Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 46 Posts

·
Banned
3,385 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
bron: nu.nl

(Novum) - Het hoofdkantoor van de Gasunie in Groningen is het mooiste gebouw van Nederland. Dat is de uitkomst van een door Trouw georganiseerde verkiezing. Ongeveer twaalfduizend mensen hebben de afgelopen weken hun stem uitgebracht. Het Gasuniegebouw kreeg 1773 stemmen en bleef daarmee het stadhuis van Middelburg 26 stemmen voor. Dat meldt Trouw zaterdag.

De krant had voor de verkiezing een shortlist opgesteld van tien gebouwen waar uit gekozen kon worden. In de lijst stonden onder meer, behalve de Gasunie en het Middelburgse stadhuis, het hoofdkantoor van ING in Amsterdam, het Centraal Station in de hoofdstad, de Domtoren in Utrecht en het Gemeentemuseum in Den Haag.

Het winnende gebouw is een ontwerp van architecten Max van Huut en de inmiddels overleden Ton Alberts. Het gebouw werd in 1994 opgeleverd en is een voorbeeld van het zogeheten organisch bouwen. Deze stroming neemt de natuur als voorbeeld en is wars van de huidige 'blokkendozenarchitectuur', meldt Van Huut.

Ronduit schandalig :lol: :lol: dr staan echt wel heel wat mooiere gebouwtjes in NL

·
Registered
3,858 Posts
Ik vind dat hoogste gebouw in de skyline van Den Haag veel mooier dan deze toren. Ik heb 'm gisteren nog gezien, de Gasunie. Hoe vaker ik de toren zie, hoe lelijker ik de toren ga vinden!

Toch is het ook wel een leuke toren:lol:

·
Registered
673 Posts
Mooiste? Het atrium is mooi, maar dat is maar een gedeelte van een gebouw. Raar, vind het meer een groot uitgevallen geluidsscherm op deze foto.

·
Annoying member
6,974 Posts
Het is een icoon maar het mooiste gebouw van NL? Neuh, niet bepaald. Maar goed, Het Volk heeft weer gesproken.

·
Registered
5,540 Posts
Tja er kan maar een de beste zijn ;-)

Dan toch maar ff voor de volledigheid:
De lezers-toptien
1. Gasunie-gebouw te Groningen (1773 stemmen)

2. Stadhuis Middelburg (1747 stemmen)

3. Hoofdkantoor ING bank te Amsterdam Zuidoost (1513 stemmen)

4. Domtoren te Utrecht (1293 stemmen)

5. Jachtslot Sint-Hubertus te Otterlo (1211 stemmen)

6. Raadhuis te Hilversum (1179 stemmen)

7. Gemeentemuseum te Den Haag (1111 stemmen)

8. Centraal station te Amsterdam (811 stemmen)

9. De inktpot te Utrecht (575 stemmen)

10. De Silodam te Amsterdam (471 stemmen)

Zie voor het volledige artikel: http://www.trouw.nl/deverdieping/overigeartikelen/article735777.ece

·
* H I G H *
1,538 Posts
Onbegrijpelijk dat het Gasunie gebouw gewonnen heeft. Ik vond dat 15 jaar geleden best een aardig gebouw, maar inmiddels vind ik dit gebouw al weer zwaar gedateerd. Dat zegt dus wat mij betreft iets over de kwaliteit, of liever gezegd het gebrek daaraan. Als een gebouw 15 jaar na dato al gedateerd is dan is het gewoon een slecht gebouw. Maar goed...het "volk" he?

·
Bas
14,553 Posts
Een terechte winnaar.

Terecht dat dit prachtige Gasunie-gebouw heeft gewonnen. Telkens als ik door of naar Groningen rijdt, is dit gewoon een baken. Je kijkt er altijd naar, want zo`n gebouw, daar zie je wel genoeg kleine klonen van in geheel Nederland, maar niet op dezelfde grootte. Die prachtige stenen muren, in telkens weer andere tinten, die typische afronding aan de bovenkant, dit gebouw is een terechte winnaar. Lang leve Groningen, gefeliciteerd daar allemaal!

·
Registered
1,134 Posts
De Aperots!! Hij idd erg mooi en gigantisch.
Maar ik vind dat er sowieso een maf lijstje is samengesteld waar je op kon stemmen.
Er zijn idd mooiere gebouwen, maar ik vond dit zeker een hele mooie!

·
Registered
3,858 Posts
De Groningers vinden 'm allemaal mooi:lol: Eigenlijk lijkt het gebouw al heel ouderwets... Net zoiets als een opgeknapt flatje in Dokkum die ook helemaal oranje is.:lol:

·
Lord of the Lampposts
1,549 Posts
Is wel één van de betere van die architecten, wat daarna kwam vind ik eigenlijk maar saai maar dit de mooiste? Dat atrium is indrukwekkend maar voor de rest vind ik het maar een bakstenen rots.
100 en meer gebouwen die ik mooier vind.

·
Skyscraperfan
1,251 Posts
Ik vind hem wel mooi, maar hij is echt niet de mooiste van Nederland.
Er zijn zoveel mooiere gebouwen bijvoorbeeld: het WTC (Rotterdam) De Hoftoren. En deze heb ik nooit in het echt gezien.

·
Hoogbouw terrorist
2,882 Posts
niet meer dan terecht natuurlijk :)

Bovendien weer een argument tegen alle NIMBY's in Groningen. Hoogbouw waardeer je pas als het er eenmaal staat, dus staak die zinloze protesten en geef de architect een lintje.

·
The only way is up
87,252 Posts
De krant had zelf al een voorselectie gemaakt, maw: er kon alleen uit deze 10 gebouwen
gekozen worden. De titel is dus op zijn zachtst gezegd niet erg geloofwaardig.

Persoonlijk geef ik dan meer om het deskundig commentaar dat nimby spreekbuis AD af en toe levert ;)

·
Moderator
47,494 Posts
Ik had al iets gepost in Jan's thread over deze verkiezing, nog een keer hier kan geen kwaad. Als maar 15% van de bijna 12.000 stemmers dit gebouw als mooiste hebben gekozen kan je niet zeggen dat dit onbetwist het mooiste gebouw van Nederland is. Het had net zo goed 3 van de andere gebouwen uit deze lijst kunnen zijn, of gelijksoortige gebouwen die niet op de lijst staan.

Maar als je het artikel van de Trouw leest (zie de link in Hoogholtje post), dan ben ik het wel eens met de analyse van Jo Coenen. Het is een duidelijke stem tegen de blokkendoos architectuur die nu erg in zwang is, mensen willen kennelijk vormen die meer natuurlijk zijn. Het hoeft dan ook niet retro te zijn, maar er moeten wel interessante zijn, met oog voor detail.

Deze verkiezing zijn we binnen een maand weer vergeten, maar laten we dan ook niet de onderliggende boodschap vergeten. Dat architectuur spannend en afwisselend mag zijn en dat er best geld mag worden gestoken in het uiterlijk van onze steden.

1 - 20 of 46 Posts