SkyscraperCity banner
1 - 20 of 27 Posts

·
mentula agricolæ vulgaris
1,328 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Onderstaand een bloemlezing uit een dagje op pad met HHF'ers.

1. De Urbanuskerk bij Duivendrecht NS, waar de enerverende tocht zou beginnen.

2. Alargule's stamrestaurant, goed gecamoufleerd naar Duivendrechtse normen.

3. Het schitterende Duivendrecht om en nabij Waddenland.

4. Grindplaten. Een briljante vondst.

5. Café Brugzicht (waarmee de oude brug over de Weesper Trekvaart bedoeld wordt, niet het viaduct van de A10!) was helaas dicht. Om 12h30 dus nog geen pils.

6. Een voortuin in Betondorp, of eigenlijk Tuindorp Watergraafsmeer. Hoe komen ze toch bij Betondorp?

7. De minst lelijke kant.

8. Amsterdamse School tegenover het Brinkhuis (dat geen bibliotheek meer is en nog enkele maanden renovatie aan onder meer de gebrandschilderde ramen tegemoet kan zien vanwege een brand met de jaarwisseling) aan de Brink.

9. Een Amsterdams straattuintje.

10. Gezellige voortuin met Stella-parasol.

11. Mooi pand aan de Ploegstraat, schuin tegenover waar Gerard Reve ooit woonde.

12. Hier stond ooit een stadion. Niet op de foto: de middenstip.

13. Diemen uit richting IJburg.

14. De Nesciobrug op.

15. Nesciobrug dus. U weet wel, die man van: "Behalve den man, die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter."

16. Uitzicht over het dok en bijbehorende rotzooi.

17. IJburg, net na een teleurstellend drankje.

18. Eigenaardige custom-architectuur op IJburg.

19. Idem.

20. Mooi geel is niet lelijk.

21. Overheen-bouw.

22. Gewoon een leuke foto.

23. Pakhuizen.

24. Goed bier bij die molen!

25. Minder bier bij Café Kadijk...

26. Maar altijd nog beter dan dit bocht.

27. Geen wereldschokkend bordje Indonesisch eten, maar goed te doen. Toch kreeg men het slecht weg.

28. En we pilsen af bij de Beer Temple, met een Mooie Nel van Jopen, gevolgd door een Deense Mikkeller. Uitstekend bier!

Aavullingen zijn welkom.

·
kejje nagaan!
5,050 Posts
Leuke serie van Alargulië! Ik heb jullie niet voorbij zien komen bij de molen... al zat ik ook verstopt in het hoekje tussen molen en brouwerij, met een Vlo in de hand in de zon en uit de wind :cheers:

Overigens is de middenstip op Park de Meer een staaltje geschiedvervalsing. Deze symbolische middenstip van De Meer bevindt zich namelijk ongeveer in de zuidwesthoek van het voormalige strafschopgebied aan Stadszijde. Voor wie de samenvattingen van Ajax tot 1996 nog in gedachten heeft: het linkerdoel, oftewel het doel waar Van Basten in 1986 zijn legendarische omhaal tegen FC Den Bosch maakte. De echte middenstip ligt in een privétuin, als ik me niet vergis de achtertuin van Delle Alpihof nummer 24.

·
Registered
10,810 Posts
die hele wijk is geschiedvervalsing. de straten zouden vernoemd zijn naar stadions waar ajax legendarische wedstrijden heeft gepeeld en gewonnen. maar er is geen kuipstraat waar ze toch maar mooi internazionale in de finale van de EC I, in 72 hebben weggespeeld, maar wel een anfield road. een plek waar ajax nog nooit iets heeft gepresteerd.

·
kejje nagaan!
5,050 Posts
Klopt deels. De wel legendarische mistwedstrijd tegen Liverpool was 'thuis' in het Olympisch. Uit werd het slechts 2-2. Maar een wedstrijd hoeft niet altijd gewonnen te worden om legendarisch te zijn. De heenwedstrijd in de UEFA cupfinale in het alweer verdwenen Delle Alpi eindigde immers ook in 2-2. Op basis van die twee uitdoelpunten werd, na de bloedstollende 0-0 in het Olympisch, de beker gewonnen. Het voor Nederlanders lastig uit te spreken Stadion Crvena Zvezda (ECI, 1973) is ook niet in de wijk opgenomen. Evanals het Olympisch Stadion van Athene (ECII, 1987). Logisch, want Amsterdam heeft zelf ook een Olympisch Stadion (al scheelde dat niet veel) en dat zou alleen maar verwarrend zijn geworden. Dat Atheense stadion heet overigens officieel Olympiakó Stádio Spiros Louis. Of het in '87 ook al zo heette weet ik eigenlijk niet. Spyridon Louis kreeg enkele jaren later een straat in buurtje in Noord waar men de straten naar Olympische medaillewinnaars heeft vernoemd.

Dat een 'Kuipstraat' of 'Stadion Feijenoordstraat' ontbreekt is enerzijds jammer, want die finale was toch wel het hoogtepunt van het Grote Ajaxtijdperk (en wat had ik dát graag meegemaakt, de allerhoogste prijs binnenhalen in het huis van de rivaal), maar dat men het een brug te ver vond is wel verdedigbaar. Als je bedenkt hoe gevoelig de 'Ajaxstraat' in Rotterdam-Hillegersberg ligt (Eindhoven heeft er ook een geloof ik), terwijl de benaming feitelijk helemaal niets met de voetbalclub te maken heeft...

Er is nog een onjuistheid: het stadion waar in 1995 de CL gewonnen werd was al omgedoopt van Praterstadion in Ernst Happelstadion. Toch heet de vernoemde straat hier de 'Praterlaan'. Zal vast ook te maken hebben met diens verleden in Rotterdam. Daarnaast was het vreemd geweest een straat te vernoemen naar iemand die zelf geen verleden bij Ajax had. Behalve de (inmiddels alweer verdwenen) 'Anderiesenhof' in Geuzenveld en de 'Rinus Michelslaan' in Bos en Lommer is er verder nog geen enkele Amsterdamse straat naar een Ajacied genoemd. Al zal het aantal Ajacieden dat ooit in aanmerking komt voor vernoeming van een straat de komende decennia vanzelf toenemen.

·
Premium Member
12,961 Posts
Dus.

De voetbaldiscussie terzijde: mooie foto's, bjrndlw! Alleen jammer dat je de organisator weer een trap na moet geven vanwege zijn bierkeuze.

·
Registered
10,810 Posts
en wel het bernabeuhof terwijl dat toch vooral het stadion van de nederlaag tegen milan is, maar in amsterdam denken ze liever aan het balletje hoog van gerrie muhren.

er is overigen wel een bok de korverweg in amsterdam (waar dan weer gek genoeg vooral gerugbied wordt (plaas, spelling).

·
kejje nagaan!
5,050 Posts
^^ Dat is jouw perspectief als Feyenoorder. Bernabeu is voor de oudere Ajacieden inderdaad het balletje hoog van '73, maar voor 'mijn' generatie ook de staande ovatie na de 0-2 zege van 22 november 1995 (die eigenlijk in 0-4 had moeten eindigen, als scheidsrechter Krug en zijn assistenten beter hadden opgelet), die voetbaltechnisch het hoogtepunt van het tijdperk-Van Gaal was. Die legendarische wedstrijden tegen de bespeler van dat stadion zijn inderdaad betere herinneringen dan de verloren finale van '69. Al is de eerste EC finale voor een Nederlandse club ooit ook een mijlpaal.

·
1,328 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Dus.

De voetbaldiscussie terzijde: mooie foto's, bjrndlw! Alleen jammer dat je de organisator weer een trap na moet geven vanwege zijn bierkeuze.
De organisator? Wie drinkt er nu eigenlijk Wittekerke?

·
1,328 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Dat moet je dus niet zeggen!

·
Registered
34,644 Posts
Leuke reportage. :) En een leuke voetbaldiscussie over de locaties waar Ajax memorabele wedstrijden heeft gespeeld. ;)

·
Premium Member
12,961 Posts
Het valt me wel op - nu ik de foto's zo eens bekijk - hoe ontzettend triest bjrndlw Duivendrecht wel niet in beeld heeft weten te brengen...

·
1,328 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Het valt me wel op - nu ik de foto's zo eens bekijk - hoe ontzettend triest bjrndlw Duivendrecht wel niet in beeld heeft weten te brengen...
Niet projecteren he. Ik ben gewoon achter jou aan gelopen.

·
Premium Member
12,961 Posts
Hè? De 'oude A1' liep ooit als N1 door Diemen, langs de Weespertrekvaart...de Rijksstraatweg is naar mijn weten hooguit deel van de oude weg naar Utrecht geweest.

1 - 20 of 27 Posts