Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 20 Posts

·
Registered
290 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Vandaag las ik in de Volkskrant een artikel over de onlangs gepubliceerde Atlas voor Gemeenten. De Volkskrant concentreerde zich op Emmen: het zou een stad zijn die jongeren massaal willen verlaten. Geen banen, geen cultureel aanbod, etc. Tot mijn teleurstelling werd Leeuwarden in een illustere lijst geplaatst met Emmen, Almelo en Heerlen. Het zou er zeer moeilijk zijn voor jongeren om aan de bak te komen.

Nu het kritiekpunt. Door werkgelegenheid en aantrekkelijkheid van een de stad zo gemakkelijk door elkaar te gebruiken, wekte de Volksrant bij mij de indruk dat jongeren Leeuwarden graag links zouden laten liggen. Zó las ik vanochtend het artikel. De uitkomsten van het onderzoek blijken echter haaks op die suggestie te staan! De Leeuwarder Courant schrijft:

Leeuwarden scoort goed bij jongeren

LEEUWARDEN - Ook al valt het vinden van werk er tegen, Leeuwarden is voor jongeren een aantrekkelijke stad om te wonen. Alleen Den Haag, Utrecht, Groningen en Amsterdam scoren beter. Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde Atlas voor gemeenten 2006, een rapport van de vijftig grootste gemeenten.

Op een schaal van nul tot tien krijgt Leeuwarden een zeven voor de aantrekkelijkheid bij jongeren tot dertig jaar. Er is onder meer gekeken naar het gevarieerde banenaanbod, de vele voorzieningen, betaalbare woningen en de criminaliteit. Den Haag behaalt een acht, Velsen sluit op de vijftigste plaats de rij met een 1,8.

Bron: Leeuwarder Courant, donderdag 27 april 2006.

·
-
3,632 Posts
Thuner said:
De Volkskrant concentreerde zich op Emmen: het zou een stad zijn die jongeren massaal willen verlaten. Geen banen, geen cultureel aanbod, etc. Tot mijn teleurstelling werd Leeuwarden in een illustere lijst geplaatst met Emmen, Almelo en Heerlen. Het zou er zeer moeilijk zijn voor jongeren om aan de bak te komen.
Wel, over de andere steden dan Emmen kan ik niet oordelen. Maar in Emmen is het echt zo dat 95% van mensen die buiten Emmen gaan studeren niet meer terugkomen. Bijna al mijn oude klasgenoten van de havo die nog studeren doen dat buiten Emmen. Een groot deel van mijn vrienden studeert buiten Emmen. De mogelijkheden zijn hier gewoon te beperkt.

Emmen zucht onder een braindrain, en dat is gewoon niet verbazingwekkend te noemen. Er is hier weinig te doen, al helemaal voor de hogeropgeleiden, de economie is zwaar afhankelijk van industrie e.d. (Emmen is de grootste industriekern van noord Nederland), er zijn maar een paar opleidingen op HBO niveau en we liggen toch in een uithoek.

Ook voor mezelf zie ik geen toekomst in Emmen, wat ik wil en wat me interessant lijkt vind ik ergens anders, niet hier. Ergens vind ik dat ook wel jammer, want verkeerd woon ik hier niet.

·
Registered
98 Posts
Onlangs nog met de Atlas gewerkt voor een onderzoek. Er staan zoveel gegevens per stad in, dat er altijd wel een paar positieve en een paar negatieve te vinden zijn voor een stad.

Dan is het een kwestie van wat je wilt zien in die gegevens.

Leukste lijstje is uiteraard de aanwezigheid van de creatieve klasse. :)

·
Registered
500 Posts
Haha, ik zou zeggen kijk eens naar deze lijst dan...

http://www.nos.nl/gfx/nosjournaal/documenten/Ranglijst_jongeren(1).pdf

Als je stelt dat plaatsen als Schiedam, Purmerent, Lelystad, Gouda, Heerlen, Zoetemeer en venlo aantrekkelijker zijn voor jongeren dan: Leiden, Amersfoort, Maastricht, Eindhoven, Tilburg, Den Bosch of Breda sla je plank volgens mij flink mis. Weet niet wat de criteria zijn maar een geloofwaardige lijst levert het in ieder geval niet op....

·
Registered
5,054 Posts
Dit onderzoek geeft weer wat jongeren blijkbaar vinden en wat hun mogelijkheden per stad zijn. Leiden is mooi maar niet aantrekkelijk want zo'n pand aan een gracht kost nogal wat.

·
Registered
290 Posts
Discussion Starter · #7 · (Edited)
Bikkel said:
Dit onderzoek geeft weer wat jongeren blijkbaar vinden en wat hun mogelijkheden per stad zijn. Leiden is mooi maar niet aantrekkelijk want zo'n pand aan een gracht kost nogal wat.
Enerzijds zit daar wat in: randgemeenten van de grote steden scoren hoog en daar zijn de woningen nu net wat goedkoper. Anderzijds snijdt het geen hout, want waarom staat Utrecht dan zo hoog... ook geen stad waar het goedkoop wonen is?

Wat de top voor de rest betreft: ik denk inderdaad dat de goedkope woningvoorraad in Groningen, Leeuwarden, Den Haag, en Utrecht redelijk groot is... mmm...

En Enschede? Ook veel goedkope woningen, goede voorzieningen, aardig wat cultureel vermaak, weinig criminaliteit, goede opleidingen, etc. en toch maar een middenmotor. Geen touw aan die lijst vast te knopen!

·
Registered
5,054 Posts
Leidse Rijn is toch niet duur? Kanalen zal ook niet prijzig zijn.

·
Bas
14,543 Posts
Is er eigenlijk in Nederland wel een stad die alles goed voor elkaar heeft? Het onderzoek in de Atlas der Nederlandse Gemeenten kan ik ook niet zo betrouwbaar noemen, als de ene krant het zus en de andere krant als zo interpreteert. Feit is wel, dat je het beste kunt uitgaan van de situatie om je heen. En dan scoort Leeuwarden in my opinion best wel hoog.

Als je werk hebt, is het hier wel goed wonen. Had ik dat niet, was ik ook allang de wijde wereld ingetrokken. Ik heb gekozen voor een goed woon- en een rustig leefklimaat met behoorlijk wat voorzieningen op fietsafstand. Ach, het leeft hier nog niet zo slecht.

·
Alias Thec
1,365 Posts
Thuner said:
Vandaag las ik in de Volkskrant een artikel over de onlangs gepubliceerde Atlas voor Gemeenten. De Volkskrant concentreerde zich op Emmen: het zou een stad zijn die jongeren massaal willen verlaten. Geen banen, geen cultureel aanbod, etc. Tot mijn teleurstelling werd Leeuwarden in een illustere lijst geplaatst met Emmen, Almelo en Heerlen. Het zou er zeer moeilijk zijn voor jongeren om aan de bak te komen.

Nu het kritiekpunt. Door werkgelegenheid en aantrekkelijkheid van een de stad zo gemakkelijk door elkaar te gebruiken, wekte de Volksrant bij mij de indruk dat jongeren Leeuwarden graag links zouden laten liggen. Zó las ik vanochtend het artikel. De uitkomsten van het onderzoek blijken echter haaks op die suggestie te staan! De Leeuwarder Courant schrijft:

LEEUWARDEN - Ook al valt het vinden van werk er tegen, Leeuwarden is voor jongeren een aantrekkelijke stad om te wonen. Alleen Den Haag, Utrecht, Groningen en Amsterdam scoren beter. Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde Atlas voor gemeenten 2006, een rapport van de vijftig grootste gemeenten.

Op een schaal van nul tot tien krijgt Leeuwarden een zeven voor de aantrekkelijkheid bij jongeren tot dertig jaar. Er is onder meer gekeken naar het gevarieerde banenaanbod, de vele voorzieningen, betaalbare woningen en de criminaliteit. Den Haag behaalt een acht, Velsen sluit op de vijftigste plaats de rij met een 1,8.

Bron: Leeuwarder Courant, donderdag 27 april 2006.
Ik denk vooral dat het gaat om friese jongeren die in een stad in friesland willen wonen gaat. Nou dan heb je heel weinig keus misschien. Leeuwarden ligt natuurlijk niet centraal dat is het manko.
Iets waar Heerlen op Europese totaal geen last van heeft maar dat boeit jongeren waarschijnlijk niet. Ik ben ook van de minst populaire naar de populairste vertrokken. :D

·
der Niederländer
5,190 Posts
Enschede staat onderaan op lijst sociaal-economie
donderdag 22 oktober 2009 | 03:08 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 22 oktober 2009 | 09:07

ENSCHEDE - Van de vijftig grootste gemeenten in ons land prijkt Enschede voor het eerst op de allerlaatste plaats als gekeken wordt naar de sociaal-economische positie. Hengelo en Almelo laten de grootste stad van Twente achter zich. Dat blijkt uit de Atlas voor Gemeenten, die sinds 1999 jaarlijks verschijnt.

Enschede heeft altijd een positie in de onderste regionen gehad. Vooral het aantal arbeidsplaatsen in Enschede is schrikbarend laag vergeleken bij andere steden. Voor elke bewoner van 15 tot 65 jaar is slechts 0,72 arbeidsplaats beschikbaar. Voor Almelo en Hengelo is dat cijfer met 0,85 fors hoger.
bron

·
Talking monkey
3,664 Posts
Wel, over de andere steden dan Emmen kan ik niet oordelen. Maar in Emmen is het echt zo dat 95% van mensen die buiten Emmen gaan studeren niet meer terugkomen. Bijna al mijn oude klasgenoten van de havo die nog studeren doen dat buiten Emmen. Een groot deel van mijn vrienden studeert buiten Emmen. De mogelijkheden zijn hier gewoon te beperkt.

Emmen zucht onder een braindrain, en dat is gewoon niet verbazingwekkend te noemen. Er is hier weinig te doen, al helemaal voor de hogeropgeleiden, de economie is zwaar afhankelijk van industrie e.d. (Emmen is de grootste industriekern van noord Nederland), er zijn maar een paar opleidingen op HBO niveau en we liggen toch in een uithoek.

Ook voor mezelf zie ik geen toekomst in Emmen, wat ik wil en wat me interessant lijkt vind ik ergens anders, niet hier. Ergens vind ik dat ook wel jammer, want verkeerd woon ik hier niet.
Het grootste probleem is toch het beperkte aanbod van onderwijs en werkgelegenheid voor hoger opgeleiden, want verder is Emmen mijns inziens gewoon een hele aantrekkelijke plaats om te wonen.
Ook ik studeer inmiddels elders, maar als ik werk kan krijgen in Emmen (of omstreken) ga ik zeker weer terug. En gelukkig staan er een tweetal projecten op stapel in Emmen die mij van een baan zouden kunnen voorzien.
Voor veel andere jongeren geld dit inderdaad niet, hoewel het bij mij in de vriendengroep nog aardig meevalt...er zijn nu vier al aan het werk, drie werken in Emmen en één in Zwolle.

Maar goed, conclusie: Emmen moet investeren in meer onderwijsmogelijkheden en werkgelegenheid voor hoger opgeleiden.

·
Registered
1,482 Posts
Haha, ik zou zeggen kijk eens naar deze lijst dan...

http://www.nos.nl/gfx/nosjournaal/documenten/Ranglijst_jongeren(1).pdf

Als je stelt dat plaatsen als Schiedam, Purmerent, Lelystad, Gouda, Heerlen, Zoetemeer en venlo aantrekkelijker zijn voor jongeren dan: Leiden, Amersfoort, Maastricht, Eindhoven, Tilburg, Den Bosch of Breda sla je plank volgens mij flink mis. Weet niet wat de criteria zijn maar een geloofwaardige lijst levert het in ieder geval niet op....
De woonaantrekkelijkheidsindex zegt alleen iets over hoe aantrekkelijk een stad is voor jongeren om er te wonen. Het zegt niets over het niveau van de voorzieningen in zo'n stad. Wel iets over bijvoorbeeld betaalbaarheid van de woningen, woonlasten etc.

Eindhoven heeft als stad veel meer te bieden als Zoetermeer. Toch wonen veel jongeren met heel veel plezier in Zoetermeer. Je bent ook binnen 10 minuten in hartje Den Haag met de RandstadRail of de auto. Rotterdam of Leiden in 20 minuten en Amsterdam en Utrecht binnen een half uurtje.

Als je een lijstje zou maken met voorzieningen binnen de gemeente grenzen zou Eindhoven veel hoger scoren. Zou je kijken naar voorzieningen die binnen een reistijd van 15 minuten te beiken zijn, dan scoort Zoetermeer weer veel hoger.

Het is dus maar net hoe je met de getalletjes en feitjes goochelt hoe een lijstje eruit komt te zien. Het is en blijft een interpretatie. Bovendien kun je je afvragen hoe dit soort onderzoeksbureau's aan hun gegevens komt. Mij is het in ieder geval nooit gevraagd hoe ik het vind om in Zoetermeer te wonen ;)

·
Registered
14,151 Posts

Hoe kunnen ze nou zeggen "Leeuwarden scoort goed bij jongeren" als je slechts een zeven krijgt? Sinds wanneer staat een zeven voor "goed"?

·
Gouda's Glorie
7,885 Posts
Ik vind de publicaties van de Atlas van Gemeenten (het onderzoeksbureau heet zo) altijd wel interessant. Ik ken vanwege mijn studie een aantal methoden die de onderzoekers gebruiken en ze gaan niet over één nacht ijs. Feit is wel dat ze nu wel gemakkelijk geld verdienen want ze hebben één keer die methode ontwikkeld en het is nu alleen een kwestie van variabelen invullen.

Voor Gouda kwamen er vrijwel alleen maar positieve punten uit: erg veel banen, veel hoogopgeleiden, grote 'creatieve klasse' (die zou zorgen voor economische groei), genoeg kansen om te slagen in de maatschappij, aantrekkelijke woonomgeving, goede voorzieningen, historische binnenstad, enz. enz. Enige minpuntjes waren de overlast door Marokkaanse jongeren, die groter was dan gemiddeld en de hoeveelheid files op de A12/A20. Maar goed, daar moet je maar doorheen kijken ;)

1 - 20 of 20 Posts