SkyscraperCity Forum banner

HASSELT | Metamorfose van de Grote Ring

59083 Views 151 Replies 27 Participants Last post by  Spookvlieger
HASSELT - Het Autonoom Gemeentebedrijf Hasselt gaat aan de Universiteitslaan een nieuw administratief centrum bouwen voor het provinciebestuur en voor ICT-bedrijf Cegeka. Het is de eerste keer dat in Vlaanderen een immobiliën-samenwerking tot stand komt tussen stad, provincie en privé. De bouwwerken moeten eind dit jaar starten, kosten om en bij de 10 miljoen euro en zouden in de zomer van 2007 afgerond moeten zijn.

Tussen het provinciehuis en de gebouwen van Cegeka - een hightech ICT-bedrijf - ligt een perceel grond dat eigendom is van de provincie. Nu wordt het gebruikt als bijkomende parking. Zowel de provincie als Cegeka wilden uitbreiden. Voor beide partijen stelden zich heel wat praktische problemen.

Bij een uitbreiding van het bestaande provinciehuis moest dezelfde bouwstijl worden gerespecteerd: laagbouw op een grote grondoppervlakte. Dat is weinig efficiënt.

Cegeka zou dan weer eerst de grond van de provincie hebben moeten kopen, wat een serieuze financiële aderlating zou zijn voor het bedrijf.

Tussen beide nieuwe gebouwen zou bovendien in een open strook groen worden voorzien, wat verlies van ruimte betekent. Daarom hebben beide partijen nu gekozen voor één hoogbouw waarin ze de beschikbare bureelruimten zullen delen.

Om deze publiek-private samenwerking te realiseren, deden de provincie en Cegeka een beroep op het Autonoom Gemeentebedrijf Stadsontwikkeling Hasselt , opgericht in 1999 en nu al aan zijn zesde project toe. Alle partijen halen daarbij hun voordeel.

Het project heeft nog geen naam maar zal 7.500 m² kantooroppervlakte omvatten en een ondergrondse parking voor 230 auto's. Op korte termijn komen bij Cegeka 50 extra personeelsleden in dienst
een 8 verdiepingen hoog gebouw, met twee indrukwekkende torens. Voor de realisatie tekenen het provinciebestuur, het ict-bedrijf Cegeka en het autonoom gemeentebedrijf van de stad Hasselt, een PPS-project. Het gebouw wordt ruim 10.000 vierkante meter groot en zal 11 miljoen euro kosten.

de torens zijn qua beeldindruk gebaseerd op die van madrid, schuin, overhellend maar wel het spiegelbeeld ervan, dus: dicht tegen elkaar aan, op een soort van basis maar wel van elkaar weghellend. in V-vorm dus.

een ontwikkeling die het volgen meer dan waard is, want anders dan bv in kortrijk, is dit project wel degelijk door de nodige officiële instanties bekrachtigd. ze participeren er zelfs in.
See less See more
101 - 120 of 152 Posts
^ziet er goed en de werkzaamheden gaan ook snel !
okee tinque :lol:
maar toch zal ik ze publiceren na het weekend
zoveel mogelijk foto's zou ik zo zeggen
dan zien we het vooruit gaan :)
Probeer even de andere kant te trekken. Daar zijn ze de gekleurde wanden aan het storten.
Dit is een beauty geworden !

Hasselt krijgt er holistisch gebouw bij (de standaard)

TVL:

http://www.tvl.be/nl/nieuws/2009-02-05/hatric-building/

Architect Thieu Cuypers voor de Hatric: 'De Hatric verbruikt vier keer minder energie dan de standaardkantoorgebouwen.'Yorick Jansens

© Yorick Jansens

HASSELT - Kantoorgebouw Hatric in Hasselt is een perfecte combinatie van economie, ecologie en emotie.

Met de Hatric heeft Hasselt er een opvallend gebouw bij. Het complex biedt kantoorruimte aan Arcadis en ING.

'Het gebouw is genoemd naar de hattrick in de sport waarbij een voetballer drie goals achter elkaar maakt', legt architect Juul Vanleysen uit. Op die manier is het gebouw gebaseerd op drie pijlers. De eerste daarvan is ecologie. 'We hebben een duurzaam gebouw neergezet met een zeer laag energiegebruik. De Hatric verbruikt vier keer minder energie dan de standaardkantoorgebouwen, zonder in te boeten op comfort', legt de architect uit.

Voorts werd ook rekening gehouden met de economie. 'We hebben volledig binnen het vooropgestelde budget gebouwd. Dat duurzaam bouwen duurder zou zijn, is een complete misvatting. Maar we hebben ook flexibel gebouwd, zodat het gebouw zeer lang mee kan gaan en kan worden aangepast aan de behoeften van de gebruikers doorheen de tijd.'

Derde en laatste pijler is de emotie. 'We hebben onder meer op zo'n manier gebouwd, dat men zich hier goed kan voelen, dat men zijn hart hier sneller voelt slaan. Volgens ons zal het ziekteverzuim bij de medewerkers hier minder zijn. Dat hebben we hier natuurlijk nog niet kunnen meten, maar we hebben daarnaar wel al onderzoek gevoerd in andere gebouwen.'

Vanleysen gelooft sterk in een holistische benadering van de werkelijkheid, met name dat de som der delen meer is dan het geheel. 'Dat heeft alles te maken met een paar persoonlijke ervaringen. Die hebben me er bewust van gemaakt dat wij, mensen, niet voort kunnen zoals we bezig zijn. Ik ben dan een spirituele weg ingeslagen en mediteer veel. Al snel besliste ik om mijn levensbeschouwing ook in mijn werk door te trekken. Ik heb het architectenbureau van mijn vader Groep Delta omgedoopt tot Holistic Architecture 50|5. Die 50|5 zijn de gps-coördinaten van ons kantoor, want elke plek op aarde is uniek.'

Vanleysen liet ook zijn medewerkers een Mission Statement ondertekenen waarbij ze zich engageren om de holistische visie te volgen. 'We werken nu al enkele jaren volgens deze visie. Andere van onze projecten zijn het Julianusproject in Tongeren, het Radisson-Sas Hotel in Hasselt, maar de Hatric is toch het eerste gebouw waar ik mijn visie compleet heb kunnen verwezenlijken. En dat kon natuurlijk alleen omdat ook de eigenaar, Thieu Cuypers en de bouwgroep volledig mee wilden.' (kvh)
See less See more
Prachtige foto's vanop architectenweb.nl

voorzijde gevel richting ring

'achterzijde'

binnen

de 'spits'
See less See more
5
allé de eerste foto die we er van te zien krijgen, en het is af :)

't ziet er wel een leuk gebouw uit!
Die fotos geven wel een enorm verkeerd beeld. Alles is zo uitgerokken!
Die eerste twee fotos moet je in de breedte eens tot de helft verschalen, dan zit je meer bij de realiteit.

Anders wel een prachtig gebouw hoor!
Heeft die structuur ook een functie of is ie 'alleen blits en trendy'?

(Ik ga bij het volgend fietsweer mijn camera es nemen en rondtoeren.)
Heeft die structuur ook een functie of is ie 'alleen blits en trendy'?

(Ik ga bij het volgend fietsweer mijn camera es nemen en rondtoeren.)
Aangezien dat dit de noordgevel is, vrees ik er een beetje voor....

Dit is wel weer functioneel om deel van de gevel te kuisen. Hier zitten namelijk wat loopbruggen achter, maar meer ook niet.
See less See more
Hey allemaal, ik heb een collega-student die deze werf opvolgt voor zijn eindwerk (Bachelor Bouwkunde aan KaHo St-lieven Aalst).

Hij komt bijna wekelijks op die werf en hij maakt regelmatige foto's van de werkzaamheden.

Ik kwam toevallig op dit topic en ik dacht dat er wel geïnteresseerden zouden zijn.

Dus http://picasaweb.google.com/Ronald.Houben/EindwerkStage#. Hier staan nu al bijna 400 foto's van de werf, enjoy! :)

mvg RonZ
See less See more
dankuwel!

Je mag alvast je vriend bedanken! en eveneens uitnodigen op dit forum, hij zal wellicht ook wel geinteresseerd zijn in wat wij hier posten!
Is al gebeurt ;)

Ik ben zelf ook getipt over dit forum door weer een andere collega-student (g-ron), volgend jaar zelf ook eindwerk in limburg dus da zal hier nog wel aan bod komen ook :)

mvg RonZ
Grote Ring wordt groene singel met feestwimpels

Hasselt - De Stad Hasselt gaat de Grote Ring opwaarderen tot een groene Singel doorheen het Hasseltse stedelijk weefsel.

In een eerste fase zullen alle dode, verdwenen en (te) kleine bomen vervangen worden door nieuwe, grote platanen. Maandag 23 februari start men met de aanplanting van 40 platanen. In het najaar van 2009 volgt een tweede fase en in het voorjaar van 2010 een derde en laatste fase. De eerste fase vindt plaats tussen de Kempische Steenweg en de St.- Truidersteenweg. De tweede fase zal vooral het vervangen en aanvullen van bomen (ongeveer 70 stuks) in de middenberm behelzen. Daarnaast geeft men de singel een feestelijk karakter door die in te kleden met feestelijke reuzewimpels. Bij wijze van proef worden in de loop van het werkjaar 2009 de eerste wimpels geplaatst (om de honderd meter) tussen de Kuringersteenweg en de Runkstersteenweg. In tegenstelling tot de wimpels van de Kleine Ring zullen deze (thema)wimpels minder vaak vervangen worden. In de loop van 2009 zal Infrax de grote stadsinfoborden langsheen de Singel extra verlichten. (Bron: Stad Hasselt)
See less See more
Hier ook even langs gefietst:

Vanaf de spoorlijn Hasselt-Luik (loopt over de grote ring):

Achterkant (getrokken vanuit Godsheide)

Iets dichterbij

See less See more
10
en bijna klaar (de ruwbouw toch), dat gaat hier snel aan de updates te zien ;)

En wat komt er tussen die 2 gebouwen? een atrium ofzo?
en bijna klaar (de ruwbouw toch), dat gaat hier snel aan de updates te zien ;)

En wat komt er tussen die 2 gebouwen? een atrium ofzo?
Dat blijft gewoon openlucht dacht ik. Doordat de gebouwen schuin oplopen (van elkaar weg) konden hun grondvlakken dichter bij elkaar geplaatst worden, hetgeen op het relatief kleine perceel wenselijk was.
See less See more
nog wat updates:

openwervendag:

men is bezig met het voorbereiden van de glaspartijen, let ook op de ruwe muurbekleding:

van opzij:

dichterbij:

zelfs de verlichtingspalen gaan er 'schuin' van staan:) :

'achterzijde' richting kinepolis:

See less See more
5
101 - 120 of 152 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.