SkyscraperCity Forum banner

Het middelpunt van Rotterdam?

3537 Views 24 Replies 14 Participants Last post by  Splinter
Ik vroeg mezelf af wat het middelpunt is van Rotterdam.
Wat is het hart in het centrum? Wat is het centrale punt?
Is dat het Schouwburgplein?
Of het plein voor het stadshuis? Of de Coolsingle zelf?
De koopgoot? of???

Een stad heeft meestal een plein/markt als middelpunt van de stad. Daar komen meestal de belangrijke wegen op uit, staan belangrijke gebouwen en is het een smeltkroes van allerlei mensen.
In loop van tijd hoeft het natuurlijk niet meer de belangrijkste plek van de stad te hebben maar de waarde behoud het meestal wel.
Ligt het aan mij of lijkt het alsof Rotterdam niet echt een middelpunt in de stad heeft die met kop en schouders boven andere plekken uitsteekt?

Bij tal van steden is het mij wel duidelijk:

Groningen - Grote Markt
Amsterdam - De Dam
Maastricht - Vrijthof
etc etc.
See less See more
1 - 20 of 25 Posts
voor mij metrostation beurs. daar kruisen beide metrolijnen elkaar in de binnenstad, is onder de coolsingel, koopgoot ligt er, wtc/beurs is er, stadhuis is er, grote banken hebben hun kantoren daar, enz enz.
Ik zou gaan voor de Erasmusbrug. Lekker Rotterdams ook, een middelpunt óp het water.
voor mij metrostation beurs. daar kruisen beide metrolijnen elkaar in de binnenstad, is onder de coolsingel, koopgoot ligt er, wtc/beurs is er, stadhuis is er, grote banken hebben hun kantoren daar, enz enz.
Voor mij ook.
ja maar dat is niet 1 centrale plek
dat zijn ene paar dingen bijmekaar
Toch lijkt me dat gebied daar wel het echte hart van Rotterdam. Daar kruist alles elkaar. Winkelstraten, OV-lijnen, belangrijke gebouwen. Ik zou daar ook voor gaan.
@ nathanell: dat is wel 1 centrale plek. ik noem alleen dingen op die daar samen komen dus samen op die ene plek en dat is bij beursplein. dus je zou kunnen zeggen dat het terras van cafe staal in het wtc toch wel het centrale terras is.
Denk ook bij de Beurs. Maar het hart ligt op Zuid! ;)
Jaren geleden werden wij het WTC ingelokt met die vraag. Had het VVV bedacht of zoiets, en uit die enquète is ook wel een antwoord gekomen. Ik stond toen bovenin de prachtige spiegelende TOWER naar beneden te kijken, terwijl ik maar op dat vragenlijstje iets invulde, wat ik daar ver beneden zag: De patatkraam van Bram Ladage op de Vlasmarkt. Vind ik wel een aardig middelpunt.

Wat weinig mensen beseffen, is dat Rotterdam ergens begonnen is nabij de Coopvaert. Het middelpunt van de stad is dus opgeschoven van de Waterstad-Leuvehaven driehoek naar de Coolsingel/Koopgoot area.:)
See less See more
We verschuiven het hart van de stad om de zoveel jaar, dat doen we om toeristen en provinciaaltjes te pesten .... ;)
@railway stick: dat is niet helemaal juist. de nederzetting aan de rotte was ongeveer waar de laurenskerk staat, bij de binnenrotte dus. en daar was dus ook het centrum enkele eeuwen geleden. en ik denk dat veel rotterdammers wel weten dat de stad vanuit die plek gegroeid is. vandaar dat het laurenskwartier ook zo'n belangrijk project is voor de stad.
See less See more
De kruising van de hoogstraat met de binnenrotte is eigenlijk de dam in de Rotte, dus eigenlijk het enige echte centrum van Rotterdam, 100% vergelijkbaar met de Dam in Amsterdam. Alleen heeft de geschiedenis anders besloten. ;)
Ben wel benieuwd hoe Rotterdam er uit had gezien als het niet plat was gegooid met bommen...denk dat we dan niet zo over hoogbouw aan het praten waren geweest.
^ Jawel, hoogbouw in Rotterdam was al van voor die tijd en het plan om het hele centrum om/plat te gooien lag er vanwege hygiëne en ruimtegebrek al voor de oorlog.

Het is eigenlijk triest dat het verloederde Laurenskwartier het hart van Rotterdam is, maar aan de andere kant voor ons mooi omdat wij in de toekomst kunnen kijken en die ziet er mooi uit voor dit gebied. Vernieuwde Hoogstraat, woontorens, markthal, park Jacobsplaats, nieuwe buitenruimte, stadspodium, opleving Meent, etc. etc.
See less See more
Ik zou gaan voor de Erasmusbrug. Lekker Rotterdams ook, een middelpunt óp het water.
Daar ben ik het wel mee eens, zeker over een paar jaar denk je 'wauw!' als je daar staat en om je heenkijkt.
wel grappig. mensen in rotterdam kiezen voornamelijk voor beurs en mensen van buiten rotterdam voor de erasmusbrug. de erasmusbrug is zeker herkenbaar maar heeft niet de centrale voorzieningen die je bij beurs wel vindt. erasmusbrug is zeker mooi maar geen centraal punt voor de stad.
Ik denk dat het middelpunt van Rotterdam inderdaad Beurs is. Hier komen winkelstraten bij elkaar (of in de directe nabijheid), de metrolijnen en veel kantoren rondom dit punt. Erasmusbrug is een verbinding tussen twee stadsdelen en is mijn inziens geen middelpunt.
Zuid heeft natuurlijk wel een echt middelpunt (Zuidplein), veel beter aanwijsbaar dan op de noordelijke Maasoever.
mist Rotterdam niet een echt centraal stadsplein? Een soort van Grote Markt?
1 - 20 of 25 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.