Skyscraper City Forum banner
1 - 17 of 17 Posts

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Het/De mooiste gebouw(en) van Eindhoven

Ik hoor alleen maar lelijke gebouwen maar om het Eindhovense imago maar een stuk op te krikken: wat vind je de mooiste gebouwen? Alleen gebouwen plaatsten die er al zijn, dus niet de Vestdijktoren ofzo, want die is nog niet af en kunnnen we dus niet beoordelen :)

Mijn top 3:

1 - Evoluon

2 - Philips Stadion

3 - Piazza Center

·
Your advertisement here?
6,864 Posts
Is dat Piazza centrum volgens jou één van de mooisten? Dan is het droevig gesteld met de architectuur in Eindhoven. Zo'n witte doos met zo'n rare glazen rand, ik vind het maar niks. De Regentes vind ik wel in het rijtje passen, en ook het oude Philips hoofdkantoor verdient hier een plekje. Die laatste heeft echt uitstraling, ik zou graag wat van deze architectuur zien doorschemeren in nieuwbouwprojecten

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Mja voor mij was t ook lastig hoor :( wist niet of ik nou die Lichttoren + Witte Dame enzo bij de top 3 moest zetten of niet. Maar idd hoort er misschien ook wel bij :)

·
Registered
143 Posts
@Winus:
Vind je de Demer mooi? Dat vind ik eigenlijk niks speciaals.

Mijn suggesties:
-Van Abbe
-Philips natlab
-Catharinakerk

·
heanig an
4,554 Posts
Ik wou deze straat gewoon even onder de aandacht brengen. De standaard mooie gebouwen kan namelijk iedereen wel uit zijn mouw schudden. Er staan dan wel wat lelijke gebouwen, maar ook aardig wat mooie wederopbouwpandjes. Het profiel van de straat is ook de besste van de centrumstraten. Goede breedte hoogte verhouding én alle panden zijn bijna even hoog, met de luifel van Piazza als mooie afsluiter. :)

·
Digue-le-Bois
1,133 Posts
Ok, de mooiste gebouwen in Eindhoven:

- Vestdijktoren
- Admirant
- Regent
- Porthos
- Vertigo (TU/e bouwkunde)
- Van Abbe Museum
- Rietveldgebouw
- Kennedytoren
- Philips Nederland
- Lichttoren
- Witte Dame
- Evoluon

En ik vergeet er vast nog wel wat.

·
Registered
372 Posts
Ik vind het pand van de NRE aan het havenhoofd ook best fraai, net als het nieuwe KvK gebouw op het TUE terrein.

En hebben we het nu puur over moderne architectuur?

Anders vind de Steentjeskerk, en dat kasteeltje op de hoek van de rondweg en Geldropseweg ook wel wat hebben.

·
heanig an
4,554 Posts
Achterop het TU/e terrein staat ook nog wel wat aardige nieuwbouw. Aan de Woenselse Markt hebben ze ook een leuk appartementencomplexje neergezet (die met de gevel van keramische elementen). En aan de Vlokhovenseweg staat nog een bijzondere kerk.

·
Registered
312 Posts
Winus said:
En aan de Vlokhovenseweg staat nog een bijzondere kerk.
Daar heb ik nog mijn communie gedaan..

Trouwens in die toren [links onder de klok] zie je nog de originele kogelgaten uit de tweede wereldoorlog, de Engelsen hebben die destijds beschoten omdat er een Duitse sluipschutter zat.

1 - 17 of 17 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.