SkyscraperCity banner
1 - 15 of 15 Posts

·
心在臺灣
Joined
·
9,883 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Taiwan, wyspa wielkosci wojewodztwa Mazowieckiego, w trzech czwartych niedostepna (ponad 300 3-tysiecznikow), zamieszkana przez 23 mln ludzi, to wszystko co pozostalo z najstarszej republiki na Dalekim Wschodzie (oczywiscie Republika Chinska, zalozona w 1911 roku). Poza Taipei Taiwan to szok kulturowy (moja mama miala to nawet w Taipei) :)

Zdjecia z krotkiego, 3-dniowego wypadu dookola wyspy.

Dzien pierwszy

Wyruszam o 2-giej w nocy autobusem do Taizhong'u. Pierwotnie miala to byc wyprawa w calosci kolejowa ale ze wzgledu na wygode (autobusy spod domu, kursuja cala dobe) wybralem jednak podroz autobusem. W Taizhong'u po krotkiej dzemce w hotelu na godziny wyruszylem na spacer. Taizhong ma ok. miliona mieszkancow.

Pustka niedzieli rano (zdjecia sa ulozone chronologicznie)






ostanio gdzies wyczytalem ze na Taiwanie jest najwiecej 7eleven itp calodobowych sklepow w stosunku do liczby mieszkancow. Ostatnio przescigneli Japonie!


a tu jadlem sniadanie, byla 7:15 (widac na zegarze)


glowna ulica - os miasta w rejonie starego centrum przy dworcu kolejowym


niezidentyfikowana swiatynia




dalej od dworca jest troche drapaczy chmur, tu najwyzszy i najepszy (jakies 200 m)




poletko ryzowe w centrum miasta


taichi w parku


chaos


znow w okolicy dworca




zdobylem na wpol pusty 15-to pietrowiec, na dachu byl opuszczony ogrod, a widok i byly takie:

w tym wysokim byl pozar kilka tygodni temu




w strone nowego centrum






zblizenie na "skyline"




w droge
 

·
心在臺灣
Joined
·
9,883 Posts
Discussion Starter · #2 ·
Taizhong - Tainan

Z Tiazhong'u pociagiem do Tainanu, jakies 2 godzinyjazdy, troche widokow po drodze. Zaraz na poczatku mijalismy dworzec szybkiej kolei w budowie. Troche dziwnie, poza miastem, pociagiem jakies 10 minut od dworca glownego. Ma tam powstac nowa dzielnica.




stacja kolei w budowie, bedzie mozna sie przesiasc bezposrednio z szybkiej na zwykla




wies taiwanska




znowu mijamy szybka kolej, na tym odcinku w calosci nad ziemia


 

·
Registered
Joined
·
4,159 Posts
Dzięki za te bardzo interesujące zdjęcia :) Ja jednak wolę nasze europejskie miasta - może nie jestem obiektywny w pełni , ale według mnie są o wiele ładniejsze i jakoś tak bardziej ułożone . To co przedstawione zostało na zdjęciach określiłbym jako egzotyczne wstrzymując się od oceny , gdyż na jednych zdjęciach to wygląda bardzo fajnie , na innych paskudnie , a niechciałbym wydawać błędnych i być może krzywdzących osądów . Fajnie wyglądają te europejskie samochody na tych fotkach - to coś jakby zobaczyć malucha w Paryżu czy w Budapeszcie . A co do tego najwyższego wieżowca , to nie miałbym nic przeciwko , by stanał gdzieś w centrum Warszawy :)
 

·
心在臺灣
Joined
·
9,883 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Tainan

Tainan to 4-te co do wielkosci miasto na Taiwanie (Taizhong jest 3-ci), 800-900 tys. mieszkancow, byl to niegdys glowny osrodek miejski na wyspie, stad duzo tu swiatyn i jest bardziej lokalnie w odroznieniu od bardziej kosmopolitycznego Taipei. Mieszkancy Tainanu mowia raczej po Taiwansku niz Mandarynsku i generalnie sa zwolennikami niepodeglosci Taiwanu. Prezydent Chen Shuibian pochodzi z tych okolic.

ze swiatyni


alejki




swiatynia Mazu, najwazniejszej bogini Taiwanu












kolejna swiatynia


lampiony prowadza do swiatyni


a tu trafilem na ulice ze sztuka uliczna, niedawno poszerzana, wiele domow zostalo brualnie ucietych, gole sciany i resztki wnetrz daly material dla artystow














jedna z glownych ulic


nowy dom towarowy


i widoki z 12-to pietrowca


najwyzsza wieza w miescie, w okolicy dworca kolejowego












swiatynia Konfucjusza


uliczka kafejek




drzewo modlitw


Tu sie zakonczyl dzien pierwszy.
 

·
Registered
Joined
·
1,446 Posts
oralB said:
Dzięki za te bardzo interesujące zdjęcia :) Ja jednak wolę nasze europejskie miasta - może nie jestem obiektywny w pełni , ale według mnie są o wiele ładniejsze i jakoś tak bardziej ułożone . To co przedstawione zostało na zdjęciach określiłbym jako egzotyczne wstrzymując się od oceny , gdyż na jednych zdjęciach to wygląda bardzo fajnie , na innych paskudnie , a niechciałbym wydawać błędnych i być może krzywdzących osądów . Fajnie wyglądają te europejskie samochody na tych fotkach - to coś jakby zobaczyć malucha w Paryżu czy w Budapeszcie . A co do tego najwyższego wieżowca , to nie miałbym nic przeciwko , by stanał gdzieś w centrum Warszawy :)
Widok malucha w Budapeszcie nie jest niczym nadzwyczajnym;)
 

·
Registered
Joined
·
4,159 Posts
ANDY*krk said:
Widok malucha w Budapeszcie nie jest niczym nadzwyczajnym;)
Wiem , że jest ich tam trochę , ale chodziło mi raczej o radość ze spotkania czegokolwiek "swojskiego" tak daleko od domu :)
 

·
心在臺灣
Joined
·
9,883 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Na Taiwanie niestety nie spotkalem malucha, to by dopiero byl odlot! Europejskich samochodow jest calkiem sporo, nawt nie zwracam juz na to uwagi. Ale Taiwan to jest oczywiscie inny swiat niz Europa, dlatego na poczatku jest szok kulturowy. Nie jest to piekne, ale powiedzialbym ze ma swoj dziwny urok, ma w sobie cos interesujacego, dlatego ze egzotyczne, inne, bardzo intensywne, zaskakujace itp.
 

·
心在臺灣
Joined
·
9,883 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Gaoxiong

Z Tainan'u do Gaoxiong'u jest rzut beretem, 45 minut pociagiem, pociagi sa co kilka minut. Tainan powoli laczy sie z Gaoxiong'iem w swoiste dwojmiasto. Gaoxiong to 2-gie co do wielkosci miasto na Taiwanie, 1,5 mln mieszkancow i prawie 3 mln metro, czyli wielkosc Warszawy. Gaoxiong to najwiekszy port na Tawanie i jeden z najwiekszych portow kontenerowych na swiecie (zdaje sie ze 6-ty o ile dobrze pamietam, pierwsze piec miejsc to: HK, Singapur, Shanghai, Shenzhen i Busan).

Poniedzialek rano, okolica dworca - na tym zdjeciu nie widac ale to wielki plac budowy, buduja metro i chowaja kolej pod ziemie. Stary dworzec zostal "przesuniety" zeby go nie burzyc, wybudowano prowizoryczny nowy dworzec, a nad dworcem prowizoryczna estakade.


tu juz nieco dalej od dworca, nastepna stacja metra w budowie, buduja na raz 2 linie


pogoda byla straszna, smog-mgla, poniewaz to poludnie Taiwanu, wiec o kilka stopni cieplej niz w Taipei, szybko zrobilo sie nie do wytrzymania. Nad Rzeka Milosci


typowa ulica






opuszczona kolej, na jej miejscu chca wybudowac lekka kolejke, w tle majaczy (niestety, ta pogoda!) Tuntex Sky Tower, 85 pieter, 348 m wysokosci




Tuntex Sky Tower, wyglada jak ogromny transformers




odbicie


rzeczywistosc


po prawej to wielki dom towarowy Mega Far Eastern, to jest tylko podium czegos co mialo sie nazywac Asia Tawer czy cos podobnego i mialo byc wielkosci Taipei 101 ale chyba nic z tego nie bedzie, to juz stoi tak od dobrych kilku lat. Buduja metro.


powrot na dworzec taksowka, nie wytrzymalem tej piekielnej pogody, mostek nad budowa dla pieszych


glowna arteria od dworca do portu i nowej dzielnicy z Tuntex'em, buduja metro


i jeszcze jedno zdjecie z okolicy dworca
 

·
心在臺灣
Joined
·
9,883 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Gaoxiong - Hualian

Z Gaoxiong'u pociagiem do Taidong'u. Najpierw rolnicze zaglebie Taiwanu - Pingdong, mala nizina miedzy morzem i gorami, krajobraz tropikalny


pola ryzowe, palmy betelowe


banany


nie jestem pewien ale o chyba herbata


w tle autostrada na estakadzie


stawy rybne


zblizaja sie gory


a od drugiej strony ocean


dalej na poludnie jest juz Kending, poludniowy kraniec wyspy, pociag nagle skreca na wschod i "wbija" sie w gory.


przez ponad pol godziny jedzie sie ciagiem tuneli by wyjechac na wschodnim wybrzezu, pierwsza roznica - pogoda, wschodnia czesc Taiwanu jest slabo zaludniona i generalnie slabo rozwinieta, to Taiwan B albo nawet C (poludnie byloby B a polnoc A)


jedziemy wzdluz oceanu


i wzdluz gor, w niektorych miejscach gory podchodza do samego oceanu tworzac wspaniale klify (ale ja wtedy tego nie widze bo jedziemy w tunelu)


kolejna miejscowosc na oceanem


dworzec kolejowy w Taidong'u, daleko od miasta, nawet nie probowalem sie dostac, po chwili byl pociag do Hualian. Na wschodnim wybrzezu mieszka sporo aborygenow


Z Taidong'u do Hualian jedzie sie dolina ryftowa, plaski teren z gorami po obu stronach




to jest herbata na 100%




stary dom




do Hualian dotarlem wieczorem, zainstalowalem sie w hotelu (hotel to tak brzmi dumnie, to byla jakas speluna), widok z okna


i pare miejsc noca




Koniec drugiego dnia.
 

·
心在臺灣
Joined
·
9,883 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Hualian

Hualian to miasteczko stutysieczne, najwieksze na wschodnim wybrzezu, samo w sobie nic takiego, ale w okolicy jest park narodowy Taroko ze wspanialym kanionem.

Trzeci dzien, rano


slumsy nad oceanem, pozostalosci po osiedlu wojskowym




w Hualian jest port, wywozi sie glownie marmur


widok z walu wzdloz oceanu


ocean


beton






uliczka rano


murek z mikro ogrodkiem




glowna ulica, laczy dorzec kolejowy ze starym centrum, gdzie kiedys stal stary dworzec kolejowy, w tle widac potezne gory, wyrastaj nagle ponad 2000m


typowa scenka taiwanskich miast


na miejscu dawnej kolei, deptak z motywem kolejowym




wodopoj




przystanek z lawka-rybka
 

·
心在臺灣
Joined
·
9,883 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Yilan

Z Hualian do Yilan'u jedzie sie przez najlepszy fragment wybrzeza na Taiwanie, ale niestety wszystko traci sie przez tunele. w tej czesci wybrzeza klify siegaja ponad 2400 metrow wysokosci :eek: i podobno sa najwyzsze na polkuli polnocnej.

Yilan to kolejne miasteczko stutysieczne, w srodku malej niziny pomiedzy oceanem i dwoma pasmami gorskimi. Nizina jest na pol zurbanizowana, na pol rolnicza, trudno to zdefinowac, cos miedzy miastem a wsia

Yilan, przy dworcu stworzyli takie cos








typowe scenki uliczne




byle wiezienie




pojaponskie domy






swiatynia


Z Yilan powrot do Taipei, od wschodu. Ogromny plac budowy, az do Keelung kolej bedzie nad ziemia (jakies 40 km), prace juz calkiem zaawansowane.
 
1 - 15 of 15 Posts
Top