SkyscraperCity banner

1 - 20 of 22 Posts

·
德明
5,413 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Het eerste semester van dit jaar liep ik stage in Shanghai. Daarvan verscheen eerder deze serie. Voor mijn stage moest ik ook een kleine week naar het zuiden van China om daar bedrijven te bezoeken en wel naar de steden Hong Kong en Shenzhen. Ik had 4 dagen Hong Kong en 2 dagen Shenzhen. Bij Hong Kong zat twee dagen weekend, dus dat was vrije tijd. In Shenzhen had ik niet veel tijd om foto’s te maken.

Ik was vorig jaar al eens vijf dagen in Hong Kong geweest, dat was toen het eindpunt van een 6-weekse rondreis door China. Ondanks dat Hong Kong een verademing was na al die tijd in China, was ik wat reismoe en dat had tot gevolg dat ik weinig puf had om door de stad te slenteren, wat ik normaalgesproken maar al te graag doe. Toen alleen de bekende plekken bezocht en vooral veel gechillt op een aantal spots met uitzicht. Dit keer had ik me dus voorgenomen maar eens uitgebreid te gaan slenteren door Hong Kong. Shenzhen was ik vorig jaar wel doorheen gekomen met de trein die ik nam vanaf Guangzhou, maar was er niet gestopt. Dus daar was ik wel benieuwd naar!

De eerste ochtend in Hong Kong werd ik jammergenoeg uiterst beroerd wakker, want de avond er voor blijkbaar bedorven voedsel gegeten. Ik ken het, heb het vaker gehad in China en dit keer in Hong Kong dus, de zaterdag was dus compleet verloren: een beetje zitten wachten tot het over ging. En het ging over, en toch wonderbaarlijk snel! Diezelfde avond had ik mezelf fit genoeg bevonden om me te vertonen in een of andere rooftop club. Ik had met vrienden afgesproken die puur toevallig ook in Hong Kong waren en dat wilde ik niet aan me voorbij laten gaan!

Dat resulteerde er wel in dat ik de zondag ook weer uiterst beroerd wakker werd, dit keer door eigen schuld. Maar het was wel een hele toffe avond! Halverwege de dag had ik de kracht gevonden om net als vorig jaar naar The Peak te gaan en heb daar van het uitzicht zitten genieten tot dat het donker was. De dagen erna moest ik werken, dus voor foto’s maken was geen tijd meer, behalve aan het einde van de dag, toen ben ik nog wat torentjes op gegaan.

De conclusie is dat ik weer te weinig van Hong Kong heb gezien. Wel heb ik weer wat nieuwe rooftopviews ontdekt en dat blijft toch schitterend. Doordat mijn slenterplan in het weekend in het water viel, bevat deze serie bijna alleen maar uitzichtfoto’s.

01. Schitterend uitzicht vanaf een restaurant op het dak van een toren bij Wan Chai

02. Zo dus, niks dat het uitzicht belemmerd en je kan staan tot aan het randje, beter vind je ze niet!

03.

04.

05.

06.

07.

08.

09.

10.

11.

12.

13. We zijn nu op een andere toren, ook niet ver van Wan Chai, een stukje heuvelop.

14.

15.

16. Dit is dus de achterkant van de gebouwen waar je doorgaans tegenaan kijkt vanaf Kowloon (zie bijvoorbeeld Philips in spiegelbeeld).

17. Vanaf The Peak

18.

19. De rooftop bar bij Central waar ik in de inleiding over sprak had een schitterend uitzicht. ’s Avonds had ik geen camera bij me, dus moest ik overdag maag eens terug om nog wat kiekjes te maken. Uitzicht vanuit de club, ik zeg niet verkeerd:

20.

Na een klein uurtje met de metro sta je dan ineens in Shenzhen. En wat is dat weer een andere wereld dan Hong Kong zeg. Een paar kilometer verderop en je bent weer “gewoon” in China. Een miljoenenstad, ingekneld tussen twee andere: Guangzhou en Hong Kong dus.

Zoals ik al zei had ik hier weinig tijd om foto’s te maken, toch dit als resultaat:

21.

22.

23. Het zwarte puntje wat je ziet is de KK100 (442 meter) en daarnaast was mijn hotel, dat deel uit maakte van het KK-complex (stel je het hotel niet al te luxe voor, daarvoor moet je in de toren zelf zijn).

24. Uitzicht vanuit het hotel

25.

26.

27.

28.

29. De binnentuin van het complex. De tuin ligt op het dak van een shopping mall waar ze veel te dure merken verkopen.

30. De dag erna had ik een afspraak bij een bedrijf in de KK100, camera in de tas dus! Je kan een van de bovenste verdiepingen bezoeken, maar dat kost knaken.Ik moest op de 42e zijn, daar nam ik genoegen mee. Vanaf een metertje of 200 hoog schat ik.

31. Megagrote stad is het.

32. Zicht over het centrum, links zie je hoe de rivier de grens met Hong Kong aangeeft. Het is overigens een streng bewaakte grens, je gaat er niet zomaar over.

33. Links Hong Kong, rechts Shenzhen. De flats in de verte is ook Hong Kong.

34. Waar de bebouwing van Shenzhen ophoudt daar begint de landbouw van Hong Kong

Dat was het, bedankt voor het kijken!

·
Registered
7,793 Posts
Gave serie! Dat terras in Wanchai is zeker van de de Woollomoloo.

Je had pech met de voedselvergifiting. Sommige mensen zijn er meer gevoelig voor. Hygiene staat zelfs in HK op een lager niveau. Ik merk dat ook nu ik er weg ben zonder dat ik nou echt ziek werd.

Blijf je voorlopig in China?

Volgens mij is die delta een natuurgebied tim1807. Wetlands met vogels etc.

·
Registered
33,281 Posts
Mooie foto's. Leuk om ook eens wat van Shenzen te zien. Dat sneeuwt vaak onder t.o.v. Hong Kong maar dat kan over 10-20 jaar misschien wel eens anders zijn. Daar wordt zo extreem veel gebouwd en de stad is nu al groter dan Hong Kong.

·
Registered
7,793 Posts
^^

Shenzen heeft niet de ligging (peak en haven) en is erg verspreid. Dit zijn de twee redenen waarom mensen naar HK komen. De meeste mensen uit HK kijken ook wel neer op Shenzen. Maar het is bizar hoe snel men daar gegroeid is. Het is overigens goed voor HK omdat de tycoons in HK grote spelers zijn in Shenzen.

·
德明
5,413 Posts
Discussion Starter #6
@Ribarca: dat is inderdaad vanaf Woolloomooloo, zal jou ook wel niet helemaal onbekend zijn? ;)

Ja met voedselvergiftiging is het volgens mij gewoon een kwestie van pech hebben. Ik heb in een half jaar Beijing in de schraalste tentjes gegeten en op straat eten gekocht, nooit problemen gehad. Vorig jaar op Hainan voor het eerst, in een hotel nota bene. Het was geen goedkoop restaurant waar ik at in HK (ook niet duur), maar er ging al vanalles fout, de doorloop was erg laag, bij zo'n tentjes moet je eigenlijk niet gaan eten. Waar weinig mensen zijn loop je gewoon een groter risico om bedorven voedsel te krijgen.

Ik ben nu in NL, maar mijn plan is om op korte termijn weer die kant heen te gaan. Eerst even een boel dingen op een rijtje zetten. ;)

@EPA001: Qua toerisme zal Shenzhen de komende decennia sowieso in de schaduw van Hong Kong blijven staan, HK is gewoon veel spectaculairder. Shenzhen is eigenlijk simpelweg "een van de zoveel" Chinese booming miljoenensteden. Daarnaast is Shenzhen bijzonder uitgestrekt, terwijl in HK juist iedere vierkante centimeter wordt bebouwd. Shenzhen is wel een van de snelst groeiende steden ter wereld: zo had het eind jaren '70 zo'n 300.000 inwoners, nu zijn dat er om en nabij de 14 miljoen! ;)

·
Registered
154 Posts
Gave foto's, ook leuk dat je nog iets laat zien van Shenzen. Zo groot maar lijkt verder niet echt spectaculair maar zelfs alsof er weinig te zien valt. Aangezien ik over een maand ook in Hong Kong zit. Wat zijn de namen van al die terrassen/rooftop bars? Voornamelijk die van je eerste foto's.

·
Moderator
16,711 Posts
Strakke serie met unieke uitzichten :eek:kay:

·
Registered
5,583 Posts
Dat uitzicht heeft een paar fantastische foto's opgeleverd.
Favo's: 1, 2 13 en 15

Het uitzicht laat echter ook zien hoe verschrikkelijk lelijk een groot deel van de High-Rises en Skyscrapers is. Benidorm is er niets bij.
Vanaf het water of vanaf Kowloon zie je dat niet.

Heel gaaf om HK vanaf Shenzen te zien op foto 33 en 34.

·
Registered
7,793 Posts
^^
Helemaal mee eens. Zelfs de meer welvarende buurten zoals Mid-levels zijn gewoon lelijk.

Er vindt overigens ontzettend veel stadsvernieuwing plaats. Ik ben bang dat er over een paar decennia weinig van de oude meuk meer overeind staat. Jammer want dat geeft de stad karakter. Hong Kong is ook het bewijs dat een stad niet per se mooi hoeft te zijn. De ligging compenseert gigantisch natuurlijk.

·
Registered
5,583 Posts
^^
In mijn Reply wilde ik eerst ook vermelden dat de ligging van HK de Skyline maakt tot één der fotogeniekste. (Jouw foto's zijn het bewijs :)) Heb dat gedeelte van mijn tekst net voordat ik op 'Submit Reply' klikte verwijderd.

·
德明
5,413 Posts
Discussion Starter #16
Dank voor de reacties!

@hemarookworst & Terpentin07:
*1-12 zijn vanuit Woolloomooloo
*13-16 vanaf R66, een revolving restaurant, een gebouw met een lift aan de buitenkant, een attractie op zich. Ik werd geweigerd in het restaurant, de foto's zijn vanuit de gang gemaakt.
*19&20 zijn vanuit Azure, een restaurant en in de late uurtjes een hippe club.
*Sevva is ook leuk, maar het uitzicht is minder spectaculair en de mensen zijn er glad. (geen foto's van)
*Daarnaast heb je voor uitzichten natuurlijk The Peak en het ICC (beide betaald, maar wel schitterende uitzichten)
*Verder heb je o.a. het IFC en de Bank of China, daar kun je gratis naar boven (niet naar de top, maar wel een flink eind in de richting)
Foto's van laatste twee puntjes vanaf foto #74 in deze thread.

Maar ik ben geen Hong Kong-kenner ofzo, heb alles gevonden door te googelen, er zullen vast meer rooftop restaurants zijn. Ribarca zal hier misschien ook wel een en ander vanaf weten. ;)

@Sash & Ribarca: precies, dat rauwe is juist geweldig! :cool: Volgens mij gaat dat niet zo snel verdwijnen? In China staan ook duizenden afzichtelijke flats uit de jaren '80, je zou zeggen als je de buitenkant ziet: "PLAT!", maar als je daar binnen komt blijken de appartementen vaak erg leefbaar, weinig mis mee.

·
Registered
7,313 Posts
^Waarom werd je geweigerd werd bij R66?

Die van Woolloomooloo zijn wel het meest spectaculair, maar dat blijkt ook wel uit het aantal foto's :). Een adres om te onthouden voor als ik nog eens in HK kom.

Bij een aantal torens kun je eenvoudig bij in skylobby komen, in 2008 lukte me dat bij Bank of China, IFC (officieel een museum), Central Plaza, Nina Tower en One Island East.

·
德明
5,413 Posts
Discussion Starter #19
@Michiel: ik bezoek regelmatig restaurants en bars op hoogte, meestal puur om foto's te maken. Ik probeer dan wel te zorgen dat ik 's middags kom en niet tijdens etenstijden, meestal is het dan geen probleem, slechts in enkele gevallen stellen ze het niet op prijs. In dit geval was ik vrij laat, ik geloof tegen vijven en er scheen al een besloten feest aan de gang te zijn of bijna te beginnen. Ik vraag ook altijd als ik iemand tegen kom of ik eventjes een paar minuten foto's mag maken en meestal is dat helemaal geen probleem, maar in dit geval dus helaas wel. Ik verheugde me op een 360 graden uitzicht, maar dat werd dus jammer genoeg een uitzicht door één ruit. ;)

·
Registered
7,793 Posts
Als je maar geen statief meeneemt volgens mij.

Je hebt de meeste mooie plekken wel bezocht volgens mij. Aan de Kowloon zijde heb je ook nog een bar met een dodgy naam (cocky bar) maar het is een normale bar met een super uitzicht vanaf het terras.

http://3.bp.blogspot.com/-FbtmNfQtIuA/UPjreD6WpqI/AAAAAAAAEkM/9B-pe3huANQ/s640/Cockybar2.jpg

Het excelsior hotel in CWB heeft ook een mooi terras.

http://photos.mandarinoriental.com/is/image/MandarinOriental/excelsior-restaurant-totts-roof-%20terrace-1?$DetailBannerHeight$

1 - 20 of 22 Posts