SkyscraperCity banner
1 - 20 of 23 Posts

·
Banned
1,698 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Normaal gesproken stonden de zandsculpturen altijd op het Scheveningse strand. Elk jaar vonden 300.000 mensen dit interessant genoeg om ze trouw te komen bewonderen. De gemeente daarentegen vond het onbegrijpelijkerwijs helemaal niet interessant meer en besloot de subsidie in te trekken.

Tóch komt er één groot zandsculptuur in Den Haag en wel op het Buitenhof. Van 27 juni tot eind augustus 2008 zal een enorm zandsculptuur te bezichtigen zijn op het Buitenhof.

Tegen de achtergrond van de skyline van Den Haag wordt in een aantal taferelen het thema “Den Haag, Stad van Vrede en Recht” uitgebeeld.
De skyline wordt een compilatie van de bekende historische gebouwen in Den Haag, aangevuld met de moderne architectuur van het (deels nog te bouwen) nieuwe centrum. Prominent op de voorgrond komt het Vredespaleis, als internationaal symbool van de Stad van Vrede en Recht.

De bouw van de sculptuur zal plaatsvinden van 16 tot 27 juni. Ook dan is het voor het publiek boeiend om het werk van 10 zandkunstenaars van verscheidene nationaliteiten te volgen. Uiteindelijk zal er een sculptuur ontstaan met een afmeting van circa 15 meter lang en circa 5 meter breed, met een aantal hoge toppen van 5 tot 6 meter hoog.
Ook ’s-avonds is een bezoek de moeite waard door de sprookjesachtige verlichting van de sculptuur.

www.zandacademie.nl

·
Captain
3,356 Posts
Ziet er echt superstoer uit en een prachtig initiatief. Misschien een ideetje voor het R'damse Strand aan de Maas om ook met iets dergelijks aan de slag te gaan. Zal ongetwijfeld nóg spectaculairder gaan worden.

·
Enjoy your freedom!
7,585 Posts
^^ Of dat nou zoveel spectaculairder zal worden betwijfel ik. Zandsculpturen zijn aan zich al spectaculair. Of die nou van Rotjeknor of Den Haag zijn maakt m.i. geen verschil.

·
Registered
651 Posts
Is inderdaad wel een partijtje flinke Rotterdamse arrogantie zo Ace, als we zo doorgaan kunnen we niks meer zeggen over die Amsterdammers ;)

Lijkt me wel het bezichtigen waard zo'n sculptuur van 15 bij 5 bij 5. Nu alleen nog even onthouden...

·
Captain
3,356 Posts
^^Dat dan weer wel. Beide gevallen zal het spectaculair zijn. Maar sterker nog,.... Ik denk dat het Strand aan de Maas zelfs te klein zal zijn om alle R'damse bezienswaardigheden op kwijt te kunnen. Dan zouden we de halve Boompjes d'rbij nodig hebben ;)

·
Banned
1,698 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Vuurwerkfestival is er nog steeds, dat zal niet zo snel verdwijnen. Er zal een afweging zijn gemaakt tussen de vele evenementen die Scheveningen rijk is, waarbij de zandsculpturen zijn geschrapt. Was altijd wel een machtig gezicht om te zien. Zal vast wel weer iets anders voor in de plaats komen.

·
Banned
1,698 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Vuurwerk in de stad? Dat is met de nieuwe wetgeving niet meer mogelijk, of het moet met zulke strenge veiligheidseisen gepaard gaan, dat er bijna geen knalvuurwerk meer inzit.. Het zware vuurwerk in Scheveningen moest zelfs, na de vuurwerkramp, een aantal jaren vanaf een ponton in zee afgeschoten worden. Dat bleek geen succes te zijn, dus gewoon weer ... vanaf de pier.
Je moet de luchtdruk van de knallen voelen op de boulevard, dat is pas vuurwerk beleven :) Zal tegen die tijd foto's van de sculptuur plaatsen.

·
Hoogvlieger
1,771 Posts
Vorig jaar werd het vuurwerk weer vanaf pontons afgeschoten, voor zover ik weet omdat het vanaf de Pier vanwege nieuwe regels niet meer mocht.

·
Banned
1,698 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Dan word er geswitcht van ponton naar pier en andersom.
Ze waren gestopt met dat ponton omdat het niet stabiel genoeg verankerd lag, door golfslag, en het vuurwerk daardoor z'n eigen leven ging leiden. Afgelopen jaar was ik er niet bij. Whatever het festival is en blijft in Scheveningen :)

·
Enjoy your freedom!
7,585 Posts
^^ Dat vuurwerk vanaf een ponton afsteken geen succes is kon ik ze ook nog wel vertellen als leek op dat gebied :nuts:

1 - 20 of 23 Posts