Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 152 Posts

·
Registered
482 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
HASSELT - Het Autonoom Gemeentebedrijf Hasselt gaat aan de Universiteitslaan een nieuw administratief centrum bouwen voor het provinciebestuur en voor ICT-bedrijf Cegeka. Het is de eerste keer dat in Vlaanderen een immobiliën-samenwerking tot stand komt tussen stad, provincie en privé. De bouwwerken moeten eind dit jaar starten, kosten om en bij de 10 miljoen euro en zouden in de zomer van 2007 afgerond moeten zijn.

Tussen het provinciehuis en de gebouwen van Cegeka - een hightech ICT-bedrijf - ligt een perceel grond dat eigendom is van de provincie. Nu wordt het gebruikt als bijkomende parking. Zowel de provincie als Cegeka wilden uitbreiden. Voor beide partijen stelden zich heel wat praktische problemen.

Bij een uitbreiding van het bestaande provinciehuis moest dezelfde bouwstijl worden gerespecteerd: laagbouw op een grote grondoppervlakte. Dat is weinig efficiënt.

Cegeka zou dan weer eerst de grond van de provincie hebben moeten kopen, wat een serieuze financiële aderlating zou zijn voor het bedrijf.

Tussen beide nieuwe gebouwen zou bovendien in een open strook groen worden voorzien, wat verlies van ruimte betekent. Daarom hebben beide partijen nu gekozen voor één hoogbouw waarin ze de beschikbare bureelruimten zullen delen.

Om deze publiek-private samenwerking te realiseren, deden de provincie en Cegeka een beroep op het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Hasselt , opgericht in 1999 en nu al aan zijn zesde project toe. Alle partijen halen daarbij hun voordeel.

Het project heeft nog geen naam maar zal 7.500 m² kantooroppervlakte omvatten en een ondergrondse parking voor 230 auto's. Op korte termijn komen bij Cegeka 50 extra personeelsleden in dienst
een 8 verdiepingen hoog gebouw, met twee indrukwekkende torens. Voor de realisatie tekenen het provinciebestuur, het ict-bedrijf Cegeka en het autonoom gemeentebedrijf van de stad Hasselt, een PPS-project. Het gebouw wordt ruim 10.000 vierkante meter groot en zal 11 miljoen euro kosten.

de torens zijn qua beeldindruk gebaseerd op die van madrid, schuin, overhellend maar wel het spiegelbeeld ervan, dus: dicht tegen elkaar aan, op een soort van basis maar wel van elkaar weghellend. in V-vorm dus.

een ontwikkeling die het volgen meer dan waard is, want anders dan bv in kortrijk, is dit project wel degelijk door de nodige officiële instanties bekrachtigd. ze participeren er zelfs in.

·
Registered
1,082 Posts
mja, toch een mooi signaal voor HAsselt, eigenlijk (alhoewel ik wel schirk heb dat ze snel verouderen met die rode lijnen erin)

·
Registered
1,013 Posts
Cool nieuwtje, zeker omdat het in Hsslt is! Ik had er wel nog niets van gehoord... Wel vreemd dat Hsslt zo hoogbouwgezind geworden is? Vernieuwing TT, stationsbuurt, oude Philips site, Ekkelgarden en dan nog een klein woontorentje langsheen de ring! Voor Hsslt toch grote projecten... Alleen denk ik dat deze torens niet hetzelfde effect zullen hebben als deze van Madrid. 8 bouwlagen is nu niet meteen sensationele hoogbouw, MAAR 't is wel alweer een mooi project...

HOu ons Op de hOogte ! !
B!

·
Registered
1,013 Posts
Ja qua vormgeving moet ik toch ook nog even wachten met mijn 'kritiek', echt gek ben ik niet er niet van... Maar we hebben nog geen enkele rendering gezien dus kunnen we moeilijk oordelen...

Afwachten maar... Weet je waar ik ook zo graag eens wat nieuw van zou krijgen; die langverwachten doorbraak in het project: 'Blauwe Boulevard' Weet je daar ook niets van...

·
Registered
482 Posts
Discussion Starter · #5 ·
blauwe boulevard

--de tweeling-torens: gaan er waarschijnlijk in uitzicht NIET precies zo uitzien als die in madrid. die van madrid werden wel gebruikt in de renderings als referentiebeeld. meer te zien vandaag op tvlimburg in opninie.
zal overmorgen ook op de site van tvl te bekijken zijn
-- blauwe boulevard: er zijn een aantal projecten in voorbereiding: waaronder ook 'de kaai' van de gregorio (de architect van de philipssite te leuven). op woningverkoop-pagina's van de regionale kranten zie je dit project regelmatig opduiken. is een nogal massieve bouwblok, min of meer achter danstempel de versuz, in rode baksteen met een torenachtige uitstulping bij de 'ingang'. stijl: hedendaags, vrij bescheiden van opzet maar toch wel erg aanwezig, vooral vanwege z'n formaat (niet qua hoogte)

·
Registered
482 Posts
Discussion Starter · #6 ·
gisteren in het programma opinie op tv-limburg werd een en ander duidelijker

het gebouw wordt NIET zoals op de renderings.

er is nog GEEN architect aangeduid. De architect wordt aangesteld door de stad

het goede nieuws is : men gaat wel degelijk de hoogte in ! de lokatie leent zich daartoe. het zou gaan om 3 lagen bovengronds parkeergarage en 7 lagen kantoorruimte. minimum 10 lagen dus. het is wel degelijk de bedoeling om een opvallend landmark te creëeren op die plek.

de aanpalende ruimte (via media met kinepolis, tvl en radio 2) zelf zal in de volgende jaren verder verdicht worden, men heeft het over inplanting van megadiscotheek, fitness, en winkelruimte.

hoe het er allemaal precies gaat uitzien wordt duidelijk in de nabije toekomst, want men wil snel bouwen, vooral cegeka is daarvoor vragende partij. de provincie doet aan herlokalisatie en centralisatie van zn personeel. alles samen zouden plus minus 350 mensen daar een plaats vinden.

het programma opinie 22-01-2006 is online te bekijken op www.tvl.be

·
Registered
787 Posts
Heeft het kruispunt a/d Universiteitslaan wel een nieuwe baken nodig onder de vorm van scheve torens? Gaat het niet nog meer een soep worden op die plek?
De uitbreiding van de Grenslandhallen (Ethias Arena en Plopsaland) is in mijn ogen op stedenbouwkundig gebied een drama : zeer ongelukkige inplanting, een opgeblazen en gefragmenteerd dozencomplex dat men aan de voorzijde tot een eenheid heeft proberen te kneden door er een potsierlijke voorgevel tegen te plakken. Een verkeerd gebouw op de verkeerde plek. Het bizarre is dat het enige gebouw dat iets of wat architecturale 'kwaliteiten' heeft, het Provinciehuis (cf. FLWright), alsmaar meer naar de achtergrond wordt gedrukt.
Nu nog een koppel scheve torens optrekken en je hebt meteen Plopsaland 2 gekleefd tegen het Provinciehuis. Waar gaat dit eindigen? Flashy neonreklame op het dak van het Provinciehuis?

·
Registered
1,013 Posts
Mss moet je het niet zo zwart-wit bekijken! Ok PlopsaLand en EthiasArena konder HEEL veel beter! Nul, komma, nul esthetische waarde! Maarje, 't is functioneel en het rendeert, en dat was blijkbaar voldoende voor de stad (over dat laatste valt te discusieren)

Maar ik denk dat we met de Via Media, waar Kinepolis, Radio 2 en TVL liggen een andere mentaliteit zullen zien! Hier gaan ze toch wel duurzaam bouwen. En ik denk dat daarom een modern kantoorgebouw een boost kan geven aan dit gebied om zich in de toekomst nog meer uit te breiden!! Ik geloof dat dit een zeer interessant gebied kan worden voor Hasselt om uit te breiden in de toekomst! Hier liggen vele mogelijkheden! Nu hopen dat ze ons niet teleurstellen en dat die Landmarks idd een nieuw icoon mag zijn voor Hasselt!! En een eerste stap naar de uitbreiding van dit gebied!

Ik denk niet dat het Provinciehuis daar niet onder zal lijden! (en Euhl denk niet dat Wright het zo'n compliment zou vinden als je dat vergelijkt met zijn werk! ok die daken doen er mss een beetje op lijken...)

·
Registered
787 Posts
Ik denk niet dat die 'Via Media' nog uit te breiden valt want dat gebied ligt volledig ingesloten tussen Universiteitslaan/Grote Ring/Bosstraat (=achterkant Kinépolis én woonstraat)/Kiezelstraat(=weg naar Godsheide). Voorbij de Kiezelstraat begint het grondgebied van Diepenbeek.

Landmarken zijn er imo reeds genoeg aanwezig in Hasselt :
- TT-wijk (die de echte skyline van Hasselt -dwz met StQuintinus als centerpunt- voor eeuwig ontwricht heeft)
- StQuintinus
- event. oud hospitaal (Kanaalkom met Rossi torentje).

Orginele architectuur moet kunnen, maar plat formalisme zoals die scheve torens vind ik volkomen misplaatst, zeker op een plaats die reeds ontsierd wordt door de loodsen van de grenslandhallen.

·
Registered
1,013 Posts
ja daar zit nu net de kern van mijn pleidooi; wacht even met het project af te schieten totdat we de feitelijke renderings zien! Het zouden immers niet die twee scheven torens worden! En het feit dat ze een landmark willen ontwerpen impliceert toch dat ze rekening gaan houden met architecturale waarden, daarom lijkt me het een project, waardig om op te volgen - eens iets anders dan die banale architectuur die er recentelijk werd geplaats!

Zou dat gebouw nu echt zo'n weerslag gaan hebben op de skyline? Ik denk het niet... En volgens mij hebben de TT torens, ookal is de renovatie niet super knap, zijn een echte landmark! Die Hasselt zijn bekende gezicht geeft! Meer nog, zonder deze torens had Hasselt weinig herkenningspunten! En zou het niet anders zijn, qua skyline, dan de meeste Limburgse steden!

Uitbreiding is geloof ik toch gepland langsheen universiteitslaan als ik het niet mis heb, nu ben ik wel niet erg op de hoogte van de locatie en de enventuele verkavelingen... Maar het ziet er op 't eerste zicht een veelbelovende plek uit voor verdere ontwikkelingen...

Laat Hsslt maar verder ontwikkelen, ik zie ze daar nog goede zaken verrichten qua stedenbouw en architectuur!

·
Registered
482 Posts
Discussion Starter · #11 · (Edited)
Ruimte voor discotheek op terrein Kinepolis Hasselt

De stad Hasselt gaat een belangrijke BPA-wijziging doorvoeren op de site Via Media. Daar liggen onder meer Kinepolis, maar ook TV-Limburg, Radio 2 en een reeks bedrijven. Met de wijziging schept de stad ruimte voor de komst van een discotheek op het terrein. Tegelijk is er plaats voor het bedrijf CeGeKa, dat fors wil uitbreiden in Hasselt.
Het is een publiek geheim dat het stadsbestuur de discotheken Versuz en Atmoz graag weg wil aan de kanaalkom. Maar die danstempels hebben nog vergunningen tot na 2010. Toch wil het stadsbestuur graag de deur openzetten en creëert ze nu zelf legale ruimte om zo’n discotheek te vestigen.
“Het gebied aan Kinepolis is daar geschikt voor”, zegt burgemeester Herman Reynders. “Hier is parkeerruimte genoeg, zeker omdat de uitbatingsuren van een discotheek verschillende met die van de andere uitbatingen in de buurt. Daarnaast komen er zo al heel veel jongeren naar deze buurt, zodat we weinig extra verkeer na de filmavond krijgen. En tot slot is dit een locatie waar op termijn ook drastische wijzigingen uitgevoerd zullen worden aan de omliggende wegen, zodat alles vlot zal verlopen.”

Bij Kinepolis zien ze de komst van een discotheek wel zitten. Meer zelfs, links en rechts wordt geopperd dat Kinepolis zelf wel eens initiatiefnemer zou zijn. “Daar kan en wil ik vandaag niets over zeggen, gewoon omdat de plannen veel te embryonaal zijn”, antwoordt Myriam Dassomville, communicatieverantwoordelijke van de Kinepolis Group.
“Het project is ons uiteraard bekend en we staan er absoluut positief tegenover. Maar er is een projectontwikkelaar die het geheel aanpakt.” Uiteraard gaan de blikken dan naar de Hasseltse discotheken aan de Kanaalkom. Bij Atmoz vonden we geen gehoor, maar Barry Pavic van Versuz is wel bereid over het hem bekende initiatief te spreken.
“Al is het niet meteen mijn ding”, verontschuldigt hij zich. “Maar inderdaad, we hebben al verschillende keren rond de tafel gezeten met de stad om een mogelijke herlocatie van ons bedrijf te bespreken. Wij staan alleszins open voor elk zinvol voorstel, want onze uitbatingsvergunning aan de kanaalkom loopt af in 2011. En we hebben begrip voor de ideeën van de stad rond de Blauwe Boulevard.”
De projectontwikkelaar zou uiteindelijk het Hasseltse ontwerpersbureau Créneau zijn, zo is vernomen uit goede bron. Zij overwegen om in de bestaande vijver voor Kinepolis een discotheek op te trekken, al is ook dat veel gezegd. Het hoofdgedeelte van het gebouw zou immers ondergronds gesitueerd zijn om de hinder voor de omwonenden nog meer te beperken en vooral om het uitzicht op Kinepolis vanaf de Universiteitslaan niet te storen.

21 april 2005
Bron: Het belang van Limburg

Grootse plannen voor Kinepolissite
HASSELT - De site rond Kinepolis krijgt de komende jaren mogelijk een grondige facelift. Naast het cinemacomplex zou er plaats gemaakt worden voor een fitnessruimte, winkels, een discotheek en een ondergrondse parking.

De wijziging van de Via Media is tot nu toe nog maar erg vaag, al zou daar snel verandering in kunnen komen. De stad Hasselt zal een belangrijke bpa-wijziging doorvoeren, waardoor onder meer de deur op een kier wordt gezet voor de komst van een discotheek. Bij Kinepolis staan ze alleszins te popelen en hier en daar wordt zelfs gefluisterd dat de bioscoopgigant zelf de initiatiefnemer zou zijn.

Met de grootse plannen rond de Blauwe Boulevard ziet Hasselt haar twee danstempels, Atmos en Versuz, aan de Kanaalkom liever verdwijnen. De discotheken hebben nog een uitbatingsvergunning tot 2011, maar toch wil de stad nu al mogelijkheden creëren. Daarom zijn alle ogen momenteel gericht op de site rond Kinepolis. Met de grote aanwezigheid van jongeren en de drastische wijzigingen aan de omliggende wegen in het verschiet, wordt het gebied beschouwd als een ideale stek voor de uitbating van een discotheek.

Als projectontwikkelaar wordt het Hasseltse ontwerpbureau Créneau genoemd. Concrete plannen zijn er vandaag nog niet, al wordt er wel aan gedacht om in de bestaande vijver voor het bioscoopcomplex een dancing op te trekken. Om het uitzicht niet te belemmeren zou het gebouw eventueel voor een groot stuk ondergronds gesitueerd kunnen zijn. Naast de grootse discoplannen worden er ook andere denkoefeningen gemaakt. Zo komt er een leisure street, een fitnesscenter, winkels en een ondergrondse parking. (DHH)

·
Registered
240 Posts
Zeno2 said:
Heeft het kruispunt a/d Universiteitslaan wel een nieuwe baken nodig onder de vorm van scheve torens? Gaat het niet nog meer een soep worden op die plek?
De uitbreiding van de Grenslandhallen (Ethias Arena en Plopsaland) is in mijn ogen op stedenbouwkundig gebied een drama : zeer ongelukkige inplanting, een opgeblazen en gefragmenteerd dozencomplex dat men aan de voorzijde tot een eenheid heeft proberen te kneden door er een potsierlijke voorgevel tegen te plakken. Een verkeerd gebouw op de verkeerde plek. Het bizarre is dat het enige gebouw dat iets of wat architecturale 'kwaliteiten' heeft, het Provinciehuis (cf. FLWright), alsmaar meer naar de achtergrond wordt gedrukt.
Nu nog een koppel scheve torens optrekken en je hebt meteen Plopsaland 2 gekleefd tegen het Provinciehuis. Waar gaat dit eindigen? Flashy neonreklame op het dak van het Provinciehuis?

Je moet het wel wat genuanceerder bekijken. De Grenslandhallen in Hasselt zijn gebouwd eind jaren ’70 begin jaren ’80 en bestonden toen uit 2 hallen en een esplanade. In die tijd waren dat degelijke gebouwen.

De laatste jaren zijn de Grenslandhallen echter enorm uitgebreid. Eerst is er een toneeltoren gebouwd, later de Ethias Arena met bijbehorend artiestendorp, plaza en fuifbunker / opnamestudio. Onlangs nog heeft de vzw Grenslandhallen het gebouw voor Plopsa Indoor Hasselt neergezet. Alles tezamen investeringen van om en bij de 30 miljoen euro! Het lijkt mij logisch dat de Grenslandhallen in de eerste plaats voor degelijkheid gaan dan voor architectorale hoogstandjes. Het moet ook betaalbaar blijven he :) Het zijn trouwens vooral de oude hallen die afsteken. De Grenslandhallen / Ethias Arena draaien zeer goed, misschien dat later de site wat verfraaid wordt?

En dat de Grenslandhallen slecht ingepland zijn klopt helemaal niet. Ze zijn gelegen langs de Grote Ring en de Universiteitslaan wat betekent dat ze goed bereikbaar zijn. Bovendien zijn er ruime parkeermogelijkheden in de buurt: allereerste de parking van de Grenslandhallen zelf, verder die van de nabijgelegen Koning-Boudewijnlaan en van Kinepolis. Bovendien worden er bij echt grote evenementen (Tiësto, Destiny’s Child, …) pendelbussen ingelegd tussen de Grenslandhallen en de parking van de Universiteit Hasselt ongeveer een km verderop.

Het probleem is dat de wegen in de buurt slachtoffer zijn van het succes van de Grenslandhallen en Kinepolis. Regelmatig komt het er tot een verkeerschaos. Daarom start binnenkort (in de loop van 2006 normaal) de herinrichting van het kruispunt tussen de Grenslandhallen en Kinepolis (Cegeka, provinciehuis) ter hoogte van de Universiteitslaan. Er komt een tunnel voor het doorgaande verkeer en een rotonde voor het andere verkeer zodat ze gescheiden blijven. Bovendien worden zo de 2 site’s, de Grenslandhallen en het gebied rond Kinepolis, beter met elkaar verbonden. Er is in het ontwerp ook ruimte gelaten voor het tracé van de light-rail. (Spartacus-plan) Deze krijgt een halte aan de Grenslandhallen zodat ze ook met het openbaar vervoer goed te bereiken zijn / blijven. (zie link voor artikel: http://users.skynet.be/niels52/images/Hasselt - Rotonde Kinepolis.pdf)

Er zijn trouwens plannen om de hele Grote Ring, in navolging van de Groene Boulevard, onder handen te nemen met verschillende tunnels aan kruispunten. Spijtig genoeg zijn deze plannen nog maar weinig concreet…….

Terug naar Cegeka en de ontwikkelingen in de buurt. Herman Reynders, burgemeester van Hasselt en tevens de bouwheer, heeft inderdaad gezegd dat de torens er niet zouden uitzien gelijk de simulatie hierboven.

Bovendien wordt er nog meer gebouwd in de buurt daar. Tegenover de Grenslandhallen, naast de Japanse tuin, komt er een nieuwe campus van de Universiteit Hasselt. Tegen eind 2007 zou het klaar moeten zijn en binnenkort moeten ook de plannen af zijn. Ook hier zou men om geen hypotheek te leggen op latere uitbreidingen de hoogte willen ingaan. Het gebouw van de Universiteit Hasselt zou een prestigieus herkenningspunt worden langs de Grote Ring. Ik denk wel dat het lang niet zo hoog gaat worden als bijvoorbeeld het TT-Center? In welke handen het ontwerp is weet ik niet, iemand anders misschien?

·
Registered
787 Posts
niels52 said:
Het lijkt mij logisch dat de Grenslandhallen in de eerste plaats voor degelijkheid gaan dan voor architectorale hoogstandjes. Het moet ook betaalbaar blijven he :) Het zijn trouwens vooral de oude hallen die afsteken. De Grenslandhallen / Ethias Arena draaien zeer goed, misschien dat later de site wat verfraaid wordt?
In mijn ogen zijn het net de (lelijke) nieuwe hallen die beeldbepalend zijn en de site ontsieren. Ze hebben immers het grootste volume en zij grenzen aan resp. de Grote ring en de Univ.laan. Zij onttrekken de oude hallen aan het zicht.
Er is niets verkeerd met het oorspronkelijke concept van het centrale zeshoekige foyer met daaraan gekoppeld de hallen, maar nu al de 'armen' van de 'ster' gebouwd zijn, ligt het complex volgens mij te dicht bij het kruispunt. Op plan oogt 'het stervormige' complex mooi en geordend, maar ter plaatse en op ooghoogte ervaart men het zo niet.
Door de schuine inplanting van de hallen tov de aangrenzende wegen oogt het geheel ongeordend en vrij chaotisch, zeker Plopsaland. De inplanting van die laatste is m.i. het minst gelukkig. De ruimte errond is verloren restruimte.

En dat de Grenslandhallen slecht ingepland zijn klopt helemaal niet. Ze zijn gelegen langs de Grote Ring en de Universiteitslaan wat betekent dat ze goed bereikbaar zijn. Bovendien zijn er ruime parkeermogelijkheden in de buurt: allereerste de parking van de Grenslandhallen zelf, verder die van de nabijgelegen Koning-Boudewijnlaan en van Kinepolis. Bovendien worden er bij echt grote evenementen (Tiësto, Destiny’s Child, …) pendelbussen ingelegd tussen de Grenslandhallen en de parking van de Universiteit Hasselt ongeveer een km verderop.
Ik kan uw redenering volgen. Meer nog, ik kan op het eerste zicht niet dadelijk een mogelijk betere locatie aanduiden voor het complex indien het nu zou moeten gebouwd worden, maar ik sluit de mogelijkheid niet uit, verre van. Feit is dat de plek rond het kruispunt een enorme transformatie heeft ondergaan sinds de eerstesteenlegging begin jaren 80. Toen was er enkel weiland (en bomen) (zelfs de gehele Univ.laan).
De ruime parkeermogelijkheden wil ik relativeren : bij de buren gaan parkeren is een noodoplossing. De parking van Kinepolis is voor bioskoopbezoeker en de parking op de Koning Boudewijnlaan is geen parking, men heeft er een parking van gemaakt door 2 rijstroken af te sluiten voor het verkeer. Een oplossing op zijn Belgisch zeg maar. De meest logische (maar dure) oplossing voor het parkeerprobleem zou bvb een parkeertoren kunnen zijn om de omgeving te ontlasten.

Het probleem is dat de wegen in de buurt slachtoffer zijn van het succes van de Grenslandhallen en Kinepolis. Regelmatig komt het er tot een verkeerschaos. Daarom start binnenkort (in de loop van 2006 normaal) de herinrichting van het kruispunt tussen de Grenslandhallen en Kinepolis (Cegeka, provinciehuis) ter hoogte van de Universiteitslaan. Er komt een tunnel voor het doorgaande verkeer en een rotonde voor het andere verkeer zodat ze gescheiden blijven. Bovendien worden zo de 2 site’s, de Grenslandhallen en het gebied rond Kinepolis, beter met elkaar verbonden. Er is in het ontwerp ook ruimte gelaten voor het tracé van de light-rail. (Spartacus-plan) Deze krijgt een halte aan de Grenslandhallen zodat ze ook met het openbaar vervoer goed te bereiken zijn / blijven. (zie link voor artikel: http://users.skynet.be/fa319777)

Er zijn trouwens plannen om de hele Grote Ring, in navolging van de Groene Boulevard, onder handen te nemen met verschillende tunnels aan kruispunten. Spijtig genoeg zijn deze plannen nog maar weinig concreet…….
Ik zie liever geen tunnels, zeker niet in ons stadje. In stad is voor mensen en niet voor mollen. Tunnels zijn ruimteverslindende geisoleerde kokers met zeer lange op- en afritten tussen betonwanden, onherbergzaam en duur. Zoiets hoort niet in een provinciestadje.

·
Registered
807 Posts
^^
Dat tunnels van dergelijk formaat niet passen in een provinciestadje als Hasselt kan ik aannemen. Alhoewel ze zeer nuttig zijn.

Maar tunnels zijn toch allesbehalve ruimte verslindend?
Tunnels creëren net ruimte bovengronds en herbergen wegen en nutsvoorzieningen ondergronds.

En heeft Hasselt nu de vooruitzichten om uit te groeien tot een 80.000 à 100.000-stad ?
Er is niets mis met een beetje ambitie maar met al deze maatregelen!
Ik wil ik het toch nog eens waar zien worden.
Desalniettemin, als het zo gaat lopen zoals gepland: chapeau!

·
...
1,316 Posts
Die tunnels vormen toch geen probleem? Op de ring rond Brugge werden er ook kleine tunnels gebouwd en sindsdien loop het verkeer daar veel vlotter. En bij tunnels hoef je je helemaal geen lange, donkere, saaie kokers voor te stellen. De tunnels in Brugge zijn als het ware diepe putten van zo'n 40 meter lang maar met een gedeeltelijke overkapping. Zodanig dat het gewoon lijkt alsof je blijft op de gewone weg rijden. Niks duisternis. Ik weet welk kruispunt je bedoelt want ik passeer er nog twee wekelijks met de auto en ik heb er ook al over nagedacht hoe men er de verkeersdrukte zou kunnen ontlasten. Tunnels zoals die gebouwd zijn in Brugge bieden daar zeker een mogelijheid.

Nuja ieder zijn mening natuurlijk. Beetje last van tunnelvrees soms?;-)

·
City Geek
1,200 Posts
Op de ring in Leuven zijn er ook nog tunnels gepland op drukke kruispunten, ondermeer aan de Philipssite.

·
Registered
240 Posts
het is geen tunnel à la Mont-Blanc he :) Gewoon het kruispunt wordt ondertunneld. Een andere oplossing voor het doorgaande verkeer en het verblijvende verkeer te scheiden is er niet of daarheeft men allezins de plaats niet voor

Wanneer begint men eigenlijk echt aan het kruispunt? Streefdatum was 2006 maar het is er zo stil rond geworden....

·
Registered
482 Posts
vandaag in het belang van limburg, in het kader van de goedkeuring van de provincie-begroting, aankondiging van nieuwbouw voor provincie en cegeka

mét veelbelovende afbeeldingen. 10 verdiepingen , scheefstaande in v-vorm geplaatste glazen schijven, afgeschermd door lamelstructuren. architect is 50n5e, het vroegere groep delta (bekend van oa tt-center, aminolabs, ...)
heb hier geen scanner, wie plaatst de afbeeldingen eens?

inhoud artikel komt overeen met:

De provincie, stad Hasselt en ICT-bedrijf Cegeka plannen tegen september 2008 eenopvallende nieuwbouw aan de Universiteitslaan in Hasselt. Het gaat om twee schevetorens van tien verdiepingen, waarin in totaal 320 mensen kunnen werken, 170 van deprovincie en 150 van Cegeka. De kostprijs wordt op 11 miljoen euro geraamd.11 miljoen euro voor scheve torens in Hasselt

HASSELT"Wij hebben extra ruimte nodig voor onze diensten en Cegeka wil uitbreiden," motiveertgedeputeerde Jos Claessens de nieuwe samenwerking. "Na de verkoop van onze gebouwenaan het Virga Jesseziekenhuis, moeten we 70 tot 80 mensen herlocaliseren. Dat moet tenlaatste tegen 1 september 2008 gebeuren. We gaan tegen dan ook andere dienstencentraliseren. In totaal zoeken we ruimte voor 170 mensen. Tegelijk kregen we te horen dat deburen van Cegeka op hun terrein te klein zitten. Zij zochten een mogelijkheid om op hetterrein van de provincie uit te breiden, ofwel was het buiten Limburg. Daarom hebben webeslist samen iets te doen, want het gaat per slot van rekening om heel wat jobs voorhooggeschoolden."

Het Autonoom Gemeentebedrijf van Hasselt zal het gebouw met 10.000 m2 kantoorruimteneerzetten. De provincie koopt dan haar toren - er is vijf miljoen euro voor uitgetrokken - enCegeka zal haar toren leasen. Komende woensdag wordt het dossier aan de provincieraadvoorgelegd.

Bij Cegeka bevestigt algemeen directeur Hendrik Bergmans dat het bedrijf hoge ambitieskoestert. "We waren in 1992 met 42 man en zijn nu met 345. Op dit moment draaien we eenomzet van 30 miljoen euro en onze ambitie is om tegen 2010 de kaap van de 100 miljoen teronden. Dat zal uiteraard niet allemaal in Hasselt gebeuren, maar we voorzien hier per jaartoch een aangroei met 50 jobs. Daarom hebben we extra ruimte nodig voor 150 mensen.

"De twee torens zullen elk drie garageverdiepingen tellen met daarop nog eens zevenverdiepingen. Ze zijn gepland op het grasveld en de parking tussen Cegeka en hetProvinciehuis.

In de eerste schetsen van architectengroep Delta staan ze scheef en dat bevaltde opdrachtgevers wel.

en inderdaad 50n5e heeft stevig naast 51N4E gelegen, qua naam :lol:

·
Registered
787 Posts
In het laatste nummer van het reclametijdschrift 'Attitude' staat een reportage over Delta en tevens een artistimpression van het Cegeka project.
Het valt uiteindelijk mee. Kenmerkend zijn de schuine wanden met sterk verticaal karakter en een schuin oplopend maaiveld doorheen de torens.

(doet me vreemdgenoeg een beetje denken aan de schuine gevelwanden van het nieuwe Braga stadion)

Ik zal de tekening eerstdaags inscannen.

1 - 20 of 152 Posts