SkyscraperCity banner
1 - 20 of 42 Posts

·
Registered
185 Posts
weet je misschien ook wat over de kanaalzone, dat zou Hasselt héél mooi kunnen uitbuiten, een kanaaldok tot in het centrum van de stad, vandaag vind ik het een nogal troosteloze aanblik hebben ...

·
Registered
1,013 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Ja hier een interview met
Hij spreekt hier over enkele toekomstige projecten in Hasselt, waaronder ook de Blauwe Boulevard!

Jullie hebben in Hasselt de Groene Boulevard aangelegd. Nu is er sprake van een Blauwe Boulevard. Hasselt heeft nog een mooie troef in huis, één die in het verleden niet genoeg gewaardeerd werd. Ik heb het dan over water in de stad, een troef die maar weinig steden hebben. We willen van de kanaalkom een omgeving maken waarhet voor de mensen aangenaam vertoeven is. Aan beide kanten van het watergaan we mooie wandelpromenades met veel groen aanleggen. Hierrond zal erplaats zijn voor winkels en horecazaken met terrasjes. Het zal ook een plaatsworden waar mensen graag zullen wonen. We voorzien er meer dan 1.200woongelegenheden en opteren voor een goede mix tussen duurdere en minderdure appartementen, maar ook voor sociale woningen en appartementen. Aanhet gebouw van de scheepvaart, de Slachthuiskaai en op de kop van dekanaalkom komen gezellige pleintjes. We willen in het gebied een zuidersesfeer creëren, een plaats waar alle Hasselaren van kunnen genieten. DeBlauwe Boulevard moet een bijkomende attractie in en van onze stad worden. Jullie hebben ook plannen met de stationsbuurt?Klopt, ook die buurt willen we verfraaien. Iedere Hasselaar zal me gelijk gevenals ik zeg dat dit dringend nodig is. Wij werken hier samen met de NMBS enDe Lijn om een aangename buurt te creëren met kantoren, woningen en appar-tementen. We hebben er vorig jaar al het Vlaamse huis geopend waar hon-derden Vlaamse ambtenaren tewerkgesteld worden. Binnenkort volgt de bouwvan een grote ondergrondse parking en we hopen dat de federale regering inde stationsbuurt ook het nieuwe Justitiegebouw vestigt.
--------------------------------------------------------------------------------
Page 22
22Enkele jaren geleden wilde het stadsbestuur de 2 TT-torens aftoppen. Jullie kozentoch voor een andere optie. Tevreden over die beslissing?Het resultaat mag er wezen. De Limburgse projectontwikkelaar heeft ons kun-nen overtuigen van zijn project. De TT-wijk is mooi gerenoveerd en verfraaid.Ik ben ook erg tevreden over de komst van enkele winkelketens die eerderbekend staan als baanwinkels. Het is goed dat die winkels onze stadskern ver-kiezen om zich te vestigen. Bovendien gaat het hier om publiekstrekkers dieextra volk naar het stadscentrum lokken wat dan weer goed nieuws is voor deandere handelaars.Het uitzicht van Hasselt blijft veranderen?We blijven inderdaad investeren of, beter gezegd, de eigenaars aanzetten om teinvesteren in verfraaiingen. Hasselt moet er altijd fris en mooi uitzien en altijdopnieuw de inwoners en bezoekers verrassen. Met nieuwe ontwikkelingen enmet nieuwe gezellige pleintjes en hoeken. De hele buurt rond de Zuivelmarktbijvoorbeeld. In de Meldertstraat staan nog een tiental nieuwe bouwprojectenop het programma. Daar staan nu oude pakhuizen. Die willen we inruilen voorwoningen en winkels. We gaan verder de oude steegjes in de stad herwaarde-ren, zoals in de Dokter Willemsstraat. Ook komt er een verbinding tussen hetKolonel Dusartplein en de Herkenrodekazerne. We willen de Herkenrode-kazerne ombouwen en integreren in de stad door er horeca en appartementente voorzien. We bekijken ook de mogelijkheid om hetzelfde te doen met hetBelgacomgebouw in de Paardsdemerstraat. Hasselt moet altijd verrassend zijn.
Ben je een goed zwemmer?Niet echt, enkel op vakantie duik ik al eens in een zwembad. Maar ik weetwaar je op aan stuurt. We gaan het huidige overdekte zwembad vanKapermolen afbreken en een volledig nieuw zwembad bouwen. Het huidigezwembad is na veertig jaar tot op de draad versleten en voldoet niet meer aande noden van de Hasselaren, het dateert dan ook van de jaren zestig. Volgendjaar starten de werken voor het nieuwe zwembad.

....

28En binnenkort ook een gratis tram in Hasselt?Dit is zo voorzien in het Vlaams regeerakkoord. Het zogenaamde Spartacus-plan voorziet dat de tram inderdaad terugkomt naar Hasselt. De trams zullenlangs de invalswegen naar het stadscentrum rijden. Het gaat om sneltrams,lightrails om het met een mooi Nederlands woord te zeggen. Een sneltram iseen kruising tussen een trein en een tram. Ze zijn niet zo groot en nemen nietzo veel ruimte in als een trein en ze zijn snel en stil. Ook zorgt hetSpartacusplan ervoor dat er meer en snellere busverbindingen komen tussende Limburgse steden. Tegen 2010 zal er een openbaar vervoersnetwerk ont-staan in Limburg en Hasselt zal het middelpunt van dit netwerk zijn. Die lij-nen moeten de rest van Limburg nog beter verbinden met Hasselt. Je zetelt nu een jaar als Vlaams parlementslid in Brussel. Als Limburger win je waar-schijnlijk de prijs van de verste verplaatsing.Toch in ieder geval de prijs van de langst durende verplaatsing, maar ook hieris er goed nieuws. Vanaf september 2006 raken mensen vanuit Hasselt in min-der dan een uur met de trein in Brussel. De investeringen hiervoor zijn recentdoor mijn basketbalvriend minister Johan Vande Lanotte goedgekeurd. Wehebben voor het station van Hasselt een bank geplaatst en ze genoemd naarhem. Zo wordt hij altijd herinnerd aan zijn belofte. Als het niet lukt, verwijde-ren we de bank onverbiddelijk. Alle gekheid op een stokje, dit is een ergbelangrijke vooruitgang. Als je dagelijks tot drie uur in de trein moet zitten, isdat gewoon niet goed voor je levenskwaliteit. Dus moeten Brussel enAntwerpen sneller bereikbaar worden.Je wil Hasselt via het openbaar vervoer ook beter verbinden met het buitenland.Ja, ik vind dat we ons ook moeten richten op steden in de Euregio. Ik denk danonder meer aan steden als Maastricht, Aken en natuurlijk ook Luik. Luik krijgteen nieuw station voor de hoge snelheidstrein en voor ons is het belangrijk omdaarmee een snelle verbinding te hebben. In Luik spelen ze trouwens met het ideeom hun nieuwe station Luik-Limburg te noemen of beter gezegd Liège-Limbourg.

Zo gaat het BLZ'des verder over de toekomst van Hasselt! Intresse; zie dan

http://www.hermanreynders.be/files/MadeInHasselt-HermanReynders.pdf
Page 55
© Herman Reynders, juni 2005Uitgegeven door Herman Reynders, Kruisherenlaan 9, 3500 Hasseltwww. hermanreynders.be
--------------------------------------------------------------------------------
Page 56

·
Registered
1,013 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Park Ekkelgarden is volop in ontwikkeling!! Daar zal ik mss eens foto's gaan maken!

Maar ik denk dat je het over de blauwe boulevard hebt hé, daar heb ik spijtig genoeg geen idee van!! Ik denk dat ze dat ook snel willen verwezelijken MAAR, is het allemaal al haalbaar? Je zal toch zoviezo gronden moeten onteigenen neem ik aan?! Bv de Versuz? Die zal geen plaats krijgen in het plan? Maar gaan die weg willen? I don't think so!
Het is dus met andere woorden koffiedik kijken wanneer ze er aan zullen beginnen! Ik kan je wel al dit meegeven...

http://www.degregorio.be/MiniSite/Pagina.aspx?MSID=158&UID=306

Maar dit is een Thread over het Park Ekkelgarden? Wat vinden jullie daarvan...
Ik hou jullie op de hoogte van deze projecten!

·
Registered
1,013 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Ik zie het nu net dat er op die site staat; Aanvang 2005? en einde 2010?
Ik hou het in 't oog!

·
Registered
240 Posts
Hasselt, Park Ekkelgarden

In het totaal zullen er de komende vijf jaar 450 appartementen en woningen worden gebouwd. Daarmee is het 18 hectaren grote Park Ekkelgarden, gelegen tussen Luikersteenweg, het gelijknamige bedrijventerrein, Hasseltse ringweg en E313, de grootste verkaveling in Vlaanderen de jongste jaren.

De werken zijn volop bezig ondertussen, het hoogste gebouw komt aan de zijde van de Luikersteenweg en zorgt voor een soort 'poort-functie' in het park.

het 'Poortgebouw':

Ik vind het knappe gebouwen, met karakter. Het is eens iets anders dan glas.

www.parkekkelgarden.be

·
...
1,316 Posts
Lijkt mij een heel geschikte plaats om dit project neer te poten. Ten zuiden van Hasselt is er nog heel wat ruimte om aan projectontwikkeling te doen.

·
Registered
482 Posts
heeft iemand al ns gezegd dat het toren entreegebouw van dit project, hierboven met tekeningen en één foto extra toegelicht ook al van A20 is.
A20 is ook al de architect van het grote inbreidingsproject patio de eenhoorn. en mede-architect van het twintoren gebouw in de stationsomgeving
verder is A20 ook aangetrokken om de publieke ruimte van het blauwe boulevardproject aan het water vorm te geven

sterk bezig dus

·
Registered
1,013 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Inderdaad A2O, daar zit toekomst in!

Verder even vermelden dat het Poortgebouw al zijn top bereikt heeft! Nu zijn ze volop bezig aan de afwerking van het prestige gebouw.

Foto's volgen nog.

·
Registered
482 Posts
buiten dat het modernistische ontwerpen zijn
(onderwijzers-modernisme zoals onze noordelijke buren het genoemd hebben
modernistische stijlkenmerken, maar dan met een vrolijker canoniek en kleurgebruik.)
hebben deze twee projecten weinig met elkaar te maken
als je wil zien op welke manier ekkelgaerden zal gaan afgewerkt gaan worden, moet je maar ns een kijkje gaan nemen bij residentie de eenhoorn, een groot inbreidingsproject in hasselt, ook een ontwerp van A2O
staat ook op dit forum trouwens
wie neemt sn wat foto's van eckkelgaerden en/of de eenhoorn?

·
D S - 15 05 2009
373 Posts
heeft iemand al ns gezegd dat het toren entreegebouw van dit project, hierboven met tekeningen en één foto extra toegelicht ook al van A20 is.
A20 is ook al de architect van het grote inbreidingsproject patio de eenhoorn. en mede-architect van het twintoren gebouw in de stationsomgeving
verder is A20 ook aangetrokken om de publieke ruimte van het blauwe boulevardproject aan het water vorm te geven

sterk bezig dus
Er wordt hier maar constant gestoefd met de ontwerpen van A2O, maar heeft iemand al eens ooit de lokatie van die projecten gezien?

De eenhoorn ligt dan wel in hier centrum van Hasselt maar dat is echt ne blok die ergens als inbreiding is ingepompt. Hij is veel te hoog in vergelijking met de omgeving, de binnenstraat is bijna zo donker als de tunnels onder de trienstations en de achterzijde (waar de meeste appartementen gelegen zijn) is ronduit lelijk.

Ekkelgarden is nog zo'n mooi voorbeeld. Het gebouw is in dit geval wel langs alle kanten even verzorgd uitgewerkt en de verhoudingen kloppen hier wel, maar als dit gebouw ergens gebouwd had moeten worden dan is dit wel in het stad en niet in Ekkelgarden. Op de bovenstaande foto zie je aan de woningen links op de foto dat Ekkelgarden niet 'het nieuwe stadsdeel van hasselt' is maar dat dit midden in een wei ligt met rondom alleen maar andere weien en een industriegebied (even rapertingencentrum niet meegerekend want dit is ook niet meer als een kerk met 10 huizen errond) waar de maximum bouwhoogte beperkt wordt tot max gelijkvloers+2verdiepingen.
Dus conclusie; mooi gebouw (zeker weten!) maar dit past absoluut niet in deze verkaveling.

Moest je er nog aan twijfelen; ga maar eens kijken naar de omgeving van het nieuw administratief centrum in Heusden Zolder.

Ik ben absoluut niet tegen moderne architectuur maar kijk alsjeblief toch naar je omgeving en pas daar je architectuur aan aan!! Het resultaat hoeft dan echt geen fermette te zijn want het kan ook anders. Ga maar eens kijken in Zichen Zussen Bolder waar Egide Meertens een traditionele fermetteverkaveling met bijhorende fermettevoorschriften prachtig invult met een knappe hedendaagse architectuur. (om nu maar een voorbeeld te noemen)

1 - 20 of 42 Posts