Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 23 Posts

·
Gouda's Glorie
7,891 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Enkele weken geleden ben ik in Haarlem geweest, met als voornaamste doel het museum Het Dolhuys (aanrader) te bezoeken. Daarna hebben we even een rondje gelopen door de binnenstad, en heb ik een aantal foto's gemaakt. Deze serie is geenszins bedoeld om een compleet beeld van Haarlem te geven en sommige foto's zijn een beetje snapshot-achtig, maar ik vind dat deze prachtige stad een beetje onderbelicht is op dit forum en deze serie is daarom zeker het bekijken waard!

1. De eerste aanblik is echter niet bepaald positief :)

Fietsenstalling by Forumgouda, on Flickr

2. Het station. De eerste spoorlijn van Nederland liep tussen Haarlem en Amsterdam

Station Haarlem by Forumgouda, on Flickr

3.

Stationsplein by Forumgouda, on Flickr

4.

Nieuwe Gracht by Forumgouda, on Flickr

5.

Hema by Forumgouda, on Flickr

6.

Zijlstraat by Forumgouda, on Flickr

7.

Grote Markt by Forumgouda, on Flickr

8.

Stadhuis by Forumgouda, on Flickr

9.

Grote Markt by Forumgouda, on Flickr

10.

Riviervismarkt/Klokhuisplein by Forumgouda, on Flickr

11.

Sint Bavokerk by Forumgouda, on Flickr

12.

Teylers Museum by Forumgouda, on Flickr

13.

De Waag by Forumgouda, on Flickr

14.

Teylers Museum by Forumgouda, on Flickr

15.

Korte Spaarne by Forumgouda, on Flickr

16.

Bakenessergracht by Forumgouda, on Flickr

17.

Bakenesserkerk by Forumgouda, on Flickr

18.

Speeltuin by Forumgouda, on Flickr

19.

Damstraat by Forumgouda, on Flickr

20.

Haarlem by Forumgouda, on Flickr

21.

V&D by Forumgouda, on Flickr

22.

V&D by Forumgouda, on Flickr

23.

Meeuw by Forumgouda, on Flickr

24.

25.

26.

Zoetestraat by Forumgouda, on Flickr

27.

Van Oorschotshofje by Forumgouda, on Flickr

·
MP
10,672 Posts
Fijne foto's van een stad waar ik heel dikwijls kom. Het is er prachtig en ze hebben er heerlijk bier. Toch heb ik er een beetje een haat-liefdeverhouding mee, de sfeer die er hangt staat me nooit zo aan. Het mist de gemoedelijkheid van Alkmaar en de openheid van Amsterdam. Amsterdam-Zuid komt dicht in de buurt. Mensen met geld teveel, die zijn zelden leuk. Maar ze weten wel waar het mooi wonen is, dat blijkt.

·
Gouda's Glorie
7,891 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Plaas said:
Fijne foto's van een stad waar ik heel dikwijls kom. Het is er prachtig en ze hebben er heerlijk bier. Toch heb ik er een beetje een haat-liefdeverhouding mee, de sfeer die er hangt staat me nooit zo aan. Het mist de gemoedelijkheid van Alkmaar en de openheid van Amsterdam. Amsterdam-Zuid komt dicht in de buurt. Mensen met geld teveel, die zijn zelden leuk. Maar ze weten wel waar het mooi wonen is, dat blijkt.
Dat ben ik met je eens, er was veel kouwe kak op de been... het rauwe wat mij aantrekt in een stad ontbrak ook, alles was wel heel net. Maar het is zeker een stad waar ik nog eens terug kom

·
Not much
11,090 Posts
Dat ben ik met je eens, er was veel kouwe kak op de been... het rauwe wat mij aantrekt in een stad ontbrak ook, alles was wel heel net. Maar het is zeker een stad waar ik nog eens terug kom
Haarlem is ook een stad met moeilijk publiek. Een winkel of iets uittesten kun je ook goed hier doen. Slaat het aan, dan wil het in de rest van Nederland ook wel lukken.

Verder een topstad! Ben blij dat ik er woon :) Zelf merk ik btw nauwelijks iets van die 'koude kak'. Die komt meer uit Heemstede.

·
Het is misschien niet exotisch genoeg.
Amsterdam noemde je eerder al hapklaar en Haarlem is niet exotisch genoeg. Wat moet het een zegen zijn dat je niet meer in NL woont. :)

@Arrrgh - wat een heerlijke zonnige foto's. Mooie stad met een stadsplein zoals een stadsplein hoort te zijn. Iets wat Leiden waar ik woon bijv. heel erg mist. En zoals @Plaas al zei: lekker bier. (Jopen)

·
Registered
35,076 Posts
^^ Ik ken het volk niet goed genoeg om daarover een mening te kunnen hebben. De stad, met name de oude bebouwing, is op zich mooi en dat heeft Arrrgh ook mooi in beeld gebracht. Ik vind de stad echter wel een heel laag profiel hebben, een opvallend onopvallende stad in NL.

·
Moderator
15,299 Posts
Mooie serie van een voor mij totaal onbekende stad. Ben er op weg naar de cruiseterminal van IJmuiden vorige maand voor het eerst van mijn leven even geweest omdat je daar van de trein op de bus overstapt. Aan de foto's te zien is het blijkbaar wel de moeite waard om er eens te gaan kijken.

·
Bas
14,726 Posts
Ik ken Haarlem vooral van een vakantie in Overveen en van bezoeken aan de kanovereniging HKV, op loopafstand van de binnenstad. Prachtstad dat Haarlem, een beetje een slapende reus. Van de Haarlemmers weinig gemerkt, dat zal wel zo zijn. Verder is het Centraal Station een juweel om te bekijken en de binnenstad zelf heeft ook veel monumentale gebouwen.

Leuk dat V&D er op staat, dat is toch wel een heel typerend gebouw in de binnenstad. De Koepelgevangenis, Droste, v/m NS werkplaats, dat is een buurt/deel van Haarlem welke bij mij heel urbaan en apart overkomt.
Erg leuk dus om weer even door Haarlem heen te dromen met deze serie, waarvoor hartelijk dank, Arrrgh.

·
Registered
7,793 Posts
Amsterdam noemde je eerder al hapklaar en Haarlem is niet exotisch genoeg. Wat moet het een zegen zijn dat je niet meer in NL woont.
... Leuke interpretatie. Wat ik bedoelde is dat het voor iemand uit Noord-Holland (niet al te ver van Alkmaar) die in Amsterdam woont niet exotisch is om naar Haarlem te gaan. Ik ging voor een binnenlandse bezoekje liever naar een stad in het zuiden of het noorden.

·
Registered
7,793 Posts
^^ Ik ken het volk niet goed genoeg om daarover een mening te kunnen hebben. De stad, met name de oude bebouwing, is op zich mooi en dat heeft Arrrgh ook mooi in beeld gebracht. Ik vind de stad echter wel een heel laag profiel hebben, een opvallend onopvallende stad in NL.
Het is jammer dat de voetbalclub zo ver is teruggevallen. Een stad met een club in de eredivisie kan zich veel beter profileren.

·
Registered
5,774 Posts
wat jammer dat je er maar zo kort kon zijn. haarlem mist echt een aansluiting op het ns nachtnet.

als je nog even doorgelopen was bij de v&d kon je naar de haarlemmerhout. even rustig verfrissen, hertjes (met 2 en 4 benen) in het hoge groene gras kijken. het provincie huis en de stadsvilla's er om heen. de nieuwste hoogbouw uit haarlem fotograferen om daarna later een flinke slenter toch langs het spaarne te maken.

maar inderdaad het dolhuys is een aanrader zo aan de oude vesting.

·
MP
10,672 Posts
Ik denk dat Haarlem in Noord-Holland toch wel een "profiel" heeft, al is dat profiel niet zonder meer positief. Haarlem wordt kort gezegd geassocieerd met mooie gebouwen en bekakte mensen. Mensen die denken dat ze de boekdrukkunst en het ABN hebben uitgevonden. Mensen met een Gooise r. Het Zuid-Holland van Noord-Holland. Het mooiste station van Nederland. Hockey. De bloemenmarkt op Luilak. Jopen. Het uitzicht vanaf het dak van de V&D. In den Uiver. Het Spaarne vanuit de trein. Boudewijn de Groot. Voor katholieken: bisschop Punt, en onze mooie kathedraal. En natuurlijk het provinciebestuur, waar je nooit wat van hoort tot je erop moet stemmen. Ik denk dat dat 't zo'n beetje is.

Tussen Alkmaar en Haarlem bestaat nog wel enige animositeit, de steden lijken natuurlijk wel 'n beetje op elkaar, maar Haarlem is veel groter en rijker en machtiger. Als Haarlem nog serieus gevoetbald had dan was die animositeit ongetwijfeld levendiger geweest, nu blijft 't bij een opmerking zo af en toe, bijvoorbeeld in een café, achter een glas Jopen, toch lekkerder dan Alkmaars bier.

·
Registered
11,363 Posts
mooie foto's, mooie stad.
tjsa die voetbalclub, die is door de gemeente kapot gemaakt omdat ze daar graag huizen wilden bouwen. belangrijke reden waarom het nooit wat is geworden is de totale afwezigheid van economische activiteit in haarlem. meer dan een slaap- en winkelstad voor mensen die in amsterdam werken is het niet. het is er fijn wonen, ik ben er opgegroeid en een van mijn kinderen vernoemd naar het teylers museum.

·
JamesB
359 Posts
We mogen toch wel weer wat trotser worden op ons Nederland hoor, als ik dit weer zie!
In paats van altijd al die onzinnige uitspraken in het dagelijkse leven over 'het kleine kut kikkerlandje met dat rotweer...'
Mooie stad (in een nog mooier land!)!

Verder ook nog de complimenten aan Arrrgh voor de mooie foto's!

·
Registered
691 Posts
Mooie serie! Bedankt voor de foto's Arrrgh!

Ik vind het altijd wel grappig en ook interessant hoe men praat over Haarlem. Ik voel me zelf ook een echte mug, ook al ben ik hier niet geboren. Een Spaanse mug noemen mijn vrienden me ook, omdat ik altijd vol lof over Haarlem ben. haha
Ikzelf merk weinig van die afstandelijkheid en dat bekakte. Het zijn natuurlijk veel vooroordelen en je zult de stad en de mensen beter moeten kennen om van die vooroordelen ook een echt oordeel over te kunnen geven.

Arrrgh heb je nog Jopen bier gedronken in de Jopen kerk?

1 - 20 of 23 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.