Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 58 Posts

·
Registered
1,013 Posts
^

Uit artikel HLN: "De kazerne zelf krijgt een grondige renovatie", zegt burgemeester Hilde Claes (sp.a). "Op het gelijkvloers komen handelsruimtes, bovenin vergaderlokalen, en onder het dak een nieuwe raadszaal. Achter de kazerne verrijst een nieuwbouw met ondergrondse parkeergarage. Op de onderste verdiepingen komen de publieke diensten, bovenaan burelen. Hoe we alles gaan indelen, zal later moeten blijken. Met zo'n 3.000 vierkante meter aan reserveruimte zijn we voorbereid op de toekomst. Tot we al die extra plaats echt nodig hebben, verhuren we dat als kantoorruimte. Tussen beide gebouwen komt een nieuw plein, wat weerspiegeld zal worden in een opmerkelijke spiegelwand van de nieuwbouw."

Het gehele project, met een grootte van 17.000 vierkante meter, kost 53,7 miljoen euro. "Maar van dat bedrag wordt minstens 27 miljoen euro gerecupereerd door de verkoop van -behalve het 'oude stadhuis' op het Groenplein- onze bestaande administratieve centra en wegvallende huurkosten", zo klinkt het.

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-lanaken/winkels-en-kantoren-in-nieuw-stadhuis-a2007792/

·
Registered
1,222 Posts
@Stofke

In vorige post staat: quote: "Maar van dat bedrag wordt minstens 27 miljoen euro gerecupereerd door de verkoop van -behalve het 'oude stadhuis' op het Groenplein- onze bestaande administratieve centra en wegvallende huurkosten", zo klinkt het.

Dus, ik zou zeggen, dat het oude stadhuis verkocht wordt?

·
Registered
123 Posts
Verkocht en dan wellicht afgebroken door de nieuwe eigenaar en iets nieuws er zetten? Dan hoop ik dat de stad goede voorwaarden op vlak van architectuur heeft gesteld in de overeenkomst.

Ziet er spectaculair uit, maar ik ben sceptisch. Het is te hopen dat die schuine spiegel niet hetzelfde effect gaat creëren als de 'Walkie Talkie' in Londen.
http://www.bbc.com/news/uk-england-london-23930675
Ik denk dat het toch niet zooo erg zal zijn. Die toren in Londen is concaaf, daarom dat die zo slecht is. Al reflecteren de toren in de K. Albert II-laan in Brussel ook serieus wat zon al.

En dat binnenplein... Ik vrees dat het vooral een lege, winderige betonvlakte wordt.
Zou wel eens mogelijk zijn. Wordt er bij het ontwerp van publieke ruimtes omringd door gebouwen eigenlijk een "windstudie" gedaan, waar men nagaat of er tocht zal zijn? Bv. ook het Rogierplein in Brussel, gebeurt daar zoiets?

·
Registered
17 Posts
@Stofke

In vorige post staat: quote: "Maar van dat bedrag wordt minstens 27 miljoen euro gerecupereerd door de verkoop van -behalve het 'oude stadhuis' op het Groenplein- onze bestaande administratieve centra en wegvallende huurkosten", zo klinkt het.

Dus, ik zou zeggen, dat het oude stadhuis verkocht wordt?

Het oude stadhuis is van midden 17de eeuw .Is erfgoed zal nooit worden verkocht of afgebroken.

Het nieuwe stadhuis vervang eigenlijk het administratief stadhuis wat langs het oude stadhuis staat en dateert van eind jaren 60.
Ook komen veel diensten zoals OCMW , jeugdzorg in het nieuwe stadhuis. Die lagen nu verspreid door heel de stad.

·
Moderator
19,860 Posts
nav.be

Eerste steen nieuwe stadhuis Hasselt gelegd

In de zomer van 2018 opent het nieuwe Hasseltse stadhuis aan de Guffenslaan. De ondergrondse garage is intussen uitgegraven, vrijdag 13 november werd de officiële ‘eerste steen’ gelegd, meldt Het Belang van Limburg. In de vorm van een gedenkplaat die tijdens de bouw weer onder de grond verdwijnt.

Dit nieuwe gemeentehuis van Hasselt zal alle OCMW- en stadsdiensten centraliseren. Het ontwerp van Jasper-Eyers Architects en het UAU-collectief moet maar liefst 650 ambtenaren huizen, weet Architectura.

De grootste uitdaging van het project was de ruimtelijke uitdaging: het plaatsen van een groot, energiezuinig gebouw binnen de kleine ring van Hasselt. Het ontwerp slaagt echter met glans in zijn opzet: het nieuwe gebouw biedt 17000m2 aan werkplaats en heeft een isolatiewaarde van K19 en een energiewaarde van E29. Die lage isolatiewaarden zijn te danken aan zonnepanelen, een groendak en het gebruik van warmtepompen.​

·
Registered
645 Posts
Update 4 oktober 2016

Het betonnen skelet van het stadhuis is al een paar verdiepingen hoog.

Op de renders ziet het eindresultaat er spectaculair uit, maar ik betwijfel of het effect wel zo zichtbaar zal zijn als het gebouw eenmaal af is, zelfs met die schuine spiegelwand bover de oude rijkswachtkazerne. Het zit helemaal ingesloten, in een smalle straat.

(Moeilijk te fotograferen ook. :lol: )

1 - 20 of 58 Posts