SkyscraperCity banner
1 - 20 of 29 Posts

·
MikeyMike
305 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Ik was er nog nooit geweest, tot gisteren toen ik er naar het ziekenhuis moest. Heb maar gelijk een stuk gelopen door het 'oude' en 'nieuwe' centrum in aanbouw. Het oude is ronduit niks, slecht onderhouden, sfeerloos en mede door het slechte weer maar een ziellige vertoning. Geen uitstraling voor een 200.000+ stad in wording. Het nieuwe gedeelte daarintegen straalt wat meer kwaliteit uit, minder recht toe recht aan, maar ben er ook niet laaiend over. Misschien dat ik van gedachten verander, als het helemaal af is met wat beter weer. Desalnietemin een paar kiekjes van aldaar...

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7. Side...

8. ...by Side

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

·
Registered
500 Posts
Dat eiland op foto 14 en 15 is wel cool! En tsja, het blijft allemaal te nieuw waardoor alles nog karakter moet krijgen.

·
-
3,630 Posts
Poeh, bijna net zo spannende sfeer als de grauwe industriesteden in het zuiden van Polen.

·
XXX
512 Posts
Leuk om die reacties zo te lezen
Als dit winkelcentrum in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht of Den Haag was gebouwd zat iedereen zich hier op te rukken en was het allemaal mooi en spannend en weet ik veel.
Maar omdat het in een nieuwe stad is gebouwd is het allemaal maar grauw en grijs en dood.

·
Wereldburger
869 Posts
Ik kijk naar de foto's op een raar manier, ik zie gewoon een paar gebouwen en wat mensen wandelen. Gewoon geen gezelligheid en/of sfeer.

·
Registered
4 Posts
Er zou best wel wat leuks van gemaakt kunnen worden. Op de derde foto is er een soort troosteloos pleintje. Stel dat er een paar mooie grote bomen neergezet zouden worden, een paar terrasjes/cafe'tjes en misschien in het midden een mooie fontein :)

·
-
3,630 Posts
Marco_ said:
Leuk om die reacties zo te lezen
Als dit winkelcentrum in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht of Den Haag was gebouwd zat iedereen zich hier op te rukken en was het allemaal mooi en spannend en weet ik veel.
Maar omdat het in een nieuwe stad is gebouwd is het allemaal maar grauw en grijs en dood.
Pfff, wat een ongelooflijke onzin... :sleepy:

·
Administrator
30,102 Posts
Foto's 8 en verder laten een beetje het probleem zien. Mooie gebouwen, prima inrichting, maar tegelijk veel ruimte dat een leegte is, waardoor je geen stedelijke dichtheid ervaart. Dat los je trouwens ook niet op met hoogbouw. In relatie tot z'n omvang is het centrum van Almere overigens miniscuul.

·
Your advertisement here?
6,816 Posts
Er staan best een aantal mooie gebouwen, maar dan wel voor een wijkcentrum of iets dergelijks, niet voor de 8e stad van Nederland. Almere mist nog teveel kleine winkels, en inderdaad, het echt lelijke gedeelte van het centrum staat hier inderdaad niet op de foto.

·
Registered
4,206 Posts
Ik vind het ook niet echt super. Het is super leeg en dood op straat.
En verder vind ik alles er zo gepland uit zien. Alles is zo recht. Niets is aan het toeval overgelaten. Geen verschillende gevels die aan elkaar zitten....
Het zou best wel mooi kunnen zijn. Maar dan niet op zo'n grote schaal. Kom op.Kortom, troosteloos inhoudloos.

·
Registered
228 Posts
ik het eigenlijk wel een mooi centrum, maar er staan helemaal geen bomen daar, ik vind wel dat ze een paar bomen moeten plaatsen.

·
Bas
14,409 Posts
Ach, Almere is best wel prima.

Qua wonen, werken en winkelen is Almere wèl toppie. Maar aan het stadscentrum kan nog best wel wat gesleuteld worden, en het is al knap dat ze nu na 25 jaar bouwen iets hebben, dat op een stadshart lijkt. Veel steden hebben er eeuwen over gedaan om volwassen en gezellig te worden. Een moderne stad kun je daar niet gelijk op afrekenen.

Wat men wel zou kunnen doen, is elders in het buitenland bekijken of een soortgelijk stadscentrum ook aangekleed en gezellig is. Jonge steden blijken dan vaker een probleem te hebben als het gaat om sfeer, gezelligheid of levendigheid. En eeuwenoude steden zijn ook niet te kopiëren, want hun problemen, zoals gebrek aan parkeerplaatsen en bereikbaarheid, wil je liever ook niet hebben. Ik weet eigenlijk ook niet hoe het beter zou moeten.

·
XXX
512 Posts
railway stick said:
Qua wonen, werken en winkelen is Almere wèl toppie. Maar aan het stadscentrum kan nog best wel wat gesleuteld worden, en het is al knap dat ze nu na 25 jaar bouwen iets hebben, dat op een stadshart lijkt. Veel steden hebben er eeuwen over gedaan om volwassen en gezellig te worden. Een moderne stad kun je daar niet gelijk op afrekenen.

Wat men wel zou kunnen doen, is elders in het buitenland bekijken of een soortgelijk stadscentrum ook aangekleed en gezellig is. Jonge steden blijken dan vaker een probleem te hebben als het gaat om sfeer, gezelligheid of levendigheid. En eeuwenoude steden zijn ook niet te kopiëren, want hun problemen, zoals gebrek aan parkeerplaatsen en bereikbaarheid, wil je liever ook niet hebben. Ik weet eigenlijk ook niet hoe het beter zou moeten.
Precies ja
Maar het blijft Nederland, waar het nooit goed is.

Ik denk eigenlijk dat Almere over zo'n 50 jaar niet eens meer bestaat. Dan zijn die stadsdelen (Buiten, Haven, Stad, Poort, Binnen, whatever) waarschijnlijk gewoon grote wijken van Amsterdam :cheers:

·
My train goes everywhere!
2,781 Posts
Het ziet er niet onaardig uit, maar moet nog echt gaan leven. Het ziet er allemaal nog "te gemaakt" uit... maar wat wil je, alles is ook nog pas net gemaakt...

Leuke serie...

·
efil4oremirp
1,568 Posts
Leuke serie, herinnert me weer aan het feit waarom ik nooit naar Almere ga.

Foto 12 is trouwens wel heel erg veel de Mezz in Breda:

Een fijne bruine organische vorm. Oftewel een drol, een vlaai een stuk stront.

1 - 20 of 29 Posts