SkyscraperCity banner
1 - 19 of 19 Posts

·
Registered
633 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
In september heb ik twee dagen in de gemeente Westerveld rondgereden, een heel bijzonder gebied. Er heerst nog echte stilte, het gebied biedt eindeloze vergezichten en kent een lange historie. Hieronder een verslag van een van de mooiste gemeenten van Nederland. Geniet!:)

1) We beginnen op de Havelterberg. Op de grens van Darp en Havelterberg zijn overblijfselen te vinden van een Amerikaanse nucleaire basis. Deze wachttoren dient als herinneringsmonument.

2) We gaan verder richting Havelte, onderweg passeren we Landgoed Overcinge.

3) Aangekomen in Havelte, de kerk van het dorp.

4) Het nabij gelegen kerkhof van het dorp.

5) Landelijk wonen in Havelte.

6) Prikkeldraad

7) Dan gaan we verder naar de Hoitinger Heide met de hunebedden van Havelte.

8) Prachtige vergezichten.

9) Nog een hunebed.

10) De herfst kondigt zich aan.

11) We rijden verder richting Frederiksoord. Het ontstaan van Frederiksoord hangt samen met de geschiedenis van de Maatschappij van Weldadigheid, die in 1818 werd opgericht. Deze stichting ontgon de woeste gronden op drie kilometer afstand ten westen van Vledder en stichtte daar koloniën, waar de verpauperde bevolking uit de grote steden een bestaan kon vinden. Huis Westerbeek was ook in bezit van De Maatschappij.

12) Het kookhuis.

13) Uit later koloniën ontstond het dorp Wilhelminaoord. Een typerend Drents landweggetje in het dorp.

14) Het grafmonument in Wilhelminaoord voor Daniella Elisabeth van Oosterhoudt, douairière De Sturler, schoonmoeder van Johannes van den Bosch, stichter van de Maatschappij van Weldadigheid.

15) Een hekwerk.

16) We rijden verder richting Vledder en passeren de molen van het dorp.

17) Vervolgens rijden we richting het Nationale Park Drents Friese Wold.

18) Ook hier uitgestrekte heidevelden.

19) Deze Schotse hooglanders zijn erg fotogeniek en waren voor niemand bang.

20) We komen aan in Diever, de historische kerk van het dorp.

21) Idem.

22) Het Schultehuus. Op de voorgevel staat 1604, Maar volgens deskundigen stond het gebouw er al vanaf het begin van 1500. Het Schultehuis is een van de oudste huizen van Drenthe, hetgeen te danken is aan zijn solide uitvoering in steen.

23) Landelijk wonen in Diever.

24) Onderweg naar Dwingeloo passeren we de oude kalkovencomplex nabij Dieverbrug.

25) We komen aan in Dwingeloo, de kerk met zijn herkenbare spits.

26) De brink in Dwingeloo met de brandvijver.

27) Historische bebouwing aan de Brink in Dwingeloo.

28) Havezate Westrup in Dwingeloo. Westrup kreeg in 1740 de status van havezate. Een havezate is oorspronkelijk een benaming voor een grote boerderij met land.

29) Iets verderop vinden we havezate Oldengaerde, één van de vier havezaten, die in of nabij Dwingeloo hebben gestaan.

30) Bruggetje naar Oldengaerde.

31) Ten slotte rijden we richting het Nationaal Park Dwingelderveld. In het Dwingelderveld wordt stuifzand afgewisseld met bos, heide en jeneverbes. Het is het grootste natte heidegebied in West-europa.

32) Het moordenaarsveen, hier zou in de tachtigjarige oorlog een Spaanse soldaat zijn vermoord.

33) We komen in de buurt van de Radiotelescoop van Dwingeloo, dat betekent dat de telefoons uit moeten.

34) In de verte is de radiotelescoop zichtbaar. De telescoop werd gebouwd in 1954 en is niet meer in gebruik sinds de zomer van 1998. De telescoop was destijds de grootste ter wereld en ontdekte twee kleine sterrenstelsels in de buurt van de Melkweg.

35) Davidsplassen.

Dank voor het kijken!

Niels

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Gaaf! Ik moet blijkbaar toch een keer naar Drenthe toe als ik dit zo zie. Het flets houden van de foto's draagt hier ook bij aan de sfeer vind ik :)

·
Talking monkey
3,664 Posts
Leuke serie hoor, je hebt de omgeving naar mijn inzien op een goede manier op de gevoelige plaat vastgelegd. Ook grappig dat er, op de radiotelescoop na, vrijwel geen enkel element uit de 'moderne wereld' te zien is...:)
Een tweetal leuke weetjes nog misschien; het gebied van de Maatschappij van Weldadigheid (naast Wilhelminaoord en Frederiksoord ook het gebied rond Veenhuizen bij Assen) staat op de nominatie om Werelderfgoed te worden en het Holtingerveld staat of stond op de nominatie om nationaal park te worden. Als dat laatste doorgaat is Westerveld hoogstwaarschijnlijk de enige gemeente ter wereld met maar liefst drie nationale parken binnen haar grenzen. Maar met de aankomende bezuinigingen op natuur zal dat er voorlopig niet van komen.
Nogmaals, leuke serie!

·
Whirlwind
1,254 Posts
Bij sommige foto's past die fletsheid wel ja, maar op andere foto's vind ik het weer jammer.
Desalniettemin vind ik het een leuke serie van een erg mooi gebied. Favo foto is 15, for some reason. ;)

En grappig is dat huisje op foto 12. Dat is precies hoe ik me het huisje van de heks van Hans en Grietje altijd heb voorgesteld, alleen dan van snoep uiteraard. ;)

·
My train goes everywhere!
2,781 Posts
Mooie reeks van een erg mooie provincie.

·
-
3,628 Posts
Mooie sfeervolle serie!

·
L'Europe en marche
889 Posts
Mooie foto's. Net zoals ik denk dat Drente is. Buiten de autoweg ben ik er nog niet echt geweest. Tijd om eens te gaan kijken.

·
Gouda's Glorie
7,879 Posts
Mooie foto's, vooral ook door de bewerking! Ik ben als kind er een paar keer op vakantie geweest. Ik hield wel van de natuur dus heb er goede herinneringen aan.

·
a hacked brain
837 Posts
Heel erg leuk om te zien!
Ik ben niet geboren maar wel getogen in gemeente Havelte, inmiddels Westerveld en herken elk plekje, ook die in Frederiksoord en Dwingeloo... Hoewel ik dat prikkeldraad moeilijk kan plaatsen ;)
Ik gok dat het vlakbij dorpsstraat 32 in Havelte is.

·
Rotterdammer!
14,104 Posts
#4, #6 en #15 zijn absolute toppers! Bij sommige beelden vind ik de kleurcorrectie iets too much. Maar qua compositie en scherpte/diepte heb ik niets aan te merken, heel goed gedaan!

·
Bas
14,380 Posts
Mooie foto`s en dit is natuurlijk een bekend gebied voor mij. Drie weken geleden nog Dwingeloo en het Dwingelder Veld bezocht. Foto`s passen inderdaad bij het jaargetijde, typisch november dus somber. Ik kon er paar weken geleden ook nog amper kleur in krijgen.

Als je het terrein van de Radiotelescoop Dwingeloo betreedt, zie je daar enkele infopanelen staan. Hierop staat ergens dat de telescoop inderdaad nog gebruikt wordt. Een paar keer per week, kon ik mij herinneren. Tis wel leuk als je zo`n ding ziet, maar durf ook eens om de hoek te kijken of je het terrein op kunt. En dat was mogelijk.

Drenthe is prachtig! :)

·
der Niederländer
5,190 Posts
Prachtserie die ik in 1e instantie gemist had (dank voor de bump airbreaker). Alsof je zelf in het gebied rondloopt.

1 - 19 of 19 Posts