Skyscraper City Forum banner
1 - 19 of 19 Posts

·
Registered
311 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Hoofddorp heeft een dilemma. Niet zo'n klein beetje ook, het groeit als Kool en in vrijwel alle ruimtelijke ordening Nota's (4,5) staat dat er meer huizen moeten komen, en veel ook. Op het moment dat alle vinex-woningen zijn afgerond moeten er nog 19.000 woningen worden gebouwd. Daarnaast bestaat er ook nog ergerns een plan van de PvdA om dit aantal te verhogen tot 40.000 nieuwe woningen voor 2030.

Plek zat zou je zeggen, ware het niet dat Hoofddorp en Nieuw Vennep onder de rook van Schiphol liggen en als gevolg van strenge Ke-normen, waardoor het plan van Hoofddorp-West (richting Haarlem) al voorlopig niet door kan gaan. De 19.000 nieuwe woningen moeten volgens het Haarlems Dagblad vooral worden gebouwd binnen de huidige grenzen.

waarbij de gemeente vooral denkt aan hoogbouw.
Het grote probleem met hoogbouw is wederom de aanwezigheid van Schiphol, hierdoor kan de ZuidAs niet hoger dan een metertje of 100 worden en is ook de maximale hoogte in Hoofddorp en omgeving beperkt. De bouw van een hoteltoren zorgde voor veel problemen toen het Ministerie van Vrom de bouw liet stoppen omdat de toren te hoog was.

Hoe zouden de plannen (indien ze doorgaan) het beste vormgegeven kunnen worden, en valt er daadwerkelijk hoogbouw te verwachten?

Link naar HD:
http://www.haarlemsdagblad.nl/Pagina/0,7100,10-1-6457--2525763-1488--,00.html

·
oemoemenemoe
1,496 Posts
Er staan natuurlijk al twee kantoortorens van 80 en 75 meter. Als er dan de hoogte in gegaan moet worden, hou dat dan als richtlijnen aan. Het is niet echt een spannende hoogte, maar wel een stuk beter dan alleen vinex, en ze moeten toch eerst een soort van basis opbouwen willen ze hoger gaan bouwen lijkt me. Nou weet ik niet of die twee kantoortorens net buiten bepaalde vliegroutes zijn gebouwd, maar volgens mij moet 80 m nog wel te doen zijn, dat is ongeveer de hoogte een paar meter voor zo'n vliegtuig land (lijkt mij, don't quote me ;)).

·
Registered
311 Posts
Discussion Starter · #3 ·
th0m said:
ErNou weet ik niet of die twee kantoortorens net buiten bepaalde vliegroutes zijn gebouwd, maar volgens mij moet 80 m nog wel te doen zijn, dat is ongeveer de hoogte een paar meter voor zo'n vliegtuig land (lijkt mij, don't quote me ;)).
Ja ze staan buiten de aanvliegroutes, ze staan ongeveer paralel aan de kaagbaan (ik ben nooit zo goed in die namen van banen). Het probleem echter is dat daar niet naar wordt gekeken, er zijn contouren rond schiphol getekend waarvoor een maximale hoogte geldt. Die contouren zijn onlangs gewijzigd, want in een groot gedeelte waar nu wel huizen staan, mag dus niets meer gebouwd worden.

Overigens houden die geluidscontouren ook al rekening met een 6e en 7e landingsbaan en zijn ze daarom redelijk streng. Ik weet niet hoe het met die plannen op dit moment staat, maar helemaal in de ijskast staan ze niet.

·
oemoemenemoe
1,496 Posts
6e en 7e baan??? Jezus. Dat daar nog ruimte voor is dan. Ben je wel echt een half uur bezig met taxien (ben je nu al geloof ik). Wel vervelend dat echt een heel stuk land gewoon verropt word door zo'n asociaal groot vliegveld. Maarja, je moet meegaan met de rest van de wereld he....

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
6e baan daar gaat natuurlijk weer 239023 jaar aan procedures vooraf, dus dat duurt nog wel even :)

Maar ontopic dan maar: ik zie het nut niet zo van in om elk dorp een wolkenkrabber te geven. Laten we de steden stedelijk houden en de dorpen landelijk. Zo hoort het. Straks is heel Nederland een stad :( :(

Ik ben dus tegen :down: :)

·
Registered
311 Posts
Discussion Starter · #6 ·
*Lichtstad* said:
6e baan daar gaat natuurlijk weer 239023 jaar aan procedures vooraf, dus dat duurt nog wel even :)

Maar ontopic dan maar: ik zie het nut niet zo van in om elk dorp een wolkenkrabber te geven. Laten we de steden stedelijk houden en de dorpen landelijk. Zo hoort het. Straks is heel Nederland een stad :( :(

Ik ben dus tegen :down: :)
Nou ja als je een plaats met vestigingen van Microsoft, Canon, KLM, Sanoma, TUI, TPG en Disney echt een dorp wil noemen, ga je gang. Het is zeker geen Rotterdam, maar platteland is nou ook niet, ze zitten echt niet allemaal in een boerderij :p

·
Administrator
30,227 Posts
Ik heb een keer een hoogbouwlezing gehouden in hoofddorp en ondanks statistieken die iets anders lijken te suggereren kan ik melden dat die plek terecht zo heet. Hoofddorp is een gewoon een industrie- en kantorenterrein met een dorp erbij.

·
Just another user
4,936 Posts
Voorlopig zie ik mensen nog niet massaal in hoogbouw gaan wonen. Hoogbouw trekt alleen echte stedelingen dus das niks voor een dorp dan...

·
Registered
311 Posts
Discussion Starter · #9 ·
Jan said:
Ik heb een keer een hoogbouwlezing gehouden in hoofddorp en ondanks statistieken die iets anders lijken te suggereren kan ik melden dat die plek terecht zo heet. Hoofddorp is een gewoon een industrie- en kantorenterrein met een dorp erbij.
Ligt eraan hoe je dat definieert. Overigens zul je er niet echt veel industrie vinden, dat is grotendeel wel weg allemaal nu.
Het lijkt trouwens wel of ik het hier aan het verdedigen ben :)
Er wonen 75.000 inwoners in Hoofddorp dat is vergeleken met Adam en Rotterdam niet zoveel, maar houdt eens in het achterhoofd dat Leiden 115000 inwoners heeft en Delft 90000, waar trek je dan de grens?

·
Just another user
4,936 Posts
Jan bedoeld met dorp waarschijnlijk een grote woonwijk. Leiden en Delft hebben natuurlijk centrum & regio voorzieningen.

·
Jazzadelic chill
1,718 Posts
zitten er in dat vinex gat al 75.000 kan ik me niet voorstellen.
zou eerder aan 45.000 denken. je wilt dus zeggen dat het net zoveel inwoners heeft als amstelveen.

·
Registered
311 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Hed Kandi said:
zitten er in dat vinex gat al 75.000 kan ik me niet voorstellen.
zou eerder aan 45.000 denken. je wilt dus zeggen dat het net zoveel inwoners heeft als amstelveen.
Jep: http://viermeren.nl/

En als er straks er staks nog 44000 bijkomen (gemiddede 2,2 per woning) dan zit je ongeveer op een gelijk inwoner aantal als Nijmegen en Maastricht.

Dat het een aaneenschakeling van woonwijken is klopt wel, maar moet je grachten hebben om je een stad te mogen noemen of is > 100.000 inwoners voldoende om de term 'dorp' kwijt te raken?

·
Registered
3,341 Posts
In Nederland is er nauwelijks een relatie tussen stedelijkheid en hoogbouw. Waar het stedelijk is is geen hoogbouw (ouwe binnensteden) en waar hoogbouw is is het niet stedelijk. Van mij mogen ze Hoofddorp dus best verder de lucht in bouwen, dat past prima in ons land.
Dit is niet cynisch bedoeld. Dat hoogbouw in de stedelijke omgeving is 'geboren' betekent niet dat het er altijd mee verbonden moet blijven. Dat is misschien wel achterhaald aan het worden. Leve de hoogbouw in de dorpen en de buitenwijken!

·
Jazzadelic chill
1,718 Posts
@ Mabit de term dorp ligt niet aan de hoeveelheid grachten.
Ik denk wel dat de aaneenschakeling van vinex niet echt stedelijk doet overkomen. In hoofdorp s geval zal het net als almere inderdaad eerst 100.000 plus inwoners moeten hebben om een beetje het stads idee te krijgen. :cheers:

·
Registered
311 Posts
Discussion Starter · #15 ·
Hed Kandi said:
@ Mabit de term dorp ligt niet aan de hoeveelheid grachten.
Ik denk wel dat de aaneenschakeling van vinex niet echt stedelijk doet overkomen. In hoofdorp s geval zal het net als almere inderdaad eerst 100.000 plus inwoners moeten hebben om een beetje het stads idee te krijgen. :cheers:
Je zult er nooit een stads idee gaan krijgen, bijna alle inwoners gaan winkelen buiten de eigen gemeente grenzen. Het ligt precies tussen Haarlem, Amstelveen en Amsterdam in, wat het niet heel waarschijnlijk maakt dat er een echt stadscentrum ontstaat. Er zijn verscheide kleinere en grotere winkelcentra, maar die worden hoofdzakelijk geregeerd door (meestal aan Vendex KBB gerelateerde) grootwinkelketens.

Maar is Almere echt een stad? Gaat er hier wel eens iemand gezellig op zaterdag middag winkelen in Almere? (Afgezien van Batavia-stad)?

·
Jazzadelic chill
1,718 Posts
Almere is nog niet echt een stad maar het centrum begint er een beetje op te lijken.
Ik moet maar weer eens gaan kijken in almere centrum.
Is zeker 6 jaar geleden dat ik er geweest ben.
en dat terwijl het bij mij om de hoek is. :)

·
Illustrateur
13,143 Posts
ik zie liever de grote steden zorgen voor het plaatsen van de nodige woningbouw. wanneer het over 40000 woningen bijvoorbeekld gaat, ben ik niet gerust. de enige goedkope stampmanier is vinex. daar zit ik eerlijk gezecht niet op te wachten. dat moet nu echt afgelopen zijn. verder gaan nieuwe inwoners alleen maar weer zeiken over de luchthaven, daar schiet je niets mee op, behalve als het om aantal klachten gaat... tegen!!! wat hoogbouw is leuk, maar frot dat dan in de zuidas, dat is een soortgelijk gebied wat denk ik toch aantrekkelijker zal zijn...

·
Registered
311 Posts
Discussion Starter · #18 ·
^ De opdracht van VROM is dat er juist huizen aan de Zuidkant van Schiphol moeten komen. Het gaat in totaal om ik meen tussen de 50k en 60k huizen die in het Zuiden van Noord Holland gebouwd moeten worden.

Ook aan de oostkant van Amsterdam moeten er veel nieuwe woningen bijkomen, deze zijn geloof ik nu gepland in de Bloemendalerpolder richting het Gooi, en zijn inderdaad Vinex-woningen.

De gemiddelde Nederlander kiest nou eenmaal voor een kindvriendelijke wijk met een tuin dan voor een luxe appartement in de binnenstad van Amsterdam of Rotterdam.

·
Registered
3,341 Posts
^ Volgens mij is er sprake van een opdracht aan de regio Amsterdam, en wel van 150.000 woningen (voor 2015 of zo?). 50K naar Almere, 50K naar Amsterdam (IJ-oevers, verdichting in West), 50K voor de rest van de regio. Van die 50K van de regio: 20K voor de Haarlemmermeer (waaronder Hoofddorp), 15K in de Bloemendalerpolder, en 7K voor Amstelveen en Zaandam elk.

1 - 19 of 19 Posts