Skyscraper City Forum banner
1 - 11 of 11 Posts

·
Registered
68 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Amsterdam Arena 77 meter
Philips Stadion 46 meter
Grolsch Veste/arke stadion 43 meter
Gelredome 42 meter

Hoe hoog zijn de andere stadions in Nederland?.
En hoe hoog zijn de tribunes?

·
Urban Struggle
5,241 Posts
Bij oplevering in 1937 was De Kuip 23 meter hoog.
Weet niet precies hoe hoog de later aangebrachte overkapping is

·
pazfoto.nl
867 Posts
Okay net zo hoog als de Grolsch Veste dan...maar zijn jullie tribunes ook zo hoog als Grolsch Veste (32 meter hoog)
Kan me niet voorstellen, tribunes in het gelredome lopen trouwens ook niet zo heel stijl naar boven.
Als ik me niet vergis hang het dak 26 meter boven het veld, kan het helaas nergens terug vinden. Lijkt laag, maar het is nooit gebeurd dat er in een wedstrijd het dak geraakt is met de bal.

·
Registered
34,824 Posts
Bij oplevering in 1937 was De Kuip 23 meter hoog.
Weet niet precies hoe hoog de later aangebrachte overkapping is
De top van de tribunes in De Kuip is inderdaad 23 meter hoog. Aan de "Olympiazijde" van het stadion was de tweede ring overdekt door een kap. Die had omhoogstaande spanten, dus daarmee werd de hoogte nog een paar meter meer.

De huidige overkapping heeft vergelijkbare spanten als het oude dak op de Olympiazijde, alleen een stuk groter. Bovendien staat het dak op palen die boven het huidige stadion uitkomen.

De top van de vier lichtmasten van De Kuip is 52 meter hoog. Als je de verhoding tussen het dak en de lichtmasten ziet, schat ik dat de nieuwe overkapping ongeveer 35 meter hoog is. Er is met google heel weinig informatie te vinden over de afmetingen van de overkapping die in 1994 geplaatst is. Dus met deze schatting moeten we het doen.

Het vernieuwde stadion van FC Twente is dus beduidend hoger, (ik neem aan dat ook het Philips stadion van PSV hoger is dan De Kuip) wat ook logisch is omdat de tribunes veel steiler zijn dan in De Kuip. Persoonlijk vind ik dat het enige minpunt aan dat nieuwe stadion dat verder prachtig wordt. Maar de hoogte is een gevolg van de hellingshoek van de onderste tribunes van het originele stadion. Daar past nu eenmaal geen vlakkere tweede ring bovenop zonder dat er dan heel veel uitzicht op de voorste delen van het veld verloren gaat. Dat is uiteraard onacceptabel.

·
Registered
68 Posts
Discussion Starter · #10 ·
@Hersenschors, je vergeet toch de stadion van een belangrijke club uit Nederland Feyenoord (nee ben geen feyenoorder, maar het viel mij gewoon op)!
Kon alleen de hoogtes van deze stadions vinden, vroeg daarom ook om hier te posten wat de hoogtes van andere stadions zijn...
Ik had de kuip ook hoger verwacht dan 23 meter..
Maar :) Sparta is net zo goed belangrijk!

·
Registered
68 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Weet dan niemand iets over deze hoogtes?Alle gebouwen weet iedereen hier en daar bestaan zelfs ranglijsten van, maar stadions niet...toch net zo indrukwekkend en met nog veel meer emoties!

Stadion Galgewaard lijkt me trouwens ook vrij hoog.

1 - 11 of 11 Posts