1. Belvedère (Hilversum) (2)
Ik wist niet eens van het bestaan af van deze toren; het was dus best wel een verrassing toen ik ontdekte dat deze toren in Hilversum stond.
Het materiaalgebruik, de bruine tinten, de detaillering in de facades en de vorm van het gebouw maken het voor mij het enige gebouw waar ik uren naar kan kijken.
Wat ik verder het meest interessant aan het gebouw vind is de breedte die toeneemt met de steeds verder uitstekende balkons naarmate de toren in hoogte toeneemt.
Vanuit verschillende hoeken gezien is het wel een bijzonder torentje.
2. Gasthuispoort (Breda) (4)
De grote hoeveelheid bakstenen in verhouding tot de kleine ramen in combinatie met de Franse balkonnetjes, grijze smalle balustrades en grote zwarte luifels geven het gebouw
een vrije chique uitstraling. Het terras ervoor zorgt voor de nodige levendigheid. Zeker in vergelijking met wat er
voorheen stond is dit een grote aanwinst voor Breda. Als je in Street View
terug gaat naar de beelden van 2009 zie je wat voor positieve invloed/uitstraling dit gebouw heeft voor de hele straat.
3. Poortgebouw (Utrecht) (10)
Uiteindelijk vind ik het Poortgebouw toch best leuk geworden, hoewel ik eerst nog wat skeptisch was. Het is een herkenbaar gebouw dat kleur geeft in de wat grijze omgeving.
De golvende vorm van het gebouw vormt een leuk contrast tegenover de rechthoekige blokken in de omgeving. Wat ik jammer vind is dat ze de stijl niet hebben doorgevoerd in het blok ernaast; nu staat het bakstenen gebouw een beetje vreemd naast het Poortgebouw. (De fotokwaliteit is wel wat minder waardoor het gebouw niet goed tot haar recht komt.)