Skyscraper City Forum banner

HHF Award 2010

1 - 20 of 158 Posts

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
HHF Award 2010

De laatste weken van het jaar zijn weer aangebroken, en daarom traditiegetrouw tijd voor de HHF Award. Dit jaar alweer voor de zesde keer!

Eerdere winnaars:

2009:
128 stemmen
The Red Apple | Rotterdam - 61 - 47,66%
runner-up: Maastoren | Rotterdam - 30 - 23,44%

2008:
251 stemmen
Scheepmakerstoren | Rotterdam - 93 - 37,05%
runner-up: de Boulevard | Enschede - 81 - 32,27%

2007:
150 stemmen
Het Strijkijzer | Den Haag - 90 - 60,00%
runner-up: Vermeertoren | Delft en Ernst & Young | Amsterdam - 15 - 10,00%

2006:
122 stemmen
52 Degrees | Nijmegen - 52 - 42,62%
runner-up: Coopvaert | Rotterdam en IJsseltoren | Zwolle - 18 - 14,75%

2005:
92 stemmen
Vestedatoren | Eindhoven - 30 - 32,61%
runner-up: Montevideo | Rotterdam - 28 - 30,43%

Stemmen

Een aantal punten die van belang zijn bij je stem:

> De poll sluit op 31 december, omstreeks 16:30. Op oudejaarsavond weten we dus wie de prijs in de wacht sleept.
> Maak je keuze op de volgende aspecten van architectuur en stedenbouw: vorm, kwaliteit, orginaliteit, materiaalgebruik, stedelijkheid, hoogte en impact op de stad.
> Post en vermeld daarbij jouw keuze, je top 3 met motivatie.

Nominaties

01 New Orleans | Rotterdam
Architect: Alvaro Siza Arquitecto | Hoogte: 158 m

Foto: jb_nl

02 Carlton | Almere
Architect: Dam en Partners Architecten | Hoogte: 120 m

Foto: SkyBox036

03 Rokade | Spijkenisse
Architect: Rien de Ruiter (Klunder Architecten) | Hoogte: 113 m

Foto: Michiel

04 Rabobanktoren | Utrecht
Architect: Kraaijvanger Urbis (Rob Ligtvoet) | Hoogte: 105 m

Foto: domtoren

05 New Babylon 2 | Den Haag
Architect: Meyer en Van Schooten Architecten | Hoogte: 102 m

Foto: Jeromeo

06 Cité | Rotterdam
Architect: | Hoogte: 90 m

Foto: Topaas

07 Hoge Hout Toren | Haarlem
Architect: architectuurcentrale Thijs Asselbergs | Hoogte: 80 m

Foto: the runner

08 Electrabeltoren 1 | Zwolle
Architect: PPKS Architects LTD & Inbo Adviseurs Bouw | Hoogte: 78 m

Foto: JC_Zwolle

09 Brander | Groningen
Architect: Claus en Kaan | Hoogte: 80 m

Foto: Judazzz

10 Martinez | Almere
Architect: ZZDP Architecten | Hoogte: 77 m
Let op: gebouw op voorgrond!

Foto: durr-architect (Flickr) [All rights reserved]

11 Tasmantoren | Groningen
Architect: Scheffer & van der Wal | Hoogte: 75 m

Foto: Markie

12 Stadskantoor Leyweg | Den Haag
Architect: Rudy Uytenhaak Architectenbureau | Hoogte: 75 m

Foto: Jeromeo

13 Lloydtoren | Rotterdam
Architect: De Zwarte Hond | Hoogte: 74 m

Foto: sdamma

14 De Haagsche Zwaan | Den Haag
Architect: ZZDP Architecten | Hoogte: 74 m

Foto: Michel Kievits

15 De Conrad | Zaanstad
Architect: HMADP Architectuur | Hoogte: 70 m

Foto: El Constructador

·
Gay love is love too
14,291 Posts
Voor mij de New Orleans. Wel jammer van de winderige, lege, koude locatie. Ik vind die Kop van Zuid niet zo denderend en had 'm liever bij Centraal Station zien staan. Het blijft wel een hele, hele fraaie toren.

·
Moderator
3,309 Posts
Ik heb gekozen voor de Lloydtoren. Origineel gebruik gemaakt van baksteen in combinatie van glas, zo mogen er wel meer gebouwd gaan worden. En ook een beetje omdat ik niet zo'n fan ben van New Orleans haha :lol:

·
robkaper.nl
5,971 Posts
Ik denk dat de top drie wel zo'n beetje in de juiste volgorde staan al. Heb gestemd op Carlton omdat ik dat gebouw wel een tweede plek gun, verwacht niet dat New Orleans serieuze concurrentie zal ondervinden van de rest dit jaar.

·
visit the world
8,172 Posts
tja karig jaar wmb maar goed

mijn top 3:
1e New Orleans
2e Stadskantoor Leyweg
3e New Babylon 2

-New Orleans, eindelijk een hoge woontoren afgewerkt met topmateriaal, wel jammer dat de vensterbankhoogte binnen wat te hoog is en die aansluiting beneden van die ronde kolommen is natuurlijk FOEI!
-Carlton, een red apple wannabe met een wat minder speelse gevel, die mast is leuk maar beetje uit proporties tov van de rest cq men had dan wmb wat architectonischer mogen oplossen. Wel goed voor Almere dat men in dat gebied nou eens echt de hoogte is ingegaan!
- Rokade, ok hij is hoog, maar daar is dan zo ongeveer alles mee gezegd. Voor de rest, ondanks die poging met die kleurtjes maar een saai ding.
- Rabotoren, jammer dat men toch is afgeweken van het eerste ontwerpe waar het glas doorliep tot bovenaan en er 2 sprieten opstonden.
- New Babylon 2; ik ben persoonlijk helemaal weg van de gevelafwerking van deze toren (en dus ook rest van het complex)
- Cite; tja over de gevelkleur is al genoeg gezegd, aardige poging met de ingekleurde vakjes (Zeker nu ze ook verlicht worden) In algemeenheid wel goed dat er zo een complex voor studenten in de stad is neergezet.
- Hoge Hout Toren; beetje te ver af om echt goed te beoordelen, maar ziet er nog wel beetje speels uit zo, lijkt me niet verkeerd voor het haarlemse.
- Electrabeltoren; geen wonder dat ie om een kantorenpark staat, ubersaai, monotone verschijning wmb.
- Brander; obv de foto oogt het als een soort moderne slanke galerijflat...enig voordeel (Als je goed woont) kan zijn dat je de wedstrijden van FC Grun kan zien!
- Martinez, oogt modern en slank (transparant nog wel nu zonder huurders erin..) aardig dat men door het verspringen qua positie en hoogte van de bouwblokken er geen monotone doos van heeft gemaakt!
- Tasmantoren; leuk als gate gebouw, maar voor de rest toch wat aan de saaie kant.
- Stadskantoor; alleen al door de algehele vorm van het gebouw een aanwinst. jammer van die liftschacht.
- Lloydtoren, standaard baksteen woontoren, die plek had wmb echt een betere eyecatcher verdiend.
- Haagsche Zwaan, vooraf positief gestemd door de AI's e.d. in werkelijkheid qua aansluiting detaillering toch weer een typisch geval nederlandse zuinigheid. Past hierdoor wel goed in het grootste deel van dat beatrixkwartier qua stijl...oogt allemaal vaak beetje hetzelfde daar..
- Conrad, zou graag foto zien van de andere gevel (nu kijken we aan de noordkant?) de knik probeert er nog iets van te maken maar in alle waarschijnlijkheid een typische normale bakstenen NL woontoren

·
Gouda's Glorie
7,891 Posts
Ik heb gekozen voor New Orleans, mijn top-3 ziet er als volgt uit:

1) New Orleans: simpelweg alles aan dit gebouw is perfect (behalve de beruchte 'ronde kolom' op de begane grond, maar dat leed valt te overzien). De hoogte, het materiaalgebruik, de kwaliteit van de afwerking, enz. Daarnaast is de toevoeging van een grote hoeveelheid woningen en Lantaren/Venster erg goed voor de ontwikkeling van de Wilhelminapier
2) Lloydtoren: een eenvoudige, maar stijlvolle toren op een mooie locatie.
3) Carlton: het begin van een ontwikkeling van Almere van uit de kluiten gewassen buitenwijk tot volwaardige stad.

Daarnaast mijn flop 3:
1) Rabotoren, Utrecht. Lijkt niet op de renders (veel minder transparant), is te laag/log en de kleur vind ik niet mooi.
2) Stoker en Brander: ouderwetse betonplatenarchitectuur.
3) Electrabel: plompe, logge snelwegarchitectuur.

Cité valt daarbuiten. Hoewel ik het eerst een afschuwelijke toren vond, begint hij steeds meer te wennen en heeft het een hele goede massa.

·
Registered
3,867 Posts
Zo dat is een mooie lijst. Staan weinig niet mooie gebouwen in. New Orleans krijgt mijn stem, ondanks dat ik het nooit een erg mooie toren heb gevonden. De Haagsche Zwaan, New Babylon en Carlton zijn voor mij bijna even mooi.

·
Banned
3,985 Posts
#1. New Orleans. Er zijn weinig tot geen minpunten die ik kan bedenken voor dit gebouw. Ik ben alleen nieuwsgierig naar hoe het gebouw er met een spitse top en/of mast uit zou hebben gezien. Een slanke, sierlijke en waanzinnig mooi beklede skyscraper die de glorietijden van NY laat herleven. Terecht dat deze toren gaat winnen (daar gaat iedereen wel van uit denk ik :) )

#2. Nieuw Babylon. Wat een ongelooflijke verbetering ten opzichte van het oude babylon. Een prachtig patroon in de gevel, frisse kleuren en erg mooi over het oude gebouw heen gebouwd. Het past ook perfect bij Den Haag!

#3. Stadskantoor Leyweg. Na lang wikken en wegen toch maar voor Stadskantoor Leyweg gegaan. Totaal vernieuwend en uniek in Nederland. Een indrukwekkende verschijning ook tussen de gallerijflatjes, een mooie impuls voor het gebied. Je krijgt spontaan een smile op je gezicht bij het zien van deze toren. Jammer van het WC hokje bovenop.

Eervolle vermelding: Tasmantoren. Leuke vorm, prachtige ramenpartij, mooie locatie, maar helaas is de achterkant afgrijselijk. Dat weerhoud mij ervan de toren in de top 3 te plaatsen. Gemiste kans.

Oneervolle vermelding: Stoker en Brander. Oostblok architectuur, maar dan wat hoger en met wat meer glas. Totaal inspiratieloos. Daarom nog net iets gruwelijker dan Citè, die de stedelijke setting wel mee heeft.

Grootste teleurstelling: Rabobank Utrecht. Locatie, hoogte en impressies deden mij erg uitkijken naar de bouw. De glanzende, glazuurachtige laag over de viesgroene kleur, en de mislukte top, jammer, jammer, jammer....

·
Registered
3,513 Posts
New Babylon. Was wel een beetje een twijfel voor mij met de New Orleans omdat eigenlijk het complex niet af is van New Babylon. Met de tweede en hoogste toren erbij is het voor mij New Babylon. Anders de New Orleans. Prachtige toren.

·
Whirlwind
1,254 Posts
1. De Haagsche Zwaan - Den Haag, gewoon mooie, strakke en moderne toren met een beetje spannend element.
2. New Orleans - Rotterdam, voornamelijk vanwege de hoogte en locatie is deze toren zo hoog geëindigd, verder vind ik er weinig aan.
3. Martinez - Almere, erg mooie gevel.

Poedelprijs: Cité - Rotterdam, omdat deze toren, naar mijn idee onterecht, zoveel bekritiseerd is.
Eervolle vermeldingen: Rabotoren - Utrecht, vanwege de hoogte en de schitterende gevel en vanwege de pech die deze toren kende met die brand, Tasmantoren - Groningen, voor het spannende ontwerp, alleen de gevel is niet spannend genoeg en Stadskantoor Leyweg - Den Haag, niet omdat ik hem mooi vind, maar omdat het wel een gedurfd ontwerp is.
Faalprijs: Stoker&Brander - Groningen, omdat 'ie volledig inspiratieloos is en Electrabel - Zwolle, vanwege de niet zo mooie gevelkleur en ramen. Hier had veel meer in gezeten.

·
Bas
14,735 Posts
Ik stem alleen op torens, die ik in het echt heb gezien. De keuze was moeilijk, maar New Babylon blijft bij mij favoriet vanwege de ragfijne afwerking en onregelmatige detaillering van alle vier zijden. Hij mag gezien worden. De toren komt ook het meest overeen met het karakter van mij, volgens sterrenbeeld Maagd.

·
Registered
35,083 Posts
New Orleans is een inkoppertje dit jaar, en krijgt ook mijn stem. ;) Maar volgend jaar wordt het denk ik heel lastig met De Kroon, de JuBi-torens en het dan volledig gereed zijnde New Babylon. Ik denk dat de HHF-Award 2011 naar Den Haag gaat. :cheers:

·
Voorbijganger
2,079 Posts
3: New Orleans, Rotterdam
Deze toren staat hoog vooral vanwege de hoogte (en bijbehorende impact) en de vormgeving van de top. Op het oog is ook met de afwerking niet veel mis, een belangrijk criterium imho. Verder vind ik hem niet heel bijzonder qua vormgeving en de kleur vind ik niet mooi, al is dat uiteraard persoonlijk.

2: Carlton, Almere
Deze toren maakt nog meer impact dan mijn nummer drie en ondanks dat ik de overall vorm niet echt waardeer (had wat 3-dimensionaler gemogen) maken de details aan de gevel en het gebruik van glas veel goed.

1. New Babylon 2, Den Haag
Ik zal er eerlijk bij zeggen dat wanneer het hele project klaar is, deze niet mijn winnaar zal zijn. Ik ben namelijk niet echt te spreken over de enorme massa in dezelfde (drukke) kleurstelling en vormgeving. Maar als dit het enige was geweest (en dat is wat het tot nu toe is, met wat laagbouw er bij) was dit juist een sterk punt van het ontwerp. Daarnaast is de locatie fantastisch, zo aan de rand van de Koekamp. Soms lijkt het net of je in Central Park loopt, geweldig. Verder speelden mee de op het oog prima afwerking en het concept waarbij het oude Babylon ingepast is in het nieuwe Babylon.

Tenslotte: ik vind de oogst wat magertjes dit jaar. Gelukkig staat er, zeker in Den Haag, veel moois in aanbouw. Zoals het er nu naar uit ziet is mijn winnaar voor 2011 ook al bekend: De Kroon.

Edit: een eervolle vermelding voor Martinez, vanwege de transparantie. Klassiek concept mooi uitgevoerd.

1 - 20 of 158 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.