Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 229 Posts

·
Brussels sprout
16,797 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Brusselnieuws:

Brussels minister-president Charles Picqué (PS) vindt de Navo-terreinen een interessante locatie om er in de toekomst de drie Brusselse gevangenissen samen te brengen. Hij reageert daarmee op het masterplan 2008-2012 van minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) voor de gevangenisinfrastructuur in ons land.

Volgens Picqué is het nog te vroeg voor definitieve beslissingen en moeten eerst de resultaten van verschillende studies, over onder andere de impact van de inplanting van de gevangenis, afgewacht worden. Maar de terreinen van de Navo lijken hem voorlopig de beste piste. Volgens De Clerck zullen die wel pas in 2015 vrijkomen.

In het masterplan van De Clerck zullen een aantal sterk verouderde gevangenissen in ons land vervangen worden door nieuwe inrichtingen. Die zullen bovendien niet meer in de stadscentra liggen, maar aan de rand van de stad gebouwd worden. Het plan moet rond zijn tegen 2016.

Voor het Brussels Gewest betekent dit dat de gevangenissen van Vorst, Sint-Gillis en de vrouwengevangenis van Berkendael zullen verdwijnen. Zij zullen vervangen worden door drie nieuwe instellingen; Brussel I, Brussel II en Brussel III, in totaal goed voor meer dan duizend cellen.

Picqué volgt de stelling van De Clerck dat de Brusselse gevangenissen hun tijd gehad hebben. Ze werden in de negentiende eeuw gebouwd en liggen in dichtbevolkte wijken. Die situatie kan schadelijk zijn voor de veiligheid van de buurtbewoners, aldus Picqué. Op de plaats van de oude gevangenissen, kunnen bovendien nieuwe woonwijken gebouwd worden.

Picqué is ook tevreden dat de minister van Justitie eerst overleg heeft gepleegd met het Brussels Gewest alvorens zijn plan openbaar te maken.

·
Brussels sprout
16,797 Posts
Discussion Starter · #3 ·
On parle d'une prison. Fermeture des prisons (complètement dépassées, donc ça serait une bonne chose) de Saint-Gilles/Forest/Berkendael et construction d'une nouvelle prison sur le site de l'OTAN. Mais rien de très concret pour l'instant. Je ne sais pas non plus si cette nouvelle prison utiliserait tout l'espace ou s'il y a aurait encore un ou plusieurs autres projets sur le site...

·
Brussels sprout
16,797 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Brusselnieuws.be:
Supergevangenis in Haren
Er komt mogelijk een nieuwe grote gevangenis in de Brusselse deelgemeente Haren. Dat zegt minister van justitie Stefaan Declerck (CD&V).

Het vroegere Wanson-terrein , van meer dan 20 hectare groot komt daarvoor in aanmerking. Het terrein ligt aan de Witloofstraat. Er zou plaats zijn voor 800 tot 1000 mensen. De oude gevangenissen zouden gerenoveerd worden en een nieuwe bestemming krijgen.

De nieuwe gevangenis moet de verouderde gevangenissen van Vorst, Sint-Gillis en Berkendael vervangen. "Brussel stond een beetje op een wachtlijst, omdat we nog geen site hadden gevonden en we zouden wachten met het vrijmaken van de Navo-basis", aldus Declerck.

Voor vier andere locaties staat wel al vast dat er een gevangenis komt. Voor Puurs, Leuze, Dendermonde en Sambreville wordt binnenkort een lastenboek gepubliceerd. Leuze en Sambreville moeten meteen ook een deel van de Brusselse gevangenen opvangen.

Harenaren ongerust
Heel wat Harenaren reageren verontrust op het nieuws. Een gevangenis zou de landelijke rust komen verstoren, vinden ze. "Ik zou niet op mijn gemak zijn, stel dat er eentje ontsnapt," zegt een Harense moeder met kinderen. "Ze zouden hier beter een rusthuis bouwen, en een goeie beenhouwer," reageert een bejaarde dame bij de kapper.

Voorlopig kunnen de bewoners van Haren nog op hun beide oren slapen, de gevangenis moet pas tegen 2016 af zijn.
Blijkbaar wordt het dus deze site of de huidige Navo-site. Al zal deze wel sneller ter beschikking zijn waarschijnlijk.
Even gokken: de huidige gevangenissen van Sint-Gillis en Vorst worden omgebouwd tot lofts ;)

·
Brussels sprout
16,797 Posts
Discussion Starter · #7 ·
brusselnieuws.be:

Nieuwe gevangenis in Haren
Haren - De nieuwe gevangenis in het Brussels Gewest wordt in Haren gebouwd. Het stadsbestuur en justitieminister Stefaan De Clerck bereikten daar gisteren een akkoord over. Dat bevestigt het kabinet van Brussels burgemeester Thielemans aan stadsradio FM Brussel.

Gisteren kwam burgemeester Freddy Thielemans(PS) tot een akkoord met minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V). Dat er een nieuwe gevangenis zou komen in het Brussels Gewest stond al langer vast, maar tot vandaag was er geen zekerheid over de locatie.

De komende maanden zullen de Stad Brussel, het Brusselse Gewest en de federale overheid de plannen verder uitwerken. Een concrete timing is er nog niet.

De nieuwe gevangenis moet de verouderde gevangenissen van Vorst, Sint-Gillis en Berkendaal vervangen en komt aan de Haachtsesteenweg.
Ben wel benieuwd waar het juist komt. En ook wat er met de oude gevangenis(sen) zal gebeuren trouwens. De prijzen van de appartementen/huizen zullen in de directe omgeving ook wel stijgen denk ik. Die buurt (in St-Gillis dus) is echt vol prachtige herenhuizen en mits een mooi project op de plek van de huidige gevangenis kan het daar nóg aangenamer leven worden.

·
Brussels sprout
16,797 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Wat meer info over de exacte locatie en de termijnen,
standaard.be:
Brusselse gevangenis komt in Haren
BRUSSEL - De nieuwe gevangenis in het Brussels gewest komt in Haren (Brussel), aan de grens met Machelen. Dat bevestigt de woordvoerster van minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V).
Al langer was sprake van een nieuwe gevangenis in het Brussels gewest, maar tot nu toe was nog niet volledig duidelijk waar precies. Volgens Lieselot Bleyenberg, woordvoerster van De Clerck, staat inmiddels vast dat de nieuwe gevangenis in de Witloofstraat in Haren komt. Het wordt een grote gevangenis, die tot duizend gedetineerden zou moeten kunnen onderbrengen.

De nieuwe gevangenis moet de verouderde gevangenissen in Vorst, Sint-Gillis en Berkendael vervangen. De minister van Justitie zat maandag samen met Freddy Thielemans (PS), burgemeester van Brussel, over de gevangenis.

In het masterplan voor de gevangenissen is vastgelegd dat de nieuwe gevangenis in 2016 klaar zou zijn.
Heb even gekeken waar dat juist was op google maps en blijkt nu dat de Witloofstraat overloopt in de... jawel: Kuregemstraat. :nuts:

·
Registered
1,141 Posts
Actu24.be :
BRUXELLES

Une nouvelle et unique prison à Bruxelles, à Haren, sur le site Wanson

Il y aura bien une nouvelle et unique prison à Bruxelles. Le bourgmestre de la ville Freddy Thielemans (PS), le ministre-président Charles Picqué (PS) et le ministre de la Justice Stefaan De Clerck (CD&V) ont trouvé un accord sur le lieu de son érection: le site Wanson à Haeren.

La construction d'une nouvelle prison en Région bruxelloise figure depuis un certain temps à l'agenda du fédéral.

[...]​

C'est pas trop tôt. Les conditions de détention à Forest et à Saint-Gilles sont déplorables !

·
Brussels sprout
16,797 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Brusselnieuws.be:
Het was natuurlijk te vermoeden...
Harenaren ongerust over nieuwe gevangenis
Haren - Heel wat bewoners van Haren zijn niet opgezet met de nieuwe gevangenis in hun gemeente. Ook Bernard Clerfayt, titelvoerend burgemeester van Schaarbeek, is niet te spreken over de komst van een gevangenis in zijn buurgemeente.

Tegen 2016 komt er in Haren een nieuwe gevangenis. Die moet de huidige gevangenissen in Vorst, Sint-Gillis en Berkendaal vervangen. De gevangenis komt op het vroegere Wanson-terrein aan de Witloofstraat, vlak aan de grens met het Vlaams Gewest.

Veel buurtbewoners vinden dat Haren de vuilnisbak van het Brussels Gewest geworden is, en vrezen onder meer voor mobiliteitsproblemen.

'Stommiteit'
In de krant La Capitale spreekt Bernard Clerfayt (MR-FDF) van een grote stommiteit. De nieuwe gevangenis moet volgens hem in de buurt van het Justitiepaleis komen, zodat gevangenen sneller en veiliger verplaatst kunnen worden.

Clerfayt vermoedt dat Charles Picqué (PS) de gevangenis weg wil uit zijn gemeente om plaats te maken voor grote immobiliënprojecten.

Burgemeester Freddy Thielemans (PS) van Brussel-Stad benadrukt dat er voor alle problemen naar een oplossing gezocht wordt.
Andere optie is natuurlijk om een soort bijkomend nieuw justitiepaleis te bouwen samen met de gevangenis, waar de mensen die in voorhechtenis/opgesloten zijn berecht kunnen worden zonder naar het centrum te moeten verplaatst worden...

·
Bike It!
22,259 Posts
Met alle begrip voor de bewoners, maar die beloofde en broodnodige nieuwe gevangenissen moet ergens komen natuurlijk.
Er zullen altijd en overal negatieve reacties zijn.

·
Urban dweller
14,244 Posts
Niet echt nieuws nee... Ik vermoed dat het oude NAVO-gebouw eerst afgebroken zal moeten worden. Het wordt ginder in ieder geval één grote werf...
Ha! Komt de gevangenis op de plaats van het oude NAVO gebouw? Dat wist niet! Ik ben toch benieuwd naar het resultaat.

·
Brussels sprout
16,797 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Ik had dat toch zo begrepen (of dat werd toch ooit voorgesteld). Nu ja, de site is zodanig groot dat het naast een gevangenis ook best nog een ander project aan kan. Een satellietgebouw van de rechtbank (om verplaatsingen van gevangenen te vermijden) lijkt me alvast een goed idee.

·
Urban dweller
14,244 Posts
De NAVO huist momenteel in Evere
Nee hoor, dat is een algemene misvatting. Kijk maar eens goed op een kaart, de NAVO ligt wel degelijk in Haren.

, de nieuwe gevangenis zou in Haren komen, nogal dicht met de gewestgrens, als mijn geheugen me niet in de steek laat.
Inderdaad, ik dacht dat een plaats voorzien was naast de Haachtse steenweg. Bazar heeft blijkbaar iets anders gehoord. En vermits de Navo ook in Haren ligt zou het dus best kunnen.

·
Urban dweller
14,244 Posts
^^ Aha, interessant! Dan blijft natuurlijk nog de vraag wat men met de NAVO site gaat doen. Ik veronderstel dat we daar volgend jaar wel meer over zullen horen!

·
Brussels sprout
16,797 Posts
Discussion Starter · #18 ·
Misschien, maar het zou ook kunnen dat we nog heel wat langer moeten wachten. Zolang de nieuwe zetel niet af is (toch nog een aantal jaar) zal de huidige zijn functie immers moeten bewaren.

·
Registered
12,558 Posts
Nee hoor, dat is een algemene misvatting. Kijk maar eens goed op een kaart, de NAVO ligt wel degelijk in Haren.
De grens loopt volgens mij door het gebouw. De zuidwestertip van het gebouw ligt in Evere, de rest in Brussel (Haren dus). Maar het officiele adres ligt inderdaad in de stad Brussel. Het is dus inderdaad vreemd dat iedereen beweert dat de NAVO in Evere ligt.

·
Brussels sprout
16,797 Posts
Discussion Starter · #20 ·
Haren: Nouvelle Prison/Nieuwe Gevangenis

Ik dacht dat deze werf toch ook een eigen thread verdient :) Al is het begin der werken niet voor morgen ;)
Brusselnieuws:
Regering bevestigt bouw Harense gevangenis
De federale regering heeft de bouw van de gevangenis in Haren bevestigd. Die moet tegen 2016 verschillende verouderde tuchtinstellingen vervangen.

De nieuwe gevangenis zal plaats bieden aan 1.190 gedetineerden. Ze komt in de plaats van de verouderde gevangenissen van Vorst, Sint-Gillis en Berkendaal.

Het plan voor de nieuwe gevangenis kadert in het voornemen om zes nieuwe gevangenissen te bouwen in ons land en werd al in 2008 bekend gemaakt.

De Harense gevangenis krijgt een stek in de Witlofstraat. Er zal plaats zijn voor twee afdelingen met 250 plaatsen voor mannen, 160 plaatsen voor vrouwen en een jeugdinstelling met 30 plaatsen.

De accommodatie voor jongeren in Tongeren en Saint-Hubert verdwijnt op termijn door de nieuwe instelling in Haren.
Wel een beetje een vreemde berekening op Brusselnieuws lijkt me... 250 + 250 + 160 + 30 is volgens mij toch geen 1190 :dunno:

ps: misschien kan een mod ook een aantal posts hierover uit andere threads (vooral de NATO thread denk ik) naar hier verplaatsen? Zou super zijn ;)

1 - 20 of 229 Posts