niet vrij makkelijk uit om te blussen.
On Behalf Of TU-Nieuws
Sent: dinsdag 13 mei 2008 10:45
To: medewerkers; student
Subject: TU Nieuws Alert - Brand bij Bouwkunde : Houd ramen en deuren gesloten

Vanmorgen is vermoedelijk door een kapotte waterleiding kortsluiting ontstaan en daardoor is brand uitgebroken bij de faculteit Bouwkunde. Hierbij hebben zich voor zover bekend geen persoonlijke ongevallen voorgedaan. Het gehele gebouw is geëvacueerd. U wordt dringend verzocht niet naar Bouwkunde te gaan. U wordt via de mail op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. In verband met eventueel vrijkomende stoffen wordt u geadviseerd ramen en deuren gesloten te houden op de gehele universiteit. Volgt u de aanwijzingen van de hulpdiensten nauwlettend op.

English translation will follow asap
See less See more
Jongens ik leef nog. Ik heb sinds een maand dinsdag altijd vrij. Dus ik ben blij dat ik ben thuis gebleven om niet te gaan werken aan een vormstudieproject ofzo. Ik ga zo met Souf even varen op de Loosdrechtse plassen.

Maar sjezus he, wat een brand. Het ziet er niet goed uit. Ik hoop niet dat er gewonden zijn gevallen!

Ik ben bang dat dit toch ook aardige vertraging aan mijn studie gaat opleveren. En niet alleen bij mij maar bij iedereen, want een groot gedeelte van het gebouw is echt niet meer bruikbaar. En de bouwshop is zo te zien ook afgefikt (waar je al je boeken en materialen haalt). Mja, we zullen zien hoe het verder gaat lopen.

Latest update:

English translation:

"This morning presumably due to a short circuit caused by a faulty water
pipe a fire started at the faculty of Architecture. As far as we know at
the moment nobody was hurt. The entire building has been evacuated. You
are urgently requested not to go to the faculty building. You will be
kept updated via e-mail. You are advised to keep all doors and windows
on the university campus closed in connection with any particles that
may be released. Please follow the instructions of the emergency
services".
See less See more
Ik vroeg mij gelijk af of het gebouw een sprinklerinstallatie heeft. Omdat het vuur zich behoorlijk snel heeft kunnen verspreiden lijkt me. Je zou toch zeggen van wel.

Zijn er nog mensen op het forum die college volgen in dat gebouw?
Brand kan heel snel gaan. Maar voor een faculteit Bouwkunde zou je verwachten dat men daar juist iedere brand in de kiem smoort. Maar laat ik niet te vroeg oordelen en e.e.a. aan onderzoek afwachten.
Ik ben ook even wezen kijken, het is/was echt een flinke brand. Schijnt dat de sprinklers niet werkten omdat de waterleiding lekte, deze was dus afgesloten.
Het gebouw fikt steeds verder af, er blijft weinig van over:(
In Delft woedt een hevige brand in de faculteit Bouwkunde van de Technische Universiteit. Het vuur slaat uit grote delen van het dertien verdiepingen tellende gebouw.

Iedereen heeft de faculteit op tijd kunnen verlaten.

De brand is in de verre omtrek te zien. Volgens verslaggever Henrik-Willem Hofs springen ramen uit de sponningen. Het ziet er naar uit dat het gebouw voor een groot deel verloren gaat.

Rookontwikkeling
De brandweer kan de haard van vuur door de grote hoogte moeilijk bereiken. De trappenhuizen worden voor zover mogelijk nat gehouden in de hoop dat het onderste deel van het gebouw zo veel mogelijk kan worden behouden.

Omliggende gebouwen lopen geen onmiddellijk gevaar omdat ze op afstand van de brand staan. Wel is er in de omgeving grote hinder van de hevige rookontwikkeling. De brandweer verricht metingen naar eventueel vrijgekomen giftige gassen.

Het vuur is ontstaan door kortsluiting in een koffiezetapparaat op de zesde of zevende verdieping. Daarna zou het razendsnel om zich heen hebben gegrepen.
bron: nos.nl
Ik weet niet of in rotterdam er speciale apparatuur is voor brand in hoogbouw, maar als dit het geval is zou het niet handig om ff te helpen?
maar goed gelukkig zijn er geen gewonden gevallen.
See less See more
In Enschede woedt ook een enorme brand!!!
Exact 8 jaar na de vuurwerkramp, een vergelijkbaar plaatje. Ook met explosies, maar gelukkig niet in een woonwijk. Pijnlijk voor de mensen die de ramp hebben meegemaakt...

http://www.nu.nl/news/1564133/12/Plasticfabriek_Enschede_in_brand.html
In Enschede is het meer rook dan vuur. Het is mooi weer voor een flinke fik, dat bouwkunde gebouw fikt goed!
Doet mij als BK-alumnus pijn om het gebouw zo te zien affikken.

Dacht trouwens, na het zien van de laatste beelden, dat alleen de ateliers waren getroffen en dat de brand zo ongeveer uitgewoed was. Maar nu zie ik op de laatste foto's van Nu.nl dat ook de kantoren aan de oostzijde in de hens staan.

Bewegende amateurbeelden zijn ook te zien op de site van RTV West.
See less See more
Brand in Delft... alweer? Aangestoken? Pyromaan?
Ik weet niet of in rotterdam er speciale apparatuur is voor brand in hoogbouw, maar als dit het geval is zou het niet handig om ff te helpen?
maar goed gelukkig zijn er geen gewonden gevallen.
Jawel, de regio Rotterdam Rijnmond is ook ter assistentie opgeroepen. Ik geloof de posten HvH en Maassluis. Dit is zeer waarschijnlijk niet voor hoogte matrieel. Overigens zal de regio Haaglanden hier ook over (moeten) beschikken gezien zij ook hoogbouw hebben.
See less See more
Er zouden gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen.
Ik lees net op nu.nl dat de brandweer zich teruggetrokken heeft uit het gebouw en dat het gehele gebouw als verloren moet worden beschouwd.
1 - 20 of 290 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.