SkyscraperCity banner
1 - 20 of 55 Posts

·
Bas
14,400 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Ach, kijk nou eens, een fotoserie over Drachten. Zoiets hebben we hier nog niet gehad. Vanmorgen 31-05-08 toch maar eens de euvele moed verzameld de tweede plaats van Friesland met al haar hoogbouw op 58 foto`s te zetten. En het is aardig gelukt. De `Diamant van het Noorden` ligt er gezond en vredig bij. Er gebeurt namelijk nooit wat in Drachten en misschien ligt hierin juist haar kracht. Toch is Drachten een afwisselende plaats, waar men in tegenstelling tot andere voormalige veenkolonieën, nog aardig wat van heeft weten te maken. Zeer contrastrijk, dat wel, maar ook weer boeiend.

Kijk gerust mee met de rondgang door geheel Drachten. Ik heb gestreefd de plaats zo volledig mogelijk in beeld te brengen, met centrum, buitenwijken, industrie en direkte omgeving. Drachten is de hoofdplaats van de gemeente Smallingerland, heeft zelf 44.443 inwoners en 22.000 arbeidsplaatsen, het is een echte industrie`stad`. Maar ook een plek waar je goed kunt wonen in een schitterende omgeving met bossen en meren `om de hoek`.

Goed, we gaan los.

Foto 1: Drachten naderen we meestal over de A7. Eén van de eerste objecten, die we dan zien, is het 10 meter hoge bierblik van een drankengroothandel op bedrijventerrein Azeven, een echte blikvanger:

2. Of we zien het fietsviadukt over dezelfde A 7, genaamd `de Ring`:

3. Meestal zie je vanuit de richting Groningen de beruchte Tjaardaflats, ik heb ze even opgezocht:

4. Je ziet drie van zulke gedrochten ook niet over het hoofd, hier de andere twee:

5. De woonboulevard aan de Martin Luther Kingsingel, een kleine broer van Alexandrium 3, zie je ook niet snel over het hoofd:

6. En dan staat er opeens een gele koe! Gezien aan de Overstesingel, ook dit is in de kom van Drachten, bij het Andreascollege:

7. Hier in de buurt het Servotel, lijkt een beetje op de oude Maastoren te Rotterdam, uit dezelfde tijd overigens:

8. We zijn in het centrum aangekomen. Het Van Knobelsdorffplein is een rotonde zonder verkeersborden. Grappig om te zien hoe voorzichtig iedereen rijdt. Men noemt dit plein ook wel eens Blue Fountains Square:

9. Hier is dan tevens de hoogste flat van het centrum aan het Raadhuisplein, waar het gemeentehuis niet staat:

10. Theater `De Lawei` is hier ook gevestigd. Belangrijk cultuurpaleis met o.a. de bekende musicals, het heeft een bovenregionale betekenis:

11. Het Gemeentehuis van Smallingerland, naar ontwerp van Abe Bonnema, strak en vierkant, best wel mooi:

12. Al zo`n veertig jaar staat de Friesland Bank hier op dit hoekje aan de Berglaan. Ook zo`n functioneel en streng ontwerp:

13. Iets verderop is het Kyriat Onoplein. Met nieuwbouw op de voormalige drafbaan, zeer geslaagd. Op de achtergrond bad `De Welle`, met zelfs een 50 meter bassin erin!:

14. Daarnaast een nieuw appartementencomplex aan De Peppel:

15. Nog even een close-up van een onlangs opgeleverd complex aan het Kyriat Onoplein, hier is duurzaam gebouwd, zoals dat heet:

16. De meeste straatnaamborden zijn tweetalig. Over geldverspilling gesproken.... Trouwens, deze houten huisjes staan ook in het centrum:

17. We stappen terug naar het Museumplein. Nogal gewaagde naam voor zo`n ruime kruising. Eerst het ANWB-kantoor, lijkt wel nieuwbouw:

18. Daarnaast staat dan het Museum Smallingerland, een voormalig klooster met moderne kunst zoals dat bij Drachten past:

19. Kadowinkel Het Friese Schathuis, plintvulling zoals het hoort, met een soort wederopbouw-Lijnbaan-charme:

20. We wandelen verder de Zuiderbuurt in, één van de vier korte winkelpromenades van Drachten. Het centrum is erg klein, daarentegen zijn de buitenwijken erg uitgestrekt. Sfeerplaatje met een Jugendstil-geveltje in het midden:

21. Het klokkenspel met de spreuken eromheen is het middelpunt van Drachten. Hier voeren vroeger ook turfschepen langs door de Drachtster Vaart, welke op dit moment weer wordt open gegraven om bootjes in dit centrum te laten afmeren:

22. Er is een boekenmarkt gaande. Vandaar de extra drukte en we treffen het ook weer. En dat kookboek, laat dat maar liggen!:

23. Een modezaak noemt zich `Hofleverancier`. Een prima winkel dus. Alleen is Den Haag wèl erg ver weg hier, ook mentaal gezien, denk ik:

24. Aan de Noordkade is een Limburgse vlaaienwinkel naast een Fryske Jiskefet-modezaak gevestigd, zo zo, de wereld komt naar je toe in Drachten:

25. Het icoon van Drachten, harmonicaspeler Pije. En die man ervoor, zittend, kon het niet schelen dat `ie op het Wrâld Wide Wêb te zien zou zijn. Nou, dan bij deze, kerel:

26. We gaan de warenmarkt op. Hier kopen Drachtsters doorgaans hun schoeisel. Verkrijgbaar tot en met maat 56!:

27. In de normaalste plaats van de wereld vind je ook de normaalste zaak van de wereld:

28. We lopen de Noordkade af richting oosten. Hier is dan een prima voorziening, een moderne fietsenstalling met toilet:

29. Downtown Drachten. Grappige kroeg, Pietje Bell. Dat was toch een Rotterdammer?

30. Direkt naast de NH-Kerk dus, da`s logisch:

31. Daar tegenover, aan de Torenlaan een oude tabaksfabriek, nu heeft het een andere bestemming:

32. Via de Oude Weg, een soort steeg lopen we richting Markt. Een aardig bloemenwinkeltje. Let op de dakschuttingen:

33. We zijn op de Markt beland. Hier het bekende appartementencomplex waar begin dit jaar Joran van der Sloot zou hebben geschuild:

34. Daar vlakbij deze 80-er jaren crapzooi met trouwens wèl prima plintvulling, een supermarkt, een dierenspeciaalzaak en een fotozaak:

35. Het wordt spannender. Strak geveltje hè? Ik heb het over die sportzaak aan de Noorderbuurt:

36. We verlaten het centrum. Vlakbij aan de Houtlaan, hoek Torenstraat vind je de zogenaamde Papegaaienbuurt. In 1921 al geverfd naar ontwerp van ene heer Van Doesburg. Die had een vooruitziende blik, want de hele buurt staat nog steeds onder bescherming. Daar moet elke huurder zich aan houden. Ach, da`s met deze Poolse manschappen niet zo moeilijk:

37. Aan de Vogelzang staat het indrukwekkende gebouw van het Drachtster Lyceum, een college met een zeer goede naam. Kon het vanuit één hoek fotograferen:

38. Jammer, heb je een mooi statig pand, verberg je het achter bomen in je voortuin. Gezien op de Stationsweg, hoek De Lange West:

39. We lopen nog even over de Noordkade. Koffietijd. The place to be, het Smelnehuis. Hier hoor je gezien te worden:

40. Er is ook nog een Zuidkade. Mooi rijtje gevels, erg gezellig hier:

41. Op de warenmarkt gezien: Highrise for Rabbits. De meeste Drachtsters kunnen de konijnen wel kwijt op grasveldjes achter hun huizen:

42. De Noord-Zuidkade gaat over in het Moleneind en daar verderop zijn ze al aan het graven. Vooruitlopend op dit gebeuren in het centrum hebben ze jaren geleden een blauwe strook gemaakt van 10x1000 meter. Dit kunstproject kostte bijna 40.000 Eur. Maar het leverde veel publiciteit op:

43. Zo, nu op naar de andere highlights van Drachten. Rondje met de auto. We komen dan eerst op de rotonde Eikensingel-Overstesingel-Zuiderhogeweg fietsbrug `De Slinger` tegen, 240 meter lang, met een 30 meter hoge kegel in het midden:

44. Nog even dit lelijke bejaardenkot meepikken aan de Burg. Wuiteweg:

45. En het al jaren leegstaande expositiegebouw Adverium aan de A7:

46. Drachten heeft het grootste industrieterrein van Noord Nederland, `De Haven` genaamd. Hier het indrukwekkende complex van Agrifirm, zo`n 40 meter hoog:

47. Er is een behoorlijk grote haven te vinden. Blik op Kijlstra Beton, waar prefab-en mortel beton wordt geproduceerd:

48. In de Nieuwe Industriehaven het hoge complex van Roden Staal. Er ligt een witte luikenbrug voor een zeeschip naast:

49. Veel havenkranen hier. En weer een andere betoncentrale:

50. Vlakbij Philips, Drachten`s grootste werkgever, vinden we de watertoren, gebouwd in 1959 en 45 meter hoog:

51. We belanden in het noorden van Drachten. Noemen ze Frijstaat Folgeren a.d. 1963. Hier is een aardig winkelcentrum, onlangs opgeleverd met Jumbo voorom en Aldi achterom:

52. En ook hier weer een fraai ogend, recentelijk opgeleverd appartementencomplex:

53. In het zuidwesten van Drachten ligt een grote jachthaven, dit buurtschap heet Drachtster/Buitenst Vallaat. Scherp puntertje:

54. De boerderij bij de sluis. Het begin van de Drachtstervaart, daar waar het allemaal begon met de ontwikkeling van de Vlecke Drachten:

55. Raad de stad, he he :lol::

56. Op naar het zuiden van de Drachtster agglomeratie. Enkele grazende paarden nabij Olterterp:

57. Je kunt hier nog een aardige cottage neerzetten aan de bosrand, gezien in Olterterp:

58. Tot slot nog even een kiekje op landgoed Lauswolt. Met bloeiend Wollegras, een zeldzaamheid. Zo zie je maar weer, er valt wel wat op Drachten af te dwingen, maar je woont verder in een prachtige groene omgeving:

Zo, dat was Drachten in een notedop. Je krijgt er niet echt een `WOW`-gevoel bij, maar dat is ook niet de bedoeling. Bedenk wel even, dat je in 20 minuten tijd vanuit Drachten in Groningen én Leeuwarden zit. Een hele geruststelling. Bedankt voor het kijken en de comments zijn als vanouds weer van harte welkom.

·
I (L) The Hague
941 Posts
Hele mooi serie, maar wat een ontzéttend saaie plaats lijkt het me. De Friese meren liggen toch redelijk in de buurt? Dat lijkt me dan een stuk aangenamer daar!

·
Mapmaker
2,433 Posts
Leuk saai....

Het grootste industrieterrein van het Noorden ligt natuurlijk, en jij zou dat moeten weten, in Emmen...

·
AstroNout
5,096 Posts
Leuke serie van een voor mij tamelijk onbekende stad. Het ziet er niet spectaculair uit, maar ook niet bijzonder slecht. Heb wel eens horen zeggen dat deze plaats de grootste is zonder treinsstation, klopt dat?

·
D’r is mor ain Stad!
3,403 Posts
Leuke fotoserie! Ik ben al een aantal keer in Drachten geweest en ik moet ook zeggen dat ik het allesbehalve een mooie plaats vind. Doet me wel wat denken aan Meppel op één of andere manier.

Leuke serie van een voor mij tamelijk onbekende stad. Het ziet er niet spectaculair uit, maar ook niet bijzonder slecht. Heb wel eens horen zeggen dat deze plaats de grootste is zonder treinsstation, klopt dat?
Klopt! En wat ik dan ook zo opvallend vond aan de fotoserie is dat er in Drachten eenstraat is die Stationsstraat heet :lol:

·
Moderator
16,917 Posts
Had even gezegd dat je naar Drachten ging! Ik was er gister ook ;) Leuke foto's hoor :)

·
Bas
14,400 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Industrieterrein.

@ Kosimodo: Ik had mijn info van Wiki. Ik weet ook wel, dat er `aan` Emmen 3 km industrie vasthangt richting Zuidoost, maar dit beschouwt men als van elkaar losstaande bedrijventerreinen. Ik denk, dat de Drachtsters met `De Haven` het grootste industrieterrein `met één naam` bedoelen en dan is `De Haven` niet eens zoveel groter dan `De Hemrik` in Leeuwarden of `Bargermeer I` in Emmen. Ach, we nemen er nog eentje op, nietwaar? :cheers:

En Drachten is inderdaad saai en stil. Toch hebben ze er een rijk nachtleven met best wel goede kroegen, discotheken (Jennifeu), jongerencentra (Iduna) en erg veel festivals (Veenhoop). Ach, de plaats heeft ook niet alles meegekregen van moeder natuur, maar eens moest Drachten, gezien haar omvang, een keertje op Skyscrapercity verschijnen.

·
D’r is mor ain Stad!
3,403 Posts
@ Kosimodo: Ik had mijn info van Wiki. Ik weet ook wel, dat er `aan` Emmen 3 km industrie vasthangt richting Zuidoost, maar dit beschouwt men als van elkaar losstaande bedrijventerreinen. Ik denk, dat de Drachtsters met `De Haven` het grootste industrieterrein `met één naam` bedoelen en dan is `De Haven` niet eens zoveel groter dan `De Hemrik` in Leeuwarden of `Bargermeer I` in Emmen. Ach, we nemen er nog eentje op, nietwaar? :cheers:
Nog wel. Over een tijdje zal Westpoort in Groningen dat stokje (helaas :() overnemen.

·
Registered
1,246 Posts
Leuke foto's! Favo is toch echt nummer 1 :D
Het jammere aan drachten is dat het eigenlijk net te groot is om een gezellig dorpje te zijn, en te klein voor een stedelijke sfeer..
Het appartementencomplex op foto 52 vind ik goed gelukt :)

Offtopic: Dat uploaden van foto's op imageshack.us, hoe doe je meerdere foto's in een keer?

·
Bas
14,400 Posts
Discussion Starter · #12 ·
@ skybox: Dat uploaden kun je door op `my images` te klikken. bovenin zie je dan de tools om alles in één keer over te brengen. Dat duurt evenwel bijna net zo lang als dat je plaatje voor plaatje upload, zoals ik meestal doe tijdens het eten koken. Dan loop ik af en toe gewoon even naar de pc om te kijken of `ie al over is gebracht. Zo ja, de volgende. en dan de piepers afgieten. Enzovoorts.

Drachten heeft inderdaad een Stationsweg, richting Folgeren. Verwijst naar een oude tramhalte, welke later een busstation is geworden. Als Drachtsters naar het station gaan, bedoelen ze meestal het busstation of het NS station van Heerenveen.

·
Moderator
16,917 Posts
^^ NIet voorlang meer, Drachten krijgt een treinstation :)

·
Registered
1,491 Posts
Ik denk niet dat ik ooit zal overwegen Drachten met een bezoekje te 'vereren', maar goed: niet iedere plaats kan even mooi zijn. Veenkoloniën zijn duidelijk niet mijn ding... ongeloofelijk dat je uitgerekend Drachten gefotografeerd hebt, Railway: zoveel leuke oude stadjes in Friesland en jij gaat uitgerekend naar Drachten... maar bedankt voor de foto's anyway, ze hebben mijn gedachten over Drachten bevestigd: No go!

·
Zitterd veur ummer
2,094 Posts
Bedankt voor het posten, het is altijd leuk om eens een onbekende stad te zien ipv van alweer Rotterdam of bijvoorbeeld Amsterdam (waar trouwens niks mis mee is). Vind Drachten er wel vrij dorps uitzien, op de grote galerijflats na dan.

·
Registered
3,851 Posts
Zo saai vind ik Drachten op deze foto's nog niet. Ben er heel lang geleden geweest (denk 7 jaar geleden), maar vond het toen al niet een leuke plaats. Het centrum is een mengelmoes van fout-nieuw en mooi-oud. Het ziet er, op sommige plaatjes, toch nog wel redelijk stedelijk uit met veel grote gebouwen met veel verdiepingen.

Op zich zitten er wel schitterende nieuwbouwprojecten tussen, zoals foto 14. En die watertoren lijkt heel veel op de watertoren van Dokkum (behalve het bovenste gedeelte).

Leuk zo'n topic van Drachten! :)

·
Registered
21 Posts
Mooie foto's. Drachten ziet er interessant uit, een mengsel van dorp en stad. Ben er nooit geweest, maar vrienden van mij woonden jaren lang in Drachten en vonden het zeer gezellig. #55 vond ik natuurlijk het beste foto--maakt me denken aan m'n jeugd. De plein met het blauwe water vind ik ook raar, maar kan niet zeggen als ik dat leuk vind of niet.

·
Raised in Spijkenisse NL
113 Posts
Helaas, mijn hometown Spijkenisse heeft bijna 75.000 inwoners en geen treinstation. Amstelveen heeft bijna 80.000 inwoners en geen treinstation. Er bestaat hier geloof ik een wiki ver ergens

Aparte foto's overigens. Nooit gezocht achter Drachten. Dacht altijd dat het zo'n stadje wasmet grachten en herenhuizen e.d.

1 - 20 of 55 Posts