SkyscraperCity banner
1 - 14 of 14 Posts

·
Registered
4,596 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Hevige brand verwoest deel centrum Hengelo
Uitgegeven op zaterdag 27 mei 2006 om 06:49:49

(Novum) - Hengelo. Een hevige brand is vrijdag rond middernacht uitgebroken in het centrum van Hengelo. Diverse winkelpanden en woningen zijn volledig verwoest. Brandweerkorpsen uit de omgeving zijn uitgerukt met groot materieel. De brand is in de loop van de ochtend onder controle gebracht, meldt de brandweer. Niemand is gewond geraakt. Wel zijn tientallen mensen geëvacueerd.

Een aantal woningen, een voormalige bioscoop, een filiaal van Blokker en van het Kruidvat gingen in vlammen op. Het dak van het bioscooppand is ingestort. De oorzaak van de brand is nog niet bekend. Mogelijk is de brand ontstaan in het Blokker-filiaal. Volgens de lokale omroep RTV Oost zijn de mensen die hun huizen zijn kwijtgeraakt, ondergebracht bij familie of in een hotel. Wethouder Hans Kok van de gemeente Hengelo zei tegen de omroep dat de brand in de Drienerstraat 'een ramp' is voor de stad.

Bij de brand zijn volgens de brandweer geen asbest en grote concentraties gevaarlijke stoffen vrijgekomen. Bij het blussen werden onder meer blusvoertuigen van vliegveld Twente ingezet. Het nablussen gaat nog een deel van de dag in beslag nemen.

Bron: www.nieuws.nl

Best heftig! :eek2: Ik zag het op teletekst. Dit is toch aardig in de buurt van dat torentje van 11 hoog die in aanbouw is?

·
Wereldburger
869 Posts
De hoop gaat in vlammen op

HENGELO - Bewoners van de huizen onder en naast het rokende Blokker hopen aanvankelijk dat hun woningen door de brandweer gered kan worden. Maar voor velen gaat de hoop in vlammen op. Tientallen Hengeloers raken al hun spullen kwijt in de zeer grote brand die in afgelopen nacht Blokker, het Kruidvat, sportzaak Time Out en de vroegere bioscoop Bellevue in de as legde.
Irma Bruggeman loopt met haar partner Herbert Capelle door de stad, heen en weer tussen de opvangplaats Stravinsky en het heftig rokende Bellevue. Zij werkt sinds februari vanuit dit pand, heeft er zestien jaar aan zelfgemaakte films liggen. Zij is de maakster van Typisch Hengelo.

Zij was aan het werk en haar kinderen Luna (8) en Lieve (4) begonnen net in slaap te vallen, toen ze een smerige rooklucht waarnam. Capelle grapte dat er bij Blokker werd gebarbecued, maar hij wist al dat het foute boel was. Irma heeft haar kinderen naar buiten gesleurd en gegild en zo veel mogelijk aangebeld, om mensen uit het pand te krijgen.Ze worden eerst bij café RiJa opgevangen, samen met nog twee bewoners van appartementen boven Blokker. Uitbaatster Ria Lomulder laat de kinderen wat spelletjes doen, maar als ook bij haar de rook binnendringt en de vonken uit het dak van Blokker in de richting van haar café spatten, moet ook hier iedereen naar buiten.Irma hoopt dat al haar werk behouden blijft. Dat is nu de kinderen veilig zijn, haar grootste zorg. Even later blijkt alles verloren.

Ook Bart Raeven staat te kijken hoe er steeds minder overblijft van het appartement waar hij een paar uurtjes geleden nog woonde. Hij vertelt dat er werd aangebeld en op de deur werd gebonkt en dat hij er eerst niets op uitdeed, want dat gebeurd wel vaker op uitgaansavonden. Pas toen hij de sirenes hoorde, begreep hij dat het menens was. Hij pakte rustig z’n portemonnee, sleutels en paspoort en ging naar buiten. ‘Ik dacht toen nog dat het meeviel’, zegt hij.

Het is bijna onvoorstelbaar zo nuchter als Bert van Loon reageert. Dat constateert ook zijn vriendin, die zegt: ‘Ik sta hier voor hem te huilen’. In het gloed boven de instortende bioscoop vertelt Bert dat hij alles kwijt is. Hij woonde direct boven Blokker. Al die houten plafonds, al die houten vloeren, er blijft niets van over, weet hij zeker.

Ach, het is allemaal materieel, houdt hij zichzelf voor. Maar wat hem pijn doet is dat de urn van zijn vader in de vuurzee is onder gegaan. ‘Het is erg als je moet missen wat je bewust bij je hebt willen houden’, zegt hij. Hij laat de gebeurtenissen verder op zich afkomen. De hulpverlening vindt hij onduidelijk.

Hij herinnert zich dat er veel vaker op deze plek brand is geweest. ‘Zo’n zestien jaar geleden, toen modezaak Duthler hier nog zat, was er brand. Ook toen Blokker hiernaast zat, ging het mis’.

Robert Lelieveld, die boven Zeeman woont, kijkt met spanning naar de zich uitbreidende vuurzee. ‘Ik hoop dat mijn huis gespaard blijft’, zegt hij. Lelieveld die in Enschede was, is nog even binnen geweest om een laptop en een fototoestel mee te nemen. ‘Maar als ik dit had geweten, had ik meer bij me gestopt’.

Voor Stravinsky staat een vrouw in piyama en met pantoffels aan haar voeten. Het is een eenzaam gezicht. Iemand anders vertelt dat zij huisdieren is kwijtgeraakt.

bron: tctubantia

·
Registered
6,654 Posts
Ja ik las het ook net op het plaatselijke forum .
Dit is wel een zeer heftige brand geweest .
Dat ik de brandweer van het vliegveld niet gehoord heb ( die ook geholpen heeft ) .
Ik zit er bijna naast .

·
Bas
14,388 Posts
Indrukwekkend. Niet leuk. Shit happens, vooral als 12 huishoudens er de dupe van zijn. Alles wordt gesloopt, zag ik op tv, nou, tijd voor een nieuwbouwproject van allure in de Drienerstraat.

·
visit the world
8,133 Posts
het lijkt wel mode Blokkers in de fik.
De laatste tijd is dat vaak loos in Belgie en hier in Roosendaal was het in september 2004 goed raak toen 8 winkels (waaronder de Blokker) in hartje stad uitfikte. Toen waren het dus "alleen winkels". Dit is erger met al die woningen e.d. Triest!
Las dat de politie van hengelo al contact met belgie had gelegd ivm die brand-blokker zaken aldaar...

·
Wereldburger
869 Posts
Een klein wonder na de grote brand

HENGELO - En dan, helemaal aan het einde van de zenuwslopende nacht en dag erna, is er een wonder. Met een hoogwerker inspecteert de brandweer de zolderverdieping vier hoog van het Blokkercomplex. Alles eronder is zwart en staat op instorten, maar hier hebben de voorwerpen nog wat kleur. En er beweegt iets. Nee, er bewegen twee dingen... twee dieren. Eén parkiet in een kooitje en een kat. Ze hebben onmogelijke omstandigheden overleefd.

Langzaam daalt de brandweer met beide dieren in het bakkie van de hoogwerker neer. Haar moeder slaat een arm om Sara Annink die met de handen voor de mond omhoog kijkt. Ze dacht dat haar poes dood was. Er was in de vlucht voor rook en vuur geen tijd meer om hem mee te nemen. ‘Chester, Chester,’ roept ze. ‘Ik ben zo blij’.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Echt bijzonder dat de 2 dieren het hebben overleefd en ben blij voor de eigenaren. :)

·
Wereldburger
869 Posts
Gered uit de vlammen

HENGELO - Nog angstig van de vuurzee, zit deze hond aan de voet van de rokende puinhopen. De hond verbleef bij het uitbreken van de brand alleen in een van de appartementen boven Blokker. Zijn bazin was niet thuis. Haar broer wist de hond te bevrijden voor de vlammen oplaaiden.

·
DeDoentje
369 Posts
Patrick Highrise said:
het lijkt wel mode Blokkers in de fik.
De laatste tijd is dat vaak loos in Belgie en hier in Roosendaal was het in september 2004 goed raak toen 8 winkels (waaronder de Blokker) in hartje stad uitfikte. Toen waren het dus "alleen winkels". Dit is erger met al die woningen e.d. Triest!
Las dat de politie van hengelo al contact met belgie had gelegd ivm die brand-blokker zaken aldaar...
Het deed mij direkt denken aan de branden bij Blokker in Groningen in de Nieuwe Ebbingestraat en een paar jaar eerder in Winschoten, waar Gijs Wanders vroeger heeft gewoond.

1 - 14 of 14 Posts