SkyscraperCity banner
1 - 20 of 56 Posts

·
Registered
6,733 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Wie kan mij vertellen en ik kom wel vaker dan 1 maal per jaar langs Apeldoorn .
Wat er nu eigenlijk gebouwd word onder de enorme kranen die ik ergens in Apeldoorn Noord(West) zie ( gokje ), gebouwd word .
De La Tour ken ik en ligt meer aan de kant van de A50 .
Deze kun je zien vanaf de trein en wat ik zo zie zijn het zeer hoge kranen .

De binnenstad van Apeldoorn is trouwens ook steeds mooier aan het worden moet ik zeggen ( vooral rond de stationsomgeving word het nu interessanter ) .

En tot slot dit bericht .

‘Torenrekensom’
Het woningbouwprogramma voor de gemeente Apeldoorn tot 2020 omvat 15.500 nieuwe woningen. Op basis van de woningvraag zal 40% daarvan uit appartementen bestaan. Dat zijn 6.220 appartementen.
Hoeveel is dat?
Stel dat alle appartementen gerealiseerd worden in woontorens zoals de vier aan de oever van het Apeldoorns Kanaal. Die zijn 11 lagen hoog en bergen circa 30 appartementen per stuk. Dat zijn 207 van die woontorens.
Bij die 6.220 appartementen horen 1,5 keer zoveel parkeerplaatsen (9.330 parkeerplaatsen).
Dat is totaal 9.330 x 25 m2 = 23,3 hectare parkeergelegenheid. Dat is zoveel als de helft van de binnenstad. Deze vergelijking maakt de omvang van de opgave zichtbaar.

·
a hacked brain
837 Posts
Sinds kort is door de gemeente Apeldoorn een verzamelwebsite geopend waar de meeste nieuwbouw op te vinden is : http://www.nieuwbouwinapeldoorn.nl

De oude site is onderdeel van apeldoorn.nl en is hier te vinden :
http://www.apeldoorn.nl/smartsite.dws?id=34829

De kranen.. tsja in west zijn de enige hoge kranen van Walterbosch (Belastingdienst) en Mandela (verzorgingstehuis). Buiten het stationsgebied is is er nog veel nieuwbouw aan de oost-zijde van het kanaal centrum en natuurlijk de wijk Zuidbroek waar zo'n 3000 woningen komen..

Op dit moment ligt half Apeldoorn op de schop.

In het centrum staan aan de zuid-zijde van het station 4 kranen voor de bouw van de flinke school 'ROC Aventus' (stuk te zien rechts op de eerste foto). Maar wat mij opvalt is dat op dit werk en bij appartementencomplex 'De wereld' (nog net groen zichtbaar aan de linkerkant van de eerste foto) de kranen wekelijks/dagelijks worden geplaatst en verwijderd.

Ik zal wat foto's plaatsen binnenkort vanaf wat daken.
Hier alvast iets van het stationsgebied:
De bomen zijn inmiddels geplaatst op het nieuwe stationsplein welke in september geopend gaat worden door Alex en Maxima (in verband met het hoge kunstwerk "de kus")

En Walterbosch in de verte (genomen vanuit torentje op Hoofdstraat 21) met op 20 april maar 1 hoge kraan:

Dat donderdag-pizza-dag-gebouw gaat trouwens voor het eind van het jaar tegen de vlakte. Het zuidplein (zuidzijde station) is ook inmiddels ontworpen en gaat ook wel gaaf worden.

·
Registered
6,733 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Maar dat op de achtergrond is toch een aardig hoog gebouw of niet ?
En ik kan me herinneren dat ik 2 kranen zag .

ROC aventus zag ik ook, en deed met meteen denken aan ook zo'n kollos van een gebouw in Almlelo dat nu gebouwd word .
En ook dit is van de ROC in Almelo ( dat gebouw dat straks een groot deel van de MBO Twente overneemt ) .

Verder ken ik Apeldoorn nog wel redelijk maar dat kende ik dus toevallig niet .

·
Registered
681 Posts
De kranen zijn van

Mandala zorgcentrum
degoedewoning.nl said:
Vernieuwingsplan voor woonzorgcentrum Mandala

Op de locatie Mandala realiseert De Goede Woning een nieuw woonzorgcentrum. Het nieuwe plan omvat 124 driekamerappartementen en een parkeerkelder. Van de 124 appartementen zijn er 80 bestemd voor mensen met een zorgindicatie. Dat betekent dat zij ook gebruik kunnen maken van de zorgdiensten van Zorggroep Apeldoorn. Architect Jan Borkent van het Architectenhuis uit Apeldoorn, heeft het ontwerp gemaakt voor het nieuwe woonzorgcentrum en de uitwerking van het plan is in volle gang. In verband met het tijdelijk huisvesten van de bewoners van Mandala zal de bouw in twee fasen worden uitgevoerd. Als de bestemmingsplanprocedure volgens planning verloopt en de bouwvergunning tijdig wordt afgegeven, kunnen we in de zomer van 2005 starten met de eerste fase. Naar verwachting zal in september 2007 het vernieuwde woonzorgcentrum Mandala worden opgeleverd.
Walterbosch complex
Is bij u allen wel bekend

·
....okay?!?!?
1,990 Posts
Weet iemand hier eigenlijk hoe het staat met de basisschool van ongeveer 40 meter die gebouwd zou worden in Osseveld?

·
Illustrateur
13,092 Posts
INVISIBLE said:
Maar dat op de achtergrond is toch een aardig hoog gebouw of niet ?
En ik kan me herinneren dat ik 2 kranen zag .
Volgens mij zijn het er ook twee, precies achter de mast van de Kraan zie nog een giek en een cabine uisteken (als ik het goed heb. Kan me niet voorstellen dat het wat anders is). :)

·
Smalltown urbanist
1,884 Posts
Was een weekje geleden bij mijn zus in Apeldoorn, en daar (vanaf de uitkijktoren in berg en bos) deze foto gemaakt. Zij kon me niet vertellen wat het was. Maarre het heet dus Walterbosch (ook weer wat geleerd)...niet te verwarren met Wouter Bos? was overigens 29 april en zie.... een 2e kraantje!

·
Wereldburger
869 Posts

·
a hacked brain
837 Posts
Nou -SaM- dat is vrijwel onmogelijk.. La Tour staat aan de noordrand van de stad.

De stad is erg uitgestrekt en er is een hoogteverschil van 35 meter tussen oost (laag) en west (hoog). Verder staat in alle delen van de stad staat wel een toren die op die foto zou moeten komen.. wellicht als je ongeveer 80 meter boven de wijk De Maten zou zitten (vliegen) lukt het een foto richting het noorden te maken om alles te vangen met een skyline-view.

Hey dat is een idee.. er stijgen regelmatig hete luchtballonnen op uit het Matenpark.... hmmm.... het moet bovendien erg helder weer zijn om het te proberen, dus zonder bosbrand in de buurt ;)

·
Registered
328 Posts
Nou vooruit dan, Ik zal ook tevreden zijn met een mooie foto van La Tour! :)
Ik ben benieuwd wie de mooiste foto van La Tour heeft!

·
a hacked brain
837 Posts
Ik heb er eigenlijk sinds 2003 geen foto meer van gemaakt, inmiddels is de reclame voor Ernst & Young verwijderd omdat dit alleen toegestaan is als het de de hoofdbewoner van het gebouw is, en E&Y gebruikt maar 3 verdiepingen. De staf van Vitens zit op de bovenste 5 etages :

·
Registered
126 Posts
70 meter boven NAP? Dat is toch wel erg teleurstellend en weinig ambitieus. Om de hoogte van de Veluwe als eikpunt te nemen vind ik grote onzin, zeker als je bedenkt dat het Aardhuis hemelsbreed op slechts 6 km van Apeldoorn op meer dan 100 meter hoogte ligt.

Daarnaast liggen de belastingkantoren in Apeldoorn West op 27 meter en hebben ze daar torens van 60 meter staan.

Ik ben uiteraard erg benieuwd welke gebieden ze precies aanwijzen voor mogelijke "super"hoogbouw.

·
Bas
14,397 Posts
Apeldoorn ligt eigenlijk op de richel van de Veluwe, dus is het gewenst dat je vanuit Uddel of Nieuw Millingen geen hoogbouw boven de bossen ziet uitkomen. Misschien zou men aan de oostzijde van de stad wèl hoog kunnen bouwen, maar beslist niet op de rand van de bossen, aan de westzijde van de stad.

Ja, ik weet ook wel dat Apeldoorn geen stadsrechten heeft, maar gezien haar omvang en uitstraling verdient deze plaats de uitdrukking `stad`.

1 - 20 of 56 Posts